ok, nu har man klantat till det... (bromsok)

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
Som vanligt handlar man innan man tänker...

Plockade ner bromsarna på min thunderace för att byta bromsklossar, då dessa är på sista versen. Det var skitigt som tusan och jag hade precis gjort rent svingen med kamminolja som ska vara nåt fotogenliknande. Innan jag tänkte blaskade jag på detta även på bromsoken (även på insidan vid kolvarna).

Innan jag gjorde det såg jag att ett par av tätningsringarna mellan kolv och ok spretar ut på sidan av kolvarna.

Nu är frågan. Överallt (bl.a. verkstadshandboken...) har man ju hört att man ENDAST får använda bromsvätska för att göra rent oken med för att inte tätningarna tål lösningsmedel.

Tilläggas kan göra att dessa tätningsringar till båda oken går på 1800 spänn, och fattig student som man är svider det rejält i plånkan.

Fråga 1. Kan tätningarna tåla fotogen eller är det bara byta dem alla utan tvekan? Kan jag kanske nöja mig med att byta de som uppenbart är trasiga?

Fråga 2. Är det vanligt att tätningarna spricker på detta sätt som mina gjort? Brukar det bara vara att byta dom eller beror det ofta på att t.ex kolvarna är slitna så att de också behöver bytas?

Jag frågar här innan jag river ner det nu när jag märkte att grejerna kostade skjortan och jag inte vill göra nåt förhastat.

Tacksam för alla åsikter och erfarenheter, men motivera gärna er åsikt!

edit. vill bara förtydliga att trots att tätningarna är trasiga så har den inte läckt bromsvätska, enligt sprängskiss är det två ringar en yttre och en inre

//Kokke

Last edited:
den tätning du SER är dammskydden. De måste inte bytas just i det här läget. Du kan definitivt byta endast det dammskyddet. Det är lika jobbigt som att byta alla dock, då du behöver lufta om systemet helt och hållet.

efter som ingen annan har svarat.

1 tätningarna har för mig växt när dom har varit i luft.

så hur ser det ut NU ???

har kolvarna fallit ut??

va jag förstår så finns det 2 typer av tätningar, den yttre som syns runt kolven är bara ett damm skydd,alltså inte tätning mot vätskan.

den andra sitter runt kolven på insidan syns inte för ögat om man inte plockar bort kolven helt.(tätar mot vätskan)

äre bara den yttre som är spräckt eller skadad så bör man ju byta så småningom,skit kommer ju in och oken kan börja kärva.

den bedömningen att akut byta ut dom yttre kan ju bara du göra.
men troligen så läcker det inte om du bara pysslat me dammtätningen,men äre den inre då skulle jag byta.

sam

så här ser det ut bak på en rd500

Bifogat

• bromrd500.JPG
    bromrd500.JPG
    113.8 KB · Visningar: 233
efter som ingen annan har svarat.

1 tätningarna har för mig växt när dom har varit i luft.

så hur ser det ut NU ???

har kolvarna fallit ut??

Synd att jag inte fixat en bild på det. Men kolvarna har inte fallit ut utan de sitter som de ska, men på ett par av kolvarna sticker en avbruten o-ring ut.

Swedie var inne på att dessa bara är dammskydd vilket jag också misstänkt. Tyvärr tror jag att man köper dammskyddet i kit med tätningen.

Frågan är hur stor skada fotogenet kan ha gjort?
Säg att man skulle chansa på att de tätningar som sitter håller. Hur stor del av bromsverkan riskerar man att förlora ifall de skulle gå sönder? Är risken stor att man förlorar så mycket så att man tappar bromsarna helt och hållet?

//Kokke

så här ser det ut bak på en rd500

Just så ser det ut på thunderacen också, fast två kolvar på varje sida!

Last edited:
går dom inre så läcker det bromsvätska,visst kan du tappa bromsverkan helt.

en snabb tanke... är det separata kretsar till de båda sidorna eller tappar man bromsverkan på båda sidor om ena oket läcker?

3084881 en snabb tanke... är det separata kretsar till de båda sidorna eller tappar man bromsverkan på båda sidor om ena oket läcker?
det är en "loop" genom båda delarna i oket. tappar systemet tryck någonstans = knapphänt bromsverkan och du har TUR om du hinner stanna i tid.

det är en "loop" genom båda delarna i oket. tappar systemet tryck någonstans = knapphänt bromsverkan och du har TUR om du hinner stanna i tid.

ok, jag tänkte snarast på om jag har kvar bromsverkan på högra oket ifall vänstra oket läcker och vice versa.

Men läcker bromsvätska ut bör det väl påverka hela systemet.

3084893 ok, jag tänkte snarast på om jag har kvar bromsverkan på högra oket ifall vänstra oket läcker och vice versa.

Men läcker bromsvätska ut bör det väl påverka hela systemet.
vart än det läcker i systemet kommer påverka markant, då när du trycker in bromsgruppet så ska det skapa tryck i systemet. Men har du ett läckage någonstans, så kommer du inte bygga något tryck = beläggen trycks inte mot skivorna. Allt beroende då på storleken på läckaget.

Kokke skrev:
Fråga 1. Kan tätningarna tåla fotogen eller är det bara byta dem alla utan tvekan?
Fotogen är inte aggressivt mot gummitätningar, så du behöver inte byta av den anledningen.

Fotogen är inte aggressivt mot gummitätningar, så du behöver inte byta av den anledningen.

Jo,det är det. Det är skillnad på gummi och gummi. Bromstätningar tål inte petroleumprodukter, som det står ovan så sväller gummit. Chansa inte vid rengöring. Bromsvätska eller sprit gäller i bromssystem.

Har dammskyddet krypit ut har då antagligen okså problem med att kolvarna inte går tebaks som dom ska när du släpper bromsen=anliggande bromsar.Finns inte mycket att kompromissa om,köp nya tätningar.Gör du inte de får du fukt o skit in i kolvarna o en massa strul senare+anliggande bromsar.Roligare kan man ha.Bra broms e som grädde på moset eller en kall öl närsomhelst:tuttar

Testa och montera tillbaka, en lite trasig dammskydd är inte hela världen, läcker det inte från o-ringarna efter montering, fortsätt kör och njut se det annars som ett kommande vinterprojekt att renovera oken, du märker om det börjar läcka med att det sjunker i glaset och blir kladdigt runt ok/slangar.

Finns inget att pruta på då det gäller bromsarna! Renovera eller fixa fram ett beggat ok som verkar hyfsat fräscht.
1800 spänn eller en fet krasch och en jävla rullstol i bästa fall, valet är ganska enkelt!

T,ex min gamla R1 och den nya saknar dammtätningar, det skiljer såklart på olika fabrikat och modeller.

Det syns ganska tydligt om man har damasker då de måste vara rätt stora i ytterdiam för att kunna följa med kolvarna ut.

När du säger att det ser ut som att en o-ring sticker ut blir jag lite misstänksam, normalt sett sitter det fyrkantsringar i bromsoken för att kunna ge en liten tillbakarörelse av kolven när du släpper bromsen.

Så vitt jag vet så används EPDM-gummi till bromstätningar, om det alltid är så vet jag inte men se det så här:
Fotogen, varnolene, bensin osv tillhör gruppen petroliumprodukter, bromsvätskor (utom dot5.0) är polyglykoler, dvs alkoholer, man väljer antagligen inte samma tätningsmaterial till de båda grupperna.

Kompabilitet enl denna spec (EPDM/fotogen) anses som mycket dålig, alltså, tvätta inte bromstätningar med petroliumprodukter.
http://www.coleparmer.com/techinfo/ChemCompResults.asp

Nu talar vi om bromsar med vilket man aldrig chansar MEN, rent praktiskt, om man råkat svälla någon sorts gummi så brukar man kunna backa det genom att tvätta tätningen i vatten, gnugga den med fingrarna och låt den ligga i vatten någon timme, ta upp den och låt den torka, oftast brukar svällningen återgå direkt eller efter något dygn, hur det sedan påverkar gummit långsiktigt vet man inte.

Tack för alla svar.

Det finns alltså en risk att gummit i tätningarna har svällt av fotogenet.

Klokast är kanske att byta samtliga tätningar... Men det finns kanske en chans att inte fotogenet passerat de dammtätningar som är hela.

Jag ska åka ut till hojen o titta på det igen och se hur det ser ut nu.

//Kokke

Tack för alla svar.

Det finns alltså en risk att gummit i tätningarna har svällt av fotogenet.

Klokast är kanske att byta samtliga tätningar... Men det finns kanske en chans att inte fotogenet passerat de dammtätningar som är hela.

Jag ska åka ut till hojen o titta på det igen och se hur det ser ut nu.

//Kokke

Om de bara e damtätnigarna så e de inget o vara orolig över men e de skälva kolv tätningen skule inte jag kört specelt långt.

E de damtätningen som e paj bara, så e de viktigt du gör rent kolven noga för annars kommer de lätt börja kärva, annars om man tycker om o skruva så kan man smörja upp oket när man tycker de börjar gå trögt men de vore bätre med helt ok, då slipper man oftast at de kärvar lika lätt, om de bara e damtätnigarna så kan du ha de som vinter renovering men till de s så e de bara köra på :)

Om du e osäker ta bilder på de du uppfattar som trasigt så kan vi här på SH lättare förstå ock hjälpa dig :tummenupp

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt