När ska jag växla?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Det var precis det jag funderade på. Har läst åtskilliga trådar där effekt vs vrid diskuterats men hittills har ingen lyckats förklara deras förhållandet annat än i tekniska termer som inte säger så mycket.

Vridet är effekt i förhållande till varvtalet. För bästa tryck, skit i vridet o se till att ligga runt max effekt så mycket som möjligt.
 
Vridet är effekt i förhållande till varvtalet. För bästa tryck, skit i vridet o se till att ligga runt max effekt så mycket som möjligt.

Helt rätt!
Vill bara komplettera med vilket förhållande som gäller.

effekt = moment * vinkelhastighet

Vinkelhastighet mäts i radianer per sekund, varvräknaren mäter i varv per minut.
Ett varv per minut är (1/60)*2*pi radianer per sekund. En hästkraft är 0.735kW.


Dummie manual: :tummenupp

Givet varvtal N (rpm) och moment M (Nm) fås effekten i hästkrafter W_h (1.36kW) som:

W_h = M * N * (1/60) * 2 * pi * (1/1000) * 1.36
Eller förenklat:
W_h = M * N * 0.000142

Givet varvtal N (rpm) och effekt i hästkrafter W_h (1.36kW) fås momentet M (Nm) som:

M = W_h / (N * (1/60) * 2 * pi * (1/1000) * 1.36)
förenklat:
M = W_h * 7018.1 / N

Ta några mätvärden ur motorbromsresultatet och se att det stämmer!



Vill passa på att hålla med om att momentet inte säger ett jota om vilka varv du ska ligga på för att få hög toppfart på rakorna.
Moment är kraft gånger hävarm. (Och, vem bryr sig?)
Effekt är arbete per sekund. (Nu snackar vi!)

:tuttar
 
Du ska få HD-tipset från oss utan varvräknare: När styret känns tjockt som en falukorv, då är det dags att växla.
/J
 
Back
Top