Höga fortkörningsböter?

Rockern

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Hoj
KTM Superduke R -12
De flesta har väl nån gång fått fortkörningsböter, jag själv fick smaka på det för nån månad sen då jag körde ett bud för jobbet på övertid, körde 140 mil totalt och jag kan väl säga att jag höll bestämmelserna ungefär 3 mil av dessa :)
Kom hela vägen upp och nästan hela vägen hem, hade ca 3 km kvar och blir klockad!
27 km/h för fort och 3600:- i böter! Irriterande

Vad jag ville komma till, kolla böterna på denna :arsele
http://www.kvp.se/nyheter/1.810602/korde-for-fort-far-bota-195-000

Fan va det skulle suga å föra över 190k till rikspolistyrelsen, tyckte det räkte med 1800 när det begav sig.

Helt rätt system, borde vara så i sverige oxå.

Rättvisare kan det ju inte bli!

Fel att höginkomsttagare ska betala mer, varför ska dom som arbetar hårt behöva betala mer pengar i böter osv? Man får ju inte en fet månadslön av ingen anledning alls?

En bötesumma baserat på inkomst/förmögenhet är det ändra rättvisa.

Betänk att en som tjänar 20.000 i månaden och en som tjänar 100.000 åker fast för samma brott, och får 5.000 i böter.

Den ena av dem måste alltså betala 25% av sin månadslön i böter, medans den andra kommer undan med 5%.

Hur kan de vara rättvist? Ska det vara "billigare" att begå brott bara för att man tjänar mer?

Nä.

Trafikbrott borde precis som dagsböter, baseras på inkomst.

Betänk att en som tjänar 20.000 i månaden och en som tjänar 100.000 åker fast för samma brott, och får 5.000 i böter.

Den ena av dem måste alltså betala 25% av sin månadslön i böter, medans den andra kommer undan med 5%.

Hur kan de vara rättvist? Ska det vara "billigare" att begå brott bara för att man tjänar mer?

Nä.

Men det betyder att jag inte behöver böta alls nu när jag fortfarande pluggar:)

Men det betyder att jag inte behöver böta alls nu när jag fortfarande pluggar:)

Du har inkomst från CSN ju :)
Låt säga att du har "ut" 8000:-/mån typ, fascisten Bertil som jobbar på regeringskansliet har bestämt att man ska pröjsa 30% av sin inkomst... dvs 2400 pluringar, då har du ju ändå 5600 kvar att göra vad du vill för :D

man har varit nära några gånger o åka fast på den gatan.

"Fick leta efter skylten" :huvet :huvet
Man ser båda skyltarna klockrent från båda hållen. Brukar inga skola och fartguppar vara en indikation på att det är lägre hastighet?:rolleyes:

"- Det är helt vansinnigt. Om du är en brottsling utan jobb eller en student utan lön kostar det inget. Men jag som har jobbat hela mitt liv får så höga böter, säger han." Från aftonhoran..

Minsta dagsboten i Finland ligger på 6€. Den gäller för alla!:pannkyss

Last edited:
Du har inkomst från CSN ju :)
Låt säga att du har "ut" 8000:-/mån typ, fascisten Bertil som jobbar på regeringskansliet har bestämt att man ska pröjsa 30% av sin inkomst... dvs 2400 pluringar, då har du ju ändå 5600 kvar att göra vad du vill för :D

Det är det som är den luriga biten. Jag går nämligen en fyraårig gymnasielinje. Vilket betyder att jag får 1050kr/mån. Så jag kommer böta 315kr.
Viket jag kan leva med:D

3127556 En bötesumma baserat på inkomst/förmögenhet är det ändra rättvisa.

Nä.

Helt jävla rätt. Varför ska den där rika luspudeln bara få bistå med 5% till kollektivet? Bara för att han är rik är han väll inte värd mindre?

Nä.

Vari ligger rättvisan i att betala mer bara för man tjänar mer? Lika lön för lika arbete sägs ju vara rättvisan så lika böter för lika brott borde ju också vara det mest rättvisa då, eller? :va

Som sagt, åk till Finland och åk fast för fortkörning - man behöver inte vara höginkomsttagare för att åka på fantasisummor. Men tycker du det är rättvist att jag som kämpar med ekonomin varje månad ska betala tre månadslöner för att jag körde för fort så får du tycka det. Men förså först rimligheten i det.

Min kollega vart stoppad igår. Körde 81 på 70-väg. 7600 nok i böter =)

Kan vi inte överföra det här systemet på mat och andra prylar också?
Vettigare att ange priset på grejer med % så alla får betala lagom för deras inkomst.
50 % av månadslönen för en ny dator oavsett vad man tjänar osv.

Då blir det mest rättvist, jag menar varför ska dom som utbildat sig ordentligt och slitit kvällar och helger för att bli befodrade kunna köpa mer säker än den som inte jobbar alls? Det är ju inte alls rättvist!

3128381 Kan vi inte överföra det här systemet på mat och andra prylar också?
Vettigare att ange priset på grejer med % så alla får betala lagom för deras inkomst.

Då blir det mest rättvist, jag menar varför ska dom som utbildat sig ordentligt och slitit kvällar och helger för att bli befodrade kunna köpa mer säker än den som inte jobbar alls? Det är ju inte alls rättvist!
Sen när blev det ett straff att köpa mat :va Du tänker konstigt du...

Meningen med ett straff är väl att man det ska kännas och att man kanske lär sig? Jag antar att det är tanken bakom det hela iaf...

Kan vi inte överföra det här systemet på mat och andra prylar också?

Nä och visst fan ska dom betala 78% av sina 25 miljoner
så dom jävlarna bidrar till samhället!! :mad:

(för det har dom ju inte gjort under åratal av skatt på lön bl. a.)

Nu är det så att mer pengar leder till mer utgifter, inte säkert att personen som tjänar mycket har mycket pengar att lägga undan. De som tjänar mer betalar mer än tillräckligt.

Nä.

vad e detta för jävla kommunistbabbel?

hoppas du skaffar dig ett jobb någon gång.

*/ ?>
Back