95 oktan till 98 oktan

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Tjena,
"Sök i forumet" säger ni. Jovars, sökte på bensin och fick massor av svar.

Men en snabb liten fråga. har en Suzuki DL1000 V-Strom (Lillasyrra till TL och SV men ingen sportis), och i manualen står att den skall tankas med 95 oktan. I USA gäller lite annat, men dom har så konstigt så jag begriper inte.

Sedan läste jag ett inlägg på bike att någon hade bytt från 95 oktan till 98 oktan och att cykeln gått bättre. Kanske inte snabbare eller så, men bättre.

Tror ni, som är tekniskt kunnig, och som kanske kan suzukis tvinnar, att jag också kan byta till 98 oktan utan att oroa mig allt för mycket?

Tjena,

Men en snabb liten fråga. har en Suzuki DL1000 V-Strom (Lillasyrra till TL och SV men ingen sportis), och i manualen står att den skall tankas med 95 oktan. I USA gäller lite annat, men dom har så konstigt så jag begriper inte.

Sedan läste jag ett inlägg på bike att någon hade bytt från 95 oktan till 98 oktan och att cykeln gått bättre. Kanske inte snabbare eller så, men bättre.

Tror ni, som är tekniskt kunnig, och som kanske kan suzukis tvinnar, att jag också kan byta till 98 oktan utan att oroa mig allt för mycket?

Det finns inget som är skadligt med 98-oktan för din motor. Ty det är ju i realiteten ett ngt bättre bränsle, utan den 5-procentiga inblandning av etanol såsom i all 95-oktan. Däremot kan man man inte hoppas på ngn högre effekt med 98 om inte motorn spikade med 95-oktan, alternativt har knacksensor.

Mvh
Jörgen

inga problem att köra på 98 bara onödigt dyrt och den kommer inte gå bättre heller.
En turbo bil med 95 mot 99 v-power märks ytterst lite då v-power är lite renare och bilen går jämnare kanske lite bättre!

Anledningen till skillnaden i oktantal mellan USA och Europa beror
på skillnaden i sätt att mäta på..
Europa använder Research Octane och USA använder Motor Octane
92 i staterna motsvara 96-98 i Europa.. Ungefär...

RON= Research Octane Method
MON= Motor Octane Method

Som Jörgen skrev så har du ingen nytta av 98..
Anledningen till att man går upp i oktan är för att motverka knackningar
i motorn pga tidigare ställd tändning. Med en knacksensor så ställer datorn
om tändingen så att den ligger på gränsen till knackning hela tiden och då har man nytta av 98 oktan.. Skillnaden är dock inte så stor som man vill tro.

Vill du läsa mer om oktan och olika sätt att mäta så har du lite länkar här:
Octane Explained
Octane Rating systems

Last edited:
inga problem att köra på 98 bara onödigt dyrt och den kommer inte gå bättre heller.
En turbo bil med 95 mot 99 v-power märks ytterst lite då v-power är lite renare och bilen går jämnare kanske lite bättre!

Nu är det ju så att alla moderna bilar har spikningskydd av nån slag, så bilen går lika rent på både 95 och 98.
Dock så kan kotrollsystemet hålla högre turboladdtryck för att 98-oktan spikar mindre, och därmed kan man klämma ut lite mer effekt. Detta märks väl mest på trimmade bilar eftersom dom i standardutförande inte hamnar i närheten av spikgränsen hursomhelst.

Jag vet inte hur aggresiv tändframställning det är på motorcyklar, men eftersom det är rätt hög kompression och antagligen rätt aggresiv tändning så borde det bara vara fördelar att köra på 98-oktan?

Lånar tråden lite. Jag har en CBR 600F 95:a som är en föredetta ban hoj som har anndra kammar portad topp och annan cdi box. Här är vi inne på en trimmad motor och då borde det kanske vara bäst att köra på 98 oktan ?

F.ö så brinner 98-oktan något svalare än 95 trots att det är mer energi i den.

Bike gjorde ett test i...hmmm... #6 tror jag det var, iaf, två hojar, 3 olika bränslen (95,98 & Vpower99) och skillnaden som MEST var 1hk... så det är väldigt marginellt, spara mellanskillnaden och lägg det på service, det tjänar man mer på i längden :)

Lånar tråden lite. Jag har en CBR 600F 95:a som är en föredetta ban hoj som har anndra kammar portad topp och annan cdi box. Här är vi inne på en trimmad motor och då borde det kanske vara bäst att köra på 98 oktan ?
Har man trimmat, så tycker jag att man kan kosta på sig 98, för säkerhets skull.
Med lång duration på kammen ökar (naturligtvis) fyllnadsgraden på höga varv.
Teoretiskt till över 100 procent. I praktiken också!
Men bara inom ett ytterst begränsat varvtalsområde.
Detta beroende på masströgheten på bränsleblandningen.

Detta gör att kompressionstrycket ökar trots bibehållet statiskt kompressionsförhållande.
Korrigerat kompressionsförhållande minskar.

På lägre varv sjunker fyllnadsgraden.
Detta sänker naturligtvis kompressionstrycket och kan göra motorn svårstartad.
Botas med högkompressionskolvar eller planad topp.
Detta ger högre kompressionsförhållande.
Man brukar sträva efter att få samma korrigerade kompressionsförhållande som original.
Blir lättstartat och bra !
Men högre fyllnadsgrad kombinerat med mindre förbränningsrum ger kraftig ökning av trycket och det är detta som ger spikningar!
Spikar motorn på låga varv så hör man det utan problem.
På fullrus är det stor risk att man skjuter motorn innan man insett problemet.
Både 95 och 98 oktan är dock utmärkt bränsle och i originalskick finns rätt rejäla marginaler mot spikning så länge allt är i ordning.

Kontentan är att det antagligen inte är värt pengarna, men varför snåla?
98 är dyrt, motorras dyrare.

Alla mc motorer är TRIMMADE motorer mer el mindre direkt från fabrik, ta äldre Yamaha R6 som utvecklar 200 literhästar med fuggar, är inte det en trimmad motor så vet inte jag vad trimmat är..det är som en volvo 240 skulle haft 460 hk orginal....jag har testat både, 95 96 och 98(ibland bara för det har varit slut vid pumpen) men jag märker ingen skillnad alls på min "trimmade" motor.

Last edited:
Alla mc motorer är TRIMMADE motorer mer el mindre direkt från fabrik, ta äldre Yamaha R6 som utvecklar 200 literhästar med fuggar, är inte det en trimmad motor så vet inte jag vad trimmat är..det är som en volvo 240 skulle haft 460 hk orginal....jag har testat både, 95 96 och 98(ibland bara för det har varit slut vid pumpen) men jag märker ingen skillnad alls på min "trimmade" motor.

Jo det är nog sant att den kan klassas som trimmad men tändningen är fortfarande inställd på att klara 95 oktan, t.o.m. lägre... Trimmar man mer så flyttar man gränsen för spikningar lite högre upp och då måste tanka med högre oktantal.. Så anledningen till att Seat of the pants känslan inte säger något om fler hästar när du tankar 98 är för att du inte får det...
Ställ om tändningen så den precis inte spikar med 98 oktan så har du fått
mer kraft... Som tidigare nämnt, en hel hästkraft.. :D

Enkelt råd...
Har man råd (bränner ej i plånboken) så skall man fylla sin hoj med V-Power...
Det är bättre för motorn.
Har man inte råd så kör man 95.
95 är bra men inte lika bra som V-Power...

Enkelt råd...
Har man råd (bränner ej i plånboken) så skall man fylla sin hoj med V-Power...
Det är bättre för motorn.
Har man inte råd så kör man 95.
95 är bra men inte lika bra som V-Power...

V-power är nog mest S(lant)-power för macken..
Ta 2 identiska hojar du aldrig kört, fyll en med V-power en med 95 oktan, så kan du inte avgöra vilken som går på vad, garanterat.

Tjena,

Jag kör en SV och min kändes bättre efter att jag bytte till 98 oktan, skillnaderna var för stora för att det skulle kunna skyllas på nån "placebo effekt". Du får helt enkelt testa vid nästa tankning!

Jag hänvisar fortfarande till Bikes test som dom utförde i en bänk med två olika hojjar! Ska vara att deras resultat ljuger, men det betvivlar jag starkt faktiskt...

Det är som tidigare skribenter har sagt, man kan ställa om tändningen och dessutom brinner den (högoktanig bensin) svalare och det innebär att bränslet inte självantänder. När det självantänder är det pga att tändstiften håller en för hög temperatur och bränslet tänds innan gnistan kommer och det kan ställa till med t.ex hål i kolvar osv, inte så kul men inte heller så himla vanligt på motorer utan turbo. Med högre oktan får du en lägre temperatur på förbränningen = du håller nere temperaturen på tändstiften så du inte får någon självantändning, dvs motorn spikar inte. Högre oktan = mer effekt, men det är grymt marginellt på våra sugmotorer jämfört med en turbomotor som man kan ladda mycket mer på med högre oktan för att det inte ska spika!

Tro vad ni vill, men om ni verkligen vill köra på V-power, åk och ställ in er hoj efter v-power soppar.

Själv så ställde jag mina ventiler förra helgen och rengjorde mina luftfilter å kollade mina stift, det gjorde bra mkt mer skillnad än var det gjorde när jag tankade v-power jämfört med 95 oktan!

Men suck.....

Detta har avhandlats ungefär 100ggr. Där finns ingen skillnad mellan V-power och 98 (shell garanterar i sin spec att v-power håller +98,5 oktan medan statoil mfl garanterar +98 oktan i sin BF98), inga andra tillsatser, inte renare, absolut ingen skillnad. Allt shells snack om adenralin för motorn är marknadsföring, soppan är precis samma som deras gamla BF98 fast med högre pris och flashigare namn, en otroligt smart marknadsföringsmanöver men ingen ny supersoppa.

Den enda skillnaden mellan BF98 och BF95 är att BF95 har 5% etanol tillsatt av miljösjäl, detta gör att i vår applikation får man teoretiskt ut liiite mer effekt med BF98 då den har aningen högre energidensitet. Detta saknar dock praktisk betydelse och det kan tom vara så att man får sämre soppa med BF98 då omsättningen på små mackar är mindre =äldre soppa.

Tanka BF95 om du kör en hoj med orginal tändning/komp

De flesta sporthojjar har väl en tank kring 20 liter? Det rör sig alltså om 16:- på en full tank om man jämför tex Shell 95 och V-power. Det är en härligt billig placeboeffekt. Vinner man om än väldigt lite på V-power så varför inte, för 16 kr tanken så är jag iaf beredd att känna att jag har "de bästa".

De flesta sporthojjar har väl en tank kring 20 liter? Det rör sig alltså om 16:- på en full tank om man jämför tex Shell 95 och V-power. Det är en härligt billig placeboeffekt. Vinner man om än väldigt lite på V-power så varför inte, för 16 kr tanken så är jag iaf beredd att känna att jag har "de bästa".

Läs inlägget ovan. Du får inte ens placeboeffekt. Mätning i bänk på vår racehoj gav ingen mätbar skillnad mellan BF 98 och V-power. Varken vrid eller effektmässigt. Ingen annan mätbar skillnad på avgasvärden heller för den delen. Däremot fick vi en liiiten skillnad mellan BF 95 och BF 98 efter att vi optimerat tändkurvan. Då pratar vi om 1-1,5 hk efter optimering, vid vissa givna varvtal i registret. Att nån ens skulle känna den skillnaden med hjälp av rövbänken finner jag högst otroligt. Bra marknadsföring kan sälja allt, till godtrogna konsumenter.....

Läs inlägget ovan. Du får inte ens placeboeffekt. Mätning i bänk på vår racehoj gav ingen mätbar skillnad mellan BF 98 och V-power. Varken vrid eller effektmässigt. Ingen annan mätbar skillnad på avgasvärden heller för den delen. Däremot fick vi en liiiten skillnad mellan BF 95 och BF 98 efter att vi optimerat tändkurvan. Då pratar vi om 1-1,5 hk efter optimering, vid vissa givna varvtal i registret. Att nån ens skulle känna den skillnaden med hjälp av rövbänken finner jag högst otroligt. Bra marknadsföring kan sälja allt, till godtrogna konsumenter.....

Bara för att man får ett visst resultat på en hojtyp så behöver det inte gälla alla. Jag har haft flera hojar och det är bara på min nuvarande som jag kände en positiv effekt av att gå upp till 98 oktan. Kanske beror på att det är en vtwin?

Jag testade detta flera ggr och det är ingen natt och dag upplevelse men förbättringen finns där. Kan säga med säkerhet att det inte är nån "placebo effekt" iaf.

Sen som någon sa innan så handlar det bara om några ören och långt ifrån "gräva hål i plånboken".

Bara för att man får ett visst resultat på en hojtyp så behöver det inte gälla alla. Jag har haft flera hojar och det är bara på min nuvarande som jag kände en positiv effekt av att gå upp till 98 oktan. Kanske beror på att det är en vtwin?

Jag testade detta flera ggr och det är ingen natt och dag upplevelse men förbättringen finns där. Kan säga med säkerhet att det inte är nån "placebo effekt" iaf.
Om du fått göra ett blindtest där du inte visste vad som var i tanken hade du aldrig märkt skillnad på 95 eller 98.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti