olja???

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
ska köpa olja i eftermiddag!

vilken använder ni om ni använder någon!eller vet viken som är bäst!??

motul eller castrol gps??

För att försöka vara liiiite seriös, kolla stickysarna i teknik o mekhörnan. Dessutom finns väl en miljon trådar om detta.

Jag kör Castrol GPS, Repsol helsyntet, Statoil helsyntet, Shell helsyntet. Alla funkar kanon. Nästa olja blir biltema dock.

Kör biltemas racingolja i både R1a och Xt, funkar prima!

vart motul!hade lite rabatt på den!och vet att det säkert finns massor med trådar om detta men hade så lite tid på mig just då:( så denna tråd kan tas bort!men tack för dom snabba svaren!:)

Jag tror det är skitsamma vilken av dom 2 du väljer. Ärligt, hur stor skillnad kan det va :va

Jag kör Motul i min hoj.

Kör själv min preppade fireblade på Biltemas racing olja.
Funkar fin fint och kostar lagom!

Detta då på Dr.Biles inrådan, ni vet han som skrivit spaltmil om just olja.

Köpte häromdan 1 liter SBK 15w50 olja på OK, 169:-... Biltema tar 69,90:- per liter. Känns grymt omotiverat att köpa olja för 100:- mer per liter. Biltema here i come! Undviker i det mesta biltema, men vätskor och dylikt med kvalitetsfordringar är bara att handla. Observera att den "vanliga" MC oljan för 4 taktare inte är JASO MA!

Blev tvungen att kolla lite och märkte att biltemas olja (API-SH) uppfyller en nyare norm än vad Castrol GPS (API-SG) gör.

saxat från mc-poolens sida

" De viktigaste förbättringarna som SJ-normen (näst nyaste) har jämfört med SH (näst, näst nyast) är följande:
Lägre volatilitet (flyktighet) för lägre oljeförbrukning och avgaskontroll.
Förbättrad skumningskontroll som förstärker smörjförmågan vid höga varvtal, s.k. high RPM operation.
Minskade avlagringar vid höga temperaturer för att klara bränsle- och avgaseffektiviteten i dagens högtemperaturmotorer.
Förbättrat tillsatspaket, designat för att skapa låga avgasutsläpp och för att förlänga katalysatorns livslängd genom bl.a. lägre fosforhalt i motoroljorna.
Förbättrad teststandard för låga temperaturer för att säkerställa tillräckliga lågtemperaturegenskaper samt för att ge bättre lågtemperaturegenskaper."

saxat från autorepair.about.com/

"API SG Definition: Denotes service typical of recent gasoline engines and some diesel engines in recommended maintenance procedures. API SG has been superseded by API SH and became obsolete Jan. 1, 1996."

"API SH Definition: Adopted in 1992 for describing engine oil first mandated in 1993. This oil is for use in service typical of gasoline engines in current and earlier passenger cars, van and light truck operations under vehicle manufacturers' recommended maintenance procedures. API SH engine oils provide performance exceeding API SG in areas of deposit control, oil oxidation, wear protection and rust/corrosion protection and have been tested in accordance with the CMA Code of Practice."

M.a.o Biltemas olja är bättre än Castrol GPS... :rolleyes:

Last edited:
Köpte häromdan 1 liter SBK 15w50 olja på OK, 169:-... Biltema tar 69,90:- per liter. Känns grymt omotiverat att köpa olja för 100:- mer per liter. Biltema here i come! Undviker i det mesta biltema, men vätskor och dylikt med kvalitetsfordringar är bara att handla. Observera att den "vanliga" MC oljan för 4 taktare inte är JASO MA!

Blev tvungen att kolla lite och märkte att biltemas olja (API-SH) uppfyller en nyare norm än vad Castrol GPS (API-SG) gör.

saxat från mc-poolens sida

" De viktigaste förbättringarna som SJ-normen (näst nyaste) har jämfört med SH (näst, näst nyast) är följande:
Lägre volatilitet (flyktighet) för lägre oljeförbrukning och avgaskontroll.
Förbättrad skumningskontroll som förstärker smörjförmågan vid höga varvtal, s.k. high RPM operation.
Minskade avlagringar vid höga temperaturer för att klara bränsle- och avgaseffektiviteten i dagens högtemperaturmotorer.
Förbättrat tillsatspaket, designat för att skapa låga avgasutsläpp och för att förlänga katalysatorns livslängd genom bl.a. lägre fosforhalt i motoroljorna.
Förbättrad teststandard för låga temperaturer för att säkerställa tillräckliga lågtemperaturegenskaper samt för att ge bättre lågtemperaturegenskaper."

saxat från autorepair.about.com/

"API SG Definition: Denotes service typical of recent gasoline engines and some diesel engines in recommended maintenance procedures. API SG has been superseded by API SH and became obsolete Jan. 1, 1996."

"API SH Definition: Adopted in 1992 for describing engine oil first mandated in 1993. This oil is for use in service typical of gasoline engines in current and earlier passenger cars, van and light truck operations under vehicle manufacturers' recommended maintenance procedures. API SH engine oils provide performance exceeding API SG in areas of deposit control, oil oxidation, wear protection and rust/corrosion protection and have been tested in accordance with the CMA Code of Practice."

M.a.o Biltemas olja är bättre än Castrol GPS... :rolleyes:

Får jag fråga dej!?
VART har du någonsin sett dom göra ett test på feltemas olja?
Förutom att ni alla vet att oljan har inte blivigt testad!
Och ni lurar på folk och köpa skitolja! För det är precis vad det är!
Håller biltema samma kvalité som castrol R4:a då ska jag fan drika en liter av den skitoljan!
Säg vad ni vill om vad som står på ettiketten men just biltemas olja använder folk som kör dragracing(bil) och kör in nya motorer, just för att det sliter in fint.
Men att ligga och köra med biltema olja i flera hundra mil på en så högvarvig motor som en hoj är skulle jag aldrig rekomendera till någon.
Varför inte köpa castrol som har 60års erfarenhet med olja då vet man vad man får iaf.
Ni alla som kör på biltema säger jag så här: Jag hoppas verkligen ALDRIG att jag råkar köpa någon av era hojjar!
/mvh jonas :)

För att en olja ska få klassas enl API-normen så testas den enligt standardiserade metoder med standardiserad utrustning av API-auktoriserade institutioenr/labb.
Du kan läsa mer om API, som är en fristående ingenjörsförening/klassningsinstitution, på deras sight: http://new.api.org/certifications/engineoil/index.cfm Där står hur testning går till etc.

Jag tror att du oroar dig i onödan.

Mvh
Jörgen

Får jag fråga dej!?
Håller biltema samma kvalité som castrol R4:a då ska jag fan drika en liter av den skitoljan!
Säg vad ni vill om vad som står på ettiketten men just biltemas olja använder folk som kör dragracing(bil) och kör in nya motorer, just för att det sliter in fint.
Men att ligga och köra med biltema olja i flera hundra mil på en så högvarvig motor som en hoj är skulle jag aldrig rekomendera till någon.
Varför inte köpa castrol som har 60års erfarenhet med olja då vet man vad man får iaf.
Ni alla som kör på biltema säger jag så här: Jag hoppas verkligen ALDRIG att jag råkar köpa någon av era hojjar!

Får jag fråga dej!?

Var har du fått din fakta och kunskap ifrån gällande Biltemas eller andras oljor? Utbildad, egen erfarehet eller har du hört av en kompis?
Blir nyfiken på vad du baserar ditt uttalande på?

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back