Importera båt från USA

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har kikat runt lite på ebay och då kollat lite på båtar. Hur går man tillväga för att plocka hem en båt därifrån? Hur är det med CE-märkning? Är det krav på det? Kan man gå runt det? Menar finns en bra massa båtar på svenska marknaden redan som inte är det. Och det är inte nyaste Scaraben som står högst på inköpslistan, utan kanske någon max tidig 90talare men troligen närmare 80-85 eller så.

Ang CE-märkningen så kan jag bara svara för vad f-bolagen säger iom att jag har en sådan själv:
Du betalar premie baserat på bl.a båtens värde. Vissa bolag vill ha 10% högre försäkring om det är en import båt / ej CE märkt.
CE märkningshysterin kommer sig av att de svenska importörerna kände sig hotade av billigare importbåtar. På de flesta nyaare USA båtar kan man även beställa med ett CE kit. Det innebär en klisterlapp och ett certifikat för typ
30´000:-.

Om du skulle tjäna pengar på att ta hem en båt ifrån USA som kostar under $20´000:- tror jag är tveksamt med tull / fraktkostnader.

läs import bestämmelserna för båt, minns jag rätt så är vattenskotrar ruggigt billiga att importera med tull, frakt osv., var 4.5% moms eller nåt sånt när jag kollade, förmodligen samma för båt.

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1148.aspx

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=6528

edit: verkar vara andra momsregler på båtar

De där länkarna gjorde ju en inte speciellt sugen. Verkar både jävligt dyrt och framför allt krångligt.
Räknas vattenskotrar som båt? Samma regler med CE-märkning?

Räkna med att behöva byta maskin om den är inte är körd i någon sötvatten sjö over there..

/Rodz -Marin mekaniker

Räkna med att behöva byta maskin om den är inte är körd i någon sötvatten sjö over there..

/Rodz -Marin mekaniker

Beror väl lite på vad för typ av kylsystem som använts?
Är det att sjövattnet tas in direkt i motorn så slits ju det nå fruktansvärt, men om det går via en värmeväxlare så är det väl den som borde sagt upp sig?!
Vet inte hur det är med utombordare, lär ju finnas båda varianterna där med, men ändå inte intressant med utombordare.

Underbara svar i tråden! :rofl
Dää går int! :mattias

Jag plockade in min båt från staterna, gick alles utmärkt. Ska plocka in nästa båt i höst, kommer också gå alles utmärkt. CE-märkning är knappast ett problem, men en "trygghet" för köpare i framtiden.

De köpare som då kan vara intresserad av en Scarab-liknande båt kommer till 99% redan veta att CE-märkningen är ett skämt, så mycket för den "tryggheten". :D

Inga problem! Plocka in båt du. Passa på att joina forumet www.boatlife.se också, där finns det tonvis att läsa i ämnet. Välkommen! ;) :tummenupp

Last edited:
Sen beror det lite på vad du ska ha för båt. Är det en stor långfärdsseglare så kan man segla hem den och slippa allt vad tull och moms heter eftersom vi saknar båtregister.

Skit i CE-märkning för det första, ungefär lika seriöst som "krog-utan-droger"-certifikat som finns bland krogarna på Stureplan.
För övrigt så ska du köpa en båt med "trasig" motor då det av någon anledning blir mycket billigare om den ej är komplett, nu skackar vi skatter mm.
En kompis har importerat flera båtar från USA och där har jag fått uppgifterna ifrån, så jag har ingen "säker" källa. Allt jag vet är att han köper båten med motorn vid sidan om då man tjänar flis på det.
Han köper båtar från 15k och uppåt och frakten brukar hamna på runt 15k den med.
Det räcker med att du ska ha en båt som kostar från 80k i Sverige då det är grymt mycket billigare där borta.
Köp från inlandet (Michigan, Superior, Erie mfl) för att få en sötvatten, så har jag förstått det iaf.
Och när du ändå ska ta hem en så kan du pm'a mig så får du ta hem en 4winns jetbåt åt mig, du kan få några kronor för besväret :tummenupp

Skit i CE-märkning för det första, ungefär lika seriöst som "krog-utan-droger"-certifikat som finns bland krogarna på Stureplan.
För övrigt så ska du köpa en båt med "trasig" motor då det av någon anledning blir mycket billigare om den ej är komplett, nu skackar vi skatter mm.
En kompis har importerat flera båtar från USA och där har jag fått uppgifterna ifrån, så jag har ingen "säker" källa. Allt jag vet är att han köper båten med motorn vid sidan om då man tjänar flis på det.
Han köper båtar från 15k och uppåt och frakten brukar hamna på runt 15k den med.
Det räcker med att du ska ha en båt som kostar från 80k i Sverige då det är grymt mycket billigare där borta.
Köp från inlandet (Michigan, Superior, Erie mfl) för att få en sötvatten, så har jag förstått det iaf.
Och när du ändå ska ta hem en så kan du pm'a mig så får du ta hem en 4winns jetbåt åt mig, du kan få några kronor för besväret :tummenupp

Hur har din polare löst det med frakten? Småbåtar som ryms i en container låter spontant som det smidigaste, men bara de lite större är så mycket billigare än i Sverige och så mycket mer eftertracktade här hemma.

Nu har vi två läger, ett som tycker CE är the shit och ett som tycker CE är shit. Och jag sållar mig nog åt det senare, men vad jag vill vara säker på är att man inte kan hållas ansvarig för ev. skador som kan inträffa efter köp om man skippar hela CE-köret. Och så vill man gärna ha möjligheten att försäkra båten.

Nu har vi två läger, ett som tycker CE är the shit och ett som tycker CE är shit. Och jag sållar mig nog åt det senare, men vad jag vill vara säker på är att man inte kan hållas ansvarig för ev. skador som kan inträffa efter köp om man skippar hela CE-köret. Och så vill man gärna ha möjligheten att försäkra båten.

Så att mitt tidigare inlägg inte misstolkas. CE märkning är en byråkratisk märkning. Har hört (vet ej om det är sant) att USA har något av världens tuffaste regler hos deras "sjöfartsverk" för att få båtar godkända för försäljning. i landet. CE-märkningen spelar ingen roll mer än psykologiskt, men ger marginellt dyrare försäkring hos vissa f-bolag. Det går utmärkt att försäkra en icke CE-märkt båt.

Hur har din polare löst det med frakten? Småbåtar som ryms i en container låter spontant som det smidigaste, men bara de lite större är så mycket billigare än i Sverige och så mycket mer eftertracktade här hemma.

Han har kört hem dem i container, ofta två st i samma och på varandra då det mesta har varit lite lägre sportbåtar. Men han har även tagit hem en lite större Princess om jag inte minns fel och den kördes också i container. Kanske finns det högre containers än standard, jag är lite osäker där.
CE-märkningen är som sagt ointressant och precis som Loser säger så kan du försäkra en utan CE-märkning.
Lägg några kronor på en oberoende besiktning vid försäljning istället, betydligt bättre än att bara gå på en märkning.
Btw så är även de mindre mycket billigare där borta, han köpte två jetbåtar modell mindre för ca 15k-20k styck där borta och de går lös på minst 50k i Sverige. Men visst, det är först i prisklasserna runt 100k där borta som man märker av den rejäla prisskillnaden.

Kan du ta hem den här åt mig om det blir plats över i containern?

039ussreagan1.jpg

*/ ?>
Back