Verkar bli 1200 cc i WSBK.

V4:or har ju aldrig slagit igenom särskilt mycket i Sporthojssegmentet. Honda har ju varit ganska envisa med det tidigare men tvingats ge upp mycket pga bristande försäljning, även om de har VFR800 kvar.
 
...om du läser inläggen igen så kanske poletten trillar ner och du förstår att...
Känns som jag har läst det där förut; att du skyller på läsaren när dina inlägg är otydliga.

V4:or har ju aldrig slagit igenom särskilt mycket i Sporthojssegmentet. Honda har ju varit ganska envisa med det tidigare men tvingats ge upp mycket pga bristande försäljning, även om de har VFR800 kvar.
Det är knappast motorkonfigurationen som inte har varit kommersiellt framgångsrik. Honda har helt enkelt varit sparsamma med den. Bara VFR 750/800 och Pan European så vitt jag vet. Dessa har varit och är alltjämt populära modeller; tack vare sina V4-motorer tror jag.

Har länge hoppats på en bred sporthoj med fler cylindrar än 2 i v- eller l-konfiguration. Att vara lite annorlunda verkar inte tilltala japanerna annat än på ytan.
 
Last edited:
Det är knappast motorkonfigurationen som inte har varit kommersiellt framgångsrik. Honda har helt enkelt varit sparsamma med den. Bara VFR 750/800 och Pan European så vitt jag vet. Dessa har varit och är alltjämt populära modeller; tack vare sina V4-motorer tror jag.

Har länge hoppats på en bred sporthoj med fler cylindrar än 2 i v- eller l-konfiguration. Att vara lite annorlunda verkar inte tilltala japanerna annat än på ytan.
Visst beror försäljningen på utbudet men jag tror inte att V4.or kommer bli storsäljare i framtiden. De exakta orsakerna varför kan vi diskutera tills vi kräks men frågan är om det ger något.
Motorkonfigurationen har ju sina ekonomiska/tekniska nackdelar kontra en rad4:a och det spelar såklart in.
 
Känns som jag har läst det där förut; att du skyller på läsaren när dina inlägg är otydliga.
Nja, det är oftast bara du som ha problem att förstå ;)

Problemet för de japanska tillverkarna är väl att en 1000 V4 skulle konkurrera med deras 1000 R4. En tillverkare som Aprilia skulle säkert kunna locka många köpare med en 1000 V4.
 
V4:or har ju aldrig slagit igenom särskilt mycket i Sporthojssegmentet. Honda har ju varit ganska envisa med det tidigare men tvingats ge upp mycket pga bristande försäljning, även om de har VFR800 kvar.

Prislapparna har ju vart rätt höga på de cyklarna honda släppt i sportsegmentet.
rc30 och rc45 var direkt inte billiga när de kom, och dessutom för snåla på toppeffekten i dem, så för kalle vid mojen så var ju gsxr750 fanken så mycket överkomligare och dessutom minst lika snabb rakt fram.
Men många är för unga för att kanske komma ihåg vf1000r som var rätt jäkla brutal för sin tid, och den kostade faktiskt inte så mycket.

Jag saknar verkligen en modern 1000cc v4'a sporthoj, ljudet är underbart, toppeffekten borde vara minst lika hög som en rad4'a och förmodligen med ett snyggare register samt en smalare hoj. Hoppas bara aprilias hoj inte kommer kosta vansinnigt för mycket..
 
Last edited:
Jag saknar verkligen en modern 1000cc v4'a sporthoj, ljudet är underbart, toppeffekten borde vara minst lika hög som en rad4'a och förmodligen med ett snyggare register samt smalare. Hoppas bara aprilias hoj inte kommer kosta vansinnigt för mycket..
På 80-talet var det V4 för hela slanten för Honda. Sedan dess är det mainstream som gäller.
 

Bifogat

  • bikepics-154201-full.jpg
    bikepics-154201-full.jpg
    48.9 KB · Visningar: 36
  • bikepics-126493-800.jpg
    bikepics-126493-800.jpg
    99.8 KB · Visningar: 34
  • bikepics-393198-800.jpg
    bikepics-393198-800.jpg
    116.9 KB · Visningar: 35
  • bikepics-462125-800.jpg
    bikepics-462125-800.jpg
    92.8 KB · Visningar: 32
  • bikepics-486781-800.jpg
    bikepics-486781-800.jpg
    91.5 KB · Visningar: 36
  • bikepics-335336-full.jpg
    bikepics-335336-full.jpg
    78.7 KB · Visningar: 36
På 80-talet var det V4 för hela slanten för Honda. Sedan dess är det mainstream som gäller.
VF750 var Da Shit inom superbikeracing 83-84. VFR750F vann AMA SBK -86 till -88.

Rejsvinnare då, wobbelstaket resp. touringmoppe med dagens ögon.
 
VF750 var Da Shit inom superbikeracing 83-84. VFR750F vann AMA SBK -86 till -88.

Rejsvinnare då, wobbelstaket resp. touringmoppe med dagens ögon.
VF 750 F var (i mina ögon) den första sporthojen som påminner om dagens sporthojar. Möjligen i konkurrens med GPZ 900 R. Men jag tror Hondan kom först.

V4 is da shit. Låg bakom en VFR 800 av senaste snitt med Akrapovic genom den drygt kilometer långa Söderledstunneln i Stockholm för några veckor sedan. Vilket fantastiskt ljud.
 
Nja, det är oftast bara du som ha problem att förstå ;)

Problemet för de japanska tillverkarna är väl att en 1000 V4 skulle konkurrera med deras 1000 R4. En tillverkare som Aprilia skulle säkert kunna locka många köpare med en 1000 V4.

Aprilia kommer nog inte göra sin V4:a mer tillgänglig än Ducatis - Desmosedici RR - och den dyker antagaligen inte upp förrän 2009 på gatan heller. Däremot kommer nog RSVR:en i nytt utförande till nästa år med V-Twin. Guess what? 1200 cc.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top