Verkar bli 1200 cc i WSBK.

Stackars Ducati, självklart måste vi vara snälla mot dem. Tänk er själva; stå i ett garage på 20 m2 och handknacka hojar med själ. Utan lön, bara lunch och sovplats. Jag tycker nog att 1800 kubik skulle vara tillåtet, bara det är en fiskekuttermotor.

Tråkigt att Ducati skall få sin vilja fram men de andra var väl för nära
Troy Bayliss...i helgen....
Tycker det är dåligt av Ducati att man hotar med att dra sig ur om inte
reglerna ändras......Kommmer väl samma hot snart från Ducati i MotoGP...
Rossi är för nära Stoner...
Tror att problemet kanske är att Ducati får pressa sitt material för hårt
under racen...man vill kunna glida hem segrarna...
Nej..en stor överkryssad geting för Ducati i detta fallet....i och med sitt hot.

Nej..en stor överkryssad geting för Ducati i detta fallet....i och med sitt hot.

Det är ju ändå business, och jag tycker att det är fullt förståeligt att Ducati vill sälja gathojar med större kubik för att kunna matcha 1000 cc radfyrorna och såklart också få lov att köra dessa stora twinnar i WSBK. Tydligen väger Ducati tungt nog i serien för att kunna få igenom en sådan regeländring, och då tycker jag inte att det är mycket att snacka om.

Det är ju ändå business, och jag tycker att det är fullt förståeligt att Ducati vill sälja gathojar med större kubik för att kunna matcha 1000 cc radfyrorna och såklart också få lov att köra dessa stora twinnar i WSBK. Tydligen väger Ducati tungt nog i serien för att kunna få igenom en sådan regeländring, och då tycker jag inte att det är mycket att snacka om.
Så när japanerna nästa år bygger varsin 1200 radfyra så ska reglementet ändras igen?

Klassen har flera ggr uppdaterat de tekniska reglementena även vad gäller cylindervolymen. Det är för tidigt att fälla omdömen för mig, avvaktar vilka fabrikat som är intresserade av att köra nästa år och hur tät racing som erbjuds.
Reglementet har inte varit "rättvist" i år ändå med sina specialregler för Ducce-twinnarna, men racing och startfält har varit bra.

Så när japanerna nästa år bygger varsin 1200 radfyra så ska reglementet ändras igen?
Nej, de borde gå hem och bygga trekvartsliter hojar igen, med dammsugarslangar! :)

Race on Sundays and sell sportbikes on Mondays :yoparty

Last edited:

En VTR1200 SP3 kan dom ju bygga på Honda nu och ta in Colin Edwards och Nicky Hayden på. :)

Ja, om deras ord väger lika tungt som Ducatis, och om vi snackar om alla de japanska tillverkarna tillsammans så tror jag nog det. :) Skulle inte bli så mycket kvar av serien annars menar jag.

Som sagt, jag förstår precis hur Ducati tänker men tycker inte att det är rätt för det. Det fanns ett reglement och Ducati kunde ha anpassat sin nya Superbike efter det, tex med en V4:a.

Tanken med Superbike är väl att det skall vara produktionshojar man kör race med. Ska Superbike-reglementet anpassa sig till vad som kommer produceras eller ska produktionen anpassa sig till Superbike-reglementet?

Tanken med Superbike är väl att det skall vara produktionshojar man kör race med. Ska Superbike-reglementet anpassa sig till vad som kommer produceras eller ska produktionen anpassa sig till Superbike-reglementet?
En bra fråga!

Problemet när man anpassar reglementet efter vad en tillverkare har för ny hoj är ju att det förändrar förutsättningarna för alla andra tillverkare. Det normala hade väl varit att alla tillverkare satte sig ner och bestämde att nu kör vi med max 1000 kubik och det är upp till var och en att välja motorkonfiguration. Ducati skulle ju mycket väl kunnat ta fram en V4:a på 1000 cc istället för en 1200 twin (de går bra i MotoGP och gatversionen verkar inte vara kattskit).

Personligen hade jag inte haft några problem med en serie som bara innehöll japanska radfyror på 1000 kubik :)

3009440 En bra fråga!

Problemet när man anpassar reglementet efter vad en tillverkare har för ny hoj är ju att det förändrar förutsättningarna för alla andra tillverkare. Det normala hade väl varit att alla tillverkare satte sig ner och bestämde att nu kör vi med max 1000 kubik och det är upp till var och en att välja motorkonfiguration. Ducati skulle ju mycket väl kunnat ta fram en V4:a på 1000 cc istället för en 1200 twin (de går bra i MotoGP och gatversionen verkar inte vara kattskit).

Personligen hade jag inte haft några problem med en serie som bara innehöll japanska radfyror på 1000 kubik :)
Men i det tekniska och i SBKs historia ligger ju att man hela tidden har försökt balansera så att man ska kunna köra med olika typer av motorkonfigurationer mot varandra och då har man givit ett handikapp på tex. cylindervolymen eftersom det ger ett jämnare fält, på pappret, eftersom olika antal cylindrar har olika begränsningar.
Att du inte gillar mångfald i racing visste jag men är det inte roligare att dina älskade radfyror får spöa Duccarna så att du har något att tjafsa med Duccgillarna om? Annars finns ju GSXR-Cupen som borde passa somhand i handsken. ;)

Tanken med 1098 och 1198 var ju att Ducati ville bygga nåt som matchade de japanska rad4:orna i otrimmat skick. Den saknar ju fortfarande hästkrafter om man tittar på pappret och ärligt talat, om det står en snubbe och inte kan bestämma sig om han vill köpa en Suwaha med 180 hk eller en Ducce 999 med 150, tro fan han tar den starkaste. En 1098 kan ju hävda sig utan modifikationer, även rakt-frammässigt även om den fortfarande saknar en del.

Ducati producerar ju knappast dessa hojar för att racea i WSBK med, det handlar ju om business och argumentet att det kostar för mycket handlar nog snarare om att de inte har råd att ha två olika superbikes i produktion. Om de nu inte skulle ändra reglementet så tror jag att Ducati hade dragit sig ur för de skulle nog inte gå tillbaka till 1000 cc trots det för att folk i världen vill inte ha det.

Att du inte gillar mångfald i racing visste jag men är det inte roligare att dina älskade radfyror får spöa Duccarna så att du har något att tjafsa med Duccgillarna om? Annars finns ju GSXR-Cupen som borde passa somhand i handsken. ;)
Jag har inga problem med mångfald, det är mer principen att en tillverkare verkar stå över de andra och kunna diktera villkoren i WSBK som gör mig lite så där lagom upprörd, ungefär som när man kommer hem från pizzerian och fått räkor fastän man sa till att man inte ville ha det :D

Vi får väl se vid den här tiden nästa år hur det går.

En bra fråga!

bla bla....

Varför är du så jävla mycket imot v-twinar? :pannkyss , ta bort v-twinen helt och ersätt den med en v4a?VARFÖR? varför förstöra en sådan underbar skapelse som en v-twin?!varför förinta den motorkonstrukturen?varför ska rad motorerna få ha 2 cylindrar mer? låt japsarna bygga rad2or?istället för att tvinga v-twinarna att bli v4or?

v-twin motorerna har redan varit handikapade med färe cylindrar....varför ska de inte kunna få ha lite mer cc istället?

Näää jag tycker att reglerna ska bli ändrade till rad2or och v-twinar och ta bort rad4orna istället :arsele

Jag tycker det ska va v-twins,rad4or, triplar, v4or och andra konstruktioner.....och låt alla överleva istället för att förinta några i effekt kriget.

Huvudsaken är att du Sandis blir omkörd av en aprilia lite då och då :pannkyss

Men hur insnöade är en del egentligen ? Ni tror väl inte på fullt allvar att det är reglementet i SBK som styr hur modellutbudet ska se ut hos tillverkarna ? Kärnan i SBK är att se de vassaste gathojarna tävla mot varandra. 750cc-klassen dog på gatan och 1000cc var det som gällde och sedermera fick rejsa. När Aprulla går mot V4 och Ducati mot 1100cc/1200cc så dör i praktiken 1000cc twin-segmentet, japsen har ju redan lämnat det. Alltså ska dessa maskiner tävla på något sätt, och ett mer eller mindre konstlat reglemente måste skapas. Precis som det är idag, och var igår. Med bara japanska radfyror så kommer klassen, som mest är en europeisk angelägenhet, att förtvina och bli obskyr på ett par år. Det finns ingen som tjänar på det. Inte ens de japanska tillverkarna

bla bla....
Varför är du så jävla mycket imot v-twinar?
Det är jag inte, om du läser inläggen igen så kanske poletten trillar ner och du förstår att det är ändringen av reglementet pga en tillverkare som jag ifrågasätter.

Frågan är väl vad den presumtive eller återkommande ducatiköparen vill ha. Twin tror jag.
Tror inte att de skulle rata en V4:a, tror du?

Last edited:

Tror inte att de skulle rata en V4:a, tror du?

Jag tror inte Ducati behåller sitt marknadssegment om de går över till en V4:a och jag tror inte de skulle utöka sina marknadsandelar även fast de skulle bli konkurrenskraftiga på effekt.

Alternativet är väl att utveckla en motor (och en hoj) till, men då måste väl den extra utvecklingskostnaden betalas med en ökad försäljning som man inte kunde få på sina twinnar för att det skall vara commerciellt försvarbart.

Jag tror inte Ducati behåller sitt marknadssegment om de går över till en V4:a och jag tror inte de skulle utöka sina marknadsandelar även fast de skulle bli konkurrenskraftiga på effekt.
Det kan vi diskutera i evigheter men jag tror helt klart att en sporthoj med 1000-kubiks V4:a, oavsett tillverkare, skulle sälja bra (om inte priset blir för högt).

Ska bli kul att se om Aprilia gör verklighet av sin 999 V4 och ställer upp med den i WSBK 2008.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...