Sporthoj träff vs Custom träff

Vad jag inte kan förstå varför det måste bli ett (inbördeskrig) så fort det kommer upp en diskussion mellan sporthoj och glidare. Man använder väl hojen till vad den går för och man trivs med. Det finns säker många kromslädar som piskar vissa plastraketer och virse versa. Håll ihop och sluta klanka på varandra, alla är vi hojåkare som sitter på olika förutsättningar och njuter till dom resurer vi har mellan benen.

Vill inte bråka, vilket ingen heller tror hoppas jag, Jag är bara lite nyfiken på att vi väljer hoj mer efter personlighet och intressen än vad som är brukligt i bilvärlden.

Att höra hårdnackade bikers snacka om själen i sina hojar är ganska lustigt. För mig är det bara ännu ett sätt att försvara en lågpresterande hoj. Kanske det perfekta sättet, eftersom man alltid kan hävda att motparten inte förstår. Som de säger "If I have to explain, you wouldn't understand". :rolleyes:

Ingen motorcykel har själ, det är bara en hög med metall och plast. Har man ägt en hoj länge och upplevt mycket i sadeln på den så kan man självklart fästa sig vid den, men själ? Nej, verkligen inte.

För mig är själen som att gå historisk mark, det finns en känsla i luften, ganska svår att förklara, men att den finns där är stensäkert. Sen har Jörgen en stor poäng.

Det finns så många kvalitetsdetaljer som särpräglar en HD, eller en gammal "riktig" Triumph eller annan klassik engelsk hoj. Tex att man stumsvetsar tankhalvorna med släta fogar. (På japanska hojar, även prestigeglidarmodeller, så ser man de utstående maskinsvetsade plåtfalsarna i tankens fram- och underkant tex. En sån tank blir jag helt kall inför, det ser så slarvigt och trist ut. Likaså lack och kromkvalité på tex kawasakis glidare.) Eller att HD har rullyftare i trycksmorda lyftarhus, kullagrade kamaxlar istället för lagrat direkt i aluminiumgodset som på många japaner. Eller att samtliga HD drevpar är undercuttade, eller att det är standard med pulverlack på ramen sedan 80-talet, eller att det är standard med koniska styrlager sedan tidigt 80-tal, eller att det är separerade bad i motor, primärtrans och växellåda, eller att det torrsumpsmörjning på HD liksom på Porsche, flygmotorer mm.

Visst får man betala för varumärket, men om det inte samtidigt var kvalite rak igenom skulle dom inte få sållt många hojar.

Vill inte bråka, vilket ingen heller tror hoppas jag, Jag är bara lite nyfiken på att vi väljer hoj mer efter personlighet och intressen än vad som är brukligt i bilvärlden.

Vi väljer nog som det flesta, hoj efter plånbok och intresse.
Om jag hade obegränsat med stålar så hade det stått i mitt garage den fetaste harly du kan tänka dig, en turbomatad sporthoj, en motardhoj med det bästa du kan hitta, och en crosshoj att leka med i skiten.

Vi skaffar det som vi har råd med, men vill gärna se upp till killarna med den senaste sporthojen eller den fetaste kromsläden.

Att höra hårdnackade bikers snacka om själen i sina hojar är ganska lustigt. För mig är det bara ännu ett sätt att försvara en lågpresterande hoj. Kanske det perfekta sättet, eftersom man alltid kan hävda att motparten inte förstår. Som de säger "If I have to explain, you wouldn't understand". :rolleyes:

Ingen motorcykel har själ, det är bara en hög med metall och plast. Har man ägt en hoj länge och upplevt mycket i sadeln på den så kan man självklart fästa sig vid den, men själ? Nej, verkligen inte.

Det där med "själ" är inget jag som ingenjör gillar heller. Det är som när journalister talar om "levande massa" när de inte vet att det heter tröghetsmoment eller rörelseenergi.

Det är förvisso en enorm historia runt HD och en massa myter. Men det är ju bara en maskin. Med det är en maskin som passar många människor som vill få utlopp för ett estetisk och tekniskt sinne. Den inbjuder till det.

Sedan finns det människor som bara vill köpa sig en identitet och surfa på det som andra HD-ägare byggt. Det är väl ok det med. Men ointressant för mig.

/J

Last edited:

Visst får man betala för varumärket, men om det inte samtidigt var kvalite rak igenom skulle dom inte få sållt många hojar.

Bullshit!

Nu får jag jörgen på mig också, men jag vägrar att gå med på "kvalitet" som ett argument.
Visst, överdimensionerar man grejorna som på en traktor, och plockar ut *whoohoo* 65 pållar på veven så håller grejorna.
Jag brukar köra en tändkula som ger 11 hästar på 5 liters slagvolym, den är garanterat orenoverad sen före kriget...
80 tals harleysarna bidrog ju till ordspråket "95% of all sold harleys is still on the road, 5% got back home"

Sen kan du ju titta på en orörd bigtwin som har gått 10 000 mil, finns det ens?
Motorerna rivs ju varannan vinter för att byta än det ena än det andra för att förhoppningsvis hitta 5pållar till, och då byts ju ofta slitdelar i samma veva.

Titta på en lågtrimmad japanare eller en en gammal BMW istället.
(inte för att du hittar en japanare som bara ger 50hk/liter)

Visst är dom slitstarka, men kvalitet, nja, det är så mycket mer...

Jo där håller jag med. Det riktiga kvalitetsdroppet var (som jag skrivit tidigare på SH) Shovelheadmotor under början av 70-talet med AMF och allt det där. Det är ingen slump att snutarna åker Guzzi i Dirty Harriet. Många delstater slutade åka HD under denna epok.

Jo jag vet att det är till priset av hög vikt. Analogin till tändkulor är en övedrigt men visst, den köper jag. Jag har ju ett stort tändkuleintresse och äger en 57 år gammal båt med originalkulan i.

Jag vet flera HD.motorer som gått långt längre än så! Den mest slitstarka spisen av de äldre var nog 1200 storssidan samt Knucklehead utan att för den skull ha ägt en sån.

Evomotorerna är mycket slitstarka. En nyrenoverad vev i tex en 100 hk evosportstermotor ska man räkna med att få minst 15 000 mil ur om man sköter servicen och inte högfartsspikar.

http://www.motorcyclemuseum.org/halloffame/hofbiopage.asp?id=124

Usch nu sitter jag och försvarar ett hojmärke :hihi
Det är iaf lättare att försvara kärleken till HD än min kärlek till Kawa trepipar! :gnissla

Ps Köpte du järnsporren förresten!?;)

/J

Bullshit!

Nu får jag jörgen på mig också, men jag vägrar att gå med på "kvalitet" som ett argument.
Visst, överdimensionerar man grejorna som på en traktor, och plockar ut *whoohoo* 65 pållar på veven så håller grejorna.
Jag brukar köra en tändkula som ger 11 hästar på 5 liters slagvolym, den är garanterat orenoverad sen före kriget...
80 tals harleysarna bidrog ju till ordspråket "95% of all sold harleys is still on the road, 5% got back home"

Sen kan du ju titta på en orörd bigtwin som har gått 10 000 mil, finns det ens?
Motorerna rivs ju varannan vinter för att byta än det ena än det andra för att förhoppningsvis hitta 5pållar till, och då byts ju ofta slitdelar i samma veva.

Titta på en lågtrimmad japanare eller en en gammal BMW istället.
(inte för att du hittar en japanare som bara ger 50hk/liter)

Visst är dom slitstarka, men kvalitet, nja, det är så mycket mer...

Men allt det här är ju inte sånt som den vanlige mc-köpare känner till eller ens bryr sig om. Och därför kan man ju förstå att HD attraherer en mindre grupp människor. Som kan uppskatta en fint uppsatt kakelugn spegla sig i en fiskbensparkett. Fast golvärme är bättre och smartare. ;)
Ja, men du med ditt djupa tekniska intresse är nog inte representativ för den vanlige HD-ägaren heller, för inte fan är det så att var och varannan HD-ägare sitter och suckar djupt av glädje över sina trycksmorda lyftarhus eller stumsvetsade tankhalvor :).

Du får det att låta som om HD-ägare främst är en exklusiv liten grupp finsmakare som vet precis vad dom vill ha och som inte nöjer sig med mindre än den finaste formen av trycksmorda lyftarhus och annat mumbojumbo. Det köper jag inte, majoriteten köper en HD pga varumärket och livsstilen. Det är en livsstilsmotorcykel, man kan på inget sätt motivera priset med vad man faktiskt får, oavsett om det är trycksmort hit eller stumsvetsat dit.

Det är ingen tvekan om att moderna H-D-motorer kan gå väldigt långt, men som sagts tidigare så ska de göra det också, med den låga trimningsgraden. Då är det mer imponerande att sporthojsmotorer är så slitstarka som de faktiskt är. Vad var det den där holländaren körde med sin Fireblade? 24'000 mil?

Ps Köpte du järnsporren förresten!?;)

/J

Det är under förhandling, all olja ur motor, växellåda och trans fanns kvar i en stor pöl under motorn, startmotorn hade gett upp, gaffeln var otät och det var punka fram, vad tror du, ett bra köp?

Jag har lämnat ett riktigt bottenskambud, och förväntar mig att killen hör av sig med ett för honom bättre bud när han har mognat lite.

Det kanke blir Harleyåkare av mig med, men Suzukin behåller jag för dom där resorna när det är för långt att gå hem :D

Ja, men du med ditt djupa tekniska intresse är nog inte representativ för den vanlige HD-ägaren heller, för inte fan är det så att var och varannan HD-ägare sitter och suckar djupt av glädje över sina trycksmorda lyftarhus eller stumsvetsade tankhalvor :).

Du får det att låta som om HD-ägare främst är en exklusiv liten grupp finsmakare som vet precis vad dom vill ha och som inte nöjer sig med mindre än den finaste formen av trycksmorda lyftarhus och annat mumbojumbo. Det köper jag inte, majoriteten köper en HD pga varumärket och livsstilen. Det är en livsstilsmotorcykel, man kan på inget sätt motivera priset med vad man faktiskt får, oavsett om det är trycksmort hit eller stumsvetsat dit.

Nu vill jag inte vara en part i debatten, men jag ser i din avatar att du äger en traja, är det inte den hojen som genom historien som gjort sig känd för att läcka mest olja och och kräva ventiljustering minst var 50 mil.

Nu vill jag inte vara en part i debatten, men jag ser i din avatar att du äger en traja, är det inte den hojen som genom historien som gjort sig känd för att läcka mest olja och och kräva ventiljustering minst var 50 mil.

Jag ser att du i din signatur gör reklam för något som heter lucas-racing :D

Det var väl annars herr Lucas som gjorde dom engelska motorcyklarna så hopplöst otiilförlitliga.
Magnettändningar som fungerade om gud ville och solen sken, generatorer som helt plötsligt magnetiserade om sig och började ladda bakvägen, regulatorer som hängde sig och skjöt batteriet inklusive byxbaken på föraren i bitar osv....

Då är det mer imponerande att sporthojsmotorer är så slitstarka som de faktiskt är. Vad var det den där holländaren körde med sin Fireblade? 24'000 mil?

Deet håller jag med om! Jag fattar inte hur de kan hålla som de gör! Litereffekten är ju som en F!-motor för 10 år sedan. Dessutom med oljor som är utan många av de tillsatser som löser många kamaxelsmörjningsproblem. De japanska sporthojarnas förenklade smörjoljelösning med enhetsolja i koppling, växellåda och motor på traktorvis utesluter ju användningen av flera EP-, AW- additiv samt friction modifiers. I min HD anväder jag tex en helsynt 25W-50 banracingolja utan JASO-klassning.

Det tycker jag att många ducceägare också borde göra eftersom de inte behöver JASO-klassningen iom torrkopplingen, deras kamsläpor behöver ju ofta all bärighet de kan få med de smala loberna. Men de kör ju ändå på MC-olja. :va

/J

Det var väl annars herr Lucas som gjorde dom engelska motorcyklarna så hopplöst otiilförlitliga.
Magnettändningar som fungerade om gud ville och solen sken, generatorer som helt plötsligt magnetiserade om sig och började ladda bakvägen, regulatorer som hängde sig och skjöt batteriet inklusive byxbaken på föraren i bitar osv....

Lukas med K är nåt helt annat än den snubben som uppfann mörkret, Lucas.

"Gissa varför engländarna gillar ljummen öl: De har kylskåp från Lucas.." :hihi

För det första, vad har det med mitt inlägg angående att en HD inte är en hoj som främst köps av tekniska finsmakare utan snarare av folk som vill köpa sig en livsstil?

För det andra, kanske var det så när farbror var ung, numera tillverkar Triumph sina motorcyklar i en av de modernaste MC-fabrikerna i världen (byggd 2002) och motorcyklarna håller en kvalitet som är helt jämförbar med konkurrenternas. Till skillnad från HD så satsar Triumph på nyskapande och teknisk utveckling, t.ex så kanske fabror har uppmärksammat Triumphs nya 675cc trippelmotor?

För det första, vad har det med mitt inlägg angående att en HD inte är en hoj som främst köps av tekniska finsmakare utan snarare av folk som vill köpa sig en livsstil?

För det andra, kanske var det så när farbror var ung, numera tillverkar Triumph sina motorcyklar i en av de modernaste MC-fabrikerna i världen (byggd 2002) och motorcyklarna håller en kvalitet som är helt jämförbar med konkurrenternas. Till skillnad från HD så satsar Triumph på nyskapande och teknisk utveckling, t.ex så kanske fabror har uppmärksammat Triumphs nya 675cc trippelmotor?

Ville bara jävlas lite! Jag vet att kvaliten är så förbaskat bättre i dagsläget, men som du antyder när du kallar mig farbror så har jag varit med när deras hojar var hopplösa oljeläckande saker som man var tvungen och skruva på hela tiden.

Det viktigaste är nog att det är en komplett hoj. Samt att den inte är "söndermekad". Järnsportster är ju tyvärr en hoj som ofta ägts av människor som egentligen ville ha ngt annat. Så det är lite som att titta på Volvo Amazon: har den gått på raggen så är det nästan mer tacksamt med ett komplett men osöndermeckat skogsvrak.

Jag tycker att järnsportster är bland de vackraste HD-motorerna. Precis som jag tycker att Volvo Amazon är bland de vackraste Volvosar som byggts.

Det är ju omöjligt att kolla allt innan köp, en spricka i en gjutjärnstopp, uppslitna lagerlägen i ett söndermekade blockhalvor osv, är ju omöjligt att se utan att kunna provköra. Men sitter det blandade sorters skruvskallar i transkåpor, polygripbucklade stötsångsrör osv så ringer mina varningsklockorna för klåpargrepp även på insidan. DÅ ska den nog vara billig.

Gamla Suzuki GSX är bra motorer tycker jag, jag gillar dem! GS:en är ju om möjligt ännu skottsäkrare. Du slår in öppna dörrar! :D

Det är under förhandling, all olja ur motor, växellåda och trans fanns kvar i en stor pöl under motorn, startmotorn hade gett upp, gaffeln var otät och det var punka fram, vad tror du, ett bra köp?

Jag har lämnat ett riktigt bottenskambud, och förväntar mig att killen hör av sig med ett för honom bättre bud när han har mognat lite.

Det kanke blir Harleyåkare av mig med, men Suzukin behåller jag för dom där resorna när det är för långt att gå hem :D

deras hojar var hopplösa oljeläckande saker som man var tvungen och skruva på hela tiden.
Ja, det är det väl ingen som säger nånting om, jag förstår bara inte riktigt hur det är relevant i sammanhanget? Visst, om dagens trajjor fortfarande hade varit baserade på 60-talsmodellerna och köpts av folk som ville köpa sig en cool brittisk livsstil (och vem vill inte det? bollocks, blimey, bloody 'ell! ;)) så hade det varit relevant, men så är det ju inte.

God save the Queen!

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back