Sport Produktion tråden!

*3.5.4.2. Bakre stötdämpare får bytas på MC som är äldre än 3 år, om länkaget är förändrat eller nykostruerat.

Enda hojen som har ändrat "länkage" är Suzuki då dom kom med en ny RGV 1997. Så RGV äldre än 1996 är det tillåtet att byta på. Aprilia har haft samma länkage sen 1995 och får inte bytas på då.

Jag har svarat tidigare på varför man har rört till med en sån här konstig regel...
 
*3.5.4.2. Bakre stötdämpare får bytas på MC som är äldre än 3 år, om länkaget är förändrat eller nykostruerat.

Enda hojen som har ändrat "länkage" är Suzuki då dom kom med en ny RGV 1997. Så RGV äldre än 1996 är det tillåtet att byta på. Aprilia har haft samma länkage sen 1995 och får inte bytas på då.

Jag har svarat tidigare på varför man har rört till med en sån här konstig regel...

Men man nu inte får byta på Aprilia så borde ju besiktingen sagt något om det när någon dyker upp med en öhlinare?

Bra att veta vad som gäller. Vi har testat att byta till en annan orignal men den var lika dålig som den som kom med hojen. Så efter att ha sett Aprilia med öhlins så trodde jag att det var okej att byta.
 
Dubbelkollade med Anna och hon har öhlins på sin SP-hoj. Skulle det inte vara tillåtet så skulle hon ju inte fått köra med den förra året. Eftersom hon gjorde det så måste det ju vara godkänt, tycker man?

Finns mycket som dom missar på besiktningen.
Hade någon lämnat in en protest förra året hade Anna antagligen blivit diskad.
Bara för att någon gör något betyder inte att man får göra så.

Köp en RGV så får du också åka med Öhlinare. :)
 
Finns mycket som dom missar på besiktningen.
Hade någon lämnat in en protest förra året hade Anna antagligen blivit diskad.
Bara för att någon gör något betyder inte att man får göra så.

Köp en RGV så får du också åka med Öhlinare. :)

Nej självklart inte men man tycker ändå att besiktningen åtminstone ska veta något. Plus park fermae (stavning) borde ju uppmärksammat något när dom körde tillsammans med SM.

Nej jag vill ha min fyrtaktare. Knepet är att sitta still så svajar inte hojen så mycket :gnissla
 
Nu var det inte dämpare vi skulle ta ställning till....dom som vill ha annan bak dämp får väl ha det då.........mig kvittar det, men då borde man få ha andra pipor också kanske.

Frågan är ju att få mer folk att köra...kommer man att köra fortare på slicks???,nja inte jag iallafall
kommer det att gynna ekonomin???ja säger en del
alltså..tillåt slicks
Regndäck tillåts redan
Kitpipor,bakdämpare???det börjar bli svårt att få tag på orginal delar så varför inte tillåta dom,svårigheten blir ju att avgöra vad som är "standard" och vad som är trimmat så att inte det kommer rena 250r hojar men det borde gå att ha motorn orörd kanske.
Super motard...jag har då inte sett en SM som har haft uppsamlings tråg för motor olja och jag kan inte minnas att motarden på Falken hade det heller....
kan man lösa det så..

Hastighetskillnad....är det nån klass man inte varvar i???och det är många som säger kom och kör,kör för att det kul och sen snackas det om att man är för långsam.......lite tvedydigt kanske
mvh Tingen
 
Nu var det inte dämpare vi skulle ta ställning till....dom som vill ha annan bak dämp får väl ha det då.........mig kvittar det, men då borde man få ha andra pipor också kanske.

Frågan är ju att få mer folk att köra...kommer man att köra fortare på slicks???,nja inte jag iallafall
kommer det att gynna ekonomin???ja säger en del
alltså..tillåt slicks
Regndäck tillåts redan
Kitpipor,bakdämpare???det börjar bli svårt att få tag på orginal delar så varför inte tillåta dom,svårigheten blir ju att avgöra vad som är "standard" och vad som är trimmat så att inte det kommer rena 250r hojar men det borde gå att ha motorn orörd kanske.
Super motard...jag har då inte sett en SM som har haft uppsamlings tråg för motor olja och jag kan inte minnas att motarden på Falken hade det heller....
kan man lösa det så..

Hastighetskillnad....är det nån klass man inte varvar i???och det är många som säger kom och kör,kör för att det kul och sen snackas det om att man är för långsam.......lite tvedydigt kanske
mvh Tingen

Kan vi påverka Svemo i rätt riktning så kanske klassen har någon framtid.
Jag kör gärna slicks mest för att jag har enklare att få fatt i dom.
Det jag vill är att klassen ska bli större. Inte kul att rejsa endast 10 stycken.
Får vi folk att köra klassen och som vill skriva på skrivelsen kanske det går att ordna.
Antingen tar vi endast upp licensfrågan eller så tar vi upp alltihop?
Vilket som är bäst har jag ingen aning om.

Vissa tar klassen för bara för ploj. Men för mig är det riktig racing och på fullt allvar. Jag vill fajtas och bli snabbare för att sen kunna köra något annat.
 
Vissa tar klassen för bara för ploj. Men för mig är det riktig racing och på fullt allvar. Jag vill fajtas och bli snabbare för att sen kunna köra något annat.[/QUOTE]

Håller med till 100%..jag tror du är en bra förespråkare för oss alla.
 
Nu var det inte dämpare vi skulle ta ställning till....dom som vill ha annan bak dämp får väl ha det då.........mig kvittar det, men då borde man få ha andra pipor också kanske.

Frågan är ju att få mer folk att köra...kommer man att köra fortare på slicks???,nja inte jag iallafall
kommer det att gynna ekonomin???ja säger en del
alltså..tillåt slicks
Regndäck tillåts redan
Kitpipor,bakdämpare???det börjar bli svårt att få tag på orginal delar så varför inte tillåta dom,svårigheten blir ju att avgöra vad som är "standard" och vad som är trimmat så att inte det kommer rena 250r hojar men det borde gå att ha motorn orörd kanske.

Jag håller helt med Tingen. Det är inte specielt lätt att hitta original delar och vi kommer snart fighte om alla original piporne som är till salu på eBay. vafor inte tillåta andre än orginal ?
Hur är det att hitta en dämpare til ZXR ?

Det samma med bromsen.... vafor inte tillåta en master från t.ex. en 600cc ?
Regelmentet kunne præcisere at man inte måste "justere" motoren på annat sätt än vad gör den mer holdbar, altså ikke mer effekt (forstärkade avgasporte). Kanske et liten mer fyldig regelment, då är man sikker på at det inte bliver 250r hojar som kör på banerne
 
Jag håller helt med Tingen. Det är inte specielt lätt att hitta original delar och vi kommer snart fighte om alla original piporne som är till salu på eBay. vafor inte tillåta andre än orginal ?
Hur är det att hitta en dämpare til ZXR ?

Det samma med bromsen.... vafor inte tillåta en master från t.ex. en 600cc ?
Regelmentet kunne præcisere at man inte måste "justere" motoren på annat sätt än vad gör den mer holdbar, altså ikke mer effekt (forstärkade avgasporte). Kanske et liten mer fyldig regelment, då är man sikker på at det inte bliver 250r hojar som kör på banerne

Gärna. Så länge motorn hålls standard. Jag är absolut för bättre bromsar och möjlighet att byta ut bakdämparen till något annat än orginal. Det är inte lätt att få tag på orginaldelar till 400:an. Dessutom så är orginaldelarna sjukt dyra. Bromsar och bakdämparen är kassa. Så ett annat bromssystem och möjlighet att byta till öhlins. Spelar ingen roll för min del att byta till en nyare modell av min hoj, då inget är uppdaterat. Jämför man en Aprilia mot en ZXR så är Aprilian överlägsen gällande bromsar med mera.
 
Någon hejd på vad man får byta måste finnas annars slutar det som vanligt med att det blir kostandsdrivande.

Bakdämparen är svajjig, om du byter den till öhlins kommer du att märka att gaffeln inte är bra den heller. Skall man då kasta i ett öhlins gaffelkit?
Frambromsen suger, skall det då sluta med värstingbrembo och radialpumar samt ISR skivor?

Jag ser helst en klass som är orginal på riktigt, kostnadsökningen skall möjligen omfatta en uppsättning reservhjul.
 
Gärna. Så länge motorn hålls standard. Jag är absolut för bättre bromsar och möjlighet att byta ut bakdämparen till något annat än orginal. Det är inte lätt att få tag på orginaldelar till 400:an. Dessutom så är orginaldelarna sjukt dyra. Bromsar och bakdämparen är kassa. Så ett annat bromssystem och möjlighet att byta till öhlins. Spelar ingen roll för min del att byta till en nyare modell av min hoj, då inget är uppdaterat. Jämför man en Aprilia mot en ZXR så är Aprilian överlägsen gällande bromsar med mera.

Kan vi göre et forsök på att skrive ett regelment til klassen och præsentere det til Svemo ?
Och, hur kan vi göre det ? Innan Anderstorp och signere det och overdrage det til Brånalt/Svemo på Anderstorp ? Om alle som kör SP den helg kan signere dette, så är det vel en garant for att vi är enige ?
 
....

Jag ser helst en klass som är orginal på riktigt, kostnadsökningen skall möjligen omfatta en uppsättning reservhjul.

Det håller jag med om. Tjusningen med standard är ju att kunna bemästra de egenheter och defekter som "hårdvaran" har, lära sig kompensera och utveckla sig som förare.

.....
Hur svårt kan det vara för Svemo att ta upp tre frågor istället för en?
Visst, går ju alltid att skriva tre olika skrivelse men det verkar onödigt när alla gäller samma klass. Eller?

Jag tror inte svemo kommer besluta om något där inte en betydande del av de aktivt utövande står bakom då det märks i denna tråden att alla inte är överens om alla 3 frågor. Dock så verkar alla vara överens om A och B förare vilket gör att den frågan blir snabbare och lättare att behandla separat.
 
Last edited:
Kan vi göre et forsök på att skrive ett regelment til klassen och præsentere det til Svemo ?
Och, hur kan vi göre det ? Innan Anderstorp och signere det och overdrage det til Brånalt/Svemo på Anderstorp ? Om alle som kör SP den helg kan signere dette, så är det vel en garant for att vi är enige ?

Vi är ju inte eniga och Brånalt har inget med reglementet att göra.
 
Vi är ju inte eniga och Brånalt har inget med reglementet att göra.

Det er jo derfor vi evt. kan skrive på noget som vi KAN blive enige om ?

Jeg har ikke løsningen på hvad der skal gøres, men har selvfølgelig nogle ideer. Det har du også, og så er det jo bare at skrive det ned. Der sker ingenting om vi inte själv gör noget.
 
Kanske också är dax att inse att det är gamla hojar de flesta kör på och det Svemo gjort för att klassen ska få leva kvar är att tillåta andra hojar att vara med vilket skulle föryngra hojbeståndet i klassen.
I slutändan kommer det ju att kosta lika mycket att modda och reparera en gammal hoj som att köpa en ny och frågan är ju om det är värt det.

Tanken var inte att man skulle modda alla gamla lik som redan kör.
Håller med Magnus. Man får köra efter de premisser man har.
Tycker också att lite av tjusningen med det hela är att bemästra rishögen man sitter på.
Vill jag ha något som går bättre på banan så får jag väl skaffa en nyare hoj som finns med i reglementet.
 
Men man nu inte får byta på Aprilia så borde ju besiktingen sagt något om det när någon dyker upp med en öhlinare?

Alla de gånger jag varit i besiktningen har det handlat om säkerhets besiktning. (lägger man märke till något uppenbart regelvidrigt så är det klart man säger till)
Man kan säkert tycka att vi ska kunna alla olika reglementen utan och innan(finns säkert människor som kan det med..)och att vi ska kolla hojarna i mikroskop, men det finns ju ingen möjlighet, det är ju inte en handfull motorcyklar vi talar om.

Jag har på plats (utan att varit ansvarig för besiktningen) blivit tillsagd att utbilda peronal som dykt upp, och då går jag bara igenom säkerhetstänk.

De gånger jag varit med och kollat hojar i parc ferme har vi kollat vissa förutbestämda punkter (t.e.x. luftburk och däck i SP).

Kan man sin reglerna i sin klass och vill att de ska följas till punkt ock pricka så kan man lägga in en protest om man tycker/vet att något är fel.

Det är väl den tävlandes skyldighet att ha en reglementsenlig motorcykel, eller har jag fått det om bakfoten?

/Anneli på fel dator

Edit: något förvirrat inlägg, men just nu kan jag inte bättre.
 
Last edited:
Alla de gånger jag varit i besiktningen har det handlat om säkerhets besiktning. (lägger man märke till något uppenbart regelvidrigt så är det klart man säger till)
Man kan säkert tycka att vi ska kunna alla olika reglementen utan och innan(finns säkert människor som kan det med..)och att vi ska kolla hojarna i mikroskop, men det finns ju ingen möjlighet, det är ju inte en handfull motorcyklar vi talar om.

Jag har på plats (utan att varit ansvarig för besiktningen) blivit tillsagd att utbilda peronal som dykt upp, och då går jag bara igenom säkerhetstänk.

De gånger jag varit med och kollat hojar i parc ferme har vi kollat vissa förutbestämda punkter (t.e.x. luftburk och däck i SP).

Kan man sin reglerna i sin klass och vill att de ska följas till punkt ock pricka så kan man lägga in en protest om man tycker/vet att något är fel.

Det är väl den tävlandes skyldighet att ha en reglementsenlig motorcykel, eller har jag fått det om bakfoten?

/Anneli på fel dator

Edit: något förvirrat inlägg, men just nu kan jag inte bättre.

Menar inte att lägga någon skuld på besiktningen. Ber så mycket om ursäkt.
Självklart är det upp till alla förare men någonstans måste ju hojarna kontrolleras. I park ferme borde åtminstone alla saker man inte får göra kontrolleras. Det borde ju kunna göras listor på vad man kan kolla så behöver man inte läras sig alla reglementen utantill.
 
Kan vi ena oss om att A-förare ska få köra i klassen igen?
Vill alla ha en specifikation om vilka hojar man får köra med?
Ska vilka däck som är tillåtna att köra på stå i reglementet?

Kan vi använda oss av namninsamling på det sättet vi gjorde i däcksfrågan från början?
Namn
Licens
Däck
Godkändlicens
Specifikation

Så kan vi strunta i resten av det som har diskuterats?
Jag tog bort texten angåend slicks men skulle vilja att man skriver vad man vill ha för däck till nästa år.
 
Last edited:
Jeg tyckar man kunne skrive ind i regelmentet at sliddele inte behøver være originale (forutom motoren).

Det är så dyrt att hitta nya pipor til aprilia'en, bagdämperen til en ZXR er inte specielt bra osv osv ...
Et forslag kunne være att tillade at bytte til uoriginale dele om mc:n är mer än 5 år.

Ja, jeg ved ikke hvad der er den bedste løsning, men det kunne ju være at vi kunne finde på noget alle kunne være enige om ?

Annars får vi bare göre som Svemo sägar vi skal göre.... :)
 
Anna hade väl bara en Öhlinare monterad på ett träningsläger i Brno och ev nån annan träning för att orginaldämparen var på service? Tror inte hon tävlade på Öhlinaren.

Meningen med standardklasser är just att klassen ska vara standard. Billigt finns inte med i den definenitionen. Orginaldelar till hojar går alltid att få tag i. Visst kan det vara lite längre leveranstid än 2 dagar numera då vissa hojar inte är med i modellprogrammet som nu säljs.

Vill man trimma och byta ut grejjer så finns det redan sånna klasser där det tillåts i.

En gång i tiden så tillät man vissa modifieringar på dom hojarna man nu kör med i SP. Det slutade med att förarna flippade helt ut med sin klass. Man kunde inte hålla sig till det som det var tänkt. Så det ligger nog i minnet hos många om ni kommer med förslag på att få ha "roligare/"billigare" grejjer. Det är redan utprovat och misslyckat sen tidigare...
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top