Sporthoj träff vs Custom träff

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Lite funderingar i regnet, Jag har kört H-D i över 20 år så för mig är det helt otänkbart att köpa en japansk sport hoj, möjligtvis kan en buell vara tänkbar men nu hörde jag att dom satt i Rotax motor i 08 an så nu är den borta med.
Men nu till mina funderingar, Varför är det skilnad på Folket som kör dom olika hoj typerna, Jag har varit på otal många hoj träffar och supit mig redlös, lysnat på rock band och sovit i tält och snubblat på kärlekskranka par när man skall lätta på trycket i buskarna, och jag vet att det finns alla samhälsklasser bland H-D åkarna från Bank direktörer till arbeteslösa. det finns en träff varje helg om man vill, Själv skall jag på två till innan sommaren är slut, Hisings Island MC 27-29/7 och Flying Riders MC 10-11/8 men när var har sport hojs folket sina träffar, vore kul o se när det dansas omkring framför scenen i skin overall men knäpuckar osv., För mig verkar det som att sporthojs åkarna är ganska aktiva på Forum som detta till skillnad mot exempelvis Harley portalen,, Kan det vara så att vi custom åkare är mera sociala och inte har så bråttom som sporthojs åkarna har?:confused:
 
Inte bara HD-ägare, utan även Ducati- samt BMW-ägare är ju lite äldre och har därmed lite lättare att organisera sig. Se bara på Ducati- resp BMW-klubben här i Sverige. Det är inte lite de klubbarna organiserar i form av träffar, banåkningar, resor etc. Men jag håller med om att HD-familjen är ett unikum.
/J
Lite funderingar i regnet, Jag har kört H-D i över 20 år så för mig är det helt otänkbart att köpa en japansk sport hoj, möjligtvis kan en buell vara tänkbar men nu hörde jag att dom satt i Rotax motor i 08 an så nu är den borta med.
Men nu till mina funderingar, Varför är det skilnad på Folket som kör dom olika hoj typerna, Jag har varit på otal många hoj träffar och supit mig redlös, lysnat på rock band och sovit i tält och snubblat på kärlekskranka par när man skall lätta på trycket i buskarna, och jag vet att det finns alla samhälsklasser bland H-D åkarna från Bank direktörer till arbeteslösa. det finns en träff varje helg om man vill, Själv skall jag på två till innan sommaren är slut, Hisings Island MC 27-29/7 och Flying Riders MC 10-11/8 men när var har sport hojs folket sina träffar, vore kul o se när det dansas omkring framför scenen i skin overall men knäpuckar osv., För mig verkar det som att sporthojs åkarna är ganska aktiva på Forum som detta till skillnad mot exempelvis Harley portalen,, Kan det vara så att vi custom åkare är mera sociala och inte har så bråttom som sporthojs åkarna har?:confused:
 
...Jag har varit på otal många hoj träffar och supit mig redlös, lysnat på rock band och sovit i tält... ...Kan det vara så att vi custom åkare är mera sociala och inte har så bråttom som sporthojs åkarna har?...

För mig personligen är det såhär: Åker man custom har man inget egentligt intresse av att köra hoj, utan mer åka.
Vilket du i ditt inlägg delvis fastställde.
Det verkar vara mer en social grej för customfolket; åka på träffar, supa sig redlös och svina runt i tält.
Kör man sporthoj kan man kanske tänka sig att fokus ligger på själva körandet, dv s de träffar som sker, sker i anslutning till en bana, där man kan köra sin hoj, utveckla sin förmåga som förare och ha kul med sin hoj.

Jag kan inte svara för andra, men mitt motorcykelintresse ligger mer i själva körandet av hojen än i att supa mig redlös framför mediokra coverband, sova i tält och jämföra vem som har mest krom på sitt åk på nån åker utanför Tollarp..
 
För mig personligen är det såhär: Åker man custom har man inget egentligt intresse av att köra hoj, utan mer åka.
Vilket du i ditt inlägg delvis fastställde.
Det verkar vara mer en social grej för customfolket; åka på träffar, supa sig redlös och svina runt i tält.
Kör man sporthoj kan man kanske tänka sig att fokus ligger på själva körandet, dv s de träffar som sker, sker i anslutning till en bana, där man kan köra sin hoj, utveckla sin förmåga som förare och ha kul med sin hoj.

Jag kan inte svara för andra, men mitt motorcykelintresse ligger mer i själva körandet av hojen än i att supa mig redlös framför mediokra coverband, sova i tält och jämföra vem som har mest krom på sitt åk på nån åker utanför Tollarp..

Ja har läst tråden tidigare men kom inte fram till nåt vettigt svar, men du kom bra nära det jag nog ville säga :tummenupp
 
Jag skippar supandet ikväll för jag vill köra imorrn. Jag har inget självändamål med att åka på träffar för att dricka. Ska jag åka på en träff ska det vara bankörning och sånt med, annars kan jag köra själv. Kompisar har jag ändå här hemikring och vi behöver inte anordna träffar för att träffas... :)
 
På Lelleträffen sups det och festas hårt och där är väl majoriteten sporthojsåkare.
 

Jag kan inte svara för andra, men mitt motorcykelintresse ligger mer i själva körandet av hojen än i att supa mig redlös framför mediokra coverband, sova i tält och jämföra vem som har mest krom på sitt åk på nån åker utanför Tollarp..
Oj vad jag håller med, exakt så känner jag också.

Självklart är det inget fel med att vilja träffa folk med liknande intressen och dricka sprit och lyssna på rockband, men orsaken till att jag kör motorcykel är för att jag gillar att köra hoj, precis som kray beskriver det ovan.

Sen kan jag inte för mitt liv förstå folk som dig, som näst intill religiöst avfärdar andra typer av motorcyklar för att de inte kommer från rätt land eller har rätt typ av motor. Det spelar ingen roll om det, som i ditt fall, är en fanatisk HD-snubbe eller om det är en espressodrickande Ducatist, det är ju verkligen skitlöjligt att ha ett så snävt avgränsat intresse, ungefär som att säga att man älskar att gå på bio, men att man bara ser filmer där huvudpersonen heter John.
 
Jag har inget intresse alls av att åka på mc-träff. Jag vill köra motorcykel. Träffar och festivaler har aldrig lockat mig. Vill jag festa gör jag det med goda vänner, eller går ut på krogen.

Personligen kör jag hellre bil än glidare, men det är ju jag det. Glidare har aldrig intresserat mig på något plan, och efter att kört mina föräldrars så måste jag säga att det är de tråkigaste motorcyklarna jag kört.
 
Det finns kanske en anledning till att kriminella mc-gäng kör HD. MC är liksom sekundärt.

Apapap! Blanda inte in 1%arna i diskussionen om hojåkning, det dom sysslar med har inget med hojåka att göra även om dom skulle ha en japs mellan bena. Ta till exempel fängelsekunderna som är med i Brödraskapet MC, finns det någon i gänget som äger en hoj?

Jag tror nog av oss flesta som har hoj har det för upplevelsen och friheten med hoj.
Sen finns det vissa grupper som utnyttjar hojens egenskaper mer än andra oavsett märke på hoj.

Det som diskussionen handlar om är att vissa grupper av hojåkare har lyckats kombinera härligheten med att köra hoj med en social gemenskap, det är väl inget fel med det.
 
Kan bara tillägga att just det religösa med H-D kanske är svårt att förstå för många som kör hojar utan själ, men för mig är just körandet det mest centrala, vågar påstå att jag kör fler mil än dom allra flesta här, tänk på att en sporthoj är byggd att gå ett antal varv på en bana medans en H-D körs över kontinenter, Jag kör 8 månader på året ungefär och mellan 1500-2000 mil. Åker minst en gång om året till europa och ser mig omkring, är förövrigt just hemkommen från Polen, gå in på mitt garage där finns en bild på hojen brevid en T-34/76C som jag hittade i Gdansk, en liten nätt tur på 280 mil denna gång.
 
hojen brevid en T-34/76C som jag hittade i Gdansk...
De flesta av bärhjulen på pansarvagnen är från en T-34/76A. Måste vara en vagn från 1943 som fått reservdelshjul från en tidigare modellvariant.

Sporthojar är bara bekväma på racerbanan. Som fortskaffningsmedel är de rätt kassa. För att stå ut måste man köra fort. Kör man fort blir man helt avtubbad av bullret.

Personligen tilltalas jag inte av tanken på att tillbringa min fritid med en massa skitiga bikers på en skitig camping. Men det är ju bara jag det :öl
 
Kan bara tillägga att just det religösa med H-D kanske är svårt att förstå för många som kör hojar utan själ, men för mig är just körandet det mest centrala, vågar påstå att jag kör fler mil än dom allra flesta här, tänk på att en sporthoj är byggd att gå ett antal varv på en bana medans en H-D körs över kontinenter, Jag kör 8 månader på året ungefär och mellan 1500-2000 mil. Åker minst en gång om året till europa och ser mig omkring, är förövrigt just hemkommen från Polen, gå in på mitt garage där finns en bild på hojen brevid en T-34/76C som jag hittade i Gdansk, en liten nätt tur på 280 mil denna gång.

Ha, jag tror nog att det finns ett helt gäng cyklar där man färdas bättre över en kontinent än på en HD. En HD är inte alls gjord för det, den är gjord för att se cool ut, vilket den också gör (tycker många).

Men med god vilja och lite religion ovanpå, då går det säkert att åka jorden runt på en HD...
 
Kan bara tillägga att just det religösa med H-D kanske är svårt att förstå för många som kör hojar utan själ
Förklara då för mig var själen sitter i en nyproducerad bling-bling-HD för 200 loppor.

Min engelska motorcykel med trecylindersmotor och Union Jack lackad på bakkåporna har i mitt tycke mer "själ" än en övervärderad och överkromad "livstils"-hoj framförd av något självproklamerad Easy Rider-typ i fransbeklädd skinnjacka och jethjälm.

De flesta av bärhjulen på pansarvagnen är från en T-34/76A. Måste vara en vagn från 1943 som fått reservdelshjul från en tidigare modellvariant.
Jag håller tummarna för att du är anställd antingen inom försvarsmakten som specialist på ryskt pansar eller är någon form av professor inom militärhistoria, för kan du se sånt där bara av rent intresse så är det... hmm.. annorlunda (och skrämmande) ;)
 
Last edited:
Jag håller tummarna för att du är anställd antingen inom försvarsmakten som specialist på ryskt pansar eller är någon form av professor inom militärhistoria, för kan du se sånt där bara av rent intresse så är det... hmm.. annorlunda (och skrämmande) ;)
Haha, nädå. Förklaringen är enklare än så. Just den stridsvagnen är avbildad och kommenterad ang hjulen i en bok om tanks från WWII som jag råkar äga. Tänkte att alltid imponerar man på nån :D
 
Vad jag inte kan förstå varför det måste bli ett (inbördeskrig) så fort det kommer upp en diskussion mellan sporthoj och glidare. Man använder väl hojen till vad den går för och man trivs med. Det finns säker många kromslädar som piskar vissa plastraketer och virse versa. Håll ihop och sluta klanka på varandra, alla är vi hojåkare som sitter på olika förutsättningar och njuter till dom resurer vi har mellan benen.
 
Jag har varit på ett försvarligt gäng HD träffar (med tanke på att jag åker Suzuki där man lutar framåt).

H-D folket har en speciell gemenskap, där träffarna är en central del av det.
Jag är själv inte den partajande typen, men visst, gillar man den biten så är H-D träffarna trevliga, i mitt tycke är den värsta typen av träff dom S.K blandträffarna, där det ska fylleburnas mellan tälten klockan halv fyra på nätterna, eller ännu värre, fylleköras.
Det förekommer nästan inte alls på H-D träffarna.

Skulle jag välja hoj att åka långt på, då ligger faktiskt en H-D bra till, jag har kört BMW också och den är förmodligen bekvämare på långvägen, men inte tillnärmelsevis lika charmig.

DÄREMOT skulle jag aldrig betala 250 000 för en livsstilshoj, dom är helt enkelt inte värda sitt pris, ännu vansinnigare blir det om man kollar begpriser.

Därför har jag ingen Harley (än)
 
Ha, jag tror nog att det finns ett helt gäng cyklar där man färdas bättre över en kontinent än på en HD. En HD är inte alls gjord för det, den är gjord för att se cool ut, vilket den också gör (tycker många).

Men med god vilja och lite religion ovanpå, då går det säkert att åka jorden runt på en HD...

Vill inte ge mig in i några diskussioner om själ. Men en HD, speciellt bigtwimmodellerna, har en oerhörd slitstyrka. De är mekanisk konstruerade för långfärder på förhållandesvis raka vägar. Jag kan plåga tråden med tekniska detaljer kring smörjsystem, växellåda, servicebarhet mm.

Vad gäller "gjord för att se cool ut" så tycker att det sköna med en HD just är att den är vad den är. På en sporthoj däremot är ju det mesta man ser ett utanverk av plastkåpor med blixtar och fartränder och grejor som ska se coolt ut. Även på japanska sk glidare är det likadant, motorerna är täckta av pråliga dummykåpor. En HD är funktionell, precis som de gamla brittiska hojarna var. Motorns yttre avslöjar dess inre: lyftarhus avslöjar lyftarna osv osv, ett minimum av kåpor för syns skull. Istället har tank, motor, skärmar mm getts en form som gör att det för många uppstår en sort harmoni i plåtslageriet, helt utan plast.

Det finns så många kvalitetsdetaljer som särpräglar en HD, eller en gammal "riktig" Triumph eller annan klassik engelsk hoj. Tex att man stumsvetsar tankhalvorna med släta fogar. (På japanska hojar, även prestigeglidarmodeller, så ser man de utstående maskinsvetsade plåtfalsarna i tankens fram- och underkant tex. En sån tank blir jag helt kall inför, det ser så slarvigt och trist ut. Likaså lack och kromkvalité på tex kawasakis glidare.) Eller att HD har rullyftare i trycksmorda lyftarhus, kullagrade kamaxlar istället för lagrat direkt i aluminiumgodset som på många japaner. Eller att samtliga HD drevpar är undercuttade, eller att det är standard med pulverlack på ramen sedan 80-talet, eller att det är standard med koniska styrlager sedan tidigt 80-tal, eller att det är separerade bad i motor, primärtrans och växellåda, eller att det torrsumpsmörjning på HD liksom på Porsche, flygmotorer mm.

På en HD kan man även byta toppar, cylindrar, kolvar, kamaxlar, växellådsdrev etc etc, med motorn i ramen. Det är en enorm servicebarhet. Till priset av hög vikt förstås

Men allt det här är ju inte sånt som den vanlige mc-köpare känner till eller ens bryr sig om. Och därför kan man ju förstå att HD attraherer en mindre grupp människor. Som kan uppskatta en fint uppsatt kakelugn spegla sig i en fiskbensparkett. Fast golvärme är bättre och smartare. ;)

Tycker jag! :)
/J

Vad jag inte kan förstå varför det måste bli ett (inbördeskrig) så fort det kommer upp en diskussion mellan sporthoj och glidare. Man använder väl hojen till vad den går för och man trivs med. Det finns säker många kromslädar som piskar vissa plastraketer och virse versa. Håll ihop och sluta klanka på varandra, alla är vi hojåkare som sitter på olika förutsättningar och njuter till dom resurer vi har mellan benen.

Deet tycker jag med. I det här fallet känns det dock som om trådstartaren gillar när det bränner till :hihi

Själv vill jag inte åka "glidare" öht.

Inte ens HD:s bigtwin-modeller attraherar mig ännu, det kanske kommer när jag blir äldre. Jag vill ha klassiskt byggt men lite mer åt nostalgirejs.

Det uppfyller ju tex en Ducce kamskaftare utan att vara en glidare. Eller min HD-sportster...

Det är så lätt att HD klumpas ihop med att vara "glidare". (Vilket hemskt ord fö)

/J
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top