När ska jag växla?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Jag tolkar bifogad bänkgraf som att max vridmoment uppnås vid ca 8.500 varv för att sedan sjunka brant från ca 11.000 varv.
Max effekt uppnås strax efter 11.000 varv och håller i sig bra till lite drygt 13.000 varv.

Ponera att jag kör ut på en raksträcka med full gas.
Vid vilket varvtal ska jag lägga i nästa växel för att nå så hög toppfart som möjligt?
 

Bifogat

  • dynojet.gif
    dynojet.gif
    78.4 KB · Visningar: 211
min gissning är precis innan varvstoppet.. Det är väl maximalt med effekt man vill ha
 
min gissning är precis innan varvstoppet.. Det är väl maximalt med effekt man vill ha
Det var precis det jag funderade på. Har läst åtskilliga trådar där effekt vs vrid diskuterats men hittills har ingen lyckats förklara deras förhållandet annat än i tekniska termer som inte säger så mycket.
 
vid 10k-11k varv på de första vexlarna och upp emot 12-13 när det går fort på 5:an 6:an. När du har fartvinden och hojen tampas med mer så är vridet viktigare, runt hundringen spelar det ingen roll om du så har 70 nm, då är det bättre att jaga hk-toppen.
 
Last edited:
Du ska växla så att medeleffekten är så hög som möjligt under hela accelerationen.

Från växel 1-2 är det lite större steg än från 5-6, så du ska låta motorn varva lite längre på de låga växlarna.

Effekten är ju ganska konstant mellan 11' och 13', så att växla på ett sätt som gör att varvtalet landar på drygt 11' efter växlingen blir näst intill optimalt.
 
Lånar tråden lite min lyfter vid 8000-9000 varv på ettan.. vad ska jag göra för att kunna hålla framhjulet i marken, tips tack! :)
 
Last edited:
Sandstream: Torkels program tracktimer kan räkna fram det där om man fipplar in effektkurvan. Du som är tekniknerd borde ha en licens
 
Det beror på vilket varvtal nästa växel har i förhållande till nuvarande.

Exakt. Du måste ju s.a.s låta maximala kraften hamna "mittemellan" nyilagd växel och när det är dax att växla upp om du förstår vd jag menar?
Alltså mitt på användbart varvtalsområde för aktuell växel.

Säg att EN växel sänker varvet 1000 rpm vid konstant fart i jmf med föregående växel.
Ok?
Då vill du ju placera denna "bandbredd" mitt över toppeffekten.
D.v.s 500 rpm innan och 500 rpm efter.
D.v.s du kastar i nästa växel 500 rpm efter toppeffekten i just DETTA exempel.

Nu vet jag inte stegningen på dina växlar, men kolla, och därefter: Fördela ut dem jämnt över effekttoppen.
 
Last edited:
Växling!

För att få maximal acceleration skall man hela tiden ligga på så hög effekt som möjligt. Exakt när du ska växla beror lite på hur utväxlingen är på varje växel på hojen. Om du tar reda på utväxlingen på varje växel och plottar en kurva med hastighet på X-axeln och effekt på Y-axeln och gör en kurva för varje växel så har du dom optimala växlingspunkterna där kurvorna skär. Dvs du skall ligga på 1:an upp till den hastighet där effektkurvan för 1:an korsar 2:ans växel osv.
Det ska visst gå att plotta med motorvarven också på något sätt men jag kommer inte ihåg exakt hur man ska göra:va . Det enklaste är väl i så fall att räkna baklänges från hastighet till varvtal för varje växel.
 
För att få maximal acceleration skall man hela tiden ligga på så hög effekt som möjligt. Exakt när du ska växla beror lite på hur utväxlingen är på varje växel på hojen. Om du tar reda på utväxlingen på varje växel och plottar en kurva med hastighet på X-axeln och effekt på Y-axeln och gör en kurva för varje växel så har du dom optimala växlingspunkterna där kurvorna skär. Dvs du skall ligga på 1:an upp till den hastighet där effektkurvan för 1:an korsar 2:ans växel osv.
Det ska visst gå att plotta med motorvarven också på något sätt men jag kommer inte ihåg exakt hur man ska göra:va . Det enklaste är väl i så fall att räkna baklänges från hastighet till varvtal för varje växel.

Som jag sa alltså! :D :tummenupp
 
Back
Top