Som vanligt tror jag att jag är ute i god tid men det blir inte alltid som jag tänker mig…
Planen var från början att åka ner själv och tävla lite, umgås och ha trevligt men så fick vi för oss att hela familjen skulle åka med ner så det blev lite mer planerande, låna husvagn, packa en massa extra saker för tre ungar och fru som ska med ner. Fredde hade fixat till mina topplock och skickade dem med DHL på onsdagen för att jag i lugn och ro på torsdagen skulle kunna skruva ihop hojen men jag fick inget från DHL. Tänkte att det kommer på fredag men det gjorde det inte så efter en del jagande så visar det sig att DHL stoppat paketet i grannens brevlåda….det fick bli mek på lördag morgon då.
Packar in hoj och alla saker, Teddy ibland är det bra att inte resa lätt.
Åker hem och matar ungar, packar väskor, packar bilar, barnstolar, kuddar, täcken, leksaker, dinosaurier, leksaksmotorcyklar, välling, mat, kylväska, barnvagn och sist men inte mins in med barnen i bilen och reser mot Örebro. Barnen sover som små ljus så vi kör hela vägen och kommer hem till Anders Kihlander och lånar tält, matar ungar och hakar på husvagnen från 1967.
Åker mot Linköping ca 21:45. Framme vid 23:30 och får besked att det är fullt i depån, ungarna är vakna, trötta och hungriga, kör runt för att få en plats. Någon påpekar att ett hjullager på vagnen är trasigt. Perfekt. Till slut bestämmer vi oss för att parkera på gräset mellan rondellen och bandepån. Baxa husvagn kör nästan ner i en brunn, ut med barnen, kläder, välling, och in i husvagnen som är gjord för tre, bädda, fixa välling och natta barn. Somnar vid 02:00 och vaknar 05:00.
Lördag.
Halvslumrar till 06:00 då det är dags att ta ut Ella i duggregnet för att resa Rustatält själv. Det går bra och Ella (1) är en ängel som hjälper mig från sin stol med glada tillrop och leenden. Ut med hojen och nu börjar det bli stressigt. Till besiktningen för att få hojen godkänd. Inga regnkläder med.
Frukost och sedan byta topplock till de som Fredde fixat. Glapp i tempgivaren. Hinner inte fixa. Hojen vägrar starta och jag springer ett helt varv i rondellen. Till slut hoppar den igång och jag är helt slut, svettigg som tusan i hjälmen, stumma ben och hög puls. Perfekt. Ut på banan och jag får bara i ettan och tvåan, efter ett tag trean men jag åker in i depån. In i tältet på den lilla miljömattan. Luta hojen och börja riva. Märker att utgående drevet inte sitter särskilt hårt vilket gör att axlarna i lådan kan hamna snett. Drar åt, testar men ingen förbättring. Luta ner hojen och river ur växellådan. Får ut den men tömmer ut all olja på miljömattan. Får hjälp av Pelle träff och Fredde med att analysera den. En gaffel ser lite sned ut. Byter den och ihop med allt igen. När vi monterar växelänkaget så märker vi att det sitter för hårt vilket gjort att jag tryckt hårt och antagligen böjt gaffeln. Bort med länkaget och ihop med hojen igen. Ut och testa får i upp till fyran. In igen och sätter länkaget lite annorlunda för att få bättre kraft. Nu funkar det. Hinner ut till andra kvalet och börjar köra. Glapp i tempgivaren pga. regn. Får plötsligt ett jättesläpp ut ur Esset men kör vidare. Ett varva men på nästa varv så hör jag det allt för bekanta ljudet av en motor som skär. Rullar in i depån. Satana perkele!
Av med kåporna och ska tömma kylarvattnet. Tomt…….
Ser att slangen till nedre cylindern har åkt av, antagligen för att jag inte dragit den ordentligt i morse pga. de fem P:na.
Poor preparations prevents perfect performance….
Bort med allt, skurit på båda cylindrarna. Stressa, stressa, meka, meka, hindra Albin (4) från att slänga ner bits i vevhuset, meka, mata ettåringar, svära, slå knogar, bli blöt om knäna, stressa, hindra Albin från att klippa av soppaslang, stressa, meka, byta kolvar, bort med avgasrör för att hälla ut skruvmejsel, hindra Måns(1) från att äta olämpliga saker från min motorcykel, trösta ledsen Måns, stressa, meka, få hjälp, tappa tålamodet, fan jag kommer hinna, ihop med alla delar, tänka, tänka, nya tändstift, dra kylarslangarna en gång, brottas med fyraåring, köpa korv, äta korv, få ketchup på ryggen eftersom Albin ska äta sin korv på min rygg när jag sitter på huk och sätter i kolvbultar. Får på skiten. Dubbelkollar allt. I med kylarvatten. Jag kommer nog hinna till racet. Samtalar med Stellan om att jag kanske hinner. Mera kylarvatten.
Hojen kissar på sig.
Svär en lång ful ramsa. Ella ler för pappa ser rolig ut. Tar en promenad. Packa ihop eller skruva mer. Kollar racet från depån. Spännande med sol och regn om vartannat.
Diskuterar med sambon om hur jag ska göra. Åka till Kolmården eller meka mer.
Ska bara kolla en sak säger jag och testar att hälla i mer kylarvatten. Ser då att jag i stressen missat att sätta i en skruv i luftningshålet på cylindern…..GAHHH!
Av med luftburk och i med skruv, läcker vid en topplocksskruv. Av med toppen och en lite klämd o-ring är felet.
Ihop med hojen. Funderar på att skita i depåtystnaden eftersom jag vill veta om den håller tätt. Fegar ur.
Sover som en stock.
Söndag.
Upp vid sex och kolla hojen igen. Verkar bra, inget läckage stillastående. Teddy kommer med solsken och glatt humör.
Startar upp den vid 08:15 och då läcker samma bult som tidigare. Nya kopparpackningar på. Tätt. Yes! Ut till träning och kör tre varv innan jag går in i depån för att kolla om det funkar. Det droppar. Vill inte byta kolvar igen så jag går in i depån och tar av kåporna. Nu droppar det från andra toppen. Av med toppen, byter topp, o-ringar och kopparbrickor. Ihop, ut och testa och nu är det tätt. Peppar, peppar, ta i trä.
Luncha med familjen och dricka en kopp kaffe och äta en glass i solen. Suveränt.
Ut till andra träningen och till och med tempmätaren vill vara med nu. Kör på och ökar farten från knapp styrfart till ok fart i varje fall. Blir ombromsad av Penguin in i Esset. Det håller inte så jag expedierar honom på rakan. Effekt är trevligt. :d
Hojen går bra och jag försöker öka farten. Kör 15 varv och är tröTt men glad.
1.08.1 är inget att skryta med men jag körde och hojen höll.
Umgås med familjen, snacka med Teddy, Stellan, Per och Rolle. Börjar bli nervös. Varför blir man nervös för att göra något roligt?
Måste jaga Albin som dock har fått en ny idol i Teddy som fixar och donar, pysslar och leker med Albin. Kanon.
Stressmage, nervöst. Ut på sightinglap och gör en ganska kass provstart. Måste slira kopplingen hela vägen ut.
Röda lamporna tänds och jag är med, kommer iväg helt Ok men dumpar kopplingen igen, blir instängd i första böjen och har tvåan ut ur Esset istället för ettan så jag står still. Typ sist in i Torparen och alla chanser till att haka på någon är borta. Ligger bakom Rolle vars hoj går skitbra ut ur kurvorna. Fegar in i nya sektionen så jag får ta honom på nästa varv. Då blir det ensamt ett tag men jag jagar ifatt några förare. Försöker köra som den moderna mansrollen föreskriver: mjukt med aggressivt. Går sådär ibland och lite sämre där emellan. Har i varje fall kul!
Kom fyra i min klass, eller näst sist om man ser det så. Hade bara en 250SP före mig och det skyller jag på den dåliga starten. Tyvärr sänker jag mig bara till 1.07.9 men va fan jag tog mig i mål trots mina vanliga fem P.n.
Planen var från början att åka ner själv och tävla lite, umgås och ha trevligt men så fick vi för oss att hela familjen skulle åka med ner så det blev lite mer planerande, låna husvagn, packa en massa extra saker för tre ungar och fru som ska med ner. Fredde hade fixat till mina topplock och skickade dem med DHL på onsdagen för att jag i lugn och ro på torsdagen skulle kunna skruva ihop hojen men jag fick inget från DHL. Tänkte att det kommer på fredag men det gjorde det inte så efter en del jagande så visar det sig att DHL stoppat paketet i grannens brevlåda….det fick bli mek på lördag morgon då.
Packar in hoj och alla saker, Teddy ibland är det bra att inte resa lätt.

Åker hem och matar ungar, packar väskor, packar bilar, barnstolar, kuddar, täcken, leksaker, dinosaurier, leksaksmotorcyklar, välling, mat, kylväska, barnvagn och sist men inte mins in med barnen i bilen och reser mot Örebro. Barnen sover som små ljus så vi kör hela vägen och kommer hem till Anders Kihlander och lånar tält, matar ungar och hakar på husvagnen från 1967.
Åker mot Linköping ca 21:45. Framme vid 23:30 och får besked att det är fullt i depån, ungarna är vakna, trötta och hungriga, kör runt för att få en plats. Någon påpekar att ett hjullager på vagnen är trasigt. Perfekt. Till slut bestämmer vi oss för att parkera på gräset mellan rondellen och bandepån. Baxa husvagn kör nästan ner i en brunn, ut med barnen, kläder, välling, och in i husvagnen som är gjord för tre, bädda, fixa välling och natta barn. Somnar vid 02:00 och vaknar 05:00.
Lördag.
Halvslumrar till 06:00 då det är dags att ta ut Ella i duggregnet för att resa Rustatält själv. Det går bra och Ella (1) är en ängel som hjälper mig från sin stol med glada tillrop och leenden. Ut med hojen och nu börjar det bli stressigt. Till besiktningen för att få hojen godkänd. Inga regnkläder med.
Frukost och sedan byta topplock till de som Fredde fixat. Glapp i tempgivaren. Hinner inte fixa. Hojen vägrar starta och jag springer ett helt varv i rondellen. Till slut hoppar den igång och jag är helt slut, svettigg som tusan i hjälmen, stumma ben och hög puls. Perfekt. Ut på banan och jag får bara i ettan och tvåan, efter ett tag trean men jag åker in i depån. In i tältet på den lilla miljömattan. Luta hojen och börja riva. Märker att utgående drevet inte sitter särskilt hårt vilket gör att axlarna i lådan kan hamna snett. Drar åt, testar men ingen förbättring. Luta ner hojen och river ur växellådan. Får ut den men tömmer ut all olja på miljömattan. Får hjälp av Pelle träff och Fredde med att analysera den. En gaffel ser lite sned ut. Byter den och ihop med allt igen. När vi monterar växelänkaget så märker vi att det sitter för hårt vilket gjort att jag tryckt hårt och antagligen böjt gaffeln. Bort med länkaget och ihop med hojen igen. Ut och testa får i upp till fyran. In igen och sätter länkaget lite annorlunda för att få bättre kraft. Nu funkar det. Hinner ut till andra kvalet och börjar köra. Glapp i tempgivaren pga. regn. Får plötsligt ett jättesläpp ut ur Esset men kör vidare. Ett varva men på nästa varv så hör jag det allt för bekanta ljudet av en motor som skär. Rullar in i depån. Satana perkele!
Av med kåporna och ska tömma kylarvattnet. Tomt…….
Ser att slangen till nedre cylindern har åkt av, antagligen för att jag inte dragit den ordentligt i morse pga. de fem P:na.
Poor preparations prevents perfect performance….
Bort med allt, skurit på båda cylindrarna. Stressa, stressa, meka, meka, hindra Albin (4) från att slänga ner bits i vevhuset, meka, mata ettåringar, svära, slå knogar, bli blöt om knäna, stressa, hindra Albin från att klippa av soppaslang, stressa, meka, byta kolvar, bort med avgasrör för att hälla ut skruvmejsel, hindra Måns(1) från att äta olämpliga saker från min motorcykel, trösta ledsen Måns, stressa, meka, få hjälp, tappa tålamodet, fan jag kommer hinna, ihop med alla delar, tänka, tänka, nya tändstift, dra kylarslangarna en gång, brottas med fyraåring, köpa korv, äta korv, få ketchup på ryggen eftersom Albin ska äta sin korv på min rygg när jag sitter på huk och sätter i kolvbultar. Får på skiten. Dubbelkollar allt. I med kylarvatten. Jag kommer nog hinna till racet. Samtalar med Stellan om att jag kanske hinner. Mera kylarvatten.
Hojen kissar på sig.

Svär en lång ful ramsa. Ella ler för pappa ser rolig ut. Tar en promenad. Packa ihop eller skruva mer. Kollar racet från depån. Spännande med sol och regn om vartannat.
Diskuterar med sambon om hur jag ska göra. Åka till Kolmården eller meka mer.
Ska bara kolla en sak säger jag och testar att hälla i mer kylarvatten. Ser då att jag i stressen missat att sätta i en skruv i luftningshålet på cylindern…..GAHHH!
Av med luftburk och i med skruv, läcker vid en topplocksskruv. Av med toppen och en lite klämd o-ring är felet.
Ihop med hojen. Funderar på att skita i depåtystnaden eftersom jag vill veta om den håller tätt. Fegar ur.
Sover som en stock.
Söndag.
Upp vid sex och kolla hojen igen. Verkar bra, inget läckage stillastående. Teddy kommer med solsken och glatt humör.
Startar upp den vid 08:15 och då läcker samma bult som tidigare. Nya kopparpackningar på. Tätt. Yes! Ut till träning och kör tre varv innan jag går in i depån för att kolla om det funkar. Det droppar. Vill inte byta kolvar igen så jag går in i depån och tar av kåporna. Nu droppar det från andra toppen. Av med toppen, byter topp, o-ringar och kopparbrickor. Ihop, ut och testa och nu är det tätt. Peppar, peppar, ta i trä.
Luncha med familjen och dricka en kopp kaffe och äta en glass i solen. Suveränt.
Ut till andra träningen och till och med tempmätaren vill vara med nu. Kör på och ökar farten från knapp styrfart till ok fart i varje fall. Blir ombromsad av Penguin in i Esset. Det håller inte så jag expedierar honom på rakan. Effekt är trevligt. :d
Hojen går bra och jag försöker öka farten. Kör 15 varv och är tröTt men glad.
1.08.1 är inget att skryta med men jag körde och hojen höll.
Umgås med familjen, snacka med Teddy, Stellan, Per och Rolle. Börjar bli nervös. Varför blir man nervös för att göra något roligt?
Måste jaga Albin som dock har fått en ny idol i Teddy som fixar och donar, pysslar och leker med Albin. Kanon.
Stressmage, nervöst. Ut på sightinglap och gör en ganska kass provstart. Måste slira kopplingen hela vägen ut.
Röda lamporna tänds och jag är med, kommer iväg helt Ok men dumpar kopplingen igen, blir instängd i första böjen och har tvåan ut ur Esset istället för ettan så jag står still. Typ sist in i Torparen och alla chanser till att haka på någon är borta. Ligger bakom Rolle vars hoj går skitbra ut ur kurvorna. Fegar in i nya sektionen så jag får ta honom på nästa varv. Då blir det ensamt ett tag men jag jagar ifatt några förare. Försöker köra som den moderna mansrollen föreskriver: mjukt med aggressivt. Går sådär ibland och lite sämre där emellan. Har i varje fall kul!
Kom fyra i min klass, eller näst sist om man ser det så. Hade bara en 250SP före mig och det skyller jag på den dåliga starten. Tyvärr sänker jag mig bara till 1.07.9 men va fan jag tog mig i mål trots mina vanliga fem P.n.

Last edited: