Vad har ni fått i invaliditétsersättning????

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Ja fick 12 papp för en bruten svanskota i början på 90-talet....köpte ett par högtalare för pengarna som jag sprängde rätt så snart :(
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Tack för infon ,, AFA ska jag(facket) ska jag lämna in papper till på onsdag ,, har varit borta från jobbet sedan mitten på januari till nu i månadsskiftet ,, ers från fsb har jag fått för inkomstbortfall men menar ni att det går o få från facket samtidigt med ?
sedan så går ju inte min hoj att ställa av enligt försäkringsåtagandet men jag har ju inte kunnat köra något på hela sommaren borde jag inte få pengar tillbaka på det med ,, drygt 1000:- i månaden till ingen nytta !!! :va

du ska ju även ha inkomstbortfall...80% kommer ju från försäkringskassan...

resterande 20% ska försäkringen täcka!!

Som 2fast4hjo skrev, glöm inte AFA.[/QUOTE]
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Du har blivit rövknullad.
Jag fick 140 000 för en söndersågad hand = minskad rörlighet i ett finger och dålig känsel i ett och ett halvt.
Meniskerna i båda knäna gav 70 000 (dålig affär).
Hörselskador och kaputta axlar sparar jag tills jag behöver pengar!
Samtligt är jobbrelaterat, btw.

Förresten, undrar om man kan få ersättning för att man utvecklat allergier på jobbet?
I så fall skall jag söka ersättning för mina allergier mot hårt arbete och dumma människor..



Hur fan bär ni er åt???? Jag har en jävla massa skavanker men har aldrig tänkt tanken att söka ersättning... Hur gör man för det första???

Fick t.ex min käke avslagen när vi lirade landhockey för många år sedan. Den är numera sned.

Har slått av ett finger som läckt ihop snett.

Har en tand som är typ gul/grå pga ett slag av en inebandyklubba...

Min rygg är kass pga många crasher med skidor.

Har ett ex antal ärr på kroppen som inte är så snygga...

m.m men inte fan har jag fått för mig att söka ersättning för något jag utsatt mig för själv???:va varför ska andra betala mina dumheter???

///Micke
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
För att man försäkrar sig för att man ska få massa kosing om något händer, samma du betalar skatt och vill ha subventionerad sjukvård osv inte betala fullpris.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur fan bär ni er åt???? Jag har en jävla massa skavanker men har aldrig tänkt tanken att söka ersättning... Hur gör man för det första???

Fick t.ex min käke avslagen när vi lirade landhockey för många år sedan. Den är numera sned.

Har slått av ett finger som läckt ihop snett.

Har en tand som är typ gul/grå pga ett slag av en inebandyklubba...

Min rygg är kass pga många crasher med skidor.

Har ett ex antal ärr på kroppen som inte är så snygga...

m.m men inte fan har jag fått för mig att söka ersättning för något jag utsatt mig för själv???:va varför ska andra betala mina dumheter???

///Micke

Ursprungstanken med ett försäkringssystem är ju att de många solidariskt bär de någras kostnader mot att alla involverade är skyddade. Eh, låter ju lite som skattesystemet. Är alla potentiellt farliga fritidsaktiviteter egna dumheter? Kan inte se att det är fel att som läskunnig kolla igenom vad det är för vara man betalar för.
Dina försäkringar är ju dessutom till för fler än dej, läs familj och närmaste omgivning!
Håller man på med såna saker som du/vi gillar bör man tänka på familj vare sej den finns nu eller i framtiden.
Låter som du inte saknar stålar till vad du tycker du vill göra men du har nog missat ett par tre mille sett över ett yrkesverksamt vuxenliv...
Inte meningen att vara offensiv om du nu skulle uppfatta tonen som sån, bara ett försök att bredda synsättet ngt.

Preskriptionstiden, har skrivit det innan, är per definition borttagen men det måste finnas vettig dokumentation från vård/tandvård om du skall ha nån chans. De Älskar papper o intyg o formulär och man kan inte få mer än avslag.
Hoppas inte Crash Rider spöar mej för trådkapning, då ska jag ha sveda o värk, psykiskt lidande mm mm.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
sedan så går ju inte min hoj att ställa av enligt försäkringsåtagandet men jag har ju inte kunnat köra något på hela sommaren borde jag inte få pengar tillbaka på det med ,, drygt 1000:- i månaden till ingen nytta !!! :va

Är cykeln skrotad eller ska den lagas?
Kan gå att resonera med bolaget, beror på handläggare och vad resp handläggare kan och vet.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Hojjen är i finfint skick ,, det är dennya hojjen efter min lilla olycka så den är i skick som i min Avatar ,, men jag har en handläggare som verkligen sover numera ,, verkar som om jag måste stå på mig om alllt annars händer inget alls ,, jag har ju fått lönekompensering under min sjukskrivning men det har varit trögt med utbetalningar tycker jag ,, jag skrev ett brev o klagade på henne häromdagen ställt direkt till henne,men jag har fortfarande inte hört något där ifrån ,,, och inget om att hon e sjuk eller ledig heller på mailen ,, jag vill byta handläggare , kan jag bestämma det själv ? för henne vill ja banne mig inte ha längre ,,
// Jocke

sedan så går ju inte min hoj att ställa av enligt försäkringsåtagandet men jag har ju inte kunnat köra något på hela sommaren borde jag inte få pengar tillbaka på det med ,, drygt 1000:- i månaden till ingen nytta !!! :va

Är cykeln skrotad eller ska den lagas?
Kan gå att resonera med bolaget, beror på handläggare och vad resp handläggare kan och vet.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Jag gjorde en grymt osmidig smäll/krasch 1 maj för 2 år sen.körde crosscyckel på allmän plats å råkade dra in i en bil som gjorde en vänstersväng.det vart hellikopter till akkis i u-sala men div undersökningar o röntgen, så det lär ju finnas en journal antar jag.klarade mig relativt bra utan några brutna ben osv.men jag har ett grymt fult ärr på höger överarm som liknar nått i stil men röda utanpåliggande daggmaskar!men finns det möjlighet till nån ersättning då det inte direkt fanns nån trafikförsäkring?men i övrigt så har jag personförsäkring genom jobbet.bör kanske tilläggas att polisen vart indragen å massa böter å indraget kort osv.har funderat nån gång på om det finns nån möjlighe till ersättning eller om det bara är att lägga ner pga att det var et brott?någon som vet el har nån åsikt?
Min polare drog in i sidan på en peugeot med sin cross.Smällen var så kraftig att pegan hamna i diket,o polaren fick fimpa högerbenet ca 5 cm.Vilket genom åren sträcktes tebax så att han mer eller mindre är helt återställd.Han kontaktade en försäkrings o skadekonsult som hjälpte honom att få ut pengar genom trafikskadeföreningen.Vet att han totalt genom åren har fått ut riktigt stora summor.



Viktigt att komma ihåg när man gör upp med f-bolaget är att även kräva ersättning för fördyrande omkostnader resten av livet,t.ex neoprenskydd o andra hjälpmedel.Sist jag fick ut för en skada så blev den delen nästan lika stor som själva skadeersättningen.

köpte ett par högtalare för pengarna som jag sprängde rätt så snart :(

Small pengarna högt???:D :D

Skulle vilja tillägga att det inte stämmer att alla får ut samma ersättning för samma skada enligt nån lista som nån skrev.Det är grundbelopp som nämns i listan,sen görs en individuell bedömning av invaliditetsgrad utefter ålder,yrke,hobbys m.m. O kommer invaliditeten upp i 10% eller mer är det dessutom en skadenämnd som gör bedömningen o inte f-bolaget.
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Hur fan bär ni er åt???? Jag har en jävla massa skavanker men har aldrig tänkt tanken att söka ersättning... Hur gör man för det första???

Fick t.ex min käke avslagen när vi lirade landhockey för många år sedan. Den är numera sned.

Har slått av ett finger som läckt ihop snett.

Har en tand som är typ gul/grå pga ett slag av en inebandyklubba...

Min rygg är kass pga många crasher med skidor.

Har ett ex antal ärr på kroppen som inte är så snygga...

m.m men inte fan har jag fått för mig att söka ersättning för något jag utsatt mig för själv???:va varför ska andra betala mina dumheter???

///Micke

men betala dina premier utan att använda dem då......

man har väl tagit en försäkring ifall att...:va :va :va

min morsa tog ju ex. vis en olycksfallsförsäkring på mig som ung...(hon visste ju att jag var galen!!:D :D )

den betalar jag nu med... och har använt den med 2 ggr....

försök bo i USA utan försäkring....där betalar försäkringar allt...

blueridge; Preskriptionstiden skrev:
he he...:D :D så länge du e snäll så smeker jag dig bara gubben!!!!:tummenupp

all info som skrivs med hög sanningshalt är BRA info.....

mvh tobbe
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
[/slite bekymrad då över saker bara...

mycket frågor som:

kan jag jobba med mitt jobb igen..mm

sen blev jag ju anmäld för vårdslöshet i trafik vid min olycka...inget klart fast det gått 15 mån. sen olyckan...liksom blivit kallad till rättegång 4 ggr..

sånt tär på en att man inte vet hur framtiden ter sig..men men..det visar sig.... antar att du läst min andra "tråd":



Kommer inte ihåg alla detaljer från den tråden men minns att du stod ju inte oemotsagd. Tyckte själv jag hade lite svårt att få ihop bitarna.
Förstå mej rätt, du skall inte skita i ärendet. Bara softa ner lite och låta saker ta tid. Omfattande skadebilder- mer tid- mer handläggning o mer pengar vilket verkar vara det viktigaste. Ganska lukrativa räntearrangemang vid utdragna processer, dröjsmålsräntan ligger på över 10% och den är skattefri. Hundratusingar i skadeersättningar, you do the math!
Att lägga begränsat med tid, disciplinerat är modellen, scheman är kanon vid skallskador, man kan utvärdera sina brister även om man inte minns dem om man för lite bok över sina dagar.Användbart för läkare och i förhandling. Har du hjärnskador kan du och din omgivning se hur du funkar, hjärnutmattning, koncentrationssvårigheter o annat. Tjurrusningen bara knäcker ner en för det är inte någon annan del av en sån här process som är med på de noterna.
Jobbet har ju ansvar att anpassa så långt som möjligt, vet ju inte vad du gör. Börja så smått och skynda långsamt så kanske det håller.
Försöker svara som jag anser relevant, min framtid är inte heller solklar, börjar acceptera det nu efter några år.... Släpper man inte ärendet och diskussionen runt det blir man sin skada.
Ta åt dej du som känner dej träffad. Kanske fler än CR läser detta?
Känner en person som tidigare jobbat med såna frågor och vi går igenom allt innan det går till jurist. Har en kass en. Glöm inte att jurister och advokater lever på timmar och de är väldigt engagerade tills den generella rättshjälpen på runt hundra lock är slut och FB börjar ifrågasätta om det är "skälig konsultation" längre. De har runt 1200 spänn i timmen och kan beviljas mer om det är tunga namn, men du kan räkna med att de skiter ut dej när det börjar bli tungt att mjölka. Även de är ju i högsta grad vinstdrivande företag och söker av naturliga skäl sitt. Vem skulle inte sitta och vara empatisk i timmar för 1200 spänn i betalning för var och en av dem? Tvärtemot vad advokater hävdar tror jag, och detta är ett antagande som inte är ogrundat, att insynen och kontrollen på timdebiteringen är i stort sett obefintlig. Det knappt märkbara drivet från min juridiska hjälp, försvann helt vid första ifrågasättandet från FB och det var inte mej utan avocadon de ifrågasatte. Tack för det tipset CTRF, not!
Vi min hjälp och jag, har ändå koll på läget och tittar lite roat på vad han skall ta sej till.
CR, tolkar det lite som att du ville ha en tråd där folk kunde dela med sej av sånt som kan vara till hjälp, stämmer det?
Kanske bara ville ha belopp?
Som ett tips, som jag tror varit uppe innan, bör man kolla med konsumentrådgivningen i sin kommun. Har man tur sitter där en kunnig människa som vet att använda sitt grymma kontaktnät. Har i regel koll på lämplig rättshjälp och kan guida om de nu inte har kompetens i det specifika ärendet.

Som det stod i ett av de senaste inläggen. Finns inga gemensamma nämnare på nivåer och procentsatser, men de kan begära varandras material. Positivt är att när flera försäkringar är inblandade är involverade blir högsta nivåerna normerande. Om inte annat ser trafikskadenämnden till det när ärendet kommer dit. Tar det tid, tänk räntor!
Får se om nån orkar läsa detta...
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
läst och godkänt...:tummenupp :tummenupp

var till jobbet idag och jag var välkommen att börja vilken dag som helst!!!

kändes bra att höra..... ska få gjuta upp skoinlägg om nån månad bara då mitt höger ben är runt 2 cm kortare än det vänstra..

från vilket datum räknas dröjsmålsräntan???

mvh tobbe

ville mest få en diskution i äreendet...vilket jag lyckats med..:D :D
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
läst och godkänt...:tummenupp :tummenupp

var till jobbet idag och jag var välkommen att börja vilken dag som helst!!!

kändes bra att höra..... ska få gjuta upp skoinlägg om nån månad bara då mitt höger ben är runt 2 cm kortare än det vänstra..

från vilket datum räknas dröjsmålsräntan???

mvh tobbe

ville mest få en diskution i äreendet...vilket jag lyckats med..:D :D

Kul, låter positivt!
Har funderat på att fixa skoinlägg jag också, mitt ena blev 1,5 cm längre men har inte gjort nåt åt det.

Kommer inte ihåg på rak arm, de har väl en viss tid på sej att handlägga ärendet. Har svar på det efter kl 10 imorrn fm, ska försöka hinna skriva innan lunch, ok? Endel av mina räntor har ju rullat i +5 år och med ganska hög invaliditetsgrad blir det ju lite klirr. Tycker ändå inte det finns pengar nog för att kompensera för vad jag förlorat i livskvalitet. Vågar ändå tro lite försiktigt att det skall ändra sej. Har själv ökat mna förutsättningar med stöd från de mina, no thanks goes to FB och FK. Har ju fått ut endel stålar, hjälper klart men trögt är det/har det varit!
Tror det kan vara bättre än du anade, för folk har frågor och jag är för att man hjälps åt. Nu är ju alla ärenden specifika, hade ju varit lätt annars,"skadealternativ nr XXXX, du skall ha si många kronor, jobba där istället, pissaochgåochläggdej", men den enes erfarenhet kan ju bli den andres hjälp....
Har inte kollat om det finns några andra trådar i ämnet, länka gärna isåfall.
 

AndersHallman

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
.
Jag har följt denna tråds utveckling nu och måste verkligen tacka vissa användare! Ni har varit till stor hjälp i mitt personliga ärende faktiskt...

Dom som är intresserade kan ju läsa min lilla historia nedan:

15 aug 2006 så jobbade jag som takläggare i kiruna. Vi lade bär plåt på ca 35m höjd på en balk konstruktion. Vi hade självklart all säkerhets utrustning som går att få. Men när klockan "slog rast" så ville jag givetvis ner till fika rummet illa kvikt och hakade av mig säkerhets linan. När jag då var på väg till hissen ner så trampade jag genom taket och föll handlöst 13m ner på en travers brygga.
Jag ådrog mig en del skador, krossat samt sönderslitet knä, svår hjärnskakning som resulterade att jag ser dubbelt vilket kan göra att jag skriver konstigt ibland då texten lätt flyter ihop.

Nåja, nog om mina irrelevanta skador.... Det är som de är nu och de får jag leva med :pannkyss


Nu till de stora problemet. Allting anmäldes till AFA samt till min privata försäkring, Trygg Hansa. Jag hade även anmält att jag ville byta fack från metall till byggnads. Men då jag skulle anmäla till byggnads så sade dom att jag inte var medlem där och inte heller i Metall... Jag var alltså UTAN fack för att deras handläggnings tid hade dragit ut på tiden!!!!! :mad: Så där förlorar jag en stor summa pengar då jag ej får del av de fackliga försäkringarna...


Jag som ensam har ju ingenting att sätta emot dom utom att jag blev fruktansvärt förbannad och besviken.

Jag har ju haft stora omkostnade under mina sjukdoms tid, men AFA och Trygg Hansa har bara bollat mig mellan varandra. "Det är en kostnad du får ta med TH/AFA" Det har varit deras standard fras hela tiden....

Så vad ska jag göra????


Nu till mitt andra ?:
Det har nu varit dags att göra en invaliditets intyg. Visst det har funkat bra med de. Dom kommer säkert med en ersättning de är villiga att betala mig för mina skador snart... Det jag har hört av bekanta är att man ALLTID ska överklaga då de är som sagt ett vinst drivande företag.


Så vad tycker ni att jag ska göra??? Ingen vill ta mina kostnader samt så vet jag inte hur jag ska göra med det fackliga:confused: Ni får gärna komma med tips!! Vill "mjölka" ur dom varje 50öring jag kan få tag i då mitt liv nu är avsevärt mkt sämre:rolleyes: HAr fått sluta med alla fritids aktiviteter som jag tidigare ägnat mig åt. Dock har jag blivit motard åkare som plåster på såren :yoparty


Tacksam för all hjälp jag kan få!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
. Jag hade även anmält att jag ville byta fack från metall till byggnads. Men då jag skulle anmäla till byggnads så sade dom att jag inte var medlem där och inte heller i Metall... Jag var alltså UTAN fack för att deras handläggnings tid hade dragit ut på tiden!!!!! :mad: Så där förlorar jag en stor summa pengar då jag ej får del av de fackliga försäkringarna...

Grym berättelse och kan bara beklaga!
När jag låg inne var det en kille som brottades med ungefär samma problematik. Han hade jour och skulle alltså kunna inställa sej inom en viss tidsrymd, tror ca 40 minuter. Kör till föräldrar 16-18 km bort och blir rammad på vägen dit. Arbetsgivaren säger att det hände på fritiden och facket att det hände på jobbet eftersom han hade jour....
Undrar bara; Hade något av fackförbunden tagit emot pengar för den period då olyckan skedde, alt åtminstone skickat inbetalningskort för nämnda period eller finns det diariefört att du ville byta fack? Tänker då på det du ville byta till? Antar att det är utrett till max, så det är ett longshot.
Kommer ett litet PM.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
från vilket datum räknas dröjsmålsräntan?

Dröjsmålsräntan börjar ticka från det datum FB fått in erfoderligt underlag för att göra en bedömning. Exempelvis mitt ärende; pga av många olika delar tog det 9 månader innan räntan "aktiverades". Är fortfarande flera år senare diskussion om eftersom förskotten är avsedda att frita FB från ansvar.
Fackförsäkringen har ju utfallit och där var det dröjsmålsränta från olycksdagen, inget tjafs! Fortsätter räkna om utfallet i trafikskadenämnden blir ett annat, dvs högre %.

-Är det bara jag som skriver i tråden?
-Ja, det verkar så!


Tog längre tid än jag trodde, ursäkta.
Dröjsmålsräntan börjar ticka från det datum FB fått in erfoderligt underlag för att göra en bedömning. Exempelvis mitt ärende; pga av många olika delar tog det 9 månader innan räntan "aktiverades". Är fortfarande flera år senare diskussion om eftersom förskotten är avsedda att frita FB från ansvar.
Fackförsäkringen har ju utfallit och där var det dröjsmålsränta från olycksdagen, inget tjafs! Fortsätter räkna om utfallet i trafikskadenämnden blir ett annat, dvs högre %.

-Är det bara jag som skriver i tråden?
-Ja, det verkar så!

Hallman, kommer PM!
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
just nu har jag inte så mkt att skriva / tillföra.
lämnade in mitt invaliditetsintyg till doktorn idag, så nästa grej blir bedömningen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top