BSB Mallory Park

Usch vad tragiskt. Att dömma va Ollies kolumn i Motorcycle Racer verkade han vara en särdeles kul prick.

De har mellan 20 och 30 dödsfall i engelsk roadracing per år, å andra sidan har de över 300 tävlingar per år också.

Visst blir det så som du skriver att antalet olyckor blir i paritet med antalet tävlingar/träningar/bandagar.
Men jag uppfattar ändå utifrån vad jag sett på avstånd, har aldrig kört bana i UK, att man accepterar en lägre grad av bansäkerhet där än här.
All respekt till killen som förolyckades.

Visst blir det så som du skriver att antalet olyckor blir i paritet med antalet tävlingar/träningar/bandagar.
Men jag uppfattar ändå utifrån vad jag sett på avstånd, har aldrig kört bana i UK, att man accepterar en lägre grad av bansäkerhet där än här.
All respekt till killen som förolyckades.

Efter att själv kört på några banor där och promenerat runt och tittat på andra banor där har de överlag ett väldigt seriösare säkerhetstänkande än i Sverige!
Det är även högre avgifter för att hyra banorna etc men dessa pengar investeras tillbaka i bättre depåfaciliteter (gör inte mycket för säkerheten jag vet) samt förbättringar av banorna. De bygger om banorna, gör stora asfalterade avåkningszoner eller har stora avåkningszoner.

Jag har blivit guidad runt av förare som körde dessa banor på sjuttio- och åttiotalet och de berättar hur bansträckningarna var då, totalt GALET. Då kan vi prata om farligt.

Men de kör ungefär 100ggr hårdare och tuffare också, en liten klubbtävling i England kan ha 400 startande förare på en helg.
Det gör att det är strid om varje plats.
Hojta till hur många svenska tävlingar som har 300 startande förare ?

Efter att själv kört på några banor där och promenerat runt och tittat på andra banor där har de överlag ett väldigt seriösare säkerhetstänkande än i Sverige!
Hur har de lyckats få banan godkänd då? Kinnekulle är ju en dröm i jämförelse och den är inte godkänd här.

Är inte Mallory den 'sista' av de "real roadracing"-inspirerade banorna? Eller tänker jag på nån annan nu..? :va

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...