Läckande tank igen.. suck!

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
För dryga månaden sedan lagade jag min bensintank som hade ett milimeterstort hål i ena sidans nedre del. Trodde allt var frid och fröjd, men icke. Nu börjar färgen vid det gamla hålet att bubbla sig och jag gissar att det inte blev så tätt som jag trodde. :gnissla

Så här gick jag tillväga:
Jag sköljde ur tanken noga med bland annat avfettning och den blev riktigt fin och ren innuti. Tätade hålet på utsidan med plastic paddings kemiska metall.
Den lilla rost jag kunde se inne i tanken togs bort med Kreem prep. och Kreem tanktätare applicerades. Lacken precis runt hålet hade försvunnit så där målade jag med rostskydd samt bensinbeständig motorfärg. Hela proceduren tog ett par veckors kvällsaktiviteter (inkl torktider) och nu när jag ser att färgen börjar ge vika, så blir man minst sagt orolig. :gnissla :huvet :huvet

Nu funderar jag på om det är så att den kemiska metallen från plastic padding som inte är så bensinbeständig som de hävdar eller att jag lyckats blanda till en dålig blandning. Lustigt är också att Kreem tanktätargeggan inte alls håller tätt trots en extremt noggran tvätt och applicering på tanken.

Vad har jag för alternativ? Ny tank är inte intressant. Någon som har ett bra förslag på hur jag kan plugga hålet utan att ställa till med mer elände? jag antar att svetsa inte är så lyckat i och med explotionsrisken samt Kreemgeggan innuti. Ngn annan typ av kemisk metall? löda? :confused:

Metall lagas enklast och effektivast med metall, så någon form av svetsning eller möjligtvis lödning skulle jag välja. Mina erfarenheter av kemisk metall och liknande är att de aldeles för ofta inte alls håller för det som lovas på förpackningen, oavsett om det gäller lösningsmedel eller temperatur...

Svetsning och lödning i en bensintank är dock ett absolut NO-NO!! om man inte vet exakt vad man gör. Konsekvenser av att en antändning kan vara förödande.
Att bara säga att man ska svetsa är ett livsfarligt råd och mot detta forums regler.

Inga problem att svetsa i tank. Töm ur bensinen, skölj noga, låt vädra ett par timmar sen fyll den med vatten så är det löst.. eller sand. Hur tror du man gjorde på gamla plåttankarnas tid på bilarna när dom var i sönder? jo man SVETSADE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu var det så att Flummo menade att man borde svetsa UTAN att gå in på risker och säkra procedurer. Detta har diskuterats många gånger på detta forum och koncensus bland de som har lite vett och erfarenhet är att man inte ger sådana råd. pungt!

Nu var det så att Flummo menade att man borde svetsa UTAN att gå in på risker och säkra procedurer. Detta har diskuterats många gånger på detta forum och koncensus bland de som har lite vett och erfarenhet är att man inte ger sådana råd. pungt!

Flummo.... Byt tank... du ser själv vad som skrivits :rolleyes:

Inga problem att svetsa i tank. Töm ur bensinen, skölj noga, låt vädra ett par timmar sen fyll den med vatten så är det löst.. eller sand. Hur tror du man gjorde på gamla plåttankarnas tid på bilarna när dom var i sönder? jo man SVETSADE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Håller med ovanstående, inget problem att svetsa i tank. Självklart ska man veta vad man håller på med. Se till att vädra och skölj ordentligt.

Fixa någon som hårdlöda, efter svetsning häll i lite diesel och krita (japp vanlig skolkrita) på svetsen för att kolla om det är tätt. Vid ev. läkage så fuktar dieseln igenom kritdammet. Lätt att se läkage. Diesel har en otrolig förmåga att krypa ut i ev. sprickor. Skölj ur med bensin.

Och ja jag har provat det på många tankar själv... jag kör ju åxå gammal vibrationsfri (nästan) Triumph från 60-talet. :tummenupp

Last edited:
De går själklart spackla/ svetsa/ lödten.

Sist jag satte eld på en mc tank va de lite spänande, råka kapa hål i sidan o de sa fuuuuuuuuuuuuuf ur bensin tankhålet, tanken va tomm så de va bara gasserna som tog eld, va la tur att den inte flög.

Bara hälla vatten i den o ruska lite o hälla ut vattnet, man kan ju inte svettsa med vatten i tanken, de fattar la vem som hälst, då fäster ju inte svetsmatrialet, samma sak som du skule stå ute i ösregn o svetsa, de blir inget bra, se bara till så du får ut gasserna så blir de toppen.

Lättare o lödtenna tanken för då slipper man bränna hål i tanken :)

Sist jag satte eld på en mc tank va de lite spänande, råka kapa hål i sidan o de sa fuuuuuuuuuuuuuf ur bensin tankhålet, tanken va tomm så de va bara gasserna som tog eld, va la tur att den inte flög.

Bara hälla vatten i den o ruska lite o hälla ut vattnet, man kan ju inte svettsa med vatten i tanken, de fattar la vem som hälst, då fäster ju inte svetsmatrialet, samma sak som du skule stå ute i ösregn o svetsa, de blir inget bra, se bara till så du får ut gasserna så blir de toppen.

det är ju ångorna som är det farligaste!!!
visst går det att svetsa men man får ju se till att tanken är helt fri från bensin och dess ångor innan!!!
men det borde väl varje normalbegåvad person förstå?:huvet

Det går utmärkt bra att svetsa en tank full med vatten. Se bara till att lagningsstället är högsta punkten. Går med en tank som är full med bensin också. Dock inte med för stora hål eftersom bensinen börjar koka i ytan, pyser ut och kan då ta eld. Dock exploderar inte tanken av det.

Ja, jag råkade hoppa över sökerhetsbiten men att döma av frågan är han medveten om explosionsrisken och inser därmed att man kanske inte ska börja bränna på med pinnsvetsen på en halvfull tank... :näsblod Sedan skyller jag på att klockan var 02:50, dagtid hade jag nog utvecklat svaret lite mer.

Man borde ju med lite fysikalisk beräkning kunna släppa ner en tändsticka i den TOMMA tanken och på så vis elda ur ev. brandbenägen gas. EXPLOSION får man om tanken är tät, men med locket av blir det istället "whoosh" och färdigt med det. Ingen som eldat ur sitt gamla avgasrör på 2taktarn nån gång? Exploderade det i bitar? Noo.. Trycket tar enklaste vägen ut och det är inte genom tankens plåt utan det 2"stora hålet där man fyller på..
Mina två ruttna korvören..
Ja, ni får gärna utbilda mig om jag nu gjort fel de senaste 10åren?

Det går bra att svetsa i regn, det går även bra att svetsa UNDER vatten.

"svetsmaterialet" är ganska så skitvarmt och märker inte av vatten överhuvudet taget.

Tack för alla svar! :tummenupp

Visseligen är nog det bästa att svetsa igen hålet och det jobbet borde inte vara allt för betungande när det är så litet. Storleken har ju betydelse.
Däremot verkar det vara lite meck med att få tanken fri från ångor samt att skaffa fram någon som har svetsat bensintankar tidigare. Jag vet hur jobbigt det var att få tanken helt ren inför Kreem-tätningen så jag beslutade mig nu för att återigen täppa igen hålet, men denna gången med hagmans läckfixare som uttryckligen är producerad för att täta bensintankar. Peta in lite läckfixare i hålet, lite glasfiberväv över och sedan läckfixare ovan på detta och en bit runt hålet. Det borde stabilisera det något bättre hoppas jag. Kanske kan man köra med lite kemisk metall ovanpå det hela så ytan blir stark. Med lite tur så kan detta hålla säsongen ut och man kan sedan i lugn och ro se till att det blir lagat på rätt sätt. Vad tror ni om detta? :va
Kanske blir det lite extrajobb med att ta bort gammal läcktätare när svetsen väl kommer fram, men jag förlorar förhoppningsvis inte fler kördagar. :rolleyes:

Nu är iaf hålen tätade med hagmans läckfixare och glasfiberväv. Hoppas det håller ett tag. :gnissla
Kletade på i tre omgångar för att vara på den säkra sidan. Hoppas, hoppas..
Någon som vet om läckfixaren är övermålningsbar? Kan inte se något om detta på förpackningen.

Det går bra att svetsa i regn, det går även bra att svetsa UNDER vatten.

"svetsmaterialet" är ganska så skitvarmt och märker inte av vatten överhuvudet taget.

Så klart de går svetsa under vatten men alla har inte tilgång till just till dom prylarna.

MIG svets man soppar under utan o hoppas gaserna ska kuna förbräna o de ska börja svetsa, vissa special pin svets klarar de dok, finns säkert andra saker okså, men gas svets klarar de inte.

Last edited:
Nu är iaf hålen tätade med hagmans läckfixare och glasfiberväv. Hoppas det håller ett tag. :gnissla
Kletade på i tre omgångar för att vara på den säkra sidan. Hoppas, hoppas..
Någon som vet om läckfixaren är övermålningsbar? Kan inte se något om detta på förpackningen.

Lagning med lödkolv och lödtenn fungerar bra, se till att skydda mot explosion bara.

MIG svets man soppar under utan o hoppas gaserna ska kuna förbräna o de ska börja svetsa, vissa special pin svets klarar de dok, finns säkert andra saker okså, men gas svets klarar de inte.

Öhh, nä just en brinnande låga av eld fungerar lite sämre under vatten, i övrig förstår jag ingenting av det du skriver, och då bortser jag helt o hållet från felstavningarna.

bara för förtydliga, det är skillnad på att göra och att ge råd.

i min bok man får göra vad man vill så länge man inte skadar andra men när man ger råd om samma sak så riskerar man genom vårdslöshet att orsaka andra skada. Därför ska man vara 100 gånger försiktigare med de råd man ger andra än de grejer man gör själv.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back