water wetter

• Thread starter Thread starter axelsson_vpg
  • Start date Start date
De flesta kylproblem som existerade var för att cellpaketen satte igen.
Infarkt alltså.
Så spolar man sin kylare baklänges med en högflödande slang (brandslang typ) då och då. så lever den i evighet.

är det någon mening med att byta glykol någon gång eller är det bara att köra på?

har byggt om mitt kylssystem lite.. blir aningen varmare än förr både under körning samt stillastående..
undrar om WW kan hjälpa mig?
kan man blanda det med lite glykol el måste jag få ur hela systemet?

PÅ samma sätt.

Det är bara glykol med en ww-liknande produkt i sig.
KOnserverad gröt skulle jag vilja säga, och förbannta dyr sådan!

Jag vill göra ett litet tekniskt utlägg här...

Många tror, och i reklamen verkar det som, att sänka temperaturen på sin motor är nåt bra.
Det är det inte!
Varje grad du kyler bort och ut i atmosfären är energi som annars hade blivit rörelseenergi på kolven!
Värme är ju effekt, och kyler du bort den så blir motorn slöare.

M.a.o ska en motor ALLTID gå så varmt den kan utan att koka!

Parentes: det som kan vara problem med motorer som kokar TROTS att kylvätsketempen i kylaren är låg, är just "lokal kokning" D.v.s vissa hotspots osv inne i en motor med dålig vätning/luftfickor och/eller dålig värmespridning till övrigt motorgods.

Så vad ni än gör och förleds tro, plocka INTE ur termostaten t.ex.

har byggt om mitt kylssystem lite.. blir aningen varmare än förr både under körning samt stillastående..
undrar om WW kan hjälpa mig?
kan man blanda det med lite glykol el måste jag få ur hela systemet?

Läs alla inlägg så vet du svaret och hade inte behövt fråga... Latoxe*! ;) :jäs
Kolla demofilmen på den länk jag la in tidigare!
M.v.h
Dr.

*gäller inte bara dig, utan alla som frågar om samma fråga i en tråd där JUST den frågan redan besvarats...

Last edited:
PÅ samma sätt.

Det är bara glykol med en ww-liknande produkt i sig.
KOnserverad gröt skulle jag vilja säga, och förbannta dyr sådan!

Många tror, och i reklamen verkar det som, att sänka temperaturen på sin motor är nåt bra.
Det är det inte!
Varje grad du kyler bort och ut i atmosfären är energi som annars hade blivit rörelseenergi på kolven!

Parentes: det som kan vara problem med motorer som kokar TROTS att kylvätsketempen i kylaren är låg, är just "lokal kokning" D.v.s vissa hotspots osv inne i en motor med dålig vätning/luftfickor och/eller dålig värmespridning till övrigt motorgods.

Så vad ni än gör och förleds tro, plocka INTE ur termostaten t.ex.

Läs alla inlägg så vet du svaret och hade inte behövt fråga... Latoxe*! ;) :jäs
Kolla demofilmen på den länk jag la in tidigare!
M.v.h
Dr.

*gäller inte bara dig, utan alla som frågar om samma fråga i en tråd där JUST den frågan redan besvarats...

har läst de mest, alla verkade yra så mycket :tungan men missade filmen.. bra film.

Hur stämmer det in på en luftkyld motor?
Vilken temperatur ska en luftkyld motor ha?, bland annat Ducati envisas med att ha luftkylda motorer....

har läst de mest, alla verkade yra så mycket :tungan men missade filmen.. bra film.
Men vaffan... Det där var ju en raklamanimation. Den säger dig inget vettigt. Den var inte ett dugg mer övertygande än filmerna de visade på TV-Shop förr i tiden där de "bevisade" att nån idiotisk teflonbaserad tillsatsprodukt till bensinen skulle minska slitaget och bränsleförbrukningen.

Jag tvivlar ytterst tarkt dels på att de där bubblorna de bubblade om öht skulle vara ett problem och orsaka högre temp, dels på att ww skulle ha någon större effekt på dem.

Min personliga erfarenhet är att det inte blir någon som helst skillnad. Och jag har använt ww och glykol på samma hoj - i gat- och raceskepnad.

Hur stämmer det in på en luftkyld motor?
Vilken temperatur ska en luftkyld motor ha?, bland annat Ducati envisas med att ha luftkylda motorer....

De får ju oftast den temp de får...

De går varmare än moderna vätskekylda dessutom.

Tempen regleras främst med val av kylflänsarnas area.
Den är då avpassad för originaleffekten...
Nåt att tänka på när man trimmar luftkylt.
Oljekylare blir då ett KRAV. Och finns en sån från början bör den bytas till en större.

För oljetempen är en av de mer kritiska punkterna i en motor, och kommer den upp över 130 grader så bryts oljan snabbt ner.

Last edited:
ok, så en motortemp på ex. 110 är inte skadligt då.

Nej det är inte skadligt. Så länge inte motorn kokar är allt lugnt.

Brasklapp: Är det din normala temp?
Det kan ju vara så att man t.ex "alltid" haft en viss temp under vissa förhållanden.
Plötsligt får man en högre temp.
Vad det beror på är då viktigt att ta reda på INNAN nåt händer.
Så håll koll på "normalläget".
Alla förändringar utifrån det måste följas upp. Så även om den inte kokar NU, så kommer garanterat nåt hända inom en given framtid.
Är dock 110 din normalbild så är det bara att somna om.

Brasklapp: Är det din normala temp?

Är dock 110 din normalbild så är det bara att somna om.

Nej, men ibland så går tempen upp till säg 102 eller 106 och som novis tänker man att "det här är inte bra", alltså ingen fara ifall tempen stiger och kylarfläkten går igång, luftkylda Ducati skulle heller inte ta stryk ifall tempen gick upp till 110-115 vid något tillfälle, bra veta så man inte blir "orolig" och försöker
få upp farten i onödan.

Nej, men ibland så går tempen upp till säg 102 eller 106 och som novis tänker man att "det här är inte bra", alltså ingen fara ifall tempen stiger och kylarfläkten går igång, luftkylda Ducati skulle heller inte ta stryk ifall tempen gick upp till 110-115 vid något tillfälle, bra veta så man inte blir "orolig" och försöker
få upp farten i onödan.

I onödan? :confused:

Fart är ALDRIG fel! :fakta

Bromsen är fartens värsta fiende! :fakta :fakta

In fart we believe! :fakta :fakta :fakta

;)

funkar genom att ytspänningen mellan vattenmolekylerna minskar o därmed förskjuts kokpunkten över hundra grader!..har man tex en maskin som lätt blir varm o kommer upp till 100grader C , o sen tillsätter WW, så sjunker ju den aktuella vattentmpen tack vare ytspänning minskar..:tummenupp
..till o börja med..

[O ja... de e ju också glykol molekyler i blandningen,,,i know..

So what om de hjälper 2 grader...Ligger man så nära kokning lär man lösa problemet på annat sätt

sätt manuell switch/en givare som gör att fläkten startar tidigare eller byt fläkt om du kör mkt i stan

Men vaffan... Det där var ju en raklamanimation. Den säger dig inget vettigt. Den var inte ett dugg mer övertygande än filmerna de visade på TV-Shop förr i tiden där de "bevisade" att nån idiotisk teflonbaserad tillsatsprodukt till bensinen skulle minska slitaget och bränsleförbrukningen.

Jag tvivlar ytterst tarkt dels på att de där bubblorna de bubblade om öht skulle vara ett problem och orsaka högre temp, dels på att ww skulle ha någon större effekt på dem.

Min personliga erfarenhet är att det inte blir någon som helst skillnad. Och jag har använt ww och glykol på samma hoj - i gat- och raceskepnad.

ja jag får väl se o berätta här sen då.. en annan härom dagen som sa han hade lägre temp..
de e ju bara pengar :rolleyes: what tha heck

ja jag får väl se o berätta här sen då.. en annan härom dagen som sa han hade lägre temp..
de e ju bara pengar :rolleyes: what tha heck
Sant, en flska som räcker till 7-8 kylare kostar en dryg femtilapp. Inre så mycket att jiddra om egentligen.

Ähh, kylning... VARMT ska det vara, det tycker gixxern om :) Inte behöver man oroa sig för något vatten heller :D

Det är det inte!

Då undrar vän av ordning varför min zxnia har drifttemp på låga 63grader? Det ska vara skitvarmt ute och man får köra som ett svin för att orka upp några grader till, bortsett kökörning givetvis. Tillslag på kylfläkt på 103grader.

Hur har de tänkt, japanerna??

Och nä, inget fel på termostaten för den som undrar.

Nja att glykol skulle försämra kapacitiviteten på vätskan ställer jag mig tveksam till. Däremot höjer det kokpunkten lite vilket är viktigare.

Japp glykol försämrar kapaciviteten (värmeöverföringsförmågan) i vätskekretsar. vi i vvs branschen kompenserar för detta i både kylkretsar och värmeåtervinningskretsar.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back