Zx10r Försäkring????

nattmackan

Ohne dich
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
ktm 250sxf -07 ktm sx 144 -08 zx10r -04
Nån som har bra tips om försäkring på en kawa 2004?
själv fick ja 14000 halvföräkrat på trygg hansa:mad:

Det var rätt billigt, du bor inte i zon 1 va? När jag har lite att göra brukar jag roa mig med att kolla försäkringen på ZX-10:or för att se hur höga priser man kan komma upp i.

Förväntade du dig en låg premie?

Det var ju sjukt billigt! Jag har 23.000 för halvförsäkring på en R1 2003. Köp hojen och teckna fort, de kan ha gjort något fel så billigt som det är!!!!11

bor i zon 3... är 23, zx10r 05, körkort ett halvår... betalar 1919kr per månad i helförsäkring innan skattehöjningen...

f bolag: sveland

Last edited:
Det var rätt billigt, du bor inte i zon 1 va? När jag har lite att göra brukar jag roa mig med att kolla försäkringen på ZX-10:or för att se hur höga priser man kan komma upp i.

Förväntade du dig en låg premie?

fick ner priset till 7800 helår halvförsäkrat me höjning så nu står dt snart en
zx10r i garaget:D

Jag räknar med att få betala runt 900kr/mån halvförsäkrat, efter höjningen för 10:an.
Det som är lite knepigt är att R6:an, som jag hade innan, hade ungefär samma premie! Är yammas R-modeller extra dyra att försäkra:va

jag har folksam helförsäkring för en zx10r -06a skulle kosta mig 57000 kr
På pappa kostar den 23000kr och tar han deras Sporthojs kursen från SMC så kommer han ner till 8000kr per år för helförsäkring.

Jag skulle landa på 23000 med SMC kursen.

O då får alla köra den.
Sen finns de ju 40+ försäkringar o då skulle de kosta typ 4000 per år:huvet
Väldigt dåligt tycker jag dom borde gå på individen och inte åldern o statestiken.

Edit: ring folksam o kolla va de skulle kosta om du hade en SMC försäkring tror du kan få ner den rätt bra då.

På pappa kostar den 23000kr och tar han deras Sporthojs kursen från SMC så kommer han ner till 8000kr per år för helförsäkring.

SMC-försäkringen ser vid en första anblick ganska human ut men deras självrisker är riktigt höga, 25% vid både stöld och vagnskada. På en ny hoj är det alltså 30-35000. Det är mer än vad Honda och If tar ut fast utan alla överdrivna krav som obligatorisk lekdag på motorcykelbana t.ex.

Dessutom förstår jag inte riktigt hur de räknat, det är en s.k. helårsförsäkring så de premier du anger (23000 resp 57000) är inte jämförbara. Den på 57000 ställer du definitivt av minst 5 månader (säkert mer) och då är priset för den 23750 plus eventuell garageförsäkring (som man ändå oftast inte behöver).

Så, SMC/Folksam inititativet ser bra ut på (långt) håll men egentligen är det bara hyfsat.

jag har folksam helförsäkring för en zx10r -06a skulle kosta mig 57000 kr

O då får alla köra den.
Sen finns de ju 40+ försäkringar o då skulle de kosta typ 4000 per år:huvet
Väldigt dåligt tycker jag dom borde gå på individen och inte åldern o statestiken.

Edit: ring folksam o kolla va de skulle kosta om du hade en SMC försäkring tror du kan få ner den rätt bra då.

ringde folksam å dom visste ingenting om nån smc kurs

Jag kan ställa av min hojj på folksam. då får jag betala 324kr per månad eller nått åt det hållet. även med SMC tillägget enligt dom.
Sen självrisken är inte lika kul. Men var är den rolig nånstans jag har kollat runt lite innan jag teckna min och alla låg på 10-15k i självrisk. + dyrar premie

ställde över hojen på tjejen då If krävde mig på 11 000 i trafikskadeförsäkring för tiden april 07 till april 08 .. hade salusansvar nu en månad 1362:- helförsäkrad .. satte över hojen på mig idag igen o ringde salusansvar .. han dolade på en stund o sa sen - ja det kommer inte bli lika billigt som förra gången .. nehe tänkte jag ... fick en premie på 1224:- .. mer än 100:- billigare än förra gången och han sa det skulle bli dyrare:va , nått på 15000 per år ... frågade igen så det stämmde ... bara att tacka o ta emot :tummenupp

Jag kan ställa av min hojj på folksam. då får jag betala 324kr per månad eller nått åt det hållet. även med SMC tillägget enligt dom.
Sen självrisken är inte lika kul. Men var är den rolig nånstans jag har kollat runt lite innan jag teckna min och alla låg på 10-15k i självrisk. + dyrar premie

Det är ju fiffigt om du fått till det, i så fall är den mer intressant. Men det står inte så i villkoren, det står som följer:

Försäkringen är en årsförsäkring
för dig som vill kunna använda
din motorcykel året runt och kan
tecknas som hel- eller halvförsäkring.
Försäkringen gäller hela året
oavsett om motorcykeln är avställd
eller inte.

Sidan 5/45: http://folksam.se/resurser/pdf/S8984.pdf

Det är ju fiffigt om du fått till det, i så fall är den mer intressant. Men det står inte så i villkoren, det står som följer:

Försäkringen är en årsförsäkring
för dig som vill kunna använda
din motorcykel året runt och kan
tecknas som hel- eller halvförsäkring.
Försäkringen gäller hela året
oavsett om motorcykeln är avställd
eller inte.

Sidan 5/45: http://folksam.se/resurser/pdf/S8984.pdf

Ok men varför säger dom då att man ska betala 320 kr i månaden när den står avställd? så de blir asså dyrare o ställa av den för då måste jag betala först årsförsäkringen sen garage grejen när den står avställd?

EDIT:

Det finns 3 olika försäkringar att välja på:

• Basförsäkring

• Året-runt-försäkring

• 35-årsförsäkring

du syftar nog på Året runt grejen jag pratar om Bas...
http://www.folksam.se/forsakring/motorfordon/indexMotorcykel.htm

Basförsäkring
------------------
Trafik/halv/hel och
avställningsförsäkring

Finns de o välja på där.

Antar att dom har speciella försäkringar 35+ o helårs så får man ner premien med olika krav osv.

Last edited:
Ok men varför säger dom då att man ska betala 320 kr i månaden när den står avställd? så de blir asså dyrare o ställa av den för då måste jag betala först årsförsäkringen sen garage grejen när den står avställd?

EDIT:

Det finns 3 olika försäkringar att välja på:

• Basförsäkring

• Året-runt-försäkring

• 35-årsförsäkring

du syftar nog på Året runt grejen jag pratar om Bas...
http://www.folksam.se/forsakring/motorfordon/indexMotorcykel.htm

Basförsäkring
------------------
Trafik/halv/hel och
avställningsförsäkring

Finns de o välja på där.

Antar att dom har speciella försäkringar 35+ o helårs så får man ner premien med olika krav osv.

SMC-försäkringen kan man inte välja som basförsäkring, det är vad jag förstått efter att frågat dem och även läst villkoren.
Alltså, ska man ha ner premien genom att gå kursen hos SMC - då är det upp med plånbken året runt som gäller. Känns skitfett å slanta två lappar i månaden november-mars för en gammal hoj som man ändå glömt. :gnissla

min vagnskada ligger på 3000kr i självrisk... helt ok...många mindre bilar som golf har mer ....hehe

.men ja betalar 22800 per år i helförsäkring... o d går inte ställa av...

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard