Effektiv tvätt av MC?!

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
...som topic lyder, jag söker efter en EFFEKTIV tvätt av hojjen!

Jar har testat Turtle, Yes och allt möjligt skräp men VAD gör att smutsen släpper?

Dels allt sheit som sätter sig på undertailen och dels det som sätter sig på kåpor, fotpinnar och annat.

Det verkar inte spela någon roll vad jag sprutar på, blandar i hinken, innan jag drar på med högtryckstvätten - alltid stannar en massa svart mojs kvar!

Sååå... Har ni några, fungerande, tips att dela med er av??

Tack på förhand! :tummenupp

Provat med en borste och avfettningsmedel?? :7peta :D

3031585 ...som topic lyder, jag söker efter en EFFEKTIV tvätt av hojjen!

Jar har testat Turtle, Yes och allt möjligt skräp men VAD gör att smutsen släpper?

Dels allt sheit som sätter sig på undertailen och dels det som sätter sig på kåpor, fotpinnar och annat.

Det verkar inte spela någon roll vad jag sprutar på, blandar i hinken, innan jag drar på med högtryckstvätten - alltid stannar en massa svart mojs kvar!

prova avfettning, akta kedja bara, mår tydligen inte bra av detta undermedel.

prova avfettning, akta kedja bara, mår tydligen inte bra av detta undermedel.

Mjo... Avfettning har jag testat många ggr, miljvänligt is teH shIt! :rolleyes:

Kedjan får en dos infettning, no worries!

Provat med en borste och avfettningsmedel?? :7peta :D

Jodå, testat o klart = ingen skillnad så länge vi talar "miljövänligt" som man endast hittar!

Var fan får man tag i omiljövänligt??

Last edited:
Testa statoil, anväder det som kallas "fälgrent" funkar kanon för mig. Men läs instruktionen innan bara. Okay kostar en del. men det funkar.

Jag har använt miljöavfettning och nån sorts fälgrent, förmodligen köpt på OKQ8. Fälgrent använder jag på de värsta delarna, det har funkat bra. Jag använder även oftast flera diskborstar för jag har märkt att en inte räcker. Den blir full av gojs och gnider bara runt skiten tillslut. Är det för jäkla pilligt så använder jag vanliga tandborstar.

Till fälgar,sving och motor är diesel och en svamp/borste perfekt. Vet inte om man vågar använda det på kåpor osv?

Ok säljer kallavfettning (icke flower power skit), biltema säljer också men det vågar jag inte uttala mig om hur bra det är, har bara testat en gång.

Fälgrent är suveränt för ram å fälgar! Bromsrengöring kanske funkar bra på fälgar som är grovt nerskitade utav bromsdamm och div annan smuts. Hurvida det är rekomenderat att använda på fälgar vet jag inte men rent kommer det att bli iaf!

När det gäller intorkade flugrester och liknande saker så funkar fukt bäst! En varm blöt handduk liggandes på plats i 15-20 min så har du fått bort det utan att behöva ta till diskborsten som nöter lite mer.

1 Spraya hela hojen med avfettning.
2 Spola av med vatten.
3 Tvätta med Turtel Supershit till bil (blå flaska).
4 Spola av med vatten.
5 Spraya med Wax it wet.
6 Torka av med Wettexduk.

Hojen blir som ny.

Skippa kallavfettning och allt det andra skitet och köp något som verkligen fungerar.

Vid kraftigt ingrodd smuts tex. stänk från kedjan på sving/fälg, använd alkaliskt grovrengöringsmedel även kallat industrirent.
Medlet används flitigt av lastbilstvättar mm.
Behöver inte ens använda en borste, skiten bara rinner av :)

Man ska bara passa sig för att låta medlet verka för länge = riktigt frätande :näsblod

Det ska spädas 1 del medel till 10 delar vatten, så det är riktiga grejor det här.

Köpte en 20 litersdunk på Swedol för 580kr. :tummenupp

Last edited:
När jag ska "tvätta" bort olja med smuts i på hojen (typ under, på fälg osv) så kör jag med tricket att olja löser olja.

Lite gamal motorolja på en liten borste löser upp det fint. Sen försvinner det enkelt med avfettning. Även den miljövänliga.

/Lucky9

*Spola hojen framifrån

*Lägg på papper på kåpglas och frontkåpa

*spola på vatten igen så pappersdukarna är genomvåta

*Vänta gärna 2-3 timmar...

*Tag en trasa/strumpa eller vad som finns till hands, fukta den i lysfotogen.
Gör rent undertailen från tjära och annat svart klet. Ta även sving och bakfälgen med denna trasa.
Se till att du inte gör rent kedjan innan tvätt.

*Efter tvätt och torkning får den stå över natten.

*Finns det trots allt insektshinnor kvar på kåpan så ta Bugremover på en polerduk. Polera bort insekterna. Står varning på flaskan att inte använda medlet på strålkastarglas av plast...NÅGON SOM PROVAT?

*Vaxa vid behov

Nu har du en skapligt ren hoj. Bromsok rengör jag med fotogen och borste. Även kedjan rengör jag i detta skede.

Har man inget vettigare att göra kan man ju gå lös med WD40 och rengöra fotstödsinfästningar m.m.

Biltemas kallavfettning funkar alldeles utmärkt utan att
kosta skjortan.Kedjeklet o annat äckligt rinner av.

Obs att det ska vara kallavfettning,dom har oxå en
microavfettning som är miljösnäll men den har jag inte
provat kanske beroende på att all miljösnäll avfettning
jag hittils provat har varit lika effektivt som att hälla
vatten på skiten:rolleyes:

Ok säljer kallavfettning (icke flower power skit), biltema säljer också men det vågar jag inte uttala mig om hur bra det är, har bara testat en gång.

Fälgrent är suveränt för ram å fälgar! Bromsrengöring kanske funkar bra på fälgar som är grovt nerskitade utav bromsdamm och div annan smuts. Hurvida det är rekomenderat att använda på fälgar vet jag inte men rent kommer det att bli iaf!

När det gäller intorkade flugrester och liknande saker så funkar fukt bäst! En varm blöt handduk liggandes på plats i 15-20 min så har du fått bort det utan att behöva ta till diskborsten som nöter lite mer.

Biltemas kallavfettning funkar bra på värsta skiten, som gammal hederlig avfettning, sen är det bara att spola av med vatten.

Skippa kallavfettning och allt det andra skitet och köp något som verkligen fungerar.

Vid kraftigt ingrodd smuts tex. stänk från kedjan på sving/fälg, använd alkaliskt grovrengöringsmedel även kallat industrirent.
Medlet används flitigt av lastbilstvättar mm.
Behöver inte ens använda en borste, skiten bara rinner av :)

Man ska bara passa sig för att låta medlet verka för länge = riktigt frätande :näsblod

Det ska spädas 1 del medel till 10 delar vatten, så det är riktiga grejor det här.

Köpte en 20 litersdunk på Swedol för 580kr. :tummenupp

Jodå. alkaliska medel är rätt aggressiva, speciellt mot aluminiumdetaljer, jag rekommenderar dem inte för hojjar. Vanlig petroleumbaserad avfettning är skonsammast, typ biltema eller OK kallavfettning, och löser upp allt i fettväg. Kedjevax/fett kan man enkelt få bort med litet WD40 eller CRC på en trasa, lika löser lika.

Last edited:
Bästa avfettningsmedel som finns = Grumme Tvättsåpa.

Visst, flytande tvättmedel men absolut det bästa jag träffat på som löser upp fett, olja, tjära.
Ta en hink med varmt vatten och häll i cirka 1 kapsyl per 2 liter vatten, lagom för vanlig tvätt, skölj av noga efteråt annars ser det flammigt ut.
Är det oljigt kan du ta ren tvättsåpa på just där men skölj av genast annars kan det missfärjas.

Undvik att få tvättsåpa på kedja och lager.

Trådlyft!

Funderar på om man skulle vaxa fälgarna efter nästa rejäla rengöring, kan detta månne göra det enklare att hålla rent framöver? Vaxade kåpor tar ju en pisskvart att göra rent så jag tänkte att detsamma kanske gäller kedjeklet på fälgar?

Se till att håll hojen ny vaxad och ge fan i avfettning på de vaxade ytorna. Gör du ett gediget jobb med vaxningen så blir det betydligt lättare att håll hojen ren och snygg.

PS. ta de varligt med högtryckssprutarn' (not a big fan).:kulspruta

För att få bort envisa flugor, myggor och annat skit finns det ett "mirakelmedel" som nästan är för bra för att vara sant :fakta

Kan användas typ överallt, även på visiret!

VEIDEC SUPER FOAM!!

25202.jpg

*/ ?>
Back