450 cc ny budgetklass?

Ja du har så rätt, Svemo öppnade 250SP klassen för SV650, ER6 och liknande men endast 1 förare vågade sig ut med en SV650 för att testa racing, det gick aldeles utmärkt trots många som sågat dessa maskiner som klumpiga undermotoriserade gatsoffor.

Det är som du säger inte tillräckligt fränt att köra racing med en 60-70 hästars fyrtaktare.

Dessutom är det billigare att köpa en R-600 eller R-1000 och vingla runt med.
Det är lustigt: i USA som ofta hånas för att man endast uppskattar det som är riktigt stort tävlar man inom organisationen CCS (http://www.ccsracing.com) i både "Lightweight" och "Middleweight" och betonar att de "offers a perfect chance to race nearly anything you own."

Det är lustigt: i USA som ofta hånas för att man endast uppskattar det som är riktigt stort tävlar man inom organisationen CCS (http://www.ccsracing.com) i både "Lightweight" och "Middleweight" och betonar att de "offers a perfect chance to race nearly anything you own."

Det är väl i sverige man normalt bara uppskattar det som är riktigt stort vad gäller hojar. Måste vara få länder där kubik dominerar så som här. 600cc-sporthojar säljer som smör på de flesta andra ställen. Här hemma är det några få som går till racing varje år typ...

600cc-sporthojar säljer som smör på de flesta andra ställen. Här hemma är det några få som går till racing varje år typ...
Men så var det inte för 10-15 år sedan när det var väsentligt billigare att försäkra en 600 än en 1000. När det numera kostar lika mycket (vilket är begripligt) är det inte så konstigt att få väljer en 600. Det verkar som man på andar marknader än den svenska alltjämt har förs.premier som är indelade efter cylindervolym eller effekt.

Vänta nu. Var det inte samma liv när Er6:an kom. Det skulle ordnas cuper och allt möjligt, för det var ju så billigt. Men vad hände med det?

Jag är ett ganska bra exempel på amatör förare utan pengar. Jag tycker inte inköpet är det jobbigt. R1:an kostar inte mig mycket mer att äga än en er6:a skulle kosta. Men det är alla jävla kostnader runt om. Resor till och från banor, däck och allt annat ni också vet om. I Sveriges fall (med låga räntor för tillfället) kommer detta aldrig slå. Jag tror att känslan att köra något "tufft" kommer överväga det ekonomiska förnuftet.
Jag TROR att ER-6:an var ett bra försök, men för lite sex-appeal på något sätt. En +150 hästars 1000 kubikare kan ev. kännas lite för mycket, särskillt på banorna här i Skåne. Men för att de ska funka så räcker det inte med lilleputt-Sverige ändå.

Ska en "medium"-båge ha en chans måste den locka både A-förare och rookies. En hoj som går att sälja vidare osv. En 130-kilos ban-RSX skulle kanske lyckas bättre än ER-6.

sen är det ju så att RSXens vara eller icke vara, alltså om den blir verklighet eller ej, knappast påverkas 5öre av vad vi kör i sverige.

Det är nog kortare intervaller på Aprilians kolvar än på RD:n. QUOTE]

kolv byte ju efter 90 timmar på aprilian....(kolvar i en RD håller ju flera år)((lr för mig några minuter.......:huvet ))

kolv byte ju efter 90 timmar på aprilian....(kolvar i en RD håller ju flera år)((lr för mig några minuter.......:huvet ))
Är du partisk nu? Jag förmodar att 90 timmar är gångtid, men att du inte kör din är RD flera års gångtid på ett par kolvar ;) Men OK, jag ser din poäng.
Min är väl den att jag kör max 90 timmar på ett år ändå, så är det inte för dyrt/svårt så har jag hela det mörka halvåret på mig att få det gjort. Låt mig drömma nu :)

Kommer in lite sent i matchen här men ändå.
Jag kör Supermono med det vi kallar en fullvuxen hoj (250-mått). På senare år har det gjorts flera lyckade insatser med sk Minimono´s, vilka är baserade på 125-mått och oftast med en 450-stånka. Man köper en gammal RS125 (som ändå ingen vill ha) och antingen mixtrar man dit stånkan i befintligt chassie, bygger eget eller ringer en chassie-byggare (typ Tigcraft eller nån). Utan nämnvärd trimning kommer hojen att kosta under 100kkr och tack vare den låga vikten (runt 90kg) blir den ändå konkurrenskraftig. Underhållet blir inte värre än på en MX450.

Ska en "medium"-båge ha en chans måste den locka både A-förare och rookies. En hoj som går att sälja vidare osv. En 130-kilos ban-RSX skulle kanske lyckas bättre än ER-6.

Den största anledningen till att racingmedER6-intresset dog en smula var att SVEMO plötsligt inte tillät A-förare att tävla med den (i SP250). Blir lite svårt då. Jag hade kört en annars... Lär förhoppningsvis ändras till nästa år.

Som gammal 250SP pilot, så skulle man ju hoppas på en uppdaterad 250 2takt, med Ditech (insprutning) och uppdaterad gaffel/bromsar och ny bakdämpare i befintligt chassi. Alternativt 450/550 motorn.. Inget av detta lär inträffa, tyvärr...
Så jag tror och hoppas att för oss gamla som inte längre har lust att lägga alla slantar på racing, kunde köra aprilia 125 senior, med kitpipor och enhetsdäck, så kunde vi ha tokroligt för en spottstyver. Vad det handlar om är att vi ska ut på bana med så jämt material som bara går och låta bästa förare segra. Om jag åker runt Knudan på 1:07 på en 250SP eller 1:10? på en 125 är skitsamma, känslan av racing skulle ändå bli den samma..

/J

Om jag skulle kört supermono och hade kunnat få välja så hade jag skaffat en RBB-Mono från Burning Blood. Den tillverkas för den Japanska supermonoklassen "GP-Mono" som är för 450cc motorer. Vet inte priset på den dock. Men svingen ser ut att vara samma som dom säljer till RS125R och bara den ligger på runt 40-50.000 sek. Tror inte en komlett hoj från dom är sådär jättebillig. Det enda dom skriver som information om hojen är att dom har öppet mellan kl. 9.00-19.00..

Bifogat

• 070511_06.jpg
    070511_06.jpg
    81.1 KB · Visningar: 95
  • 070511_08.jpg
    070511_08.jpg
    38.1 KB · Visningar: 89
  • 07rbb_mono01.jpg
    07rbb_mono01.jpg
    51.9 KB · Visningar: 113
  • 07rbb_mono02.jpg
    07rbb_mono02.jpg
    47.3 KB · Visningar: 104
  • 07rbb_mono03.jpg
    07rbb_mono03.jpg
    88.1 KB · Visningar: 107
Last edited:
Kommer in lite sent i matchen här men ändå.
Jag kör Supermono med det vi kallar en fullvuxen hoj (250-mått). På senare år har det gjorts flera lyckade insatser med sk Minimono´s, vilka är baserade på 125-mått och oftast med en 450-stånka. Man köper en gammal RS125 (som ändå ingen vill ha) och antingen mixtrar man dit stånkan i befintligt chassie, bygger eget eller ringer en chassie-byggare (typ Tigcraft eller nån). Utan nämnvärd trimning kommer hojen att kosta under 100kkr och tack vare den låga vikten (runt 90kg) blir den ändå konkurrenskraftig. Underhållet blir inte värre än på en MX450.

Sådan här? http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...ust/aug2907tigcraft450supermono/?&R=EPI-94113

Aprilia RSX550 verkar roligare.

Aprilia%20RSX%20550.jpg

70 hk, 130 kg. Toppfart 220 km/h och ett pris på under €9000.

trådlyft....

"Aprilia förlänger nu serviceintervallerna högst väsentligt."

Kan jag få drömma vidare om denna läckra hoj nu då? :banana
Ärligt känns inte trimningsgraden så hög att det motiverar den frekvensen på kolvbyte/motorrenovering. Men visst, den får inte bli tung heller.

Last edited:
Men Supermonon är så vacker! Även om det inte framgår ifrån Peters bild där fronten ser kraschad ut. Hur gammal är den? ~15 år.

En 450 stånka (läs RMZ CRF KXF m.fl) är mycket servicekrävande och kolven bör bytas mellan 50 - 100 timmar.
Ventilspel kollas vid 20 timmar och vissa byter insugsventiler (titan) mellan 50 - 100 timmar dessa kostar ca 1000 - 1500 st.

Är betydligt billigare med en std 600 då den kräver minimalt underhåll, glöm att stånkor är billiga att ha samt att de kräver att du är en duktig mekaniker.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...