ER6-tråden

Tycker dom där lamporna ser för små ut.
Kanske skulle höra vad ett par till en speed triple går på..
 
Tjo! Nyägare av en svart ER-6n, 2007:a! Sprillans ny från Moped&Motor, hämtade ut den i lördags och bytte in min gamla Er-5:a. Är fortfarande bara uppe i 50 mil än sålänge, men hittills känns allt mycket bra! Har inte vågat pressa hojen än eftersom jag håller på med inkörning, men man kan lätt konstatera att det är en mycket fin hoj. Styvt chassi, extremt lättmanövrerad ( t.o.m lättare än er-5:an ) det finns lite kraft att köra med också.
Skitsnygg i orginalutförande!!
Nu lär jag ju få folk på mig, men jag förstår faktiskt inte alla som rensar baken på denna hoj?! :confused: Den blir ju bara mainstream! Ser ut som baken på vilken vanlig racercykel som helst. Okej, reflexen är väl inte så kul men resten är snyggt, tycker jag!
Slipon? Inte för mig iallafall....LeoVince tycker jag inte passar alls in med den övriga designen på cykeln och från dessa slipons låter bara ettrigt, inget muller överhuvudtaget.
Harley mullrar! Det gör inte en er6:a enligt my opinion.
Men men...smaken är ju som bekant som baken...

Dock så puttrar er6:an kanogött och man får den där varma, mysiga känslan i kroppen av att allt är skitbra, nytt och fräsht! Denna hoj kommer jag att ha lääääääänge!:) :tummenupp


/
JohnVanB
 
Nämen tja!

Har precis köpt mig en gul ER-6N som jag håller på och tar mitt MC-kort med. Förhoppningsvis har jag det i hand om några veckor :tummenupp. Förstår inte varför jag inte gjort detta tidigare...

Kul att det finns en tråd om hojen, men den är så enormt stor att jag inte hittar något om det jag vill veta:

Iallafall, jag undrar om någon har strippat hojen helt näck utan sidokåporna, kåpan som skyddar avgasröret och fronten?
Jag klarar inte av att se fronten på MCn, det är den fulaste jag sett. Skulle vilja ha två små framlyktor istället.
Vill även ta bort stänkskärmen på framhjulet, går det eller är det bara dumt med massa skit som sprutar rakt på mig? Har lite svårt att testa eftersom jag inte bara får dra ut å köra en sväng. Än...

Om ni tagit bort sidokåporna, hur har ni löst det med blinkers? Vad finns det för lösningar för framlyktorna och instrumenteringen? Är det lagligt att åka utan backspeglar (får jag skit nu för att jag vill plocka bort dem när jag är ny på mc :D)?

Vill ha den helt naken... Det skulle bli skitsnyggt.

Sen har jag sett att det finns ett "plastlock" som man sätter på sadeln så den blir ensitsig, innebär denna att man inte kan ta av sadeln och använda det enorma lagringsutrymmet därunder?

Har även sett att en del av er byter ut styret på hojen. Varför? Har dåligt med erfarenhet från andra motorcyklar men är det dålig känsla med orginalstyret?


Jag fattar inte: Varför har du köpt en er6a, när du tycker att framdelen är det fulaste du sett? eller du kanske fått den gratis...varför inte köpa en z750 eller z1000 som redan har en mer fighterlook o "vanligt" lyse?
 
[/QUOTE]Slipon? Inte för mig iallafall....LeoVince tycker jag inte passar alls in med den övriga designen på cykeln och från dessa slipons låter bara ettrigt, inget muller överhuvudtaget.
Harley mullrar! Det gör inte en er6:a enligt my opinion.
Men men...smaken är ju som bekant som baken...

Dock så puttrar er6:an kanogött och man får den där varma, mysiga känslan i kroppen av att allt är skitbra, nytt och fräsht! Denna hoj kommer jag att ha lääääääänge!:) :tummenupp


/
JohnVanB[/QUOTE]


Nog tycker jag att både G&G och Arrows passar in MKT bra på hojen !! Och mitt Arrows med uttagen insats låter INTE ettrigt:yoparty :yoparty
Det är lite gräsklipparvarning på orginalburkens ljud enl mig..

Men som du sa, smaken är som baken...........

//cage, som vill ha SOL:) :)
 
Slipon? Inte för mig iallafall....LeoVince tycker jag inte passar alls in med den övriga designen på cykeln och från dessa slipons låter bara ettrigt, inget muller överhuvudtaget.
Harley mullrar! Det gör inte en er6:a enligt my opinion.
Men men...smaken är ju som bekant som baken...

Dock så puttrar er6:an kanogött och man får den där varma, mysiga känslan i kroppen av att allt är skitbra, nytt och fräsht! Denna hoj kommer jag att ha lääääääänge!:) :tummenupp


/
JohnVanB[/QUOTE]


Nog tycker jag att både G&G och Arrows passar in MKT bra på hojen !! Och mitt Arrows med uttagen insats låter INTE ettrigt:yoparty :yoparty
Det är lite gräsklipparvarning på orginalburkens ljud enl mig..

Men som du sa, smaken är som baken...........

//cage, som vill ha SOL:) :)[/QUOTE]

Men om man har insatsen kvar på Arrows så låter det som en gammal 2t saab, jag blev hånad av mina vänner när jag lät dem lyssna på detta alt! Enda gången det kommer att göra nytta är till besiktning.
 
600-mila servicen gjord på beviks i linköping för 1140 :-

Allt det vanliga kollades samt att de bytte olja och filter.
 
Jag ska byta bakdäck på min hoj snart, hörde mig för på däckfirma och dom hade två passade ett touring å ett sport, ja tänkte sport direkt, men :confused: ja kan väll lika gärna ta touring däcket som kanske håller lite längre åxå ??

Åker mest landsväg och inte alltför mycke nerlägg i kurvorna..
 
Jag ska byta bakdäck på min hoj snart, hörde mig för på däckfirma och dom hade två passade ett touring å ett sport, ja tänkte sport direkt, men ja kan väll lika gärna ta touring däcket som kanske håller lite längre åxå ??

Åker mest landsväg och inte alltför mycke nerlägg i kurvorna..

Ja, jag skulle välja touringdäcket om jag kör mest landsväg.
/
JohnVanB
 
Jag ska byta bakdäck på min hoj snart, hörde mig för på däckfirma och dom hade två passade ett touring å ett sport, ja tänkte sport direkt, men :confused: ja kan väll lika gärna ta touring däcket som kanske håller lite längre åxå ??

Åker mest landsväg och inte alltför mycke nerlägg i kurvorna..

Kan rekommendera Bridgestone Battlax BT 021 R, ett för i år nytt Sport-touring däck.
Mitt har hållt 600 mil nu och där är fortfarande mönster kvar på mitten och rejält på sidorna(skall slita ner dem på knutstorp imorgon :D).
http://www.webbikeworld.com/motorcycle-accessories/2007/bridgestone-tires.htm
Beställde ett nytt i söndags från mcdackonline.com, 1265:- inkl frakt.

Men om man har insatsen kvar på Arrows så låter det som en gammal 2t saab, jag blev hånad av mina vänner när jag lät dem lyssna på detta alt! Enda gången det kommer att göra nytta är till besiktning.

Det är rätt bra när man kör bana också, många som har bullerbegränsningar.
Men klart man kör utan annars, som natt och dag!
 
Last edited:
Kan rekommendera Bridgestone Battlax BT 021 R, ett för i år nytt Sport-touring däck.
Mitt har hållt 600 mil nu och där är fortfarande mönster kvar på mitten och rejält på sidorna(skall slita ner dem på knutstorp imorgon :D).
http://www.webbikeworld.com/motorcycle-accessories/2007/bridgestone-tires.htm
Beställde ett nytt i söndags från mcdackonline.com, 1265:- inkl frakt.!



Får hyffsad rabbat på michelin däck så det blir nog ett touring från dom då, klagar inte på orginaldäcket heller, har hängt med över 500mil och mitt fel som körde med för lite luft och för mycke passagerare/packning så det blev lite väl slitet i mitten.:huvet
 
Jag fattar inte: Varför har du köpt en er6a, när du tycker att framdelen är det fulaste du sett? eller du kanske fått den gratis...varför inte köpa en z750 eller z1000 som redan har en mer fighterlook o "vanligt" lyse?

Var först inne på en Monster (enbart pga. utseendet) men så hade jag en kompis som skulle sälja denna. Jag fick den billigt, betalade 46000 för en 06a som hade gått 400mil. Innan jag bestämde mig för den, kollade jag såklart runt på nätet, och alla verkar tycka det är en kanonhoj och har gett den fina betyg. Verkade även vara en bra nybörjarcykel. Vågar inte riktigt på mig en så mycket effektstarkare cykel nu i början heller.

Sen är det egentligen mest lyset jag stör mig mest på, allt det andra på cykeln tycker jag är kanon. Men det är ju alltid kul att sätta sin personliga prägel på grejerna.

Mina övningskörningsmil med den har varit underbara, och jag gillar den skarpt.
 

Nu lär jag ju få folk på mig, men jag förstår faktiskt inte alla som rensar baken på denna hoj?! :confused: Den blir ju bara mainstream! Ser ut som baken på vilken vanlig racercykel som helst. Okej, reflexen är väl inte så kul men resten är snyggt, tycker jag!
Slipon? Inte för mig iallafall....LeoVince tycker jag inte passar alls in med den övriga designen på cykeln och från dessa slipons låter bara ettrigt, inget muller överhuvudtaget.
Harley mullrar! Det gör inte en er6:a enligt my opinion.
Men men...smaken är ju som bekant som baken...

Dock så puttrar er6:an kanogött och man får den där varma, mysiga känslan i kroppen av att allt är skitbra, nytt och fräsht! Denna hoj kommer jag att ha lääääääänge!:) :tummenupp

/
JohnVanB


Gillar man som barnen gnistrande julgranar är väl originalskylteländet julafton varje dag.

Vidare har du nog inte lyssnat på ett LeoVince utan DB-killer. Jag kan inte räkna på mina fingrar de gånger allehanda löst folk kommit fram och undrat vilken Buell-modell det är jag åker på :arsele
 
Gillar man som barnen gnistrande julgranar är väl originalskylteländet julafton varje dag.

Vidare har du nog inte lyssnat på ett LeoVince utan DB-killer. Jag kan inte räkna på mina fingrar de gånger allehanda löst folk kommit fram och undrat vilken Buell-modell det är jag åker på :arsele

Vem gillar INTE julafton?:D
hmm...har faktiskt hört LV:et utan DB:n och inte med...
 
Svart Er6N 2007 till salu, 100 mil på mätaren, absolut nyskick, nyservad. Ensitskuts, crosstyre och tankpad utöver orginal. Passa på att köpa en ny hoj till beg. pris... Kontakta mig för mer info.
 
Men om man har insatsen kvar på Arrows så låter det som en gammal 2t saab, jag blev hånad av mina vänner när jag lät dem lyssna på detta alt!
Enda gången det kommer att göra nytta är till besiktning.

Får inte ut insatsen på mitt arrow, det sitter som satan! Kanske gör fel??? :huvet
 
Insatsen

För er som strular med insatsen på era system kommer här det korekta sättet att ta ur insatsen ur ett system. Lossa först skruv eller låsring.
Starta sedan motorcykeln och gasa upp den i varv så det bildas ett tryck i systemet, nu kommer insatsen att sakta glida ur.
Men se till att det inte står någon vid utblåset och stå av gasen så fort ni ser att insatsen börjar att glida ur.

Lycka till! Gör det inte svårare än det är.
 
För er som strular med insatsen på era system kommer här det korekta sättet att ta ur insatsen ur ett system. Lossa först skruv eller låsring.
Starta sedan motorcykeln och gasa upp den i varv så det bildas ett tryck i systemet, nu kommer insatsen att sakta glida ur.
Men se till att det inte står någon vid utblåset och stå av gasen så fort ni ser att insatsen börjar att glida ur.

Lycka till! Gör det inte svårare än det är.

Eller låt den andas ut på fulla varv när den åkt ut, det mår både du o maskin bra av:yoparty
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top