water wetter

• Thread starter Thread starter axelsson_vpg
  • Start date Start date

axelsson_vpg

Guest
tjenare. jag har hört talas om water wetter som gör att kylaren smörjs bättre + att motorn går ner lite i temp!

jag har ju vanlig glykol i kylaren, kan man stoppa ner "WW" i kylaren också?

orsaken för att jag vill ha ww är då man kör i stan, motorn kan bli mycket varm i långa köer, jag tänkte prova och kolla om det ger någon skilldnad!

så om någon kan något om det här medled + vad det igentligen gör så skriv gärna! :rolleyes:

funkar genom att ytspänningen mellan vattenmolekylerna minskar o därmed förskjuts kokpunkten över hundra grader!..har man tex en maskin som lätt blir varm o kommer upp till 100grader C , o sen tillsätter WW, så sjunker ju den aktuella vattentmpen tack vare ytspänning minskar..:tummenupp
..till o börja med..

[O ja... de e ju också glykol molekyler i blandningen,,,i know..

Last edited:
tjenare. jag har hört talas om water wetter som gör att kylaren smörjs bättre + att motorn går ner lite i temp!

jag har ju vanlig glykol i kylaren, kan man stoppa ner "WW" i kylaren också?

orsaken för att jag vill ha ww är då man kör i stan, motorn kan bli mycket varm i långa köer, jag tänkte prova och kolla om det ger någon skilldnad!

så om någon kan något om det här medled + vad det igentligen gör så skriv gärna! :rolleyes:
Utan att veta säkert tvivlar jag starkt på att det skulle göra att motorn går svalare. Kylaren behöver ingen smörjning, däremot behöver vattenpumpen det och det är där ww kommer in.

Water wetter är framtaget för racehojar. Man får inte ha glykol i kylaren på en racehoj eftersom det blir väldigtt halt om en kylare springer läck och läcker ut på banan. Samtidigt klarar sig vattenpumpen inte utan någon form av smörjmedel. Alltså använder man specialprodukten water wetter i racehojar. Den är inte hal men smörjer.

Att motorn blir varm i långa köer är helt normalt. Har du bara en fungerande termostat/fläkt så är det inget att oroa sig för. Om jag minns det rätt så går det bra att blanda ww med glykol, men du vinner ingenting på det. Jag vill också minnas att ww inte har glykolets köldegenskaper, dvs det skyddar inte mot köldsprängning i minusgrader.

Hålls till glykol.

Och Waterwetter dyrt som det är... ersätts lämpligast med en flaska vattenpumpssmörjning för 19 kronor på Biltema.
Finns på mackar oxå men då kostar de som vanligt det dubbla...

Ta bort ytspänningen kan man f.ö göra med EN droppe diskmedel oxå...

Last edited:
blir väl aldrig varmt i luleå...:D

tror inte ww smörjer mer.....

men den kyler väldigt bra...

dock tror jag att den inte kyler så mycket bättre än glykol när hojen står still....

ska väl inte vara nån fara då du har en fläkt på hojen...

ww används flitigt i hårt trimmade crossar...mest för att få ur all effekt ur dem ur slutet på heatet.....

Jag håller med Bingo, dessutom är jag tveksam till att kokpunkten på vattnet kan skjutas upp högre än vad den är med vatten + glykol. De fåtal grader WW eventuellt sänker tempraturen med är verkligen inte värt något, du har dessutom en fläkt på kylaren.

ok! jag ska nog ändå använda mig av ww pga sänkt temp + bättre smörjning

På vilket sätt har du ett problem med dålig kylarpumpssmörjning idag?
Äh, skit samma, kasta iväg dina pengar och tid om du vill.

Edit: Damn, vilken snabb quote av mig ;)

Last edited:
ok! jag ska nog ändå använda mig av ww pga sänkt temp + bättre smörjning

Jag håller med Bingo, dessutom är jag tveksam till att kokpunkten på vattnet kan skjutas upp högre än vad den är med vatten + glykol. De fåtal grader WW eventuellt sänker tempraturen med är verkligen inte värt något, du har dessutom en fläkt på kylaren.

Helt riktigt.

Och det är TRYCKET i ett slutet system som höjer kokpunkten mest.

Waterwetters egen reklam visar bilder på luftblåsor i inneslutningarna i kylkanalerna, dvs = ingen anliggning (vätning) av kylvätska på just den punkten.
WW bryter då ytspänningen och en betydligt störe yta inne i kylkanalen väts = effektivare kylning.
WW höjer alltså ingen kokpunkt.
Däremot transporteras mer värme bort pga den ökade vätningen.

Har man en motor som aldrig kokar, hur hårt man än kör, behöver man alltså inte köpa ww.
Såvitt man tillåts ha glykol då, ska tilläggas.
Glykolen har ju fle och bättre egenskaper än WW så att gå från glykol till WW "bara för att" är att skjuta sig i foten.

Mina 2

Last edited:
men den kyler väldigt bra...

ww används flitigt i hårt trimmade crossar...mest för att få ur all effekt ur dem ur slutet på heatet.....
Alltså, det där låter jäkligt konstigt. Om det stämmer så betyder det ju att ww/vatten måste leda bort värmen effektivare än glykol/vatten. Det tror jag på först när jag fått en rimlig förklaring.

Att medlet möjligen sänker tempen momentant kan jag köpa. Men i slutändan handlar det ju ändå om en given mängd värme som måste ledas bort. Jag tror inte att det problemet löses så enkelt.

Waterwetters egen reklam visar bilder på luftblåsor i inneslutningarna i kylkanalerna, dvs = ingen anliggning (vätning) av kylvätska på just den punkten.
WW bryter då ytspänningen och en betydligt störe yta inne i kylkanalen väts = effektivare kylning.
Det där låter som en rimlig förklaring men mer som marknadsföringssnack. Man skulle kunna ersätta ww:t med yes diskmedel, som bryter ytspänningen jäkligt bra, och kunna hävda samma sak. En luftblåsa får man knappast bort genom att minska ytspänningen. Den får man bort genom att lufta systemet ordentligt. Hur skulle luftbubblan påverkas av lägre ytspänning, minskar den i volym och ökar i tryck?

Last edited:
Alltså, det där låter jäkligt konstigt. Om det stämmer så betyder det ju att ww/vatten måste leda bort värmen effektivare än glykol/vatten. Det tror jag på först när jag fått en rimlig förklaring.

Att medlet möjligen sänker tempen momentant kan jag köpa. Men i slutändan handlar det ju ändå om en given mängd värme som måste ledas bort. Jag tror inte att det problemet löses så enkelt.

Om bror läser mitt tidigare inlägg ser han varför ww kan göra värmeavledningen bättre.

KAN skriver jag för det finns inga naturlagar på att motorer har ett problem med detta.
Möjligen KAN det vara lokala problem pga konstruktionsmissar så att systemet inte luftar ur sig under drift.
Sånt fick man ibland hjälpa till med på gamla bilar eller trilskande hojar genom att leta upp/skapa ett kraftigt lut och sedan köra motorn så luften fick hjälp att hitta ut.

Det där låter som en rimlig förklaring men mer som marknadsföringssnack. Man skulle kunna ersätta ww:t med yes diskmedel, som bryter ytspänningen jäkligt bra, och kunna hävda samma sak. En luftblåsa får man knappast bort genom att minska ytspänningen. Den får man bort genom att lufta systemet ordentligt. Hur skulle luftbubblan påverkas av lägre ytspänning, minskar den i volym och ökar i tryck?

Precis helt rätt och riktigt!
En droppe Yes, och sen lite billig vattenpumpssmörjning.

Grundproblemet är som du anar att lufta systemet rätt.
Många motorer har idiotiska konstruktioner där utlopp inte sitter på högsta punkten osv, där det tillåts luftfickor.
Moderna japanska radfyror har löst detta delvis gennom hög genomströmningshastighet i systemet, där det alltså är sån skjuts på kylvätskan att luftbubblor spolas bort.

Last edited:
Om bror läser mitt tidigare inlägg ser han varför ww kan göra värmeavledningen bättre.

KAN skriver jag för det finns inga naturlagar på att motorer har ett problem med detta.
Möjligen KAN det vara lokala problem pga konstruktionsmissar så att systemet inte luftar ur sig under drift.
Skriv snabbare då, så man inte hinner svara först :D

Alltså, jag kan fortfarande inte fatta hur ww:n kan minska luftbubblornas volym. Alternativt kan man tänka sig att ww hjälper dem att hitta ut ur kylsystemet men det låter ännu underligare.

Nä fan, glykol i gathojar och ww i racehojar. Glykol därför att det sänker vattnets fryspunkt och man slipper frostsprängt block för att man glömt ersätta ww:n med glykol under vintern.

kökörning + varmt lär inte inträffa speciellt ofta i lule:D

Nä - det lär väl endast vara möjligt om hela stan brinner SAMTIDIGT som de delar ut gratis Nyckelöl på bryggeriet! :D

Skriv snabbare då, så man inte hinner svara först :D

Alltså, jag kan fortfarande inte fatta hur ww:n kan minska luftbubblornas volym. Alternativt kan man tänka sig att ww hjälper dem att hitta ut ur kylsystemet men det låter ännu underligare.

Nä fan, glykol i gathojar och ww i racehojar. Glykol därför att det sänker vattnets fryspunkt och man slipper frostsprängt block för att man glömt ersätta ww:n med glykol under vintern.

Jag drabbades oxå av det seeeega SH!

Nej ww minskar inte bubblornas volym, men då bubblornas storlek bestäms av ytspänningen så kan ww göra att en större bubbla sönderdelas till fler små.

Ja stackars Affe R1 som du kan läsa om på annan plats fick betala dyrt för glömskan att det bara var ww + vatten i systemet.
Nu monterar vi en ny topp i hans maskin i morrn.
Sånt känns extra surt då toppen som gick sönder inte ens GÅR att laga.. och inte har pajat under aktiv tjänst s.a.s utan "bara" pajat utan sköj!

Last edited:
Glykol i sig försämrar väl kylegenskaperna? Poängen med glykol är väl antifrys/smörjning/korrossionsskydd?

Nej ww minskar inte bubblornas volym, men då bubblornas storlek bestäms av ytspänningen så kan ww göra att en större bubbla sönderdelas till fler små.

Ja stackars Affe R1 som du kan läsa om på annan plats fick betala dyrt för glömskan att det bara var ww + vatten i systemet.
Nu monterar vi en ny topp i hans maskin i morrn.
Sånt känns extra surt då toppen som gick sönder inte ens GÅR att laga.. och inte har pajat under aktiv tjänst s.a.s utan "bara" pajat utan sköj!
Hähä, nu känns det iofs som att vi har avhandlat det här ämnet tillräckligt och att vi är överens men bara för att det är du fortsätter jag lite till :D

Det är möjligt att jag minns det helt fel från fysiklektionerna i skolan men är det inte så att om du delar upp en bubbla i två små så blir de två små bubblornas sammanlagda area större än för den enda?

Glykol i sig försämrar väl kylegenskaperna? Poängen med glykol är väl antifrys/smörjning/korrossionsskydd?

Nja att glykol skulle försämra kapacitiviteten på vätskan ställer jag mig tveksam till. Däremot höjer det kokpunkten lite vilket är viktigare.

Här en demo på WW:

http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp?subCategoryID=4&coolantFlash=1

Håll till godo! :)

Hähä, nu känns det iofs som att vi har avhandlat det här ämnet tillräckligt och att vi är överens men bara för att det är du fortsätter jag lite till :D

Det är möjligt att jag minns det helt fel från fysiklektionerna i skolan men är det inte så att om du delar upp en bubbla i två små så blir de två små bubblornas sammanlagda area större än för den enda?

JOdå, helt rätt igen!
Ett klot med dubbla radien har en 4x störe volym så långt allt rätt.

Men..(alltid detta men) en fri bubbla i kylvätskan utgör inget problem, det är de bubblor som isolerar metallen i motorn från kontakt med kylvätskan som är dåliga.
Man reducerar alltså den dåliga bubblan och det som reduceras sätter av som bubblorna i läsken. Förhoppningsvis ut i expanssionskärlet så småningom m.a.o.

Last edited:
Nja att glykol skulle försämra kapacitiviteten på vätskan ställer jag mig tveksam till. Däremot höjer det kokpunkten lite vilket är viktigare.

Här en demo på WW:

JOdå, helt rätt igen!
Ett klot med dubbla radien har en 4x störe volym så långt allt rätt.

Men..(alltid detta men) en fri bubbla i kylvätskan utgör inget problem, det är de bubblor som isolerar metallen i motorn från kontakt med kylvätskan som är dåliga.
Man reducerar alltså den dåliga bubblan och det som reduceras sätter av som bubblorna i läsken. Förhoppningsvis ut i expanssionskärlet så småningom m.a.o.
Ok, jag förstår. Jag såg en film om nåt teflonbaserat tillsatsmedel till bensinen medel som minskar slitaget i motor radikalt. Det hela var mycket väl beskrivet. Vad säger du, ska jag slå till och köpa en dunk sånt? :D

Här en demo på WW:

Den demo'n talar ju för min fråga. :D
Har ju egentligen ingen direkt grund för informationen men jag har haft intrycket av att 100% vatten leder bort värmen bättre än en 50/50 blandning vatten/glykol.

Ok, jag förstår. Jag såg en film om nåt teflonbaserat tillsatsmedel till bensinen medel som minskar slitaget i motor radikalt. Det hela var mycket väl beskrivet. Vad säger du, ska jag slå till och köpa en dunk sånt? :D

Ha ha!
Nej spara de slantarna...
Likaväl som att ww BARA sänker tempen i de motorer som har problem. DET sa inte reklam-mannen på filmen!
OCH om termostaten redan ÄR vidöppen (dvs det finns ingen mer reservkapacitet i vare sig flöde eller kylförmåga i kylaren)

Kompisen hade ett tag en kylarfirma i Västerås. De flesta kylproblem som existerade var för att cellpaketen satte igen.
Infarkt alltså.
Så spolar man sin kylare baklänges med en högflödande slang (brandslang typ) då och då. så lever den i evighet.
Själv har jag räddat nån kylare med en häxbrygd av kaustiksoda, kokande vatten och kalkosan!
Inte att rekommendera för vekhjärtade, då man inte får låta skiten verka FÖR länge! :D

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back