95 oktan till 98 oktan

Bara för att man får ett visst resultat på en hojtyp så behöver det inte gälla alla. Jag har haft flera hojar och det är bara på min nuvarande som jag kände en positiv effekt av att gå upp till 98 oktan. Kanske beror på att det är en vtwin?

Jag testade detta flera ggr och det är ingen natt och dag upplevelse men förbättringen finns där. Kan säga med säkerhet att det inte är nån "placebo effekt" iaf.

Sen som någon sa innan så handlar det bara om några ören och långt ifrån "gräva hål i plånboken".

Det är snarare så att du skulle märka mindre skillnad i en twin då det lägre varvet inte gör flamhastigheten lika avgörande.

Kan folk inte bara inse att där finns ingen skillnad mellan V-Power och BF98 samt att skillnaden mellan BF95 och BF98 är så neglierbar att det inte går att känna skillnad med röven.

Spelar varvet någon roll?
Borde inte kolvhastigheten vara avgörande?

det är kolvhastighet vs borrning som är det viktigta och nu generaliserade jag kanske lite grovt men utgick från att en Sv650 har lägre kolvhastighet än en 1L R4. Sen är flamhastigheten på soppan inte begränsande ändå ivf inte i en produktionsmotor

Bara för att man får ett visst resultat på en hojtyp så behöver det inte gälla alla. Jag har haft flera hojar och det är bara på min nuvarande som jag kände en positiv effekt av att gå upp till 98 oktan. Kanske beror på att det är en vtwin?

Jag testade detta flera ggr och det är ingen natt och dag upplevelse men förbättringen finns där. Kan säga med säkerhet att det inte är nån "placebo effekt" iaf.

Sen som någon sa innan så handlar det bara om några ören och långt ifrån "gräva hål i plånboken".

Sålänge vi förbränner samma typ av soppa spelar motortypen mindre roll. Bensin brinner likadant i en radfyra som i en tvin, om det inte är en diesel.

Vad vet du om det? Läs vad jag har skrivit innan du kommer med såna påståenden

Läs vad alla andra skrivit så inser du att den effekten du upplever bara är placebo. Finns där ingen mätbar skillnad i bänk så är det föga troligt att du med din ändalykt skulle uppfatta någon verklig skillnad.

Om man struntar i effekten då?
Min sambo kör nån form av halvantik volvo där hon för bok över sina depåstopp. Mätarställning, soppamängd, pris, rubbåstubb. Bilen är alltid avställd på vintern så förhållandena runt i kring har varit väldigt lika. Hon körde den på 95 ett par år och bytte sedan av någon anledning till 98. Som resultat kunde man se en gankska markant minskning av förbrukningen.
Slump? Vetenskaplig förklaring? Nyfiken...

3052027 Vad vet du om det? Läs vad jag har skrivit innan du kommer med såna påståenden
Om nu inte Bike's reportage är gjort av två idioter som aldrig handskats med en bromsbänk tidigare så säger det väl allt man behöver veta ang detta... Maxskillnad som dom fick ut mellan bf95 och V-power var 1hk... Klart att 1hk kan kännas, om man kör en DT50 från 1987!!

3052055 Om man struntar i effekten då?
Min sambo kör nån form av halvantik volvo där hon för bok över sina depåstopp. Mätarställning, soppamängd, pris, rubbåstubb. Bilen är alltid avställd på vintern så förhållandena runt i kring har varit väldigt lika. Hon körde den på 95 ett par år och bytte sedan av någon anledning till 98. Som resultat kunde man se en gankska markant minskning av förbrukningen.
att bränsleförbrukningen blir något lägre med bil har jag också märkt, men det ändrar inte det faktum att vi pratar motorcyklar nu där Bike har gjort ett reportage om just detta med två olika cyklar i en bromsbänk med bf95, bf98 och v-power :)

Jag litar mer på testet än känslan man får när man kör, för min kan kännas lite annorlunda från dag till dag, beroende på luftfuktighet, temperatur på både luft och bensin osv osv osv... finns massor med variablar som spelar in på hur resultatet blir. Därför kan du bänka din hoj idag i en bänk och om en vecka få ett annat resultat just pga temp, luftfukt osv.

Last edited:
Men detta skulle bara gälla på bilmotorer? Har aldrig riktigt hållit koll på bränsleåtgången så där fasligt noga så jag själv reagerat för det med hojen... Och fortfarande intresserad av den vetenskapliga aspekten.
Om nu motorn skulle dra mindra bensin när den matas med 98, men inte gå renare eller få ut mer effekt av det. Hur funkar det?

Läs vad alla andra skrivit så inser du att den effekten du upplever bara är placebo. Finns där ingen mätbar skillnad i bänk så är det föga troligt att du med din ändalykt skulle uppfatta någon verklig skillnad.

Kan väl tillägga att jag har en tändförställare monterad som ställer fram tändningen fyra grader, kanske beror på den att jag känner lite skillnad ..

Last edited:
En tändförställare på 4-6 grader på en 1100-motor påverkar ca 1 - 2 hästar i mellanregistret, inte mer. Huruvida man känner det i arslet eller inte vill inte jag spekulera i. Det är iaf vad jag mätt upp i bänk på gamla gixxer-motorer.

Så är det absolut ingen skillnad alls mellan v-power och 98 oktan blandningsmässigt?

Jag åker alltid på 98-oktan just för att jag åker förhållandevis lite. Skillnaden på en tank för mig är mindre än 1 krona.

Om man struntar i effekten då?
Skillnad i etanolinblandningen?
Etanol har lägre energiinnehåll = högre förbrkning.

det är kolvhastighet vs borrning som är det viktigta och nu generaliserade jag kanske lite grovt men utgick från att en Sv650 har lägre kolvhastighet än en 1L R4. Sen är flamhastigheten på soppan inte begränsande ändå ivf inte i en produktionsmotor
Slag på SV650?
Maxvarv?

Slag på (tex) R1 eller gsx1000?
Maxvarv?

Svårare är det inte!

Last edited:

Slag på SV650?
Maxvarv?

Slag på (tex) R1 eller gsx1000?
Maxvarv?

Svårare är det inte!

SV650
62mm
10500RPM

gsxr1000
59mm
13750 RPM

Kan väl tillägga att jag har en tändförställare monterad som ställer fram tändningen fyra grader, kanske beror på den att jag känner lite skillnad ..

Mer förtändning ger vanligen mer kräm i mellanregistret precis som Brinken säger, frågan är bara om det hade spikat med BF95 med din ökade förtändning. Om så är fallet hade du tjänat på BF98 annars inte. Motortillverkare är rätt konservativa när det gäller tändkurvor på deras icke hypersportcyklar då de behöver stor marginal för riktigt taskig soppa.
Enda chansen att känna av en skillnad mellan 95 och 98 är om du trimmar motorn med mer tändning+mer komp förbi den gränsen där BF95 börjar knacka men dit når du inte med en tändningsförställare.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...