Vinterjobb på hög nu.

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Ok, jag har bestämt mig för att åka gammelninjan ett år till. Under en tid nu så har jag låtit den förfalla, ska ändå snart ställa undan för vintern.

Fel:

Packboxar i framgaffel helt slut, nya gaffelben ska köpas.
Drivpaket ska införskaffas.
Oljeläckage mellan topp och cylinder ska åtgärdas.
Hela motorn ska isär och mätas upp för att kolla status. (turbo?)
Oljeläckage från växellåda ska fixas, hela lådan ska gås igenom, tvåans drev ska bytas iaf. Det här med att undercutta drev, vad menas med det?
Kopplingen ska bytas, slirar när det börjar bli kul.
Lager i fram och bakhjul + sving och styrlager ska bytas.
Nytt styre.

Ny lack är redan fixat, den ser inte ut som på avataren mera.

En fråga, jag funderar på att få dit en annan fälg bak som sväljer ett bredare bakdäck, vilka mått är det jag behöver ta hensyn till?

Kanske är lite galet att satsa så mycket pengar på en gammal hoj, men den e kul att åka på, får nog kultstatus snart. Och insprutningen fungerar helt klanderfritt, tror inte det finns många 81 or som har den kvar.

Andra tips på kul modifieringar utan att helt bygga om hojen emottages gärna.

hur brett e dit bakdäck samt fälg?
skulle behövt ett lite bredarepå min z750, ser ut o va likn fälgar. har 2,75 fälg samt 120 däck..

Jag har 130 bak på min, kompisar hotar med att ta det till sina skottkärror..

Hur bred fälgen är det vet jag inte, men däckfirman sa att det var ingen bra lösning att lägga på bredare än fälgen är gjord för, däcket skulle inte bli styvt nog i sidorna då, och om det börjar svikta i favvokurvan, då kan det nog lätt skita sig.

1. varför nya gaffelben och inte bara nya packboxar + olja?:va
2. Fälgen: Navets bredd, behövs spacers? Avståndet från "mitten" till bakdrevet+ mitten till bakskivan. Mät hur bred fälg som verkligen går in, innan.

Last edited:
Många 130 däck ligger på 3.5 tums fälgar.
Man använder 3.5 tum ( 120 bredd ) fram på nästan alla motarder :D

Jag har bytt packboxar efter alla konstens regler tre gånger nu, dom smäller efter ca hundra mil, misstänker att det finns en skada, men dock så liten så den inte går att se, därför byter jag ben och hoppas på att det kan vara lösningen.

Hur ofta bör man byta fjädrarna i gafflarna?

Tackar för tipsen om hur jag ska mäta fälgen, verkar som logiskt tänkande kan lösa det mesta.

Jag har bytt packboxar efter alla konstens regler tre gånger nu, dom smäller efter ca hundra mil, misstänker att det finns en skada, men dock så liten så den inte går att se, därför byter jag ben och hoppas på att det kan vara lösningen.

Hur ofta bör man byta fjädrarna i gafflarna?

Tackar för tipsen om hur jag ska mäta fälgen, verkar som logiskt tänkande kan lösa det mesta.

vad har du bytt till för packboxar orginal eller pirat? hadde nämligen samma problem med min gamla xt600 bytte 3 gånger på under 200 mil omisstänkte att det var skador på benen ,sista gången satte jag i orginal o dom har hållt två säsonger nu utan problem. billigare o prova än o byta innerben iallafall om du kör m piratboxsar nu

Du menar så, tål att tänkas på. Kanske skulle sätta upp dom i svarven och polera upp dom och testa med original då.....

Tackar för tipset.

Hej,
Däcket måste få plats i svingen, vad jag kommer ihåg så brukar det vara ganska tajt med utrymmet där om du inte har bytt sving.

//Matte

Brukar köpa packboxar till hydraulkolvar.
Billigare, högre kvalitet och tätade åt båda hållen.

Undercuttade drev= Om du lägger drevet med "ingreppstaggarna"uppåt så är dom bredare i ovankant. Alltså bredast där dom skall börja greppa. Då dreven börjar greppa så glider dom ihop p.g.a cuttningen.
Dålig förklaring men hoppas du förstår vitsen.

Jag har en 6" fälg med 190 däck på min. Det krävs dock att du byter sving, vilket inte är särskilt jobbigt.

Brukar köpa packboxar till hydraulkolvar.
Billigare, högre kvalitet och tätade åt båda hållen.

Verkar vara en bra idé, ska jag nog testa.

Jag märkte inte någon större "tröghet". Däremot "distinktare" växlingar.

Tror han menade om inte gaffeln får en trögare rörelse upp och ner med packboxar avsedda för hudraulkolvar.

Befogad fråga.

Last edited:
Går dom inte lite trögare då, eller märks det inte?

Jo det ger lite högre friktion och är väl inget jag hade hängt i min 70kkr raceöhlinsgaffel men för gatbrk på en hoj med redan medioker fjädring fungerar det utmärkt.

De går trögare initialt.
Dvs. om du står stilla och gungar till, så känns det (lite) motstånd precis när tätningarna "släpper".
Detta pga. att de klistrar lite när de legat stilla.
När du väl kör så rör sig fjädringen lite hela tiden.
Antagligen går de något trögare hela tiden, men inte så att det märks.
Tror inte det skulle märkas på en racecykel heller, men skall man vara konkurenskraftig skall man inte kompromissa någonstans.

Antagligen går de något trögare hela tiden, men inte så att det märks.
Tror inte det skulle märkas på en racecykel heller, men skall man vara konkurenskraftig skall man inte kompromissa någonstans.

Just friktion mellan gaffelben och P-box är något tillverkarna jobbar stenårt för att minska och i racegafflar lägger man löjliga mängder pengar och tid på att minimera den. Många racegafflar har väldigt små tätytor och det är knappt det håller tätt ens när gaffeln är nyrenoverad.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt