Svart år

Kör gärna bana och jag är inte rädd för att bli ifrånkörd av någon rd350, inte ens om rossi kör. :)

Va bra..bomba där istället då så minskar du risken att du eller någon annan blir en siffra i olycksstatistiken. :tummenupp

Haha, ja.

Vad tycker du själv vore bra att göra?

Konstruktiva förslag, som överlämnas till SMC som får stå för kampen mot NTF och politikerna. Jag tror inte att vi gynnas av att enskilda mail till tex NTF. De kommer inte att vilja förstå. Det kan tom ha motsatt effekt.

Tyvärr känns det lite som att SMC har tröttnat lite på den dåliga uppslutningen från hojåkare. Vore kul om det gick att uppbringa lika mycket hojar vid en demonstration, som vid Mälaren runt!

Tror att det finns en massa kunskap och goda idéer här på Sporthoj, men på något sätt kvävs det i skitkastandet. Ändå verkar ju viljan finnas, då det skapas nya trådar om samma ämne hela tiden. Tyvärr börjar de från ruta ett varje gång.

Bilister, gångtrafikanter, cyklister, motorcyklister, mopedister osv. kommer förolyckas och skadas i fortsättningen också, vilket är en tragedi var gång. Att skapa förbud mot allt som är farligt verkar vara lösningen i ”trygga” Sverige. Personligen tror jag på information och utbildning vilket SMC gör ett kanonjobb med. Tyvärr finns det inget liknande för bilister.

Ett av NTF:s mål är att jobba för sänkta hastigheter, vilket bara kommer skapa fler lagbrytare och mer pengar till staten via höjda böter. Man kan lätt konstatera att det är väldigt få trafikanter som håller gällande hastigheter. Ett förslag kan vara att hastigheten anpassas till verkligheten, istället för att schematiskt sätta en låg hastighet. Ta Essingeleden som exempel, 70km/tim är säkert rätt hastighet i rusningstrafik, även fast det oftast går i 90-100 om möjligt. Däremot vid gles trafik borde det åtminstone vara tillåtet med 90. Det går ju utmärkt att justera hastigheten neråt via varningsskyltarna, varför inte uppåt vid gles trafik. Att skapa respekt för hastighetsbegränsningar kan medföra att fler följer dessa. Som det ser ut idag orkar inte ens polisen följa rådande hastighet…

Jag möter dagligen stressade bilister med barnen i baksätet i 50-60 blås förbi skolan och 30 skyltar. Säkert samma folk som sitter framför TVn på kvällen och säger att sporthojjar borde förbjudas!

Stressen är nog en stor bov i samhället idag, jag hinner före mopeden – skit det var en MC. - Ingen ska tränga sig före mig i kön, jag har bråttom – snabba filbyten och svängar utan riktig koll och blinkers. – Jag hinner…..inte!
Hur vi kommer tillrätta med stressen vete f*n, men en bättre trafikpolitik så trafikanter slipper tillbringa halva sitt liv i köer kan ju vara en sak.

Har du något förslag utöver dit förra?

Last edited:
alltid lika segt att läsa om olyckorna i media .. men tycker Jesper "Galne Dansken" var med på en bra artikel i AB häromdagen ..
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article626689.ab

det är lätt för politiker, NTF och andra iditoter att gnälla på oss MC förare!
visst det är många som kör som idioter och tar många onödiga risker i trafiken och det är tyvärr dem som syns ... men börjar man bryta ner statistiken så blir siffrorna lite mer intressanta ...

iår verkar det som det är i åldrarna 40-60 som är mest förolyckade, inte 20-25 åringarna på sporthoj .. samma med vad det är för fordon som är inblandade ... tycker verkligen inte att 4-hjulingar ska räknas som MC då det inte krävs kort till det .. men det borde verkligen krävas en utbildning för det!!
bara för man har körkort till det så innebär det inte att man kan köra ..
svärfar funderar på att skaffa hoj till kommande sommar , han har kort men aldrig kört , och han tänker inte börja köra runt i trafiken förrän han har minst 5 lektioner från en körskola i sig ... det är vett !!

tycker sen att man ska börja bryta ner statistiken för vem som är orsakande till en olycka, nästan 50 dödsolyckor i år , men hur många av dem är det ex. en bil som är orsaken,?? hade varit intressant att få siffror på det med ... vet inte om det är något SMC arbetar på att få fram ? även plocka bort 4 hjulingarna ur den statistiken ... och motorcross eftersom dom inte är reggade för gatkörning ska dom juh inte tillhöra MC kollektivet heller!

kör E65an till o från jobbet, men det är från jobbet som verkligen är intressant .. vet inte hur ofta man ser bilar som tar sinnessjuka risker och utsätter andra för fara när dom kör, och det är inte ungdomar som sitter bakom ratten .. ligger alltid själv i 90-100 och det är lagom tempo, men är alltid minst 20-30 bilar som blåser om i minst 120 varje gång man kör hem till Ystad...

ska bli intressant när regeringens förslag kommer på bordet om ökade trafikförsäkringspremier .. när alla kommer drabbas duktigt!! bönder, bussbolag,transportföretag, familjer som måste ha 2 bilar .. mm ... tror dom kommer få det tufft att få igenom det .. och inte minst VI som hojåkare måste göra vad vi kan för att få det stoppat !!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard