Till alla kamphundshatare!

Jag undrar om den nosade och slickade på "Westien" först?!
http://aftonbladet.se/vss/malmo/story/0,2789,1103564,00.html
" Pitbullens ägare tvingades bända upp sin hunds käkar med skruvmejsel för att få den att släppa." :tummenupp

Du älskar rubriker eller..?

Det stod också "Han hugger för att döda" med stora bokstäver över hela sidan, längre ner på sidan var en bild (ca 5x5 cm) på den stackars westien som hade blivit 'anfallen'. Med mycket god vilja kunde man kanske se ett liiitet sår på ena örat, och trots att hunden är vit fanns inget blod i hans päls, varken på örat eller runt det.

En westie som har blivit attackerad av en pitbull som 'högg för att döda' hade inte haft ett sår på örat. Den hade varit död.

Och här tycker jag vi stänger tråden för av erfarenhet kommer det nu uppstå massa pajkastning hit och dit och olika påhopp och trams. De som vill kan läsa de andra redan stängda trådar om kamphundarnas väl och ve. :)

...

En westie som har blivit attackerad av en pitbull som 'högg för att döda' hade inte haft ett sår på örat. Den hade varit död.

Gött! Det hade visat den där westien att det inte var någon idé att försöka sätta sig upp.

Edit; Stavar som en.... tja, hund?

Last edited:
Med mycket god vilja kunde man kanske se ett liiitet sår på ena örat, och trots att hunden är vit fanns inget blod i hans päls, varken på örat eller runt det.

Läs den markerade bildtexten igen! :fakta

Det stod också "Han hugger för att döda" .

Jag såg inget om att "han hugger för att döda"... Jag såg och ser bara det som står i artikeln...

Bifogat

• westie.gif
    westie.gif
    28.2 KB · Visningar: 61
Löjlig film, löjlig hundras.
När det finns massvis med bra hundraser, varför välja en med erkänt dåligt rykte?
Är det samma syndrom som gör att "farliga" kvinnor/män har en beundrarskara?

Läs den markerade bildtexten igen! :fakta

Jag såg inget om att "han hugger för att döda"... Jag såg och ser bara det som står i artikeln...

Jag vet att hunden på DEN bilden inte har med texten att göra, och jag vet att det jag citerade inte stod DÄR, men bara så du vet så är inte nätupplagan och pappersupplagan identiska. Varken texten eller bilderna.

"Vidga dina vyer och du ska se.."

Gött! Det hade visat den där westien att det inte var någon idé att försöka sätta sig upp.

Edit; Stavar som en.... tja, hund?

Jag har inte på något sätt försvarat hundens "attack", jag tycker bara det är löjligt att alla som inte tycker om staffar/bull-hundar skriker i högan sky så fort de läser nåt sånt här. Ville bara upplysa om att det inte var en attack, då hade det gått mycket värre.

På samma sida stod det också om två schäfrar som hade attackerat en kille och hans lilla bodrderterrier, men vem f*n skriker om ett schäferförbud??

Men som Vaektra sa, så finns det redan tillräckligt många trådar om det här.

Ha en bra dag allihopa.

Last edited:
...

Jag har inte på något sätt försvarat hundens "attack", jag tycker bara det är löjligt att alla som inte tycker om staffar/bull-hundar skriker i högan sky så fort de läser nåt sånt här. Ville bara upplysa om att det inte var en attack, då hade det gått mycket värre.

På samma sida stod det också om två schäfrar som hade attackerat en kille och hans lilla bodrderterrier, men vem f*n skriker om ett schäferförbud??

Men som Vaektra sa, så finns det redan tillräckligt många trådar om det här.

Ha en bra dag allihopa.

Skriker och skriker...

Jag tycker det är bra att kamphundsförespråkarna hjälper till att göra profilen på kamphundar tydligare, så att de oupplysta massorna kan ta del av de redan invigdas gedigna kunnande. Alltså; attack av kamphund=obra för motståndarvovve.

Skriker och skriker...

Jag tycker det är bra att kamphundsförespråkarna hjälper till att göra profilen på kamphundar tydligare, så att de oupplysta massorna kan ta del av de redan invigdas gedigna kunnande. Alltså; attack av kamphund=obra för motståndarvovve.

Naturligtvis ska inga hundar attackera, en hundattack är aldrig bra, varken för hunden som attackerar eller för den som blir attackerad. Oavsett raser på hundarna.

ja usch hundar är värsta mördarna!!!!!!
Typiskt pitbulls <-- som det stavas!

Amerikansk pitbullterrier är en hundras inom terrier-gruppen, löst definierade som "pitbulls". Hundar av denna ras är kända för sin styrka, lojalitet och bestämdhet. Hundrasen förväxlas ofta med American staffordshire terrier, staffordshire terrier, bullterrier samt blandrashundar mellan dessa nämda raser och t.ex. rottweiler, dobermann och andra raser med samma temperament som rottweiler eller dobermann.

Den renrasiga pitbullterriern är inte tillåten att registrera i många länder, och måste i flera länder där den är tillåten bära munkorg.

Rasen har avlats fram genom att korsa terrier med bulldog eller hundar av mastifftyp. Detta för att kombinera terrierns snabbhet, ettrighet och kamplust med mastiffens styrka, mod och lojalitet. Förr skilde man på pitbull terrier och pitbull dogge där doggen är den större och tyngre som används inom vildsvinsjakt, weightpulling samt till viss del som vall- och vakthund medan terrierns främsta arbetsuppgifter är de samma som andra terrier, det vill säga råttjakt samt främst historiskt sett hundkamp. Båda typerna har självklart även använts som renodlad sällskapshund sedan över hundra år tillbaka. Att man numera inte skiljer på de båda typerna kan verka konstigt då båda i högsta grad fortfarande finns samt att kennelklubbarna tenderar att vara väldigt noga med olika rasspecifikationer. Skillnaderna mellan en amerikansk pitbullterrier och en amerikansk staffordshirebullterrier (Amstaff) kan också diskuteras länge. Många hävdar att skillnaderna är stora men faktum är att när American Kennel Club registrerade Amstaffen så använde man sig av 50 stycken renrasiga och i United Kennel Club registrerade pitbullar. Att dessa sedan skiljer sig idag beror på att pitbullen är en brukshund som avlats för prestation medan amstaffen avlats för att uppfylla en utseendeorienterad rasstandard.

Som sagt ovan är Pitbullterriern avlad på ren prestationsförmåga som brukshund och utseendet kan därför variera en hel del. Normal storlek på en hund av Terriertypen som är den vanligaste och den man egentligen syftar på är en mankhöjd på 45-55 cm med en vikt på 20-25 kilo. Allmänt kan sägas att en Pitbullterrier vanligtvis är något högre och slankare än kusinen American Staffordshirebullterrier.

Psyket är ofta missuppfattat på dessa hundar då de anses som mycket tuffa och modiga. En normal pitbullterrier är oftast ganska harig men samtidigt nyfiken och väldigt tillgiven. De är dessutom mycket envisa, vilket sammantaget gör dem till en hundras som kräver erfarenhet för att uppfostra och träna. Detta har lett till att många tagit till fel metoder, ofta våldsamma, i sin uppfostran, vilket i sin tur kan förklara många hundars instabila temperament och bidragit till rasens dåliga rykte.

Ägande av pitbulls är kontroversiellt, på grund av de attacker där hundar av denna ras varit inblandade i under de senaste årtiondena. Detta har lett till att ägandet av pitbulls begränsats eller förbjudits i flera länder. En väluppfostrad pitbull är inte aggressiv mot människor, och problemet med de hundar som ingår i statistiken för hundbett som resulterat i skador och dödsfall är i allmänhet grundad i att hundrasen attraherar människor som använder dem till att slåss och uppmuntran av aggressivt beteende eller att man saknar den kunskap som krävs för att sköta om och uppfostra hundrasen.

Enligt en studie av Merritt Clifton på tidningen Animal People så är pitbulls, Rottweilers och Presa Canarios samt dess blandraser ansvariga för 74% av attackerna som inkluderades i studien, och 68% av de attacker utförda mot barn.[1] I mer än två tredjedelar av fallen som inkluderades i studien så var de livshotande eller dödande attackerna det första noterade utfallet av djuret i fråga. Clifton konstaterar:

Om nästan vilken annan hund som helst har en dålig stund, så kan det resultera i att någon blir biten, men inte skadad för livet eller dödad, och risken är därför tolererbar. Om en pitbullterrier eller en Rottweiler har en dålig stund, blir ofta någon skadad för livet eller dödad -- och detta har skapat den faktiska risken som finns, som hundarna och deras offer betalar priset för”
Clifton anser även att "Pitbulls och Rottweilers alltså är hundar som inte bara måste hanteras speciellt, utan också måste reguleras med speciella bestämmelser, lämpliga i jämförelse med den risk de kan utgöra för allmänheten och andra djur, om de ska få hållas överhuvudtaget".

I en studie publicerad i Journal of the American Veterinary Medical Association år 2000[2], där dödliga hundattacker i USA mellan åren 1979-1998 undersöktes, konstaterades det att av 238 dödsfall där hundrasen var känd så var Pitbull terrier representerad i 76 av fallen. I slutsatserna noteras även att regleringar av ägandet för vissa hundraser är problematisk då det ofta är svårt att exakt avgöra hundarnas rasrenhet och släktträd.

JUST JA!!!
INTE JAG SOM HAR SKRIVIGT TEXTEN!! :yoparty

För det hade ju inte spelat någon roll för starstriker och han "anhängare" :D läser detta och skakar på huvet! så är det inte alla har fel jag har rätt!
Visst är det så gossar?
Dags att öppna ögonen och kanske försöka att förstå?
Eller ska vi behöva ta er tillbaka till årskurs ett?

I årskurs ett lär man sig läsa. Hade du varit bra på detta så hade du även läst slutet på din "copy&pastade" artikel där man kan utläsa följande:

"Enligt en studie av Merritt Clifton på tidningen Animal People så är pitbulls, Rottweilers och Presa Canarios samt dess blandraser ansvariga för 74% av attackerna som inkluderades i studien, och 68% av de attacker utförda mot barn.[1] I mer än två tredjedelar av fallen som inkluderades i studien så var de livshotande eller dödande attackerna det första noterade utfallet av djuret i fråga. Clifton konstaterar:

Om nästan vilken annan hund som helst har en dålig stund, så kan det resultera i att någon blir biten, men inte skadad för livet eller dödad, och risken är därför tolererbar. Om en pitbullterrier eller en Rottweiler har en dålig stund, blir ofta någon skadad för livet eller dödad -- och detta har skapat den faktiska risken som finns, som hundarna och deras offer betalar priset för”
Clifton anser även att "Pitbulls och Rottweilers alltså är hundar som inte bara måste hanteras speciellt, utan också måste reguleras med speciella bestämmelser, lämpliga i jämförelse med den risk de kan utgöra för allmänheten och andra djur, om de ska få hållas överhuvudtaget"

Last edited:

*klipp förmycket text för att bemöda sig läsa*

Ja, gör gärna det. Varför i hela fridens namn vill man ha en hund som idiotförklarar mig som ägare. Träningbyxor, förälder vid tidig ålder (typ sena tonåren) och kort utbildning är vad en sån hund symboliserar.

I årskurs ett lär man sig läsa. Hade du varit bra på detta så hade du även läst slutet på din "copy&pastade" artikel där man kan utläsa följande:

"Enligt en studie av Merritt Clifton på tidningen Animal People så är pitbulls, Rottweilers och Presa Canarios samt dess blandraser ansvariga för 74% av attackerna som inkluderades i studien, och 68% av de attacker utförda mot barn.[1] I mer än två tredjedelar av fallen som inkluderades i studien så var de livshotande eller dödande attackerna det första noterade utfallet av djuret i fråga. Clifton konstaterar:

Clifton anser även att "Pitbulls och Rottweilers alltså är hundar som inte bara måste hanteras speciellt, utan också måste reguleras med speciella bestämmelser, lämpliga i jämförelse med den risk de kan utgöra för allmänheten och andra djur, om de ska få hållas överhuvudtaget"

Visste väl att någon skulle komma med ett osmart inlägg utan att citera hela texten!
Grattis korvgubbe det blev du! :tummenupp

En väluppfostrad pitbull är inte aggressiv mot människor, och problemet med de hundar som ingår i statistiken för hundbett som resulterat i skador och dödsfall är i allmänhet grundad i att hundrasen attraherar människor som använder dem till att slåss och uppmuntran av aggressivt beteende eller att man saknar den kunskap som krävs för att sköta om och uppfostra hundrasen.

om du hade läst lite längre eller läst hela texten kanske ditt inlägg hade hållt?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti