Axxexs
Ordinary man doing extraordinary things
- Gick med
- 11 Dec 2003
- Ort
- Verkstan
- Hoj
- Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En racerapport om hur det kan gå för ett enmannateam att köra ett dubbel-race i Open Nederlands Kampioenschap i Tyskland. 
Det hela började när jag var på Assen i våras med att Holländarna tyckte att jag även skulle kunna köra på deras deltävling som skulle gå på Oschersleben i juni. Visst tyckte jag, det lät så långt fram då så sånt kunde jag ju nästan lova då. Sa till dom att vi inte hade några race i juni ändå och att det säkert fanns fler Svenskar som var sugna på att köra då. Banan skulle ligga högt upp i Tyskland så det skulle funka bra för oss här uppe tyckte dom. Frågade runt bland lite förare här hemma och det fanns en del som var intresserade.
När det väl var dags så verkade allt strula för dom flesta som var intresserade. Så det blev bara jag kvar som skulle köra från Zweden då. Watz var väldigt nära att kunna komma iväg. Han hade fått ett erbjudande om att köra för ett Hollänskt Honda-team där. Men något strulade till det även för honnom.
Kollade runt lite med att hitta någon som skulle kunna följa med mig ner. Fick hårda krav från teamchefen Henrik om att jag inte fick åka utan någon som åkte med ner. Ifall jag skulle vurpa eller nått annat så skulle inte grejjerna kunna försvinna nere i Tyskland för att jag inte själv skulle kunna ta mig hem med bilen och alla grejjerna.
Det var inte det lättaste att hitta någon!
Dels nån som kunde vara borta alla dom dagarna och som inte hade annat bokat då. Det slutade med att jag bestämde mig att åka ner ensam ändå samma dag som jag skulle behöva åka.. Hann inte komma så många mil förens teamchefen kom på mig att jag höll på att försöka smita iväg från landet själv.
Men han kunde inte stoppa mig då! Sa iof att jag skulle göra upp med lite folk där nere om ifall nått hände. Så jag fick nog nån slags dispens.
Att hitta till banan var inga problem! Var skyltat flera mil innan. Väl på plats så var det en ny anläggning för mig att kolla in. Såg ju helt ok ut den här banan med! Hade allt man kan förvänta av en bana. På fredagen så cyklade jag runt och kollade var alla stod i depån och vart allt fanns. Hittade en plats i depån brevid några galna Belgare som jag känner sen innan. Dom tyckte såklart jag var ännu mera galen som hade åkt ner dit helt själv! Mitt mål för helgen var att bli det bästa enmannateamet förklarade jag för dom.
Kollade på när dom andra tränade med. Hade inte råd att köra fredagsträningen tyckte jag. 180 euro kostade det för 5st pass. Träffade Niklas Cajback vid lunchtiden och han skulle bara köra på eftermiddan sa han. Aha, tänkte jag, det kanske går att köra bara ett pass då. Letade upp arrangörerna och det gick att köra bara enstaka pass för 40 euro/st. Köpte dom 2 sista passen.
Niklas berättade att hans team, Benjam Motoren, hade kommit samma väg som jag kom dit på via Hannover ca en timme efter att jag kom där. Fast då hade vägen varit avstängd. Vid det ena vägombygget så hade man hittat en bomb från andra världskriget under asfalten! Man hade spärrat av en hel by i närheten och lät bilarna köra en annan väg. Så liite nära kanske att man kanske hade åkt på en smäll på vägen ner då..
32 grader i skuggan och 54 i asfalten var det till mitt första pass. Banan var bland dom roligaste jag kört på! Passade mig helt perfekt! Hittade snabbt runt på ett hyffsat sätt. Körde 1.41-tider första passet. Körde om en del folk då. Misstänker att dom hade blivit trötta av värmen och av all körning innan på dan. Något jag själv märkte på andra passet. Duktigt seg var man innan passet och helt degig i skallen när man väl körde. Förbättrade mig dock till 1.40-tider. Sen däckade jag.. Sov nog 1 1/2 timme innan jag blev väckt att att Belgarna hade vattenkrig utanför mitt tält.
Stod i depån längst ner efter startrakan och där var ett väldans liv på nätterna! Man fick höjja rösten när man pratade med varann för att höra vad man sa. Anledningen var pga grodorna som fanns innuti banans små dammar. Dom lät en hel del!! Men iof ett rätt mysigt oväsen!
Till kvalet så hade hojen kollats igenom och gjort lite ändringar på den. Satte en 1.37-tid vilket gjorde att jag var 9:a på det första kvalet. Var 1,2 sek ifrån 5:e platsen bara. Kände att jag aldrig hade kört så bra som jag gjort då.
På det andra kvalet så kom Dansken Martin Johannesson om mig ut på rakan och en annan förare. Den andre tog jag direkt på rakan och bestämde mig för att hänga på Martin. Han brukar vara ca 1sek snabbare än mig och hade kört banan innan. För att den andre föraren inte skulle ta mig in i första svängen så bromsade jag sent in i den. Ville inte ha nån ivägen när Martin drog mig. Kom inte riktigt ut så långt till vänster som jag brukade men bestämde mig för att bara ta lite extra höjd in i den svängen och.. *PANG* så låg man där och käkade grus.
Typiskt!! Hade bara kommit 3 varv och fick bara en flygande varvtid! På ett 40 minuters kval! Så kunde dom inte bomba en på vägen dit på autobahn så lyckades jag själv bomba hojen i en sandfålla..
Hojen såg lite ledsen ut och skamkärran kom och hämtade upp mig rätt snabbt. Precis bredvid där jag gick omkull så låg banans hotell. Där stod det en och skrek nått åt mig och skrattade åt mig. Säkert nån galen Tysk, tänkte jag. När jag väl tittade efter så påminde den där Tysken om Nikos farsa Milan.
"Nu har du nått att göra ikväll" tyckte jag han sa och fortsatte att skratta. Typiskt han ringer säkert Henrik och skvallrar direkt om vad jag hittat på. Sjukstugan var föresten ingen stuga. Värsta sjukhuset var det som! En liten lucka som man anmälde sig i väntsalen och flera rum som såg ut som opperationssalar.
Fixade till hojen på kvällen. Hade allt utom kåpglas, vilket jag fick skaffa ett nytt. Var lite smågrejjer lite överallt som fick fixas till. Min enda tid från det andra kvalet var på 1.40, vilket gjorde att jag inte varit den långsammaste ändå! Man kanske skulle haft lite tallang för att köra superpole?
Kvaltider ONK250 Oschersleben
1. Hans Smees. 1.32.154
2. Joshua Sommer. 1.32.183
3. Randy Gevers. 1.33.222
4. Mike Velthuijzen. 1.34.786
5. Frank Bakker. 1.35.108
6. Ronald Beitler. 1.36.29
7. Martin Johannesen. 1.36.530
8. David Drieghe. 1.36.666
9. Mark Bezemer. 1.37.088
10. Anders Larson. 1.37.864
11. Carsten Schröder. 1.37.941
12. Maximilan Weihe. 1.37.942
13. Justin de Bruijn. 1.38.976
14. Martijn Hoogeboom. 1.40.829
15. Leo van de Berg. 1.42.298
16. Udo Kropeit. 1.44.016
På söndan var det dags för race. Ingen warmup här! Var dubbelrace så körningen bestod i ett race på föriddagen och ett på eftermiddan. Kände mig lite seg i högerknät efter vurpan. Första racet dröjde dock länge innan vi fick köra! Över 1 timmes förseningar pga många vurpor. En SBK-förare hade fått hämtas med helikopter, cajback + några till i SS600 hade åkt rakt in i saftybilen ( Cajbacks var en rätt totalskrotad Honda!!) och en i STK600 hade inga bromsar och flög över en däcksbarriär in på andra sidan av banan. Ungefär på samma ställe jag vurpade på dan innan. Kände mig så där jätteladdad då.
Stod på lineup vid Technical Center i kanske 30 minuter. Var lite orolig över däckstempen. Väl ute på sightsing lap så kändes allt ok med hojen iaf. Gjorde en bra start och hängde med bra första varvet. Sen gick det bara segt. Fick inte till körningen alls! Körde 1.42-tider då.
Kom på en 14:de plats. Andra racet gjorde jag med en bra start på. Var nog 8 ett tag. Kändes mycket bättre men jag kroknade av i slutet av racet. Kom 12:a.
Efter racet så såg jag att den ena Holländaren hade en stor kudde på framkanten av tanken. "Vad är den till för?" undrade jag. Visade sig att han hade den för att trycka upp hjälmen under hakan. Annars gled den ner över pannan och då kunde han inte koppla!?
Båda racen vanns av 18-åriga Tysken Joshua Sommer och Hans Smees var 2:a på bägge med.
Sammanfattningsvist så var det grymt roligt att köra där! Är nog den roligaste banan jag kört på! Lite, lite för varmt och lite för lite Svenskar där bara. Höll på med att börja tänka på Flamlänska ett tag för man hörde det så mycket. Var lite jobbigt då för jag inte förstod vad jag tänkte på då!
Några som impade lite var 2st Hollänska tjejjer. Iris Ten Katen och Susanne Bolhaar. Båda var på pallen i deras klasser och körde riktigt bra!
Såklart vill jag tacka alla i mitt enmannateam som var med i Tyskland! Vi åker mer än gärna tillbaka dit å kör! Tack till alla andra som var där nere med då! :]

Det hela började när jag var på Assen i våras med att Holländarna tyckte att jag även skulle kunna köra på deras deltävling som skulle gå på Oschersleben i juni. Visst tyckte jag, det lät så långt fram då så sånt kunde jag ju nästan lova då. Sa till dom att vi inte hade några race i juni ändå och att det säkert fanns fler Svenskar som var sugna på att köra då. Banan skulle ligga högt upp i Tyskland så det skulle funka bra för oss här uppe tyckte dom. Frågade runt bland lite förare här hemma och det fanns en del som var intresserade.
När det väl var dags så verkade allt strula för dom flesta som var intresserade. Så det blev bara jag kvar som skulle köra från Zweden då. Watz var väldigt nära att kunna komma iväg. Han hade fått ett erbjudande om att köra för ett Hollänskt Honda-team där. Men något strulade till det även för honnom.
Kollade runt lite med att hitta någon som skulle kunna följa med mig ner. Fick hårda krav från teamchefen Henrik om att jag inte fick åka utan någon som åkte med ner. Ifall jag skulle vurpa eller nått annat så skulle inte grejjerna kunna försvinna nere i Tyskland för att jag inte själv skulle kunna ta mig hem med bilen och alla grejjerna.
Det var inte det lättaste att hitta någon!


Att hitta till banan var inga problem! Var skyltat flera mil innan. Väl på plats så var det en ny anläggning för mig att kolla in. Såg ju helt ok ut den här banan med! Hade allt man kan förvänta av en bana. På fredagen så cyklade jag runt och kollade var alla stod i depån och vart allt fanns. Hittade en plats i depån brevid några galna Belgare som jag känner sen innan. Dom tyckte såklart jag var ännu mera galen som hade åkt ner dit helt själv! Mitt mål för helgen var att bli det bästa enmannateamet förklarade jag för dom.

Kollade på när dom andra tränade med. Hade inte råd att köra fredagsträningen tyckte jag. 180 euro kostade det för 5st pass. Träffade Niklas Cajback vid lunchtiden och han skulle bara köra på eftermiddan sa han. Aha, tänkte jag, det kanske går att köra bara ett pass då. Letade upp arrangörerna och det gick att köra bara enstaka pass för 40 euro/st. Köpte dom 2 sista passen.
Niklas berättade att hans team, Benjam Motoren, hade kommit samma väg som jag kom dit på via Hannover ca en timme efter att jag kom där. Fast då hade vägen varit avstängd. Vid det ena vägombygget så hade man hittat en bomb från andra världskriget under asfalten! Man hade spärrat av en hel by i närheten och lät bilarna köra en annan väg. Så liite nära kanske att man kanske hade åkt på en smäll på vägen ner då..

32 grader i skuggan och 54 i asfalten var det till mitt första pass. Banan var bland dom roligaste jag kört på! Passade mig helt perfekt! Hittade snabbt runt på ett hyffsat sätt. Körde 1.41-tider första passet. Körde om en del folk då. Misstänker att dom hade blivit trötta av värmen och av all körning innan på dan. Något jag själv märkte på andra passet. Duktigt seg var man innan passet och helt degig i skallen när man väl körde. Förbättrade mig dock till 1.40-tider. Sen däckade jag.. Sov nog 1 1/2 timme innan jag blev väckt att att Belgarna hade vattenkrig utanför mitt tält.
Stod i depån längst ner efter startrakan och där var ett väldans liv på nätterna! Man fick höjja rösten när man pratade med varann för att höra vad man sa. Anledningen var pga grodorna som fanns innuti banans små dammar. Dom lät en hel del!! Men iof ett rätt mysigt oväsen!
Till kvalet så hade hojen kollats igenom och gjort lite ändringar på den. Satte en 1.37-tid vilket gjorde att jag var 9:a på det första kvalet. Var 1,2 sek ifrån 5:e platsen bara. Kände att jag aldrig hade kört så bra som jag gjort då.
På det andra kvalet så kom Dansken Martin Johannesson om mig ut på rakan och en annan förare. Den andre tog jag direkt på rakan och bestämde mig för att hänga på Martin. Han brukar vara ca 1sek snabbare än mig och hade kört banan innan. För att den andre föraren inte skulle ta mig in i första svängen så bromsade jag sent in i den. Ville inte ha nån ivägen när Martin drog mig. Kom inte riktigt ut så långt till vänster som jag brukade men bestämde mig för att bara ta lite extra höjd in i den svängen och.. *PANG* så låg man där och käkade grus.


Hojen såg lite ledsen ut och skamkärran kom och hämtade upp mig rätt snabbt. Precis bredvid där jag gick omkull så låg banans hotell. Där stod det en och skrek nått åt mig och skrattade åt mig. Säkert nån galen Tysk, tänkte jag. När jag väl tittade efter så påminde den där Tysken om Nikos farsa Milan.

Fixade till hojen på kvällen. Hade allt utom kåpglas, vilket jag fick skaffa ett nytt. Var lite smågrejjer lite överallt som fick fixas till. Min enda tid från det andra kvalet var på 1.40, vilket gjorde att jag inte varit den långsammaste ändå! Man kanske skulle haft lite tallang för att köra superpole?

Kvaltider ONK250 Oschersleben
1. Hans Smees. 1.32.154
2. Joshua Sommer. 1.32.183
3. Randy Gevers. 1.33.222
4. Mike Velthuijzen. 1.34.786
5. Frank Bakker. 1.35.108
6. Ronald Beitler. 1.36.29
7. Martin Johannesen. 1.36.530
8. David Drieghe. 1.36.666
9. Mark Bezemer. 1.37.088
10. Anders Larson. 1.37.864
11. Carsten Schröder. 1.37.941
12. Maximilan Weihe. 1.37.942
13. Justin de Bruijn. 1.38.976
14. Martijn Hoogeboom. 1.40.829
15. Leo van de Berg. 1.42.298
16. Udo Kropeit. 1.44.016
På söndan var det dags för race. Ingen warmup här! Var dubbelrace så körningen bestod i ett race på föriddagen och ett på eftermiddan. Kände mig lite seg i högerknät efter vurpan. Första racet dröjde dock länge innan vi fick köra! Över 1 timmes förseningar pga många vurpor. En SBK-förare hade fått hämtas med helikopter, cajback + några till i SS600 hade åkt rakt in i saftybilen ( Cajbacks var en rätt totalskrotad Honda!!) och en i STK600 hade inga bromsar och flög över en däcksbarriär in på andra sidan av banan. Ungefär på samma ställe jag vurpade på dan innan. Kände mig så där jätteladdad då.
Stod på lineup vid Technical Center i kanske 30 minuter. Var lite orolig över däckstempen. Väl ute på sightsing lap så kändes allt ok med hojen iaf. Gjorde en bra start och hängde med bra första varvet. Sen gick det bara segt. Fick inte till körningen alls! Körde 1.42-tider då.

Efter racet så såg jag att den ena Holländaren hade en stor kudde på framkanten av tanken. "Vad är den till för?" undrade jag. Visade sig att han hade den för att trycka upp hjälmen under hakan. Annars gled den ner över pannan och då kunde han inte koppla!?

Båda racen vanns av 18-åriga Tysken Joshua Sommer och Hans Smees var 2:a på bägge med.
Sammanfattningsvist så var det grymt roligt att köra där! Är nog den roligaste banan jag kört på! Lite, lite för varmt och lite för lite Svenskar där bara. Höll på med att börja tänka på Flamlänska ett tag för man hörde det så mycket. Var lite jobbigt då för jag inte förstod vad jag tänkte på då!

Några som impade lite var 2st Hollänska tjejjer. Iris Ten Katen och Susanne Bolhaar. Båda var på pallen i deras klasser och körde riktigt bra!
Såklart vill jag tacka alla i mitt enmannateam som var med i Tyskland! Vi åker mer än gärna tillbaka dit å kör! Tack till alla andra som var där nere med då! :]
Bifogat
Last edited: