Köra bakhjul!

3161692 Men hur svårt kan det vara? Ni grenslar värsta sporthojen på över 100hk som väger typ 180-190kg... En xt660x väger 186kg e framtung som satan och har 46 eller 48hk och den leker man ju upp.... fattar ingenting....
Det är klart du körde väl på bakhjul innan du ens hunnit kommit fram till din första kurva?
 
Men hur svårt kan det vara? Ni grenslar värsta sporthojen på över 100hk som väger typ 180-190kg... En xt660x väger 186kg e framtung som satan och har 46 eller 48hk och den leker man ju upp.... fattar ingenting....

Det är ju mest teknik att få upp en hoj på bananen.
Ok om man har närmare 200 häst, då reser den sig bara man tittar på gasen.
Annars så är det något man måste lära sig..
 
Det är klart du körde väl på bakhjul innan du ens hunnit kommit fram till din första kurva?

Hoppas ingen här försöker få upp en hoj innan dom har kört igenom en kurva. :va Va jag menar e om man sitter på en potent sporthoj och verkligen vill få framhjulet att lätta och inte lyckas, så vet jag inte om det är rätt fritidsysselsättning för den personen... :arsele Har aldrig haft en hoj mer än en dag som inte har kommit upp på slangen, inte ens den första... Men så lärde man sig ju genom den hårda gamla beprövade vägen... :yoparty
 
, en 750 som i ditt fall är inte jätte lätt att få upp men med koppling går det bra :)

Snälla.. en 750 svår att få upp????
Lägg dig på tanken på ettans växel och låg fart... Dra på full gas. När hojen kliver över 10 000 rpm så kommer den att lyfta framhjulet vare sig du vill eller inte.

En gixxer 750 00 och nyare har kammar som jobbar optimalt över 8000 rpm. Så ska du wheela med den så ska du ligga runt 10 000 rpm. På ettans växel behövs det abslut ingen koppling. Som förövrigt bara trasar sönder kopplingskorgen. Det gäller alla hojar.

Min 750 kom på gaspåslag både på ettan och tvåan. Med lite teknik.. av och påslag på 3an.
Har inte kört någon hoj som varit enklare att köra på bakhjulet med...

Åk ut på ett flyfält och prova där..
 
3161732 Hoppas ingen här försöker få upp en hoj innan dom har kört igenom en kurva. :va Va jag menar e om man sitter på en potent sporthoj och verkligen vill få framhjulet att lätta och inte lyckas, så vet jag inte om det är rätt fritidsysselsättning för den personen... :arsele Har aldrig haft en hoj mer än en dag som inte har kommit upp på slangen, inte ens den första... Men så lärde man sig ju genom den hårda gamla beprövade vägen... :yoparty
Visst är det så, men åker man kanske själv eller med andra som inte kan åka bakhjul. Så blir kanske inte inspirationen spec bra occh man får inga bra tipps, därför kan man slänga upp en fråga här.
Många kanske har en maskin som inte riktigt flyger upp ibörjan, man gasar upp hojen reflexen säger åt en att luta sig framåt hojen dyker ner mm.
Få lite smarta tipps innan man börjar öva är aldrig fel, men visst när man får in känslan går man ändå sin egna värd. Alla föds inte till gp förare.
 
Last edited:
Snälla.. en 750 svår att få upp????
Lägg dig på tanken på ettans växel och låg fart... Dra på full gas. När hojen kliver över 10 000 rpm så kommer den att lyfta framhjulet vare sig du vill eller inte.

En gixxer 750 00 och nyare har kammar som jobbar optimalt över 8000 rpm. Så ska du wheela med den så ska du ligga runt 10 000 rpm. På ettans växel behövs det abslut ingen koppling. Som förövrigt bara trasar sönder kopplingskorgen. Det gäller alla hojar.

Min 750 kom på gaspåslag både på ettan och tvåan. Med lite teknik.. av och påslag på 3an.
Har inte kört någon hoj som varit enklare att köra på bakhjulet med...

Åk ut på ett flyfält och prova där..



Exakt vad jag menar...
 
Om intresse finns så fixar man vad som helst.
 
Alltså hur gör ni om ni kör sönder drivpaket och kopplingarna flyger i bitar?? Gör man någorlunda rätt misshandlar man inte grejerna alltför mycket.

Ni som säger att man ska ligga på 9-10 000rpm sen gasa fullt hur många meter kommer ni innan varvstoppet? Koppling är det enda rätta, börja skutta runt på 1:an om man är harig annars 2:an sen tar man upp den högre och högre ju kaxigare man blir.
 
Jag gasar upp 750'n på ettan, klickar i tvåan utan koppling och åker. Trean ut går också om rakan e lång nog men då landar man i 200. Kopplingskorgen är lite sliten så den gillar inte att kopplas upp på slangen.

K5'an gasar eller kopplar jag upp. Den är lite hysterisk på ettan så där får man ta det piano :D
 

Ni som säger att man ska ligga på 9-10 000rpm sen gasa fullt hur många meter kommer ni innan varvstoppet? Koppling är det enda rätta, börja skutta runt på 1:an om man är harig annars 2:an sen tar man upp den högre och högre ju kaxigare man blir.

Håller helt med dig där! Det är inge skönt när man får varvstopp på balanspunkten och framhjulet slår i backen med en obligatorisk pungsmäll :huvet

PS.
Kommer aldrig glömma när du drog iväg på bakan från stillastående vid ett rödjlus i Gävle :yoparty
 
Har aldrig haft en hoj mer än en dag som inte har kommit upp på slangen, inte ens den första..
Ännu en världsmästare!
Det lustiga är att de är just såna som ser så feminima ut i sina gayflygplanspilotuniformer ;)
Kommer aldrig glömma när du drog iväg på bakan från stillastående vid ett rödjlus i Gävle :yoparty
Rigge for President!:yoparty
 
Men keffon, varför koppla på ettan!!? Din gixxer pallar att gasas upp på ettan o tvåan. Lovar. Hitta början av effektpungen bara och en av-på på gasen så kommer han. :tummenupp Går det med hynda går det garanterat med sukisuki.

Snällare mot grejorna och mer kontrollerbart. Har sett rasade kopplingar pga kopplinguiilies och rasade lådor pga crossväxlande på slangen. Undvik detta.
 
Men keffon, varför koppla på ettan!!? Din gixxer pallar att gasas upp på ettan o tvåan. Lovar. Hitta början av effektpungen bara och en av-på på gasen så kommer han. :tummenupp Går det med hynda går det garanterat med sukisuki.

Snällare mot grejorna och mer kontrollerbart. Har sett rasade kopplingar pga kopplinguiilies och rasade lådor pga crossväxlande på slangen. Undvik detta.


Har hört talas om Powercommander, men vad fan är en effektpung??:va :va

Sorry,:D :tungan :tungan
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top