Bromsoket går knappt på skivan.

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
CBR 900 - 99
Hej

Jag har haft problem med en bromsskiva fram efter stöld försök. Så ikväll var jag ute och bytte den. Men när jag hissat upp hojjen och snurrade på fram hjulet så nöp bromsarna åt ganska mycket. Det snurrade av sig själv typ 1/4 dels varv. Men jag hoppades på att det berode lite på att gamla skivan var lite sned. Detta då det gick trögt bara på på vissa ställen när man snurrade hjulet.

Sen när jag då bytt skivan och skulle montera tillbaka bromsoken, så går den ena inte på. Okej trycker jag med lite lite våld så går det. Men den nyper om skivan, och så vill man ju inte ha det.

Som sagt det ena oket går på (tar emot lite lite, men hjulet snurrar några varv, har heller inte centrerat det ännu) men det andra går inte på. Jag har inte bromsat något med frambromsen undertiden det var av.

Så vad tror ni? Måste jag plocka isär hela oket och rengöra, bytta olja å sånt. Eller finns det något annat knep?

Har du tryckt isär bromsbeläggen då? Ta en skruvmejsel och bänd försiktigt mellan beläggen så går det nog bättre.

Kolla att du inte har för mycket hydraulvätska i reservoiren uppe vid handtaget...

Satte du på nya belägg? isåf så kanske de kärvar lite, fram med filen!
Prova dock tidigare tips först.

Lånar tråden lite:
Om man byter till större bromsok, ska man dra fast de enligt momentet för hojen (gamla oken) eller de nya (större från donatorcykeln)?

Har du tryckt isär bromsbeläggen då? Ta en skruvmejsel och bänd försiktigt mellan beläggen så går det nog bättre.
Nix har inte provat. Ska ta och testa det, och se om dom ger med sig lite.

Kolla att du inte har för mycket hydraulvätska i reservoiren uppe vid handtaget...

Jo den är väldigt full, något jag varit lite nojjig med sen jag köpte hojen ibörjan på sommaren. Har inte lyft på locket än, men tror det finns lite utrymme för luft där uppe. Om jag skulle vilja få ur lite värska därifrån, hur gör jag enklast då? Suger upp lite vätska med en trase där uppe (och låter bli att stänka ner lacken) eller gör man det nerifrån?

Lufta bromsarna fö tusan...kolla så du inte har för mkt vätska...

Ska nog passa på att lufta lite också.

Last edited:
Nix har inte provat. Ska ta och testa det, och se om dom ger med sig lite.

Jo den är väldigt full, något jag varit lite nojjig med sen jag köpte hojen ibörjan på sommaren. Har inte lyft på locket än, men tror det finns lite utrymme för luft där uppe. Om jag skulle vilja få ur lite värska därifrån, hur gör jag enklast då? Suger upp lite vätska med en trase där uppe (och låter bli att stänka ner lacken) eller gör man det nerifrån?

Ska nog passa på att lufta lite också.

Om du luftar så löser du problemet med för mycket vätska på samma gång:tummenupp :)

Satte du på nya belägg? isåf så kanske de kärvar lite, fram med filen!
Prova dock tidigare tips först.

Lånar tråden lite:
Om man byter till större bromsok, ska man dra fast de enligt momentet för hojen (gamla oken) eller de nya (större från donatorcykeln)?

filen? är de så ni löser problem?

nej se till att oken är fullt inne sen på med nya klossar å kör in klossarna, som på bilen, eller filar du bromsbelägg där med?

Som sagt, bryt isär klossarna lite. Nya skivan är säkert något tjockare än den gamla nedslitna, därav svårt att få på oket. Men försiktigt, INTE skruvmejsel, hellre nåt i trä så du inte skadar nya beläggen!!

Vad det gäller bromsvätskenivån så skulle jag passa på och byta den.
Då får du ju rätt nivå samt fräsch vätska i o nyluftat!! :tummenupp
Om den är sen du köpte hojen så vet du ju inte hur gammal den är..

Som sagt, bryt isär klossarna lite. Nya skivan är säkert något tjockare än den gamla nedslitna, därav svårt att få på oket. Men försiktigt, INTE skruvmejsel, hellre nåt i trä så du inte skadar nya beläggen!!

om inte så får han ju rätt nivå när oken är i miniläge (intryckta) :)

om inte så får han ju rätt nivå när oken är i miniläge (intryckta) :)

Du menar att han ska pumpa ut beläggen utan skiva emellan??:va
Som jag förstod det hade han hög nivå i behållaren redan innan, o med en ngt tjockare skiva på så blir den ännu högre..

Som jag förstod det hade han hög nivå i behållaren redan innan, o med en ngt tjockare skiva på så blir den ännu högre..

Jo det var hög nivå redan innan, plus att dom klämde lite på gamla skivan redan innan också. Fast det klämde ännu mer på nya skivan. Så med lite våld så gick det att trycka på bromsåket på skivan. Fast klossarna låg på hela tiden.

Antar att klossarna inte ska ligga på någontingen vid ett okej monterat bromsok?

nej ja mena att nivån skulle stiga när han trycker in kolven i oket innan montering av beläggen :)

EDIT: om de är mycke vätska med slitna belägg så är de nån som fuskat lite? :)

Last edited:
aNTAR ATT FÖREGÅENDE ÄGARE FYLLT PÅ BROMSVÄTSKA NÄR BELÄGGEN VAR SLITNA.nU NÄR DU SATT I NYA SÅ FINNS DET INTE PLATS I BEHÅLLAREN FÖR ATT PRESSA TEBAX DOM NYA TILLRÄCKLIGT.kÖP EN SJUKHUSSPRUTA O SUG BORT LITE.eLLER "LUFTA" UT DET GENOM NIPPLARNA SOM SAGTS TIDIGARE.Oj hade capslock inne,men orkar inte skriva om.

Gör rent kolvarna i oket, lossa på luftningsnippeln och pressa in kolvarna för hand in i oket. Samla ev upp bromsvätskan som kommer ur luftningsnippeln i en behållare. Använd inte en skruvmejsel!

Gör rent kolvarna i oket, lossa på luftningsnippeln och pressa in kolvarna för hand in i oket. Samla ev upp bromsvätskan som kommer ur luftningsnippeln i en behållare. Använd inte en skruvmejsel!
Är det safe att spruta på massa bräkleen på kolvarna? Eller är det packningar någonstans där som ogillar det?

Kan det här vara ett ok flöde?
1. Bromsa med frambromsen så att kolvarna kommer ut en bit till.
2. Göra rent med bräkleen på kolvarna (och hela oket).
4. Öppna luftningsnippeln på oket?
5. Pressa tillbaka kolvarna förhand (orkar man det med fingrarna?)

Jo har varit inne på det också, vore trevligt med ny bromsvätska. Fast hade tänkt vänta ett par veckor till med att göra det. Men om övriga knep inte funkar, så blir det nog till att byta vätska med engång.

Last edited:
Har nu provat att bända isär kolvarna och det funkade. Men efter att ha bromsat ett par gånger så nyper bromsarna om skivan iallafall. Så det var egentligen problem hela tiden, att kolvarna inte går tillbaka.

Så jag ska nog bita i det sura äpplet och byta bromsvätskan. Hittade en bra guide här på SH. Ska bara lista ut vilken märke på vätskan jag ska ha nu. Blir någon DOT 4 iallafall. Lite nojjig över att gå och handla sånt på macken, vill gärna köpa i mcbutik. Men då måste jag ju åka komunalt dit.

Är det safe att spruta på massa bräkleen på kolvarna? Eller är det packningar någonstans där som ogillar det?

Kan det här vara ett ok flöde?
1. Bromsa med frambromsen så att kolvarna kommer ut en bit till.
2. Göra rent med bräkleen på kolvarna (och hela oket).
4. Öppna luftningsnippeln på oket?
5. Pressa tillbaka kolvarna förhand (orkar man det med fingrarna?)

Jo har varit inne på det också, vore trevligt med ny bromsvätska. Fast hade tänkt vänta ett par veckor till med att göra det. Men om övriga knep inte funkar, så blir det nog till att byta vätska med engång.

Jag brukar göra rent med 5-56 eller liknande vätskor. I teknikforumet ska man ju bara uttala sig om sådant man säkert vet. Och jag vet faktiskt inte om 5-56 (eller för den delen bräkleen) angriper tätningar eller packboxar eller inte. Mitt förfarande har funkat bra för mig i alla fall. Jag sprutar lite 5-56 på en ren trasa och gnuggar rent.

I pkt 1 menar du då att du har bromsskivan i, att oket omsluter skivan? Jag har iof pressat ut kolvarna (med bromshandaget) med oket "hängande löst" men var väldigt försiktig.

Gör sen som du skriver i flödet ovan. När du lossat luftningnippeln ska du kunna pressa in kolvarna med fingrarna. Om det inte går med handkraft skulle jag plocka ner oken för en grundlig genomsyn. Passa samtidigt på att byta bromsvätskan när du ändå håller på!

I pkt 1 menar du då att du har bromsskivan i, att oket omsluter skivan? Jag har iof pressat ut kolvarna (med bromshandaget) med oket "hängande löst" men var väldigt försiktig.!
Det jag menade var att pressa ut kolvarna när oket hänger löst. Har provat det nu också, med klossarna emellan. Gjorde rent med bräkleen runt kolvarna när de var som mest ute. Sen när jag skulle trycka tillbaka dom förhand, upptäckte jag att en av kolvarna kärvade lite, kunde inte riktigt trycka tillbaka den för hand. Tog hjälp av en träbit och pressade tillbaka den. Pressade sen ut den igen och gjorde så några gånger, sen kändes det som att den gick lika lätt som de andra tre.

Har bytt bromsolja och luftat nu också. Men de nyper ändå mot skivan, har jag framhjulet upphissat och försöker snurra hjulet så blir det ordentligt motstånd. D.V.S. hjulet snurrar inte vidare av egen kraft.

Har jag fuskat med luftningen, eller har det blivit något knas med oken, så att jag måste ta isär dom? Eller kan det vara något annat?

Hur mycket mellanrum ska det vara mellan klossarna och skivan? För det ska väl gå att snurra hjulen utan att klossarna tar i. Går ju på bakhjulet mitt =)

Det jag menade var att pressa ut kolvarna när oket hänger löst. Har provat det nu också, med klossarna emellan. Gjorde rent med bräkleen runt kolvarna när de var som mest ute. Sen när jag skulle trycka tillbaka dom förhand, upptäckte jag att en av kolvarna kärvade lite, kunde inte riktigt trycka tillbaka den för hand. Tog hjälp av en träbit och pressade tillbaka den. Pressade sen ut den igen och gjorde så några gånger, sen kändes det som att den gick lika lätt som de andra tre.

Har bytt bromsolja och luftat nu också. Men de nyper ändå mot skivan, har jag framhjulet upphissat och försöker snurra hjulet så blir det ordentligt motstånd. D.V.S. hjulet snurrar inte vidare av egen kraft.

Har jag fuskat med luftningen, eller har det blivit något knas med oken, så att jag måste ta isär dom? Eller kan det vara något annat?

Hur mycket mellanrum ska det vara mellan klossarna och skivan? För det ska väl gå att snurra hjulen utan att klossarna tar i. Går ju på bakhjulet mitt =)

Tror forfarande felet ligger i att din ena kolv i oket som kärvar, har samma problem på mitt bakok o hur mycke jag en smörjer upp de så låser de lite om bakskivan så bak hjulet går trögt att snurra för hand i bland o även hojen när man putter den, fast blev så trött så jag löste de genom o pressa in kolvarna o ge fan i o bromsa om de inte skule behövas i panick, men de e ju svårare för dig, för man använder ju frambromsarna, antingen får du fortsätta smörja upp den ena kolven som kärvar eller renovera upp kolven, kan även hjälpa o pumpa ut kolven o rengöra den från allt smut o även kolla över hur glidringen ser ut i oket när du tar ut den, ser allt bra ut, prova o trycka i kolven utan varken damring o glidringen o se om den kärvar när du trycker in den, kan vara så annars att de har börjat ärja i oket o du moste ta bort de som e ärjat o när allt går lätt kan du montera åter glidring + damring o trycka i kolven, borde gå väldigt lätt efter rengöringen.

Hälst ska man ha en renovringsatts så man använder ny glidring + damring när man monterar ihop sakerna igen.

Va detta för besvärligt för dig så får du smörja några 20 gånger till o se hur sakerna fungerar.

Glömde nämna okså att ja du ska kuna trycka in kolvarna för hand när allt är som de ska i oket + om du du pumpar ut den en liten bit så ska du även kuna snura på kolven när de e riktigt frächt för hand eller väldigt lätt med en tång.

Glappet mellan skiva kloss skiljer mellan hojar men bara yterst lite brukar de vara så de inte ligger på med tryck på skivan, så mellan 0.05-0.20 mm ska de bli.

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...