Dragmoment på olika delar????

Sakke

Drive it like you stole it!!!!
Gick med
17 Jul 2003
Hoj
CBR 600 "Banhoj" -01
Sitter o klurar på att lossa sving och framgaffel med krona för att smörja upp allt ordentligt för nästa säsong men undrar om det bara e att dra åt bultarna sen eller om det ska göras med momentnyckel:confused: ???

Jag misstänker det senare så om någon vänlig själ vet.........

I princip allt på hojen är draget med moment, specielt dom delarna du nämner.

Skaffa mekhandboken till din hoj så hittar du alla åtdragningsmoment.
Styrlagret brukar dessutom sättas an likt ett koniskt hjullager på en bil. Dvs det är inte fråga om att bara dra åt det med ett givet moment.

Mvh
Jörgen

Skaffa mekhandboken till din hoj så hittar du alla åtdragningsmoment.
Styrlagret brukar dessutom sättas an likt ett koniskt hjullager på en bil. Dvs det är inte fråga om att bara dra åt det med ett givet moment.

Vad är det frågan om då?

Vad är det frågan om då?

Din fråga är ngt oklar för mig. Men det är alltså vanligt att man sätter åt koniska styrlager i likhet med hur man sättar an ett koniskt hjullager till tex en bil, dvs så att det finns ett litet spel. Det finns olika instruktioner för hur man gör detta.

/J

Vad är det frågan om då?

Enligt mekboken till min gamla ZXR skulle styrlagret dras tills det krävdes X Newtons kraft på ena handtaget för att röra styret när framhjulet var i luften. Det räckte med andra ord inte att dra bulten till angivet moment.

Enligt mekboken till min gamla ZXR skulle styrlagret dras tills det krävdes X Newtons kraft på ena handtaget för att röra styret när framhjulet var i luften. Det räckte med andra ord inte att dra bulten till angivet moment.

Precis. På några hojar så anges det att man ska dra åt tills inget spel föreligger och sedan backa tillbaks några grader på ringmuttern. På andra hojar är det som du säger.

På några hojar ska man i likhet med bilhjullager mäta upp ett visst spel med mätklocka. De är vanligt när ramens styrhuvud är i aluminium eftersom detta värmeutvidgar sin mer än stålaxeln.

Om man inget vet så är det förstås bäst att skruva åt försiktigt tills glappet försvinner men inte mer än att det fortfarande går lätt.

Men är man noga är det som jag sagt bäst att skaffa mekhandboken eller anna likvärdig dokumentation till hojen så att man gör rätt.

Tycker jag

J

Precis. På några hojar så anges det att man ska dra åt tills inget spel föreligger och sedan backa tillbaks några grader på ringmuttern. På andra hojar är det som du säger.

På några hojar ska man i likhet med bilhjullager mäta upp ett visst spel med mätklocka. De är vanligt när ramens styrhuvud är i aluminium eftersom detta värmeutvidgar sin mer än stålaxeln.

Om man inget vet så är det förstås bäst att skruva åt försiktigt tills glappet försvinner men inte mer än att det fortfarande går lätt.

Men är man noga är det som jag sagt bäst att skaffa mekhandboken eller anna likvärdig dokumentation till hojen så att man gör rätt.

Tycker jag

J

Det här va ju knepigare än jag trodde....:va
Undra om man skulle lämna framgaffeln och bara kolla upp svingen, verkar något lättare :D .

Ser att jag måste inhandla meckboken för cbr:en, fins nog mycket annat nyttigt i den kan jag tänka mig.....

Tackat alla...:tummenupp

Det här va ju knepigare än jag trodde....:va
Undra om man skulle lämna framgaffeln och bara kolla upp svingen, verkar något lättare :D .

Ser att jag måste inhandla meckboken för cbr:en, fins nog mycket annat nyttigt i den kan jag tänka mig.....

Tackat alla...:tummenupp

Äsch! Det där fixar du lätt själv! :tummenupp Jag ville bara komma fram till att det är bäst att skaffa mekhandboken om man vill lära sig hur det ska vara på just sin egen hoj. Sedan när man lärt sig hur det ska vara behöver man ju alltmer sällan behöva bläddra i den. Sådna böcker är ju dessutom så lättlästa och fint illustrerade nuförtiden.

/J

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...