full kontroll (körteknik)

När jag äter min filmjölk och accelererar skeden vertikalt upp mot käften, inleder jag processen genom att skjuta-på med bl a vänster stortå. Enligt Isaac Newtons tredje lag, uppstår en motkraft för varje kraft, i motsatt riktning och med samma storlek. Denna motkraft delar jag sedan upp i komponenter utspridda på mina olika kroppsdelar. En komponent använder jag via höger axel, höger arm samt höger hand -- hela vägen till matskeden där filmjölken residerar. Skeden har nu intagit en uppåtriktad rörelse. Senare ska skeden retardera -- då sker ungefär det omvända.

Men, jag behöver inte tänka på att medvetet kontrollera dessa komponenter -- jag kan helt enkelt fokusera min mentala energi på min Fib-Akuellt samtidigt som jag matar in sked efter sked med filmjölk. Det fungerar eftersom jag för länge sedan har lärt mig från sensororgan och annan konstruktion hur det känns när krafter tar ut varandra och sprids ut på olika delar av kroppen. Systemet kompenserar automatiskt för detta eftersom olika motorprogram har utvecklats genom åren, samt att kroppen befinner sig i closed-loop med omvärlden. Det blir helt enkelt en återkoppling till hjärna och ryggmärg vartefter krafter förändras -- och jag svarar med automatik på detta. Därför är fotpinnetramset helt ointressant -- annat än som exempel på fundamental mekanik.


(f ö har de nog valt fel fotpinne -- i alla fall om man kör framåtlutad och med fåtpinnarna långt bak)
Bravo.
Så då sågar du boken som trams om jag har förstått ditt raljerande rätt.
Ödmjukt.

Jag är intresserad av att få veta mer om hur man faktiskt kör hoj.
Kan du länka till din bok?
 
Okej.
Finns det fler härinne som tycker att boken lär ut fel ang fotpinnarna?


Nej!

Jag tycker att beskrivningen kunde vara mer detaljerad men principen gäller vare sig man är medveten eller omedveten om att man använder den och jag vill gå så långt att de som säger sig inte använda den när det går TUNGT att svänga inte är medveten om hur de gör eller faktiskt gör på fel sätt.

Jag tycker att boken är mkt bra:tummenupp

Ett ganska enkelt sätt att begripa att det är den yttre foten som skall "trycka" är att sätta sig på en vanlig stol med hjul under och greppa en bordskiva el dyl och då svänga ex vis åt vänster(vilket betyder att man pressar med vänster hand samtidigt som man håller emot med höger, resultatet är då att man rullar åt höger på stolen-Tryck emot med höger fot=problemet löst:D
 
Nej!

Jag tycker att beskrivningen kunde vara mer detaljerad men principen gäller vare sig man är medveten eller omedveten om att man använder den och jag vill gå så långt att de som säger sig inte använda den när det går TUNGT att svänga inte är medveten om hur de gör eller faktiskt gör på fel sätt.

Jag tycker att boken är mkt bra:tummenupp

Ett ganska enkelt sätt att begripa att det är den yttre foten som skall "trycka" är att sätta sig på en vanlig stol med hjul under och greppa en bordskiva el dyl och då svänga ex vis åt vänster(vilket betyder att man pressar med vänster hand samtidigt som man håller emot med höger, resultatet är då att man rullar åt höger på stolen-Tryck emot med höger fot=problemet löst:D



Prova det här:

Ligg i en lång kurva med hyfsad fart - var noga med att ha marginaler - du vill ha marginaler när du provar nya saker.

TRYCK på yttrefotpinnen OCH gör inget annat som att vrida styret, flytta kroppen etc.
Och se vad som händer....


Japp. Inget hände, mer än att du möjligen får kramp i låret.


Klart som fan att man trycker på yttrefotpinnen när man flyttar kroppen men det är inte det som gör att man svänger, det är en konsekvens av att man behöver stöd när man "hoppar" omkring i sadeln.
 
Last edited:
Har testat detta lite grann, dock i motorvägshastighet mest då jag bara kört där sen jag läste detta och i sånna hastigheter så svänger hojen rätt bra även fast det känns som att man inte rubbar styret.
 
Ligg i en lång kurva med hyfsad fart - var noga med att ha marginaler - du vill ha marginaler när du provar nya saker.

TRYCK på yttrefotpinnen OCH gör inget annat som att vrida styret, flytta kroppen etc.
Och se vad som händer....


Japp. Inget hände, mer än att du möjligen får kramp i låret.

Nu handlar ju inte trycket på ytterkurvspinnen om att styra cykeln mer eller mindre när du redan ligger i en kurva. (tror du verkligen att någon trodde det?)

Jag har förstått att trycktrampet är en bra hjälp att precist utföra styrkommando före svängen.
Sedan ska man behålla trycket på ytterfotspinnen för att få en låg och bra förankring i cykeln genom svängen.
Från boken:
När du närmar dig svängpunkten förbereder du dig genom att inta korrekt sittställning, förankrar dig i yttre fotpinnen så att du är redo att tryck-trampa. Vid svängpunkten ger du styrkommando, ett kort tryck på styret precis så kraftigt och länge att motorcykeln får det nedlägg du önskar. Du behåller trycket på yttre fotpinnen, vilket ger stabilitet eftersom kroppens förankringspunkt i cykeln kommer längre ner. Dessutom stör du cykeln mindre medan den arbetar.
 
Last edited:
Vid sporthojskörning brukar man annars trycka på den inre fotpinnen eftersom man brukar hänga hela kroppens vikt på den. Sjukt jobbigt att i en vänsterkurva hänga hela kroppen åt vänster och sen försöka trycka på höger fotpinne när jag pressar fullt på vänster fotpinne istället.

Fotpinne'tramset' kanske kan användas när man inte använder kroppen till att köra vilket man egentligen borde göra med tanke på hur överlägset det är när det gäller nedlägg och grepp.

Det känns som att om man trycker på höger fotpinne i en vänsterkurva vill hojen resa sig, blir det inte så, eller är det bara min hoj som reagerar så? :va
 
Nu handlar ju inte trycket på ytterkurvspinnen om att styra cykeln mer eller mindre när du redan ligger i en kurva. (tror du verkligen att någon trodde det?)

Jag har förstått att trycktrampet är en bra hjälp att precist utföra styrkommando före svängen.
Sedan ska man behålla trycket på ytterfotspinnen för att få en låg och bra förankring i cykeln genom svängen.
Från boken:

Se någon som läst och FÖRSTÅTT!
Det handlar om din förankring i mc'n.
Har någon av er hört talas om snabbstyrning? Några kanske... Men jag är rätt säker på att många av er inte har en aning om vad det är.
Vid en snabbstyrning utan tryck-tramp så hänger du inte riktigt med som förare.
Vad händer då vid en snabbstyrning?
Låt säga att du kommer på en raka.. tex på Gälleråsen.. Du kommer in mot Mikes Corner (nya tröset) Där ligger man nu efter vänsterkant.. Man tar en mycket sen svängpunkt och trycker till med motstyrning.. Hårt och snabbt.
Vad händer då med hojen??
Jo den flippar snabbt.. Mycket snabbt ner till den nedläggningsvikel du önskar.. Anvädner du inte i detta läge "tryck-tramp" så hänger inte du som förare med när hojen flippar.. Blir lite som om man rycker bort duken under glaset... Detta skapar instabil mc..
Samma teori använder du när du bromsar en mc. "Tryck-tramp" men denna gång på båda sidor.. Räta upp rygg.. spänn rygg och mage.. Var avslappnad i armarna...
Denna bromsteknik gör att du klarar av en hård inbromsning med enbart en hand och ändå sitta kvar helt normalt i sadeln..

Detta var bara exempel på hur du anväder "tryck-tramp"
 
Vad händer då vid en snabbstyrning?
Låt säga att du kommer på en raka.. tex på Gälleråsen.. Du kommer in mot Mikes Corner (nya tröset) Där ligger man nu efter vänsterkant.. Man tar en mycket sen svängpunkt och trycker till med motstyrning.. Hårt och snabbt.
Vad händer då med hojen??
Jo den flippar snabbt.. Mycket snabbt ner till den nedläggningsvikel du önskar.. Anvädner du inte i detta läge "tryck-tramp" så hänger inte du som förare med när hojen flippar.. Blir lite som om man rycker bort duken under glaset... Detta skapar instabil mc..
Samma teori använder du när du bromsar en mc. "Tryck-tramp" men denna gång på båda sidor.. Räta upp rygg.. spänn rygg och mage.. Var avslappnad i armarna...
Denna bromsteknik gör att du klarar av en hård inbromsning med enbart en hand och ändå sitta kvar helt normalt i sadeln..

Detta var bara exempel på hur du anväder "tryck-tramp"

Ska man alltså trycka aktivt på motsatt sida mot dit man ska svänga..? Detta kanske sker automatiskt när man flyttar kroppen in mot kurvan? I kurvan vet jag att jag hänger på inre fotpinnen och i andra knävecket, fotpinnen på andra sidan trampar jag på när jag ska räta upp hojen och flytta rätt kroppen igen.

Inbromsningsexemplet är klockrent, det använder jag aktivt så det är inte så svårt att förstå men att trycka på motsatt håll i kurvan..... :va
 
Ska man alltså trycka aktivt på motsatt sida mot dit man ska svänga..? Detta kanske sker automatiskt när man flyttar kroppen in mot kurvan? I kurvan vet jag att jag hänger på inre fotpinnen och i andra knävecket, fotpinnen på andra sidan trampar jag på när jag ska räta upp hojen och flytta rätt kroppen igen.

Inbromsningsexemplet är klockrent, det använder jag aktivt så det är inte så svårt att förstå men att trycka på motsatt håll i kurvan..... :va

Helt riktigt.. Svänger du höger trycker du på vänster fotpinne och med vänster lår mot tank. Dvs tryck benet mot tanken..
På den inre fotpinne ska du inte ha något tryck alls..
Om vi tittar på vad du gör med det trycket är att "försöka pressa bort" däcken från assfallten.. Och det vill vi ju inte ska hända..
Dessutom om du ligger så långt ner att fotpinnen börjar skrapa i Då finns risken att pinnen inte kan vika upp sig.. Bakhjulet lättar och det kan bli riktigt spännande.
För att då inte tala om vad som kan hända om du skulle råka halka av pinnen med foten.. i fullt nedlägg.. :näsblod .
 
"Om du tror att du kan styra cykeln enbart genom att använda kroppsvikten, är jag glad att du kan läsa detta, för med lite mindre tur kunde du lika gärna varit död"

-citat från Full Kontroll
 
Helt riktigt.. Svänger du höger trycker du på vänster fotpinne och med vänster lår mot tank. Dvs tryck benet mot tanken..
På den inre fotpinne ska du inte ha något tryck alls..
Om vi tittar på vad du gör med det trycket är att "försöka pressa bort" däcken från assfallten.. Och det vill vi ju inte ska hända..
Dessutom om du ligger så långt ner att fotpinnen börjar skrapa i Då finns risken att pinnen inte kan vika upp sig.. Bakhjulet lättar och det kan bli riktigt spännande.
För att då inte tala om vad som kan hända om du skulle råka halka av pinnen med foten.. i fullt nedlägg.. :näsblod .

Ok, jag tror jag börjar fatta vad du menar. Tanken är helt enkelt så att jag ska kunna tappa foten från inre fotpinnen utan att det påverkar min kroppsställning i kurvan, mao inget tryck i kurvan utan helt hänga i yttre benet och det enda trycket den inre benet har är knäet mot asfalten. Får ta och prova det så fort som möjligt låter det som.
 
Samma teori använder du när du bromsar en mc. "Tryck-tramp" men denna gång på båda sidor.. Räta upp rygg.. spänn rygg och mage.. Var avslappnad i armarna...
Denna bromsteknik gör att du klarar av en hård inbromsning med enbart en hand och ändå sitta kvar helt normalt i sadeln..

Samt knipa med låren mot tanken annars känns det som om det är omöjligt att göra enligt beskrivningen ovan :va
 
Samt knipa med låren mot tanken annars känns det som om det är omöjligt att göra enligt beskrivningen ovan :va
om du trycker frå fotpinnen och pressar låret mot tanken med vänster ben sen gör likadant med höger ben.. så kniper du ju om tanken... :)

Helt riktigt..
 

Det känns som att om man trycker på höger fotpinne i en vänsterkurva vill hojen resa sig, blir det inte så, eller är det bara min hoj som reagerar så? :va

Precis så. Det är också vad som står i boken om du kollar lite längre fram - du får större marginaler för nerlägg.
 
Ok, jag tror jag börjar fatta vad du menar. Tanken är helt enkelt så att jag ska kunna tappa foten från inre fotpinnen utan att det påverkar min kroppsställning i kurvan, mao inget tryck i kurvan utan helt hänga i yttre benet och det enda trycket den inre benet har är knäet mot asfalten. Får ta och prova det så fort som möjligt låter det som.

Visst är det kul att knäskrapa.. Men ack så dyrt med puckar.. :)
Använd knät som ett känselspröt.. Det talar om för dig hur mycket du lutar.. Lätt i med knä bara.. När det släpar i marken så ska du inte trycka. Hellre dra in knä lite så att du inte skrapar.. *
I hårt nedlägg behövs det inte mycket för att du ska förlora fästet. Det kan räcka med ett lätt tryck från ditt knä för att bakhjulet ska lyfta...
 
Visst är det kul att knäskrapa.. Men ack så dyrt med puckar.. :)
Använd knät som ett känselspröt.. Det talar om för dig hur mycket du lutar.. Lätt i med knä bara.. När det släpar i marken så ska du inte trycka. Hellre dra in knä lite så att du inte skrapar.. *
I hårt nedlägg behövs det inte mycket för att du ska förlora fästet. Det kan räcka med ett lätt tryck från ditt knä för att bakhjulet ska lyfta...

Jag menade inte att man lägger tryck med knäet, bara att det är där det hamnar. :)

Finns det nåt bra sätt att träna det på?

Precis så. Det är också vad som står i boken om du kollar lite längre fram - du får större marginaler för nerlägg.

När jag ligger i en kurva vill jag inte att hojen ska resa sig, då hamnar jag inte där jag planerat. Däremot om man flyttar tyngdpunkten inåt i kurvan - alltså kroppen - så kan man lägga ner mindre.
 
Last edited:
Jag menade inte att man lägger tryck med knäet, bara att det är där det hamnar. :)

Finns det nåt bra sätt att träna det på?



När jag ligger i en kurva vill jag inte att hojen ska resa sig, då hamnar jag inte där jag planerat. Däremot om man flyttar tyngdpunkten inåt i kurvan - alltså kroppen - så kan man lägga ner mindre.

Bra sätt att träna.. jo varje gång du kör en krokig väg.. ;)
Det behöver inte gå fort för att träna in detta.
När vi kör på bana brukar vi säga max 80% av din kapcitet.. Du ska då ha minst 20% att lägga till övningen..
Kör du för fort så blir ditt focus på att överleva.. och då missar du övningen..

Jag har fått en bra beskrivning om hur man ska tänka..
Du har 100 kr.. Du kommer in med hög fart mot en kurva som kostar 70 kr, inbromsningen kostar 50 kr.. 100-70-50=-20kr dvs du klotar. Var kan vi tjäna pengar??? Kurvan kostar ju 70 kr.. Jo i inbromsningen.. Om du kör så din bromsning istället kostar 10 kr.. 100 -70-10= 20 kr Vipps vi har 20 kr vi kan köpa annat för...

Get it???
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top