Tjeckiens Grand Prix Brno

Visst måste man imponeras, han blev ju i alla fall 5:a (från slutet) med 60% kapacitet.

Det som dock får mig att fundera mest är: Hur effektivt är egentligen Traction control? Stoner och Silva (tror jag det var) har fortfarande hela hojar, vilket jag antar beror på TC???

Deras bakhjulssläpp var det mest upphetsande på hela FP2 sändningen. Silvas släpp såg ut att vara på tok för kraftigt för att reda ut, men det gjorde han.

Om det nu är så att TC räddade dem, borde inte TC ha fixat detta innan grabbarna såg ut som om de skulle flyga långt upp i luften?
Frågar du de riktigt dammiga bakåtsträvarna på SH är det en dator i depåboxen som kör hojen via trådlös länk. Föraren är bara för syns skull.

I verkligheten är TC ställbart med ett reglage på styret, och vissa använder knappt TC alls (Hayden).
 
I verkligheten är TC ställbart med ett reglage på styret, och vissa använder knappt TC alls (Hayden).

Så Stoner och i synnerhet Silva hade således reglaget på "Min." (alternativt
"Max." beroende på skala) eftersom de nästan kastades av cyklarna?

Vill minnas att Hayden hade en kontraförklaring till sina numera bättre resultat
- han kör med manuell TC, d v s utan? Det verkade ju inte funka idag, men vi
får se imorgon.
 
Valentino Rossi
"Today has gone more or less okay for the first day and, as is usual on a Friday, we spent most of the day working on the set-up of our M1. This morning was okay and then this afternoon we made some more progress and we found out some interesting things, which we hope will help us tomorrow and on Sunday. Despite this we still have quite a lot to improve on; we can and must be faster!

"As for the tyres, the front tyre seems to be working quite well here but we have some problems at the moment with the rear, especially in acceleration. After a few laps the grip is less and then when you open the gas the bike is sliding quite a lot. This was the main problem we were trying to fix throughout the day, and one of the things we did was to make a small change to the parameters of the traction control. This seemed to help and in the last ten minutes this afternoon we felt some improvement and the situation was better. Regarding the set-up, we have also worked on the mapping and engine braking; I still have a couple of corners where the engine braking needs to be improved in order to give me enough confidence when I'm coming into the corner.

"We had some new things to try out today, including a new fairing which is an evolution of the one that I used in Mugello. It has definitely helped us a bit, although the advantage it gives us is only small. We've tried pretty much all the new items we have here and tomorrow we will have more time to continue in this way to work out what will help us on Sunday. We will also concentrate on improving the durability of our race tyres with Michelin, because, as usual, this is going to be very important on Sunday. I hope that the weather will be good tomorrow because at the moment the track is quite slippery and in places it's tricky to ride."


Några bilder på Rossis nya kåpor.

FYT_070817162833200_2.JPG


FYT_070817162833200_5.JPG
 
Kawan med limegröna lackeringen.
k07lkawa001th4.jpg
 
Lite fler bilder från igår.
 

Bifogat

  • brno11.JPG
    brno11.JPG
    41.9 KB · Visningar: 167
  • brno12.JPG
    brno12.JPG
    48.1 KB · Visningar: 135
  • brno13.JPG
    brno13.JPG
    53.3 KB · Visningar: 66
  • brno17.JPG
    brno17.JPG
    58 KB · Visningar: 134
  • brno15.JPG
    brno15.JPG
    88.6 KB · Visningar: 110
  • brno16.JPG
    brno16.JPG
    72.5 KB · Visningar: 46
Retrolook

Gillar den "nya" retrolooken på yamma M1:an!..
-Tanken , ja den ser nästan ut som en riktig tank!.:)
undra om R1 kommer se ut så där i framtiden !??-2009?
 
och vem är snabbast just nu....(stoner så klart....)

8 min kvar nu på fp3
pedrosa och hayden har flest varv just nu (19 st)
 
Last edited:
tider på fp3
 

Bifogat

  • fp3ny.JPG
    fp3ny.JPG
    138.1 KB · Visningar: 95
Blandade bilder.
 

Bifogat

  • brno19.JPG
    brno19.JPG
    55 KB · Visningar: 75
  • brno21.JPG
    brno21.JPG
    102.9 KB · Visningar: 46
  • brno25.JPG
    brno25.JPG
    128.8 KB · Visningar: 44
  • brno30.JPG
    brno30.JPG
    95.5 KB · Visningar: 36
  • brno31.JPG
    brno31.JPG
    37.5 KB · Visningar: 34
  • brno26.JPG
    brno26.JPG
    55.7 KB · Visningar: 53
Grym putsning av kvalrekordet i 125GP! 1,013 sek snabbare än det gamla rekordet från förra året. 2.08:283 för Talmasci.
 
Ah, nuså. kjall på huskabeln kanske. Var helt svart först.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top