Vad är preskiberingstiden för fortkörning?

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Ort
sumpen
Hoj
äss
helt rätt! grattis.

du har ingen lust att dra ett kort referrat hur det gick till? hur gick det med böter och sånt?
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Nått skit har man ju lärt sig under sina år på juristlinjen, hehe

Skönt att se att utbildningen gör nytta, klart att du ska få göra som du vill nu när du lärt dig att utnyttja systemet.. varför skulle du behöva ta ansvar för vad du gör?
Det gör ju aldrig någon annan... eller...?
 

gsxrtobbe

Radical Riders
Gick med
14 Mar 2005
Ort
big city Anderslöv
Hoj
gsxrk5 såld,r1-08 såld.yamaha r1 införskaffad
Det var ju en fortkörning på 27 km/h, dvs han blev antagligen tagen (kan iofs varit kamera). Alltså hade mest pengar sparats om han erkände på plats.

Och statens pengar är våra från början hur man än vrider och vänder på det. Att det svartjobbas för 210 miljarder i det här landet (på nyheterna igår) säger en del. Hur jävla mycket skolor och sjukvård (tex för hojåkare!) skulle det inte kunna betala tror du? Som en jämförelse alltså.

Jag tror att folk i allmänhet har känslan av att "staten" är "någon annan organisation" och därmed är det "några andras pengar", men det är i själva verket skatteintäkterna från medborgarna dvs du, jag, företag etc.

Men nu är det lite väl OT så jag lägger ned.

okej du kanske har rätt i del du säger o det är okej.
men som jag brukar göra när det händer en sådan sak som fortkörning eller nåt annat liknande.ger jag blankaste fan i att stanna för dem,
så på det sättet spar man ju mycket pengar för staten,
nej som sagt vad jag stannar inte men det e jag det
 

Klyka

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
954
Blir det ingen domstolsförhandling inom 2 år så lägger åklagaren förmodligen ner det ärendet. det är förmodligen inte nåt hög prioreterat ärende heller.
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
helt rätt! grattis.

du har ingen lust att dra ett kort referrat hur det gick till? hur gick det med böter och sånt?

Följande har hänt:

i juli 2005 fastnade jag i en laserkontroll, körde 27 kmh för fort på 90 väg. Jag vägrade att skriva under att jag kört så fort och således skickade åklagaren ut ett strafföreläggande....
Detta godtog jag inte och åtal väcktes. För att kunna ha rättegång måste man bli delgiven om att åtal har väckts. Det är denna delgivning som jag har hållt mig borta ifrån. Inledningsvis kommer det lite brev som man ska skriva under och skicka tillbaka, dessa skreb jag adressaten okänd på och returnerade.
Efter ca ett år kom det delgivningsmän hem till min bostad men jag var aldrig hemma när dessa var där alt. så öppnade jag inte när okända stod utanför och plingade, hände iofs bara 2 ggr, så de lämnade lappar att de ville ha tag imig och att jag skulle kontakt dem---fet chans.
Efter ett tag lugnade sig det hela och igår kollade jag om brottet inte hade preskiberats pga att delgivning av åtalet aldrig hade skett och precis så var det:banana

En stor del av att detta lyckades tror jag kan vara att jag inte har hemtelefon så att delgivningsmannen kan ringa innan han plingar på hemma och på så vis försäkra sig om att jag verkligen är hemma....

Skönt att se att utbildningen gör nytta, klart att du ska få göra som du vill nu när du lärt dig att utnyttja systemet.. varför skulle du behöva ta ansvar för vad du gör?
Det gör ju aldrig någon annan... eller...?


Går det att komma undan så försöker man:D
 
Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
:rofl

Och folk gratulerar honom som om han hade vunnit någon jävla tävling. SH är fan bäst. :rofl :rofl
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Trist att sytemet ska vara så tandlöst men det verkar ju göra många glada så det är säkert bra även om jag är tveksam.
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Trist att sytemet ska vara så tandlöst men det verkar ju göra många glada så det är säkert bra även om jag är tveksam.
Ja nog tusan är det förbluffande att det ska vara så jäklarns lätt att undkomma.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men jag undrar hur grovt brottet ska vara för att inte polisen skall efterlysa en. Är det när det bara handlar om trafikförséelser? Man får ju hoppas det.

/perris
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Skönt att se att utbildningen gör nytta, klart att du ska få göra som du vill nu när du lärt dig att utnyttja systemet.. varför skulle du behöva ta ansvar för vad du gör?
Det gör ju aldrig någon annan... eller...?

Inte hans fel, systemet/dom som gjort systemet.
Helt rätt tkr jag!
 

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Ort
sumpen
Hoj
äss
Följande har hänt:

i juli 2005 fastnade jag i en laserkontroll, körde 27 kmh för fort på 90 väg. Jag vägrade att skriva under att jag kört så fort och således skickade åklagaren ut ett strafföreläggande....
Detta godtog jag inte och åtal väcktes. För att kunna ha rättegång måste man bli delgiven om att åtal har väckts...

Så utan rättegång slapp du böterna också? Imponerade rättsystem vi har isåfall.
Men helt rätt i mina ögon ändå, kör hårt!
 

Mekahno

bara en tanke...
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZR 600r -95
Måste ju endå fråga om det var värt att i två års tid gå med en klump i magen om hur ärendet slutar, när som helst kunde en Matrixliknande Mr. Andersson klappa dig på ryggen och så var du fast.
Vilka repressalier hade det blivit då, hade du fått högre böter för t.ex. avvikande typ maskning?
Ställde dom sig inte skeptiska till att addressaten var fel men du var endå skriven på adressen, finns det inte risk att brotten eskalerar då du uppenbart gett fel information angående breven?
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Så utan rättegång slapp du böterna också? Imponerade rättsystem vi har isåfall.
Men helt rätt i mina ögon ändå, kör hårt!
Japp, det är rätt:D

Måste ju endå fråga om det var värt att i två års tid gå med en klump i magen om hur ärendet slutar, när som helst kunde en Matrixliknande Mr. Andersson klappa dig på ryggen och så var du fast.
Vilka repressalier hade det blivit då, hade du fått högre böter för t.ex. avvikande typ maskning?
Ställde dom sig inte skeptiska till att addressaten var fel men du var endå skriven på adressen, finns det inte risk att brotten eskalerar då du uppenbart gett fel information angående breven?

Hade knappast en klump i magen, det värsta som skulle kunna hända var ju att de skulle få tag i mig och att rätten då skulle döma mig som skyldig till fortkörningen........Alltså fastställa att jag kört för fort fast jag hade nekat när polis "haffade" mig.
 
Last edited:

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
Du verkar rätt löjlig. Hålla på och krångla så. Det hade väl bara vart att erkänna och betala. Du förstör mer för oss andra bara.:huvet
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top