Kravbrev för nätsprit

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Har fått kravbrev från skatteverket på 7000:- för maltwhiskey vi beställde fråb cyberwines för 1 år sedan.:mad:
Hur går man till väga för att överklaga detta?

Last edited:
jobbigt

Tusentals svenskar får i dagarna ett brev från Skatteverket där de uppmanas att betala skatt för öl, vin och sprit som beställts från utlandet

För tre veckor beslutade EU:s domstol att upphäva det svenska förbudet mot privatimport av alkohol via nätet. Det har gjort att beställningar ökat. Någon säker siffra finns inte, men uppskattningar talar om tusentals svenskar som beställer alkohol via nätet.

Men trots beslutet kan alkoholen bli en kostsam historia. Svensk skatt ska fortfarande betalas. Men fortfarande är det väldigt få som anmäler importen till skattekontoret i Ludvika.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15978328.asp

http://www.expressen.se/nyheter/1.739121

Allt jag hittils handlat från EU land har jag betalat det aktuella
landets skatt för,ingen svensk skatt.

Fantastiskt att Sverige kan fixa till någon sorts undantag just
gällande alkohol så staten kan håva in extraintäkter.

Fri handel,det är grejor det men inte med produkter som pappa staten
beslutat att vi inte kan hantera själva:mad:

Allt jag hittils handlat från EU land har jag betalat det aktuella
landets skatt för,ingen svensk skatt.

Fri handel,det är grejor det men inte med produkter som pappa staten
beslutat att vi inte kan hantera själva:mad:

Fast grejen är väl att nätbutikerna har sålt spriten utan att betala skatt i landet dom säljer ifrån, således ska spriten skattas i landet där den köps.

Ergo är det mindre idé att näthandla

Fantastiskt!?

Lika självklart som det är med "frihandel" inom EU är det att varje land skall ha rätt att begränsa denna fria handel när det gäller nationell hälsa..
Och få samband är ju så tydligt framträdande som det mellan tillgång på alkohol och kostnaden för alkoholrelaterade sjukdommar och skador. Alltså är det ganska uppenbart att ett land bör få göra vissa undantag just när det gäller med handel med alkohol. Alltså ser jag det inte som särskillt fantastiskt eller spektakulärt utan som en ganska nödvändig och grundläggande rättighet för medlemsländerna.

Du kan läsa mer här om du tycker det är så oerhört fantastiskt.
http://www.ktm.fi/?l=sv&s=94

Och vad det gäller skatteintäkterna som du så gärna pratar om är du välkommen att sätta dig in i vad kostnaderna för alkohol är i ett land.

- KOmmunistregeringen tjEnar jETEmYkket stÅlaR på SKaTT på spriT fan! :mad:

- KOmmunistregeringen tjEnar jETEmYkket stÅlaR på SKaTT på spriT fan! :mad:

Nja,nu har vi ingen kommunistregering längre utan en regering som tydligt
markerar att privata initiativ o företagsamhet är det som gäller!
Sänkta skatter för alla(nästan)halleluja:rolleyes:
Sköt dig själv o skit i andra.

Och jag har ju lite svårt att se sambandet med att kunna handla
alkohol lite billigare över nätet och en massiv ökning av alkoholrelaterade
skador i samhället.
Det handlar ju inte om att kunna gå in på konsum och handla en hela
explorer för en tia.
Kanhända att jag är cynisk men jag tror nog att pengar har en stor del
i det hela:öl

Nja,nu har vi ingen kommunistregering längre utan en regering som tydligt
markerar att privata initiativ o företagsamhet är det som gäller!
Sänkta skatter för alla(nästan)halleluja:rolleyes:
Sköt dig själv o skit i andra.

Och jag har ju lite svårt att se sambandet med att kunna handla
alkohol lite billigare över nätet och en massiv ökning av alkoholrelaterade
skador i samhället.
Det handlar ju inte om att kunna gå in på konsum och handla en hela
explorer för en tia.

Låter lite som att bränna själv för husbruk....men sen knäcker konstaplarna en spritfabrik i värmland med 300 miljoner liter mäsk ;)

Jo, det är klart att pengar har med det att göra. Skulle vi fimpa skatterna på sponken skulle vi ju tvingas täcka alla kostnader som alkoholen medför på något annat vis. Det är ju egentligen jättemoderat tänkande att låta alkoholen finansiera sina egna kostnader. Som den höjda trafikskatten! :)

Hävda att du ej har köpt något helt enkelt. Du fick helt plötsligt hem en avi med massa grejjer som redan var beställda och betalda i ditt namn och du hämtade givetvis ut det. Gåva, betalar man skatt på det?
Tror de dig inte så beställer du en jävla massa sprit i politikernas namn, det går säkerligen att fiffla ihop nåt. Då får de ju jobba lite iaf mot vad de gör i vanliga fall.

För övrigt så är det ej rimligt att staten har monopol på alkoholförsäljning, är vi de enda i världen? Det fungerar lika bra utan, kolla bara andra länder. Att alkoholismen skulle skjuta i höjden är bara bullshit, något massvis av Svenssons har gått på tydligen.

Fast grejen är väl att nätbutikerna har sålt spriten utan att betala skatt i landet dom säljer ifrån, således ska spriten skattas i landet där den köps.

Ergo är det mindre idé att näthandla

Det beror ju på vilka nätbutiker man handlar från, var de är förlagda och vilka länder de tillhör. Maltwhisky t.ex. finns ett par brittiska butiker att handla ifrån, det är inte många kronor billigare än Systemet men det finns så ofantligt mycket mer att välja på, man hittar små tappningar och obskyra märken som är intressant. Det är betydligt billigare att handla på nätet jämfört med att handla på plats med tanke på reskostnader. ;)

Rätta mig om jag har fel, men det är väl bara momsen som betalas i ursprungslandet. Till det kommer väl någon form av lyxskatt och eller särskild alkoholskatt som nu krävs in?

Man kan ju också fundera lite på hur stora kostnader alkoholen verkligen medför för samhället.. Hur mycket skulle misshandel, våldtäkt, hemfridsbrott, skadegörelse, nedskräpning m.m. egentligen gå ner om folk drack med måtta eller inte alls? Vad kostar bara polisinsatserna i en medelstor svensk stad en natt mot söndag? Vad kostar sjukskrivningar för bakfylla eller nattliga dikescyklingar? Skulle fotbollshuliganismen överleva utan bira? Skulle man halvera dödsolyckorna i trafiken?

Bortsett från roadrage har jag nog nästan aldrig sett några gruff där den ena eller båda parterna inte varit berusade..

Kom bara inte och påstå att vi kan hantera spriten bara den var fri och lättillgänglig..

Mvh Conny
(som gärna tar sig en pilsner på krogen eller en whisky en sommarkväll.)

Man kan ju också fundera lite på hur stora kostnader alkoholen verkligen medför för samhället..

Jag har hört ca 20 miljarder även om någon annan påstår 160 miljarder om man räknar in ALLA kostnader som medförs som arbetsbortfall när folk är bakis, rättegångskostnader i misshandelsfall o.s.v. o.s.v...

Men även om det "bara" är 20 miljarder så motsvarar det halva försvarsbudgeten....

Alkoholkostnaderna eller försvarsbudgeten?:va

Här är en kille som definitivt vill ha mer stålar till försvaret:
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_16268632.asp

båda iofs, men jag menade försvarsbudgeten -vilka ska vi försvara oss emot?, helt rätt att inte bryta semestern, inget att jaga upp sig för, ska mycket till innan de fick för sig att anfalla Sverige

"I Sverige ids ingen bryta semestertystnaden. Utpumpade efter minglandet i Almedalen har väl alla politiker tagit ledigt. Ingen, inte ens försvarsministern eller utrikesministern, orkar kommentera Putins åtgärder och än mindre förklara för svenska folket vad de innebär."

edit: vad skulle mer pengar till försvaret bidra med? WW2 var förmodligen sista gången Sverige var i närheten av ett krig.

Last edited:
Alkoholkostnaderna eller försvarsbudgeten?:va

Här är en kille som definitivt vill ha mer stålar till försvaret:
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_16268632.asp

Jag tror jag har en bra lösning på båda problemen! Tillhör de som anser att det är bättre att förekomma än förekommas, om än jag inte vet vad ordet betyder.
Planen är enkel: Vi anfaller ryssarna INNAN de ger sgi på oss! Genidraget är att vi ska supa oss rejält fulla innan vi gör det. Vinsten blir då att vi får in massor av pengar som vi kan lägga på försvaret. Dessutom blir det mer rättvist eftersom ryssarna antagligen redan är fulla!

E d inte genialt!??

nja, eftersom vi inte har olja men väl Absolut Vodka så erbjuder vi Absolut Vodka mot militärtskydd, vi kan lägga ner försvaret och ryssarna blir glada.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back