ventilspel

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Är det någon som vet vilket ventilspel det ska vara på min motorcykel?
Är det skruv eller chims?
suzuki gsx 750 1999
 
tackar.
Vet någon vart jag kan vända mig för att införskaffa delar till rimligt pris i Norrtälje/Stockholmsområdet till min cykel?
 
okej. tackar.
Jag önskar komma i kontakt med kunnig där jag kan handla delar och material för rutinmässig service. Jag vill även få bra feedback på vad jag kan/bör ge mig på själv. Det är bra och värdefullt att få reda på om man klarar jobbet utan specialverktyg eller spetskompetens. (Jag är snål men inte dum)

Det handlar väl om olja, filter, stift, chims mm.
Jag har för avsikt att serva själv för att lära känna cykeln och spara pengar.

Jag anser mig besitta normal händighet vad det gäller skruvande.
Har alltid servat mina bilar själv upp till Kamremsbyte mm. (men då handlar det om volvo med längsmonterade motorer)
Nu var det väl ett tag sedan jag lyfte topplock för att slipa ventiler mm,(på den tiden då man körde volvo b18 och liknande)

Jag valde mc modell med lite baktanke att jag ska klara serva själv.

Jag är intresserad av verkstadsteknisk litteratur till min cykel (jag hittar inte min modell hos haynes)
 

Jag är intresserad av verkstadsteknisk litteratur till min cykel (jag hittar inte min modell hos haynes)

LÄNK
RGBhr_3987.jpg
 
Last edited:
För mig låter det som att du kan göra det mesta själv i underhållsarbete, men t.ex ventiljustering, är nog nåt du bör leja bort.
Snacka med Kamikaze Kid om större jobb.


okej. tackar.
Jag önskar komma i kontakt med kunnig där jag kan handla delar och material för rutinmässig service. Jag vill även få bra feedback på vad jag kan/bör ge mig på själv. Det är bra och värdefullt att få reda på om man klarar jobbet utan specialverktyg eller spetskompetens. (Jag är snål men inte dum)

Det handlar väl om olja, filter, stift, chims mm.
Jag har för avsikt att serva själv för att lära känna cykeln och spara pengar.

Jag anser mig besitta normal händighet vad det gäller skruvande.
Har alltid servat mina bilar själv upp till Kamremsbyte mm. (men då handlar det om volvo med längsmonterade motorer)
Nu var det väl ett tag sedan jag lyfte topplock för att slipa ventiler mm,(på den tiden då man körde volvo b18 och liknande)

Jag valde mc modell med lite baktanke att jag ska klara serva själv.

Jag är intresserad av verkstadsteknisk litteratur till min cykel (jag hittar inte min modell hos haynes)
 
GSX utan R enligt ovan haynesmanual har samma motorfamilj som banditerna, dvs luftoljekylda med skruvjustering av ventilerna om jag inte missminner mig. Då kan det vara ett hempularjobb. Man behöver inte ens lossa kåpan över tändningen eller lossa tändstiften. Bara att dra runt bakhjulet med 5:ans/6:ans växel för att positionera kammarna. dock är det vettigt att skaffa bladmått och suzukis egen justeringsnyckel 09917-14910 för ca 50 - 60 kr. Samt en momentnyckel så man inte drar ventilkåpan för hårt. Bultarna sitter i kamaxelöverfallen och går inte att köpa som reservdel skall dras max 14 nm. Dessutom sitter det både i fram och bakkant av ventilkåpan ett styrstift som man inte bör tappa ner i motorn.
 
Tack.
Otroligt värdefull information!
Vilken kunskapsbank detta är!

Har ni tips på prisvärda bra momentnycklar lämpliga för mc-service?
 
Last edited:
Ouch!

Är det en F? Jag utgick från att det var en R i mitt första svar!

Momentnycklar: De flesta duger. Inte för att de visar exakt, men det är inte lika viktigt, som att du inte hand-drar för hårt. Sen får du konsistens i dragningen oxå vilket är bra.
Jag har en från Biltema (minsta som fanns då) och sen en större en från en grossist av fina verktyg.
Man bör alltså ha två.
En liten för klena jobb upp till ca 2 Kgm
En större för grövre jobb (topplocksbultar, hjulmuttrar, svänghjulsbultar osv)
 
Naken GSX750 kallas Inazuma i Tyskland så där går det att hitta en del gott(tillbehör) till den. Tyvärr har feltema slutat med sin lilla momentnyckel(Jo jag har en sådan också) men leta efter momentnyckel här i forumet så lär du hitta prisvärda(tror det var bauhaus som hade). Som Dr bike skriver en liten med 1/4 tum fattning till ca 20-25 nm till känsliga detaljer samt en större med 1/2 tum fattning 20- 200 Nm samt en feltemalåda 10-287 för 349:- så kan man fixa det mesta på en lutftoljekyld suzuki.
 
Naken GSX750 kallas Inazuma i Tyskland så där går det att hitta en del gott(tillbehör) till den. Tyvärr har feltema slutat med sin lilla momentnyckel(Jo jag har en sådan också) men leta efter momentnyckel här i forumet så lär du hitta prisvärda(tror det var bauhaus som hade). Som Dr bike skriver en liten med 1/4 tum fattning till ca 20-25 nm till känsliga detaljer samt en större med 1/2 tum fattning 20- 200 Nm samt en feltemalåda 10-287 för 349:- så kan man fixa det mesta på en lutftoljekyld suzuki.

Micro har en som går upp till sådär 22 Nm. Fick en sån i födelsedagspresent av tjejen. :)
 
Ouch!

Är det en F? Jag utgick från att det var en R i mitt första svar!

Momentnycklar: De flesta duger. Inte för att de visar exakt, men det är inte lika viktigt, som att du inte hand-drar för hårt. Sen får du konsistens i dragningen oxå vilket är bra.
Jag har en från Biltema (minsta som fanns då) och sen en större en från en grossist av fina verktyg.
Man bör alltså ha två.
En liten för klena jobb upp till ca 2 Kgm
En större för grövre jobb (topplocksbultar, hjulmuttrar, svänghjulsbultar osv)

Micro.se har också ett gäng momentnycklar. En ganska liten, sedan en större samt en gigantisk som ser ut som en gammal skolvåg. Helt klart prisvärda !

Förhoppningsvis är nog någolunda exakt också.

Men en fundering.
Den minsta momentnyckeln hos micro.se har 1/4" fäste.
Jag har sett att det finns 3/8" -> 1/4" konverterare
men finns det 1/4" -> 3/8" konverterare?
 
Last edited:
Utmärkt. Nu till nästa fråga.
Var in på micro idag och testade en av deras momentnycklar. Ställde ner den på lägsta moment, typ vara några newton. Tänkte det borde vara så lätt att man typ kunde dra runt den med fingrarna. Men det gick inte, så jag hämtade en skitstor skiftnyckel. Men jag kunde ÄNDÅ inte, hur mycket jag än tog i, få den att "snäppa". Alltså att den har kommit till momentet.

Gör jag fel?

Kan nån förklara hur man använder momentnyckeln?

Det finns ju ett jättehandtag som man vrider på, så åker det till önskat moment. Men det finns ju en liten skruv längst ut i greppet? Hur ... vad?

hjälp ?
 
Idag har jag kontrollerat och justerat ventilspelet på min motorcykel.
Jag fick tips om att spelet brukar vara för snålt från fabriken?
Jag köpte däck till cykeln av en trevlig kille i Åkersberga som även servar suzuki.
Det var han som sade detta med snålt ventilspel.

Enligt boken så ska ventilspelet kollas när cyklen gått 1200 mil.
Nu har min mc precis passerat 800 och ventilspelet var varierat och för snålt. Speciellt snålt på insugsidan, men även snålt på någon avgas också.
Jag satte nu spelet på rekommenderade 0,15 insug och 0,20 avgas.
Bekvämt med skruvjustering.
Däckkillen visste nog vad han pratade om.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top