För- och nackdelar med mindre däck?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
På motogp.com sa de under Assen-racet att Melandri "took a gamble" och körde med 16" bakfälg medan alla andra körde med 16,5". De sa också att ingen var villig att ta risken eller nåt sånt. Vad ger det för för- och nackdelar att köra med mindre diameter på fälg o däck?
 
På motogp.com sa de under Assen-racet att Melandri "took a gamble" och körde med 16" bakfälg medan alla andra körde med 16,5". De sa också att ingen var villig att ta risken eller nåt sånt. Vad ger det för för- och nackdelar att köra med mindre diameter på fälg o däck?


Om du behåller rullomkretsen får du mer ballongdäck om du har mindre fälg, detta kommer mest troligt resultera i att däcket 'deformeras' mer i kurvan och du har en större mängd gummi i asfalten. Mer gummi i asfalten är i de flesta fall liktydigt med bättre fäste.

En fälg med stor diameter och liten profil på gummit väger ofta mindre än en fälg med liten diameter och hög profil på gummit, dvs likadan rullomkrets. Det ger att den mindre hjulet har större gyrokraft av rotationen.

Högre profil ger möjlighet till att ha en annan 'gummikrökning' och därmed få olika beteende hur lätt hojen ramlar in i kurvor etc.
 
Om du behåller rullomkretsen får du mer ballongdäck om du har mindre fälg, detta kommer mest troligt resultera i att däcket 'deformeras' mer i kurvan och du har en större mängd gummi i asfalten. Mer gummi i asfalten är i de flesta fall liktydigt med bättre fäste.

En fälg med stor diameter och liten profil på gummit väger ofta mindre än en fälg med liten diameter och hög profil på gummit, dvs likadan rullomkrets. Det ger att den mindre hjulet har större gyrokraft av rotationen.

Högre profil ger möjlighet till att ha en annan 'gummikrökning' och därmed få olika beteende hur lätt hojen ramlar in i kurvor etc.

Och det därför, mina damer och herrar, det är viktigt att gå i skolan. Sådana svar kommer inte från ingenstans.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top