Mek- och racerapport LMS.

Belöningen min käre Watson, belöningen! Ju större insats, destå större belöning. Det som är en stor insats för den ena är dock inte nödvändigtvis det samma för den andra. När gatsoffan inte längre är en tillräckligt stor utmaning och belöningen därmed uteblir måste man helt enkelt höja insatsen. För en del blir ett varv runt banan bara en transportsträcka när det räcker med att tanka och smörja kedjan. Det går att köpa färdigastekta pannbiffar och värma dem i micron en minut åsså "pling" är det klart. Det är en utmaning för vissa. Andra köper köttfärs och kryddar själva. På jobbet går avdelningens samtliga medarbetar till kaffeautomaten och trycker på knappen, ljummet vatten med snabbkaffepulver. Samtliga 35 medarbetare utom en, han gör sitt egna kaffe av kokande vatten och riktigt kaffe i en liten kaffepress. Gissa vem? Inget illa om Dafgårds Farmarbiffar och blaskigt snabbkaffe, smaken är som baken och jag vill inte utmåla mig som någon kännare i något läge. Jag nöjer mig å andra sidan med det enklaste i de flesta andra sammanhang och finner det mer än gott nog. Det finns både billigare och snabbare hojar men det är inte det som lockar. Efter att ha kommit på under mina år som gatåkare att det var själva KÖRUPPLEVELSEN jag var ute efter så kommer jag att köra racer så länge omständigheterna tillåter. Framtiden för raceråkandet är dock oviss med tanke på att jag i år blivit trebarnsfar och en flytt till radhus väntar i höst och när omständigheterna inte längre tillåter blir det tvunget att bli något annat. Min fru påekar gärna att "det har ju du sagt de senaste tre åren".
:)

Du är en filosof.
En skön kuf.
Du verkar drivas mer av ditt sisyfosarbete än frukterna utav det.
Mmm jag gillar det.
Men det du kallar belöningen... kan det inte vara så, att efter allt mekande osv så är man bara TVUNGEN att tycka att det ju är det där handplockade kaffet på 1800m höjd i anderna JUST innan frosten kom, och som sedan malts i en Renaultkvarn, rostat av en gammal gubbe, rostmästare i 5:e generation...osv
TROTS att det kanske inte ens blev en Dafgårdsbiff av det hela?

Jag vill inte få nån att misströsta, men skulle man VÅGA erkänna för sig själv att kaffet blev beskt, efter allt besvär?
Eller skulle man framhärda muttrandes för sig själv att "bättre gives icke!"

Sanningen ligger givetvis i betraktarens öga.
Jag har själv ätit skitdålig mat, men som just där, och då var det bästa jag ätit.
Inte minst av ren artighet.

Jag känner oxå ett välbehag av eget arbete/mekande, vilket inte nödvändigtvis måste leda till "det snabbaste eller häftigaste"
Och ja - jag har starka minne av en förbannat trilsk tvåtaktare som minst krävde nervsammanbrott för att gå bra!
Den var kinkigare än en Panda i fångenskap som TROTS att den får de perfektaste bambustrån, rätt temperatur och rätt luftfuktighet, så vill den fan inte ens fortplanta sig!
Lika tjurig var denna tvåtaktare (som jag ännu äger! :))
ALLA omständigheter, ja t.om planeternas inbördes lägen spelade in kändes det som ibland, måste vara rätt.
Jobbigt var bara förnamnet.


Men NÄR den dansade....




Du fångade känslan BRA Teddy!
 
Last edited:
Belöningen min käre Watson, belöningen! Ju större insats, destå större belöning. Det som är en stor insats för den ena är dock inte nödvändigtvis det samma för den andra. När gatsoffan inte längre är en tillräckligt stor utmaning och belöningen därmed uteblir måste man helt enkelt höja insatsen. För en del blir ett varv runt banan bara en transportsträcka när det räcker med att tanka och smörja kedjan. Det går att köpa färdigastekta pannbiffar och värma dem i micron en minut åsså "pling" är det klart. Det är en utmaning för vissa. Andra köper köttfärs och kryddar själva. På jobbet går avdelningens samtliga medarbetar till kaffeautomaten och trycker på knappen, ljummet vatten med snabbkaffepulver. Samtliga 35 medarbetare utom en, han gör sitt egna kaffe av kokande vatten och riktigt kaffe i en liten kaffepress. Gissa vem? Inget illa om Dafgårds Farmarbiffar och blaskigt snabbkaffe, smaken är som baken och jag vill inte utmåla mig som någon kännare i något läge. Jag nöjer mig å andra sidan med det enklaste i de flesta andra sammanhang och finner det mer än gott nog. Det finns både billigare och snabbare hojar men det är inte det som lockar. Efter att ha kommit på under mina år som gatåkare att det var själva KÖRUPPLEVELSEN jag var ute efter så kommer jag att köra racer så länge omständigheterna tillåter. Framtiden för raceråkandet är dock oviss med tanke på att jag i år blivit trebarnsfar och en flytt till radhus väntar i höst och när omständigheterna inte längre tillåter blir det tvunget att bli något annat. Min fru påekar gärna att "det har ju du sagt de senaste tre åren".
:)
Härmed erkänner du alltså att det krävs betydligt mer mekande med en tvåtaktare än en fyrtaktare? I så fall är detta ett genombrott. Chris Ash kommer att mörda dig.
 
Bild från Micke Larsson på FastPicz. Stillastående i Esset. :gnissla

1280-x-768.jpg
På den här bilden ser man vad rött dekalark, en sax och lite handlag med barn kan vara bra om man har en fyraåring i depån. Teddy och Albin smyckade min hoj, tanken, med stjärnor och annat fint pyssel när jag behövde skruva och Albin ville hjälpa till. Det blev ju kanon. :tummenupp

3072950 Fan blev ju stressad bara utav att läsa det hela. :pannkyss
Skönt att höra. :D
 
Last edited:
Du lyckades verkligen fånga essensen i Teddys inlägg.
Han skrev ju att det var en större utmaning jämfört med "gatsofforna" (som fortfarande är snabbare på svenska banor), vilka endast kräver tankning och smörjning av kedjan. Alltså krävs mer underhåll av en tvåtaktare, vilket alla talibaner, bortsett från Teddy nu då, förnekar.
 
3073357 Han skrev ju att det var en större utmaning jämfört med "gatsofforna" (som fortfarande är snabbare på svenska banor), vilka endast kräver tankning och smörjning av kedjan. Alltså krävs mer underhåll av en tvåtaktare, vilket alla talibaner, bortsett från Teddy nu då, förnekar.
Du läser ju inlägg som fan läser bibeln. Det kräver mer insatser att ha en tvåtaktare vilket väldigt sällan förnekats. Däremot är bilden av att man alltid, ständig och jämnt måste skruva med en tvåtaktare felaktig.
 
Däremot är bilden av att man alltid, ständig och jämnt måste skruva med en tvåtaktare felaktig.
Absolut, hade en pedant bläddrat i årets upplaga av Skatungens servicebok hade han spännt upp mig i sträckbänk och dragit till jag skrikit om nåd. Med lite kunskap, erfarenhet, försiktighet och goda förberedelser så går det att köra racer på samma bekymmersfria sätt som en GS. Alla årets tisdagsträningar jag varit på har Skatungen stått lite sådär slött och ledigt i depån med ena fotpinnen vilandes på en pallbock. Rätt bestyckad, rätt tejpad. Bara att rulla igång, värma lite och sen köra.
:)
 
Han skrev ju att det var en större utmaning jämfört med "gatsofforna" (som fortfarande är snabbare på svenska banor), vilka endast kräver tankning och smörjning av kedjan. Alltså krävs mer underhåll av en tvåtaktare, vilket alla talibaner, bortsett från Teddy nu då, förnekar.

Har inte hittils sett en kantarellharv som klarar ens en halv säsong med endast smörjning av kedjan och tankning.

Otaliga däcksbyten blir en bonus om man väljer kantarellharven som käkar däck lika snabbt som ventiler, den genomsnittlige rookieförarens däcksbudget på en säsong räcker till komplett motorservice en säsong på en räjser.

Sedan brukar det spruta lite motordelar om kantarellharvarna när de inte underhålls nogrannt, och sedan var budgeten totalpaj.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top