Tryck-tramp
Motstyrning kräver att du trycker på styrhandtaget. För att styrkommandot skall ge en exakt rörelse av styret och inte bara skjuta din kropp bakåt måste du ha fäste någonstans. Prova bara att ställa dig med benen ihop och sidan mot en vägg. Lyft armen och ge väggen ett litet tryck. För att inte ramla är du tvungen att snabbt sätta ut benet som är längst från väggen. Du måste förankra dig. På motorcykeln är motsatta fotpinnen den mest naturliga förankringspunkten.
Tryck-tramp innebär alltså att du förankrar dig på yttre fotpinnen så att du medvetet känner fotpinnen under foten, spänner lårmuskulaturen som vid en liten frånspark och överför denna kraft till motsatt styrhandtag. Namnet tryck-tramp beskriver att du både trycker och trampar samtidigt för att få precision i styrkommandot.
I normalsvängen kommer nog tryck-tramp mer att upplevas som en känsla än ett användande av rå styrka, men i högre farter, för att inte tala om i en nödsituation, behöver du verkligen använda muskelkraft för att kunna ge ett ordentligt styrkommando.