Vad är preskiberingstiden för fortkörning?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Är väl 2års preskriptionstid på trafikbrott av "normal" art?
 

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Lånar tråden lite för en fundering....
Jag går ju fortfarande och väntar på att gå upp i rätten för en grov vårdslöshet i trafik och jag läste en artikel som gjorde mig lite förbryllad på det här med bedömning av vårdslöshet kontra grov vårdslöshet .....

Jag drog i backen en tidig lördagsmorgon , skadade ingen annan än mig själv , vittnen sa till polisen att jag åkt på slangen , jag sa till polisen att gasen fastnade på fullt under acceleration och det gick omkull.....
Läser om en kille som blir utslängd från krogen där på hamngatan mitt emot berzelipark , han hämtar bilen och drar in i kön för han ska klippa vakterna , några får mindre skador , killen smiter och blir sedan stoppad , och han är påverkad........Han fick en vårdslöshet i trafik , hur kan hans brott vara mildare än min förseelse? ........Blir inte klok på detta ......
 

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Munchen
Hoj
Husa 650-05
Ken Keniff skrev:
2351535 Lånar tråden lite för en fundering....
Jag går ju fortfarande och väntar på att gå upp i rätten för en grov vårdslöshet i trafik och jag läste en artikel som gjorde mig lite förbryllad på det här med bedömning av vårdslöshet kontra grov vårdslöshet .....

Jag drog i backen en tidig lördagsmorgon , skadade ingen annan än mig själv , vittnen sa till polisen att jag åkt på slangen , jag sa till polisen att gasen fastnade på fullt under acceleration och det gick omkull.....
Läser om en kille som blir utslängd från krogen där på hamngatan mitt emot berzelipark , han hämtar bilen och drar in i kön för han ska klippa vakterna , några får mindre skador , killen smiter och blir sedan stoppad , och han är påverkad........Han fick en vårdslöshet i trafik , hur kan hans brott vara mildare än min förseelse? ........Blir inte klok på detta ......

Det är ju en så jäkla hysteri om att hoj är så mkt farligare än bil. Kvoten blir således följande.. 4 skadade med bil/ varje singelolycka med hoj för att det ska räknas som grov vårdslöshet. Liksom en sorts rabatt om man kör bil....sjukt.
 

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Stock holm
Hoj
Rätta
tuppjuck skrev:
2351459 Så du slösar på mina skattepengar? Sjyrre. Då blir det lägre skatt i framtiden ja...:rolleyes:

Okej, skumt för dig. Alla andra sparar pengar på det, då vi slipper en dyr rättegång.

Två år preskriberingstid för åtal av vanlig vårdslöshet.
Fem år preskriberingstid för åtal av grov vårdslöshet.
 

mooslund

våga vägra vinter
Gick med
19 Jul 2004
Ort
gulatrosornas stad
Hoj
nada just nu
Bra

Bra där erka! snart ihamn.... hu r går det med vovven då? fortfarande kåt på att tugga i sig skinnställ?? blev ju riktigt sur på mig sist när jag försökte sno hennes pinne.... När kommer du till stränkan o svinar? hadé
 

TengaiPetrus

Varadero
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Lund
Hoj
Honda varadero
zike skrev:
2351715 Okej, skumt för dig. Alla andra sparar pengar på det, då vi slipper en dyr rättegång.

Två år preskriberingstid för åtal av vanlig vårdslöshet.
Fem år preskriberingstid för åtal av grov vårdslöshet.

Jo, just det. Delgivningsman är ju lika gratis som handläggartjänsterna på tingsrätten. Kostar inte något alls.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
zike skrev:
2351715 Okej, skumt för dig. Alla andra sparar pengar på det, då vi slipper en dyr rättegång.

Två år preskriberingstid för åtal av vanlig vårdslöshet.
Fem år preskriberingstid för åtal av grov vårdslöshet.

Hur sparar vi pengar på att du ska "testa systemet"?:confused:

TengaiPetrus skrev:
2351903 Jo, just det. Delgivningsman är ju lika gratis som handläggartjänsterna på tingsrätten. Kostar inte något alls.

Exactomundo, delgivningsmän lever på luft och jobbar gratis. Precis som rättsväsendet och alla andra inom förvaltningarna....
 
Last edited:

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Stock holm
Hoj
Rätta
tuppjuck skrev:
2351945 Hur sparar vi pengar på att du ska "testa systemet"?:confused:

Du skrev tidigare att du förlorade pengar i och med att han testade systemet, vilket inte är sant. Det skulle gå åt en hel del mer skattepengar vid en rättegång. Förutsatt nu att han förhalar det hela tills preskribering, vilket han snart gjort.
Låt killen få göra som han vill?
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
zike skrev:
2352278 Du skrev tidigare att du förlorade pengar i och med att han testade systemet, vilket inte är sant. Det skulle gå åt en hel del mer skattepengar vid en rättegång. Förutsatt nu att han förhalar det hela tills preskribering, vilket han snart gjort.
Låt killen få göra som han vill?


Inte för att jag bryr mig om vad vad han gör, men är det inte så att man åker på att betala kostnaden för rättegången när man döms? Vilket han garanterat skulle göra. Bara en fråga. :confused:
 

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bräkne-Hoby
Hoj
Drz 400sm 07
Headbanger skrev:
2352284 Inte för att jag bryr mig om vad vad han gör, men är det inte så att man åker på att betala kostnaden för rättegången när man döms? Vilket han garanterat skulle göra. Bara en fråga. :confused:

Nej så är det inte. Bara om du överklaga och förlora, då hamnar man i en penningkris
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
zike skrev:
2352278 Du skrev tidigare att du förlorade pengar i och med att han testade systemet, vilket inte är sant. Det skulle gå åt en hel del mer skattepengar vid en rättegång. Förutsatt nu att han förhalar det hela tills preskribering, vilket han snart gjort.
Låt killen få göra som han vill?

Det var ju en fortkörning på 27 km/h, dvs han blev antagligen tagen (kan iofs varit kamera). Alltså hade mest pengar sparats om han erkände på plats.

Och statens pengar är våra från början hur man än vrider och vänder på det. Att det svartjobbas för 210 miljarder i det här landet (på nyheterna igår) säger en del. Hur jävla mycket skolor och sjukvård (tex för hojåkare!) skulle det inte kunna betala tror du? Som en jämförelse alltså.

Jag tror att folk i allmänhet har känslan av att "staten" är "någon annan organisation" och därmed är det "några andras pengar", men det är i själva verket skatteintäkterna från medborgarna dvs du, jag, företag etc.

Men nu är det lite väl OT så jag lägger ned.
 

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Grattis! Jag skrev på direkt när jag åkte dit (50.3km/h för fort). Dumt beviserligen ;O) Men det var snart 5år sedan, så det är glömt! IAf jag, men försäkringsbolaget håller fortfarande upp min premie.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top