Blir denna gaffelvinkeln bra på bygget?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Funderar om denna gaffelvinkeln kan vara okej på bygget?

Har även mätt upp om jag ska montera kylet bak eller fram.

Kyl fram: hjulbas ? 1480mm

Kyl bak: hjulbas ? 1425mm

Bifogat

• DSC01046.JPG
    DSC01046.JPG
    134.2 KB · Visningar: 250
  • DSC01047.JPG
    DSC01047.JPG
    56 KB · Visningar: 190
Är du sann? Ska du bygga egen ram och frågar om vinkeln på gaffeln verkar bra genom ett par dåliga foton!?!?!? :rolleyes:

Jag skulle definitivt inte ens försöka bygga ett styrhuvud utan att göra en ordentlig jigg till det så jag vet att det blir rakt i lod och sen att jag får vinkeln exakt som jag vill ha den.

Var har du styrhuvudet som var till den ramen som du har byggt runt? Går inte det att använda på något sätt?

Jag skulle definitivt inte ens försöka bygga ett styrhuvud utan att göra en ordentlig jigg till det så jag vet att det blir rakt i lod och sen att jag får vinkeln exakt som jag vill ha den.

Var har du styrhuvudet som var till den ramen som du har byggt runt? Går inte det att använda på något sätt?

Rakt kommer de bli, men vill bara ha en susning ungefär var 30-36grader ligger?

Styrhuvet har jag hel ränsat, bara ett runt rör kvar med 2 lager, o de styrhuvet ska jag använda.

Många delar mätter jag med vattenpass så de blir rakt, men har inget grad mått.

Har ingen ram kvar, den föra ramen, byggde jag bara lite lätt för o prova motorn :D

Om du tänkt ha framhjulet där det är på bilden kommer det ta i grenrören vid fjädringsrörelse.

Om du inte sov på mattelektionerna i skolan kan du få fram gaffelvinkel med en lodlina och något att mäta med. Till exempel en bra stålskala.

Studera helst vinklar och mått hos några olika hojar som har de egenskaper du vill uppnå hos ditt bygge. Då vet du ungefär vad du har att gå på. Kontakta även en SFRO-besiktningsman under byggets gång, om det är något du tänkt regga.

Om du tänkt ha framhjulet där det är på bilden kommer det ta i grenrören vid fjädringsrörelse.

Om du inte sov på mattelektionerna i skolan kan du få fram gaffelvinkel med en lodlina och något att mäta med. Till exempel en bra stålskala.

Studera helst vinklar och mått hos några olika hojar som har de egenskaper du vill uppnå hos ditt bygge. Då vet du ungefär vad du har att gå på. Kontakta även en SFRO-besiktningsman under byggets gång, om det är något du tänkt regga.

Skolan har jag glömt av sen långt tilbaxs, jo vet man kan hänga på en lodlina i kanten på gaffeln o sen mätta från hjulbulten o ut till tråden, men vet någon hur många cm per grader man ska få fram ? ska leta i lådorna om jag hittar en gradskiva då har jag ju löst detta, men har letat o hittar ingen :(

Jo har kollat lite till vänster o höger men vissa lutar mindre en min o vissa mera av sporthojarna, vet att om jag gör den mer upp rätt blir den lättare att styra men kan bli orolig ihöga farter vid snabba kurvtagningar, samma sak om man har för mycke lutning, kan vara stadigare i högre farter men svårare o hantera när man kör sakta, o vid exstrem lutning så blir de ju glidare.

Jo avstånder till grenröret e ca 4cm som de e nu, ska tänka över de senare hur mycke avstånd jag ska ha, men mellan 2-3ans avgasrör e lite vinkel på så de e lite mellanrum, så slå i kommer dei nte göra om jag ska ha kylet bak, men ska jag ha de fram så måste jag dra framhjulet lite längre ifrån.

Ja jag hitta en gradskiva :)

Bifogat

• DSC01048.JPG
    DSC01048.JPG
    48.6 KB · Visningar: 40
Last edited:

Bifogat

• 20grader.JPG
    20grader.JPG
    66.4 KB · Visningar: 68
  • 25grader.JPG
    25grader.JPG
    73.5 KB · Visningar: 60
  • 30grader.JPG
    30grader.JPG
    61.3 KB · Visningar: 62
Du bör väl ligga kring 30 grader snarare än 20. Fritt från huvudet så har många sportcyklar 26-28 grader.

Du bör väl ligga kring 30 grader snarare än 20. Fritt från huvudet så har många sportcyklar 26-28 grader.

När är det det börjar bli instabilt? Det är väl något med att "förlängningslinjen" av framgaffeln (eh, vad kalla man det? syftlinje?`) ska vara en viss längd framför däckets fästpunkt i marken..

Har man fel kan det bli vobbel och göra ont.

Edit: Försprånget menar jag såklart, hittade inte ordet. Tack SoX !

Last edited:
Hm... vore det inte bättre att se till att få försprånget rätt?

(precis som Pjohan nyss nämde)

Skaffa en bok om chassie teknik, försprångs mått, gaffelvinkel är väldigt viktigt om du ska få en körbar hoj...

Undrar varför fabriker lägger ner massor av timmar på att forska om den optimala konfigurationen...

Kolla sfro s hemsida, mycket tips där som är viktiga..

http://sfro.com/ombyggnadmc.html

Gaffelvinkeln är av ganska liten betydelse. Kolla på en Chopper. Dom har stretchade styrkronor. (Heter nog någonting annat tror jag).. vilket fall olika vinkel på styrlager och på gaffelrören. På så vis kan man ha ca 100mm försprång även på en gaffel med 45graders lutning.
Med andra ord. Gör en NOGRAN ritning och räkna ut din styrgeometri. Lägg inte ner en massa arbete som till 90% chans kommer att bli galet.
Offseten på gaffelrör och styrlager är också ett sätt att variera försprånget.

I princip kan du ha helt lodrät gaffel och få det att fungera. Kolla på en kundvagn, där är det så.

Mats

Bygg efter känsla. Det blir nog snyggast. Sen kanske den inte blir toppen att åka fort med men förmodligen blir den snygg iaf. Vill du ha en hoj som ska tåla lite mer är det nog bäst att börja jobba med en färdig ram först.
Det vore ju tråkigt om du skadar dig och vi inte får följa dina intressanta byggen i framtiden.:hej

Min Ducce har 24° ...

Där omkring torde de flesta sporthojar ligga ...
Brantare vinkel ger en lättstyrd, men i högre hastigheter, nervös hoj.
Går du upp till 30° så får du en stabil hoj rakt fram, men den blir tungstyrd.
Sedan är det inte enbart rakevinkeln som bestämmer egenskaperna ... även försprånget har stor betydelse.
http://www.tonyfoale.com/ har under "Freeware" en "Steering geometry calculator".
Om du inte blir hjälpt av den så kanske du ska ta hjälp av någon med att bestämma gaffelvinkeln ...

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt