Kan man fixa en kass styrdämpare?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Har en Öhlins styrdämpare som har gett upp. Den sitter på en CBR 600rr -03. Upptäckte att den var lite lustig när jag skulle ställa in den. Skruvarde lös den idag och såg att den läcker olja. Det är nog en hel den olja som läckt ut för när man drar den in och ut så åker den olika fort varje gång man drar den. Dessutom låter den som när om man varit utomlands och ätit kall köttfärs på restaurang.

Går den att renovera? Jag antar att det bara är någon packbox som gett upp.
Ska man öppna å kolla eller kan man förstöra något då?
 
Den går defenetivt att renovera!

Lämna in den hos en verkstad som kan Öhlins.
Lånar tråden lite

Det är ju lönt att renovera en öhlinare, men jag har en på min r1 som inte är märkes märkt så att säga, men som är inställbar.
Och det krasmar i den, låter som det är bubblor i oljan, men den läcker inget. Sen är det som ett litet hack när man trycker åt andra hållet. Ska det va så?
Går en "noname" dämpare att renovera och är det lönt?
 
Lånar tråden lite

Det är ju lönt att renovera en öhlinare, men jag har en på min r1 som inte är märkes märkt så att säga, men som är inställbar.
Och det krasmar i den, låter som det är bubblor i oljan, men den läcker inget. Sen är det som ett litet hack när man trycker åt andra hållet. Ska det va så?
Går en "noname" dämpare att renovera och är det lönt?

Det låter som det är bubblor i den här jag har med.
 
Och det krasmar i den, låter som det är bubblor i oljan, men den läcker inget.
Om den inte läcker och det är luft i oljan är det bara att byta olja och lufta ordentligt. Gjorde det själv nyligen på min originaldämpare.
 
Om den inte läcker och det är luft i oljan är det bara att byta olja och lufta ordentligt. Gjorde det själv nyligen på min originaldämpare.

Kan du beskriva hur du gjorde, ser ut som att min är ihop pressad :gnissla
Hur vet man hur mycket olja som ska i och hur luftar man?
Ska fixa upp en bild på min senare idag.
 
Last edited:
Kan du beskriva hur du gjorde, ser ut som att min är ihop pressad :gnissla
Hur vet man hur mycket olja som ska i och hur luftar man?
Ska fixa upp en bild på min senare idag.
Jag hade en liten insex-skruv som man öppnade och sedan var det bara att pumpa dämparen fram och tillbaks tills det mesta av olja runnit ut.
Sen fyller man en kapad PET-flaska med ny olja och pumpar återigen tills det slutar att komma bubblor.
Dämparen ska vara helt fylld med olja.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top