Svart år

Alltså, som jag har förstått det så har antalet omkomna gått ner?

Fler personer dör men samtidigt finns fler cyklar i trafiken, 06 har jag för mig att 0.021% av alla mc förare omkom, o denna siffra var högre tidigare.

Verkar ha blivit någon slags " trend " att klanka ner på oss, jag personligen börjar iallfall få nog.
Ifall vi accepterar att bli behandlade såhär så dröjer det inte länge innan förbudet för gathojar kommer... :rolleyes:

" Men det hjälper inte att säga något till dem. De är bortom möjligheten att kommunicera. "

VAFAN är det för oberättigat påhopp lixom, att utmåla hela sverige mcförare som handikappade istortsett.

Tycker dessutom att statestiken är missvisande eftersom den räknar in alla dödsfall. Buntar ihop lagliga förare med 14åringar på cross och förortskids på stulna r1or.

VAFAN är det för oberättigat påhopp lixom, att utmåla hela sverige mcförare som handikappade istortsett. QUOTE]

Aftonbladet skiter väl i statistiken, de vill ha feta rubriker. Likadana artiklar poppade upp i början av säsongen också, precis som förra året. Man dribblar lite med siffrorna, slänger in någon tönt från NTF som babblar om förbud mm...same same.

Samtidigt tycker inte att den har artikeln är särskilt upprörande..."de" som utpekas som "bortom möjligheten att kommunicera" är ju de "extrema fortkörarna"...dvs en lite klick av mckollektivet som fullständigt skiter i andra trafikanter.

Jag möter representanter från den gruppen varenda sommar och för mig får de gärna sluta åka hoj

Kommunerna kan ju börja med att sköta sitt eget gatunderhåll o sopa bort grus o skit från vägarna!!!

Det stod oxo att folk i 40 års åldern var överrepresenterade och att majoriteten var singelolyckor... Slutsatsen är att folk kör fortare än dom borde... Och jag gissar vilt på att folk som är 40+ åker custom cyckel för det mesta... Så det ska bli intressant o se om premierna går upp på Customcycklar för 40+ folk... antagligen inte.... Kanske vart bättre o låta alla ha samma premie, säg 5000:- eller nått... mängden cycklar som betalar mindre idag måste kompensera för den lilla mängd som är dyrare...

jag mailade ntf o undrade lite över deras uttalanden. hoppas man får svar.

Citatet är ju under all kritik, och knappast en retorik som klär en representant för en såpass seriös organisation. Dock uppfattar jag det också som att han talar om de få motorcyklister som verkligen kör som grisar och skiter i allt vad lagar heter. Och då har han nog en poäng, är jag rädd.

/perris

direkt från en annan tråd

Gör en färdig artikel om MC, inte bara negativa saker, skicka ut till tidningarna (så många man kan komma på) och SVT/TV4 etc.

Att skriva här hjälper föga, det är som att prata med redan troende liksom...

En bra artikel om vad MC förarna tycker kan förbättras på vägarna och VARFÖR "vi" kör för fort (förespråka fler ställen att köra på bana tex, Monzta är ett exempel på nedslag för MC kollektivet).
http://www.vikingmotorpark.com/ är ju nåt som är på gång kanske, värt att nämna?

Golfbanor byggs det flera om dagen, asfaltsbanor att köra bil/hoj på byggs det sällan.
Jämförande olyckstatistik
Krav på vidareutbildning av körkort (oberoende om man har ABCDE kort, utbildning ger betydligt bättre effekt än trafikregler)

Jag pratatde med VV för nåt år sen och svaret jag fick på varför man inte inför omtagning/förnyelse av körkort var
"Det är för många som skulle bli av med körkortet"
som anledning, det är ju liksom det som kanske är tanken? klarar man inte ett enklare teori/förarprov så har man väl inte så mkt i trafiken att göra var mitt motargument...

Hjälps åt att skaffa fram bra och relevant information, skriv en/flera artiklar och skicka till pressen!

min 2 cent :)

Jag pratatde med VV för nåt år sen och svaret jag fick på varför man inte inför omtagning/förnyelse av körkort var
"Det är för många som skulle bli av med körkortet"

Klassiker! Med samma logik borde vi ju inte ha hastighetsgränser. Det är ju aldeles för många som blir av med kk.

Golfbanor byggs det flera om dagen, asfaltsbanor att köra bil/hoj på byggs det sällan.
eeeeh golfklubben lånar pengar till det och betalar sedan av detta lån. Det kan en MC-klubb också göra.

Oavsett vad Aftonbladet skriver så är det på tok för många som stryker med i olyckor. Ni stoppar huvudet i sanden pöjkar!

"- Det är säkert sant. Men det är kanske inte så konstigt. Jag är förmodlingen inte ensam i sommar om att uppleva att motorcykilsterna kommer för jäkligt fort. Självklart ska de inte bli påkörda, men mc-förarna måste själva göra något åt det här, säger Thomas Carlson."

Känner inte någon som kör lagligt hela tiden. Det ligger väl nåt i det han säger.

Ja, du får gärna bomba på för min del, men det kanske finns andra som blir ledsna när de hittar dig utspridd i ett skogsparti.

Ja vad fan ska du annars göra på en sporthoj? :va
Sen sa jag väll inte att jag skulle åka enduro med den heller? :va
Kanske ska bomba på en bana? :va
Ja det är inte lätt när man tänker med röva........ :arsele

vet ej om någon har skrivit detta ännu men jag
läste nyligen att medelåldern på dödsolyckor på mc var 48 år i kvällsposten om jag inte minns fel. så fan vet om whellies osv är en stor kvot i det hela när jag buskör ser jag mig omkring efter faror ex bilar, träd, räcken osv.
jag tror på att (ren) otur är den största orsaken. ex halt, bilars fel, tror en moppe kommer osv. (buskörning är nog en liten del i det hela. kort fattat)

DU, när du slutar dina dagar här så är det nog bredvid vägen och inte på den, iaf inte om det är en singelolycka. Sluta tänk med rövva.

Ja, bana är ingen dum idé :7peta ....vad fan åker du sporthoj för om du inte åker bana ett par gånger om året? Är du rädd att bli stekt av en RD 350? :rolleyes: :D

Oavsett vad media skriver så är det faktiskt liv som går åt helvete.

När ska vi sluta skylla ifrån oss på allting runtomkring?
Ja ibland är det bilisternas fel. Ibland är det skit på vägen.

Men ett stort ansvar vilar också på våra axlar. Jag säger inte att det är vårt fel att det händer dödsolyckor. Men vi måste nog tänka till lite också.

Det är sjukt kul att köra fort. Men på rätt ställen.
Man får tänka åt alla andra som också rör sig i trafiken.

Om vi ska minska olyckorna får vi kanske göra något själva, eller hur?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard