Importera båt från USA

CE - märkning.

Sjöfartsinspektionen håller på att utbilda nyrekryterade inspektörer.
Tanken är att stoppa båtar redan i hamnarna. Detta efter att Sverige fått på skamm av EU för att efterlevnaden av direktivet varit för dålig.
Konsumentskydd är en politiskt het fråga just nu.

Sedan att CE märkningen som sådan inte har ett skvatt med sjösäkerhet att göra är en helt annan femma.

Som importör har du personligt ansvar för båten under dess livslängd.
Dvs, om en senare ägare tex, lyckas slå in botten på båten genom långvarig misshandel i grov sjö, är det du i egenskap av importör som är ansvarig.:confused:

Det går säkert precis lika bra att försäkra en icke CE märkt båt likväl som det går att skenförsäkra en motorcykel.
Försäkringsbolag tackar sällan nej till gratis pengar.

Så tolkar jag min arbetsgivares (sjöfartsverket) policy i frågan.
Nu är fritidsbåtar inte mitt bord, och jag har inte hängt med i alla turer runt detta. Men länken som postades tidigare i tråden är det som gäller.

Summa summarum det går säkert bra att importera, men man bör veta vad som gäller. I första hand lär man väl försöka klämma åt de som under näringsliknande former fulimporterar båtar i stor skala.

Intressant, mycket intressant.
Har du något annat matnyttigt att läsa i detta ärende, eller är det inte officiell information?

Sjöfartsinspektionen håller på att utbilda nyrekryterade inspektörer.
Tanken är att stoppa båtar redan i hamnarna. Detta efter att Sverige fått på skamm av EU för att efterlevnaden av direktivet varit för dålig.
Konsumentskydd är en politiskt het fråga just nu.

Sedan att CE märkningen som sådan inte har ett skvatt med sjösäkerhet att göra är en helt annan femma.

Dvs, om en senare ägare tex, lyckas slå in botten på båten genom långvarig misshandel i grov sjö, är det du i egenskap av importör som är ansvarig.:confused:

Det går säkert precis lika bra att försäkra en icke CE märkt båt likväl som det går att skenförsäkra en motorcykel.
Försäkringsbolag tackar sällan nej till gratis pengar.

Så tolkar jag min arbetsgivares (sjöfartsverket) policy i frågan.
Nu är fritidsbåtar inte mitt bord, och jag har inte hängt med i alla turer runt detta. Men länken som postades tidigare i tråden är det som gäller.

Summa summarum det går säkert bra att importera, men man bör veta vad som gäller. I första hand lär man väl försöka klämma åt de som under näringsliknande former fulimporterar båtar i stor skala.

Intressant, mycket intressant.
Har du något annat matnyttigt att läsa i detta ärende, eller är det inte officiell information?

All information inom verket lyder inom offentlighetsprincipen.
Allt från vad jag tjänar till chefens fickkalender är offentliga handlingar.
Det jag nämnt ovan kommer mestadels från pm på internnätet.

Ring 011 - 19 10 00 och begär att få ut all information i ärendet.

Sanning med viss modifikation isåfall som jag har förstått det. När du privatimporterar en båt, dvs utan näringsliknande former, så har du inte dessa krav på dig när du väl säljer den.
Alltså om du köper en båt och nyttjar den i tex två säsonger och sedan säljer så har du inget ansvar för den vid senare tillfälle. Annars så gäller detta även tidigare båtar utan CE-märkning?
Rätta mig gärna då jag är inte insatt i alla dessa fackliga termer och lagar när det gäller båtar.

Tja, som sagt.
Länken som KGK postade tidigare ger ju svar på det mesta om man orkar ta sig igenom menyerna till vänster.
Som jag förstår det görs ingen skillnad på privatimport, flyttgods eller näringsverksamhet.

Vad som dock gjort djupast intryck på mig var ett internt pm till anställda inom verket. Där varnas personalen för att befatta sig med privatimport av icke CE märkta båtar. Men å andra sidan så har vi ju alkohol och drogpolicy också.:rolleyes:

Vad är CE då?

är det ett kvalitetskrav som man ställer på båtar som ska säljas som nya, lr kan man CE märka en båt som inte var det från början??

alex

*/ ?>
Back