Avgassytem TRX850/TDM

TomasT

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Yamaha TRX850, Kawa Zx9R(SÅLD)+Opel Ascona -86 e85(Ska göra en Getaway Sthlm. med den)
Jag hittade ett avgassystem till en TDM850 , är det någon som vet hur pass det passar till min TRX850 ? det är väll trots allt samma motor ??
Jag e trött på orginaldämparna !

Slip-on är jag tveksam till att dom passar, för det skiljer på dom främre rören, men jåke här på forumet har om inte jag har helt fel för mig, ett Acrapovic helsystem från en TDM 850.

Slip-on är jag tveksam till att dom passar, för det skiljer på dom främre rören, men jåke här på forumet har om inte jag har helt fel för mig, ett Acrapovic helsystem från en TDM 850.

Är det annan dim. på rören menar du :confused: ?

Grymt bygge förresten ! imponerande ! Kommer nog att konsultera dig senare:tungan

Är det annan dim. på rören menar du :confused: ?

Grymt bygge förresten ! imponerande ! Kommer nog att konsultera dig senare:tungan

Tackar så mycket:)
Jag är nästan säker på att det skiljer på (slip-on) längd, vinkel och kanske t.o.m på dimentionen. I allafall vad jag kan se i Haynes boken.
Annars är det bara att vänta tills jåke lägger sitt veto, för han har eller har ägt både TDM o TRX.

Bifogat

• tdm.jpg
    tdm.jpg
    91.1 KB · Visningar: 107
  • trx-2.JPG
    trx-2.JPG
    38.7 KB · Visningar: 96
Annars är det bara att vänta tills jåke lägger sitt veto, för han har eller har ägt både TDM o TRX.
Haha... kul att vara TDM/TRX-konsult. :)

Men för att svara på frågan, slipon passar inte utan modifiering mellan TRX och TDM. Det beror inte på skillnader i motorn utan på att avgassystemen och fästpunkter ser olika ut. Ett par slipon från TDM kan passa på TRX om upphängningen är flyttbar, chansen finns att själva burken stämmer så att det bara är att strunta i mellanröret till TDM:en och istället ansluta ljuddämparen direkt på TRX:ens originalrör. Har för mig att de Ixil vi hade på en av våra TRX såg exakt lika ut som den farsan har på sin TDM, skillnaden var bara att han hade ett extra mellanrör eftersom han fått ta bort ljuddämparklumpen TDM har mitt under svingen. Kan dock inte svära på måtten, enbart ögonmätt...

Det helsystem jag har på min hoj är mycket riktigt gjort för TDM, dock ser mellanröret för de båda hojarna olika ut vilket gjorde att jag var tvungen till en mindre modifikation. TDM-rören är för raka och ljuddämparen hamnar en bit utanför fästet i en lite udda vinkel på TRX:en annars... Försökte få tag i ett TRX-rör men det var tvärstopp hos svenska handlare om jag inte köpte nya krökar åxå så jag satte sågen i systemet för att få ljuddämparen att hamna rätt.
Främre delen med krökarna passar dock klockrent då det ju är "samma" motor.

Bilder modifikation TDM Akrapovic till TRX Akrapovic

Last edited:
Haha... kul att vara TDM/TRX-konsult. :)

Men för att svara på frågan, slipon passar inte utan modifiering mellan TRX och TDM. Det beror inte på skillnader i motorn utan på att avgassystemen och fästpunkter ser olika ut. Ett par slipon från TDM kan passa på TRX om upphängningen är flyttbar, chansen finns att själva burken stämmer så att det bara är att strunta i mellanröret till TDM:en och istället ansluta ljuddämparen direkt på TRX:ens originalrör. Har för mig att de Ixil vi hade på en av våra TRX såg exakt lika ut som den farsan har på sin TDM, skillnaden var bara att han hade ett extra mellanrör eftersom han fått ta bort ljuddämparklumpen TDM har mitt under svingen. Kan dock inte svära på måtten, enbart ögonmätt...

Det helsystem jag har på min hoj är mycket riktigt gjort för TDM, dock ser mellanröret för de båda hojarna olika ut vilket gjorde att jag var tvungen till en mindre modifikation. TDM-rören är för raka och ljuddämparen hamnar en bit utanför fästet i en lite udda vinkel på TRX:en annars... Försökte få tag i ett TRX-rör men det var tvärstopp hos svenska handlare om jag inte köpte nya krökar åxå så jag satte sågen i systemet för att få ljuddämparen att hamna rätt.
Främre delen med krökarna passar dock klockrent då det ju är "samma" motor.

Bilder modifikation TDM Akrapovic till TRX Akrapovic

Snyggt jobb !
Åkte förbi Yama Center i Haninge idag och kollade hur tdm/trx såg ut, dom hade en av varje parkerade bredvid varann så det var ju bra.
Får se om jag orkar bygga om , har begränsade möjligheter...
Kanske satsar på att hitta nått beg. system på blocket eller ebay ist.

Tack!

Praktiskt med jämförande exempel :)

Det finns två Akra-system och ett MAB-system på eBay just nu. Men smakar det... "billigast" är MAB-systemet 674 euro hemkört.

Länk till eBay

Edit: Fel av mig, billigast är dessa Beowulf Warrior slipon. Du blir garanterat ensam om dem även om det inte är nåt reapris direkt... Länk till slipon

Last edited:
lånar tråden, vet någon vilka slip-on och helsystem det finns till TDM 900 ?

har hittat akra men finns det fler, billigare?

http://www.akrapovic-exhaust.com/main/catalog/yamaha/tdm900_02/slipon/YA_TDM-900_02-03_slip-on+.pdf

Inga helsystem till den vad jag vet. Slipon finns däremot:
- Sebring Twister (Lelles MC)
- Gianelli
- Leovince (AK Motor)
- Scorpion
- Mivv (Touringbutiken)

Google är duktig han... :D

Ingen av dem är särkilt billig, men jag tror man kommer lindrigast undan på ett par Mivv eller Scorpion om man inte letar på eBay.

thanks!

googlade men hittade inte så där många, något märke som är bättre än andra på att få ut mer effekt?

Inte en aning, jag vet att Akra och Sebring kan ge märkbart tillskott på TRX:en men i övrigt.... :confused:

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...