Råd om pensionärshoj

En körbar Sportster 1200 håller sig inte inom penganormen i början av tråden, så den går ju helt klart bort ändå. :D

Om du inte vill sälja din för dessa pengar? :confused:

15-20 timmars nonstopkörning på mc gör dig antagligen i slutändan till en lika skarp förare som någon som druckit några starköl.

Det är vad jag kommit fram till med, en bekväm hoj kan kanske förlänga färden med några mil. Jag har hade en Road King mellan 97-00 som jag körde 3600 mil med dock aldrig längre än 50 mil i stöten, det fans en ruta till den men eftersom jag inte är så vind känslig använde jag aldrig den. och kom inte och säg att det inte är en långfärds hoj. Att man orkar köra längre med bil beror mer på att man "åker med" mera än MC som man aktivt kör. och jo jag har provkört ganska många hojar genom åren även japs och Tysk hoj men ingen som jag kan tänka mig.// Lasse

...men en sak är säker det finns fruktans svärt mycket förutfattade meningar om sportster //Lasse
Jag hörde till dem som trodde att det är en mycket dålig hoj utan att nånsin ha kört den. Sen provkörde jag en sportster 900 (eller vad de heter). Den var mycket sämre än jag hade väntat mig. Den var helt enkelt osannolikt dålig. Allt var dåligt med den. Precis allt.

Detta var en 80-talare. De kan ha blivit mycket bättre.

Edit: på tal om hur långt man kan köra och vad det beror på. Det som tröttar mest i långa loppet är nog bullret. Det blir man helt avtrubbad av.

En körbar Sportster 1200 håller sig inte inom penganormen i början av tråden, så den går ju helt klart bort ändå. :D

Om du inte vill sälja din för dessa pengar? :confused:

Jo det hela blev ganska off topic

ganska kul ändå och höra vad folk tycker om olika hoj modeller, tur att vi är olika, vi får väl se om japs modellerna håller i 50 år och kan bli lika legendariska. :tummenupp

Jag hörde till dem som trodde att det är en mycket dålig hoj utan att nånsin ha kört den. Sen provkörde jag en sportster 900 (eller vad de heter). Den var mycket sämre än jag hade väntat mig. Den var helt enkelt osannolikt dålig. Allt var dåligt med den. Precis allt.

Detta var en 80-talare. De kan ha blivit mycket bättre.

Edit: på tal om hur långt man kan köra och vad det beror på. Det som tröttar mest i långa loppet är nog bullret. Det blir man helt avtrubbad av.

1981 köpte jag en kava 900 gick som satan tyckte man då, vobbla helt hysterisk även rakt fram, på den tiden grym men i dag helt värdelös liksom en sportser från den tiden, så glöm den upplevelsen och prova en lite nyare så blir du nog förvånad.:D

Last edited:
1981 köpte jag en kava 900 gick som satan tyckte man då, vobbla helt hysterisk även rakt fram, på den tiden grym men i dag helt värdelös liksom en sportser från den tiden, så glöm den upplevelsen och prova en lite nyare så blir du nog förvånad.:D
Jag vet hur dåliga 70- och 80-talshojarna var. Det var dem jag jämförde med.

Har du provat en modern hoj med insprutning och riktiga bromsar på sista tiden? Gör inte det, för du kanske kommer på att din sportster inte är en prestandamaskin när allt kommer till kritan......

Kanske ointressant men när Carle & Co satte något slags rekord med elva europeiska länder på fem dagar eller hur det nu var så åkte de med Hayabusa, Blackbird och ZX13-vafasendennuheter.

En lite rad i det reportaget är intressant: vid 180km/h blev dagsmedelhastigheten densamma som vid ca 300 km/h pga aktionsradiens längd och livslängden på ett bakdäck.

Vad det gäller hojval har det mest npg redan sagts och vem är jag att ha en åsikt? Jag tourar inte direkt.

Har du provat en modern hoj med insprutning och riktiga bromsar på sista tiden? Gör inte det, för du kanske kommer på att din sportster inte är en prestandamaskin när allt kommer till kritan......

Jo faktiskt har jag det, för 3 veckor sedan hade vår granne här på jobbet BMV tällt uppe med alla deras hojar för provkörning, givet vis testade jag två hojar under lunchen, en Bmw R1200 gs. tråkig trött
och en BMW K 1200 R den hade jag stora förväntningar på och bromsarna imponerade skarp, tar en stund att vänja sig med det bettet men för övrigt trotts 163 hk upplevs den väldig trött i det körbara rigistret, när jag gasade upp för Kallebäcksbacken mot Landvetter flygfält så drog den skaplig men inte så jag blev särskilt impad. när jag körde hem från jobbet igen med min hoj så kände jag mig som en riktig man igen :D

Kan ju precis när jag vill gå in och byta min hoj till vilken som helst inne på BMW men nääää:arsele

Båda BMW:arna var alltså trötta? Vad jämför du med då?
Din sport-sportster? :D :D :D

Jag upphör inte att förundras över dina inlägg........

Varifrån har du förresten fått att din sportster är värd 150k?

Här är några hyfsat nya, och ingen ligger ens i närheten av 150k....

http://www.blocket.se/vi/12268532.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12244035.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12313392.htm?ca=11_s

Dags att vakna?

Jo faktiskt har jag det, för 3 veckor sedan hade vår granne här på jobbet BMV tällt uppe med alla deras hojar för provkörning, givet vis testade jag två hojar under lunchen, en Bmw R1200 gs. tråkig trött
och en BMW K 1200 R den hade jag stora förväntningar på och bromsarna imponerade skarp, tar en stund att vänja sig med det bettet men för övrigt trotts 163 hk upplevs den väldig trött i det körbara rigistret, när jag gasade upp för Kallebäcksbacken mot Landvetter flygfält så drog den skaplig men inte så jag blev särskilt impad. när jag körde hem från jobbet igen med min hoj så kände jag mig som en riktig man igen :D

Kan ju precis när jag vill gå in och byta min hoj till vilken som helst inne på BMW men nääää:arsele

Båda BMW:arna var alltså trötta? Vad jämför du med då?
Din sport-sportster? :D :D :D

Jag upphör inte att förundras över dina inlägg........

Varifrån har du förresten fått att din sportster är värd 150k?

Här är några hyfsat nya, och ingen ligger ens i närheten av 150k....

http://www.blocket.se/vi/12268532.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12244035.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12313392.htm?ca=11_s

Dags att vakna?

Nu för tiden har jag råd att köpa nytt, och skall du ha en hoj med luft o buller o lite andra prylar räcker inte 150000 ens men för att vara lite ödmjuk och inte överdrïva tog jag till i underkant:yoparty

Nu beskrev du precis mina åsikter om en annan hoj med "själ", dukatti monster 600/620 osv. Jag kanske borde testa en sportster och se hur den står sig mot det sämsta skit jag hittills kört.

En sportster ska köras mellan rödljusen jue!! :hihi

Det går att åka långt på dem också men då ska man nog vara lika skadad som jag, dvs enbart haft oldschoolhojar så man inte vet hur djävligt man har det :hihi
En sportstermotor är väldigt driftsäker. Men jag skulle som sagt inte våga rekommendera en sportster till ngn som vant sig vid bekvämlighet och prestanda. Superkul och tacksam hoj att trimma och bygga på tycker jag dock, lite äppelknyckar-/bushoj. Och vackert ljud. Nackdelen är att det generellt är dyrt att bygga trimma amerikanska hojar. Men kul.

Men men, nu drev jag ifrån ämnet. Ska bli kul att höra Victors rapport från provkörningen! Den blir nog inte nådig :rofl

/J

En sportster ska köras mellan rödljusen jue!! :hihi

Det går att åka långt på dem också men då ska man nog vara lika skadad som jag, dvs enbart haft oldschoolhojar så man inte vet hur djävligt man har det :hihi
En sportstermotor är väldigt driftsäker. Men jag skulle som sagt inte våga rekommendera en sportster till ngn som vant sig vid bekvämlighet och prestanda. Superkul och tacksam hoj att trimma och bygga på tycker jag dock, lite äppelknyckar-/bushoj. Och vackert ljud. Nackdelen är att det generellt är dyrt att bygga trimma amerikanska hojar. Men kul.

Men men, nu drev jag ifrån ämnet. Ska bli kul att höra Victors rapport från provkörningen! Den blir nog inte nådig :rofl

/J

Gött en som fattat:) som sagt mellan röd ljusen är det inte mycket som hänger med. och på landsvägen går det hänga med sporthojar med för den delen, hänger mer på vad föraren klarar än vad hojen presterar, på en motorbana blir det nog svår att hänga med förstås:gnissla

Har faktiskt varit inne på det. Men den vekar uråldrig (jag har kanske helt fel) och skillnaden i pris jämfört med Blackbird är för liten.
Tja, kanske är den uråldrig, men jag är ute och gazzar med andra sporthojare och de är så otroligt vänliga att låta mig hänga med ganska bra. Jag kör som en kratta så jag kan lugnt säga att det är föraren mycket mer än hojen det hänger på vem som är snabbast. Att åka långt med CBR 1000F är helt suveränt och den är ändå kul när det blir kurviga vägar.

Du kan hitta mycket fina exemplar för låga summor. "En milstolpe" enligt Bike

...som sagt mellan röd ljusen är det inte mycket som hänger med.

Sluta jag dör...
laughing1.gif

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!