Sporthoj dödslött??

Nu har jag stäng av vanlig manuell sökning genom databasen, dock behållt "Visa nya inlägg" som använder sig av databasen. Dock använder sig den funktioner mer av de indexerade tabellen/fälten.

Vi får se under dagen nu hur mysql-servern arbetar.

Reagerade på att det kändes som det gick snabbt, innan jag lästa ditt inlägg.

om det tar 1-2 minuter för att göra en sökning, borde du kunna se i någon logg, vad det är som går i taket ? om det nu inte är hårdvaran i burken, vad är det då ?

3035779 Reagerade på att det kändes som det gick snabbt, innan jag lästa ditt inlägg.

om det tar 1-2 minuter för att göra en sökning, borde du kunna se i någon logg, vad det är som går i taket ? om det nu inte är hårdvaran i burken, vad är det då ?
jag behöver troligen 1-2 gb (mysql-servern har bara 2 gb just nu) mer minne för att kunna få in mer av databasen i minnet.

minnet tar slut och det börjar arbetas med temporära filer på hårddisken = dramatisk minskning i hastighet.

en möjlig lösning jag fick just vore att man har en backup på databasen som är den databas som sökmotorn arbetar mot istället för "LIVE"-databasen. Så därmed betyder det att sökmotorn i sig har 24 timmar gammal information som söks igenom... dock skulle sökningarna nu istället bli blixtsnabba (i jämförelse) och inte påverka övriga läsandet från Live-databasen.

Det kanske vore en idé att köpa en liten snabb disk och använda den disken enbart lägga dom där temp-filerna där. Så slipper ju din primära disk jobba så hårt.

Eller, som du skriver, om det finns någon möjlighet att överlåta fritextsökning till en kopia av databasen. Är inte så haj på mysql så jag vet tyvär inte om det går.

Tycker iallafall det går snabbt nu på siten.

Just nu går det ju riktigt snabbt men igår vart det kaffe paus mellan sidbytena.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back