Luftfilterboxens snorkel, RS

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Luftfilterboxens snorkel (där den suger in luften ur 2 st pipor) på min RS är stängd på den ena. Det är ju 2 "pipor" men den ena utav dem är stängd... är det någon form av strypning som det bara är att gröpa ur? Har ni andra också så?
 
Luftfilterboxens snorkel (där den suger in luften ur 2 st pipor) på min RS är stängd på den ena. Det är ju 2 "pipor" men den ena utav dem är stängd... är det någon form av strypning som det bara är att gröpa ur? Har ni andra också så?

På min är båda två rören öppna.
 
Luftfilterboxens snorkel (där den suger in luften ur 2 st pipor) på min RS är stängd på den ena. Det är ju 2 "pipor" men den ena utav dem är stängd... är det någon form av strypning som det bara är att gröpa ur? Har ni andra också så?

Jag har två öpnna, så de e väll bara att ta bort den ena så du har båda öppna :tummenupp

För båda ska väll vara öppna ? :rolleyes:
 
Jag har två öpnna, så de e väll bara att ta bort den ena så du har båda öppna :tummenupp

För båda ska väll vara öppna ? :rolleyes:

Eftersom hans var strypt i röret osv så kanske det är någon slags strypning. Kanske även problemet med att den inte varvar ut. (för lite luft)
 
Eftersom hans var strypt i röret osv så kanske det är någon slags strypning. Kanske även problemet med att den inte varvar ut. (för lite luft)

Problemet med att den inte varvar ut försvann i samband med att avgasporten justerades ;). Nu går den riktigt bra, troligtvis som den ska (har dock ingen annan rs att jämföra med) gör 0-100 på runt 7s-7,5s och toppar 170 km/h (på mätaren).

Iaf, fixar det där imorgon efter jobbet så får vi se om den går ännu bättre.
 
Problemet med att den inte varvar ut försvann i samband med att avgasporten justerades ;). Nu går den riktigt bra, troligtvis som den ska (har dock ingen annan rs att jämföra med) gör 0-100 på runt 7s-7,5s och toppar 170 km/h (på mätaren).

Iaf, fixar det där imorgon efter jobbet så får vi se om den går ännu bättre.



Vilka strypningar har du tagit bort o vilka finns kvar ? :) För min gör i nuläget bara 150 km/t o ja förmodar att de sitter en strypning kvar i röret(har de numret på ljuddämparen som vissar att röret ska vara strypt). Men allt annat e bortaget :tungan
 
Problemet med att den inte varvar ut försvann i samband med att avgasporten justerades ;). Nu går den riktigt bra, troligtvis som den ska (har dock ingen annan rs att jämföra med) gör 0-100 på runt 7s-7,5s och toppar 170 km/h (på mätaren).

Iaf, fixar det där imorgon efter jobbet så får vi se om den går ännu bättre.

Ok, men vart ligger nålen bakom det röda?

För min gör typ 160 vid rödmarkering. fast ifs har du ingen katalysator men gör den så stor skillnad?

Känns som min RS går segare nu liksom måste hålla i gasen länge i 5:ans växel från typ 7ooo - rödmarkering.

Men när man ställer in avgasporten är det någon skruv eller något sånt eller är det typ som när man spänner gasvajern ( nåt i den stillen)

När öppnar din avgasport? Min öppnar vid ca 8000 men man kan klippa en sladd så den öppnar vid 7800 (tror jag det va).

BTW vad har du för drevning?

Vilka strypningar har du tagit bort o vilka finns kvar ? :) För min gör i nuläget bara 150 km/t o ja förmodar att de sitter en strypning kvar i röret(har de numret på ljuddämparen som vissar att röret ska vara strypt). Men allt annat e bortaget :tungan

Den borde inte göra 150 om den nu va strypt i röret kanske typ 130-140.

Men jag skulle (och ska) öppna upp som Persson gjorde läs i hans andra tråd.
Tror den hette något med inkopplad avgasport eller nåt i den stillen så ser du bilder osv.
 
Last edited:



Den borde inte göra 150 om den nu va strypt i röret kanske typ 130-140.

Men jag skulle (och ska) öppna upp som Persson gjorde läs i hans andra tråd.
Tror den hette något med inkopplad avgasport eller nåt i den stillen så ser du bilder osv.


Okej tack för tippset, o sen föresten vet du vilket sladd som man klipper för att avp.porten skulle öppna sig tidigare ? :)
 
Okej tack för tippset, o sen föresten vet du vilket sladd som man klipper för att avp.porten skulle öppna sig tidigare ? :)

Har haru en bild på vad som står i verkstads manualen:
avgasporthm8.jpg



Sen om det är en sladd vid ducatiboxen eller om det är en sladd vid en sockerbit vet jag inte
 
Har haru en bild på vad som står i verkstads manualen:
avgasporthm8.jpg



Sen om det är en sladd vid ducatiboxen eller om det är en sladd vid en sockerbit vet jag inte


Jaha va bra :tummenupp

Btw så tror ja att ja struntar i o strypa av röret som ja har nu, ja köper istället annat system sen(effektsystem) :) Kan vara bra o ha org.rör ti besiktning o när man ska sälja den sen :tungan
 
Men när man ställer in avgasporten är det någon skruv eller något sånt eller är det typ som när man spänner gasvajern ( nåt i den stillen)

När öppnar din avgasport? Min öppnar vid ca 8000 men man kan klippa en sladd så den öppnar vid 7800 (tror jag det va).

BTW vad har du för drevning?
.
Två skruvar vid solenoiden där du kan ställa hur långt in den ska gå och så vid max läge, skruva lite där så förstår du. 7,5 - 8,5mm rekommenderades det till att avståndet mellan "kolven" på solenoiden och solenoiden skulle vara. Då orkade den inte hålla uppe min på höga varv, justerade till runt 4mm och nu går den skitbra.

Vet också att det ska vara en sladd som man klipper, dock säger vissa att det inte händer nåt iaf. Porten öppnar vid ca 8000 för mig med, trots att det står 7800 på ducceboxen.

17/40 drevning.
 
Två skruvar vid solenoiden där du kan ställa hur långt in den ska gå och så vid max läge, skruva lite där så förstår du. 7,5 - 8,5mm rekommenderades det till att avståndet mellan "kolven" på solenoiden och solenoiden skulle vara. Då orkade den inte hålla uppe min på höga varv, justerade till runt 4mm och nu går den skitbra.

Vet också att det ska vara en sladd som man klipper, dock säger vissa att det inte händer nåt iaf. Porten öppnar vid ca 8000 för mig med, trots att det står 7800 på ducceboxen.

17/40 drevning.

Sitter skruvarna dära vart vajern går in?

OK men gör din 170 vid rödmarkering?
 
Sitter skruvarna dära vart vajern går in?

OK men gör din 170 vid rödmarkering?
Nix, vid 5000 varv :rolleyes:

Jo, vid rödmarkering.


Skruvarna sitter där vid vajern vid solenoiden ja, där den går in genom metallen som håller i solenoiden, en skruv på vardera sidan av metallen.
Snorkelns skit borta och nu låter den maffigare, främst på låga varv upp till typ 4k rpm. Tror den gick något bättre också, dock marginellt.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top