Dystra dödssiffror i trafiken

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Vad jag kan dra för slutsats av Vägverkets siffror är att det är farligare att gå och att vara passagerare i en bil än att köra motorcykel :eek:

Hmm... det är ju helt sant att det är toktrist att motorcyklister dör. Det är alltid tråkigt.
Men det är också alltid tråkigt att läsa politiker och tidningars dåliga (eller manipulativa?) kunskaper om statistik.

Att skriva att över hälften av alla dödsolyckor är singel olyckor av 15 s innebär ju troligtvis 8st, fem dött i kollision med bil (alltså inte så jäkla stor skillnad) osv.
Sen att det inte bara finns ruggit många fler mc på vägarna nu förtiden samt att det varit så jäkla bra väder att folk åker mest hela tiden, det räknas inte in?

olustigt är det.

Hur fan ska en skylt fram minska olyckorna?? Genom sämre aerodynamik eller? :va

Hmm... det är ju helt sant att det är toktrist att motorcyklister dör. Det är alltid tråkigt.
Men det är också alltid tråkigt att läsa politiker och tidningars dåliga (eller manipulativa?) kunskaper om statistik.

Att skriva att över hälften av alla dödsolyckor är singel olyckor av 15 s innebär ju troligtvis 8st, fem dött i kollision med bil (alltså inte så jäkla stor skillnad) osv.
Sen att det inte bara finns ruggit många fler mc på vägarna nu förtiden samt att det varit så jäkla bra väder att folk åker mest hela tiden, det räknas inte in?

olustigt är det.

Hur fan ska en skylt fram minska olyckorna?? Genom sämre aerodynamik eller? :va

Möjligheten att lättare kunna hålla fartkontroll via kamera. På vägsträckor med kamera har bilismen sänkt sin medelhastighet med ett antal km/h och olyckorna har minskat. Ansvariga för vägsäkerheten verkar ha fog för att tro att det ska kunna påverka hojåkare med om regplåt fram kommer på plats. Men det kräver att det införs ägaransvar på fordonen om böterna ska kunna gälla. Annars är det inte lönt.

De borde jobba på fri fart på e4:an istället för att dravvla om skyltar som folk ändå bara tar bort och ersätter med :finger . Folks miniskylltar syns ju knappt iaf.

Jag kan iaf. säga att jag inte vill, tänker eller planerar att bidra till att öka statistiken.:hojsmilie

Det finns lögn, förbannad lögn och statistik.

Rent procentuellt - om man nu ska vara krass, kall och hjärtlös - så har det väl inte dött fler i år än förra året under samma period, i alla fall inte om man räknar mil på fordonet. Antal hojar på vägarna har ökat mycket drastiskt de senaste åren men dödsolyckorna har gått ner. Ett år med lite högre dödstal är statisktiskt riktigt och kommer antagligen falla inom normalfördelningen och nästa år har dödstalen sjunkit ytterligare.

och HUR MÅNGA fler bilar finns det inte? Det väsentliga är % på antalet fordon. :7peta

Kolla länk 2 i mitt inlägg ovan. Där är det % av antal fordon. Tyvärr är VV sega på att lägga upp slutsiffrorna för -06. Jag uppdaterar mid diagram så fort dom kommer upp.

Edit: VV har lagt upp siffrorna för -06 uppdatering kommer!

Kolla här om du vill ha siffrorna

http://www.vv.se/templates/page3wide____2051.aspx

Och här
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=184217&d=1173548962

Tyvärr har inte VV fåt upp siffror för -06 ännu, men var dom fått siffror som 15-20 gånger fler ifrån förstår inte jag. (om det nu inte blivid dramatiskt mycke sämre -06-07.

Jag missade din statistik men diagrammet säger ju klart och tydligt att ju fler påställda motorcyklar vi har, desto mer sjunker dödstalen. Om man nu vill tolka det så... ;)

Statistiken

Visst är det statistik, men för de familjer vars medlemmar har omkommit är det inte en fråga om statistik. Själv tror jag inte heller det är så otroligt att antalet omkommna verkar öka.

Men jag förstår att det verkar som om allmänheten har tröttnat på diverse buskörning. Hur kan man annars komma med kopplingen regplåt fram.

Fri fart lär vi inte få under de närmaste 50 åren, men däremot tror jag dom lobbar för "hårdare tag", mot motorcyklister.

Möjligheten att lättare kunna hålla fartkontroll via kamera. På vägsträckor med kamera har bilismen sänkt sin medelhastighet med ett antal km/h och olyckorna har minskat. Ansvariga för vägsäkerheten verkar ha fog för att tro att det ska kunna påverka hojåkare med om regplåt fram kommer på plats. Men det kräver att det införs ägaransvar på fordonen om böterna ska kunna gälla. Annars är det inte lönt.

Precis, då får dom först ändra lagen så att dom inte behöver identifiera varken bilförare eller mc-förare som blir fotade av vägkamerorna, så att om fordonet är utlånat/stulet så åker ägaren dit om det går för fort.

Ska de få på en regskylt fram måste de få igenom det i hela Europa, annars kommer det nog helt enkelt sluta säljas hojar i den lilla marknaden Sverige.

på gång

Vad jag har förstått så ligger ett lagförslag redan ute på remiss om ägaransvar och kan komma att antas snart. Knappast att dom hinner till 1:a juli 2007 men kanske nyår 2007/2008?
Någon som har hört motsatsen?
:confused:

Det är ju bara en idiots åsikt, Thomas carlsson på NTF som tycker det vore bra med skylt fram, tvivlar starkt på att han har ett skit o säga till om..

Uppdaterat med -06
Döda_och_svårt_skadade_70-06_normerat_mot_antal_fordon.JPG

Svårt att se men risken att dödas eller skadas svårt ändrades mellan -05 -06

Alla fordon från 0.094% till 0,092%
MC från 0,167% till 0,166%

Skillnad = 0,166/0,092 = 1,8

Som jag tolkar detta är det 1,8 gånger större risk på MC inte 15-20 som man ser i pressen.

Alla siffror jag använt är tagna från VV.

Hoppas vi inte ställer till det under -07. Kör försiktigt !

Jag missade din statistik men diagrammet säger ju klart och tydligt att ju fler påställda motorcyklar vi har, desto mer sjunker dödstalen. Om man nu vill tolka det så... ;)

Eller så kan man tolka det som att MC kollektivet har lyckats mycket bättre med sitt säkerhetsarbete än "Alla fordon"

6 ggr fler hojar och en femtedel så mycket olyckor (relativt) 06 än 70 = 30 ggr säkrare att åka hoj.

2 ggr fler fordon och en tredjedel så mycket olyckor (relativt) 06 till 07 = 6 ggr säkrare

MC har lyckats 5 ggr bättre !

Vad jag skulle vilja veta i detta sammanhang är, hur många dödsolyckor sker vid kamerorna runt vägarna??? Om det är 0 så blir det alltså ingen som helst skillnad på om man har skylt fram eller inte. Tycker det är idiotiskt påhitt att sätta skylt fram, för om man vill köra fort plockar man bort den å får man snuthäng så blåser man ifrån dom så vad gör det för skillnad?

Inför istället dispans för hellyse på dagtid alternativ fixa en fond för oss som inte har dubbelt halvljus på våra äldre hojar.. =)

Bäst av allt vore väl om det blev något högre krav på att ta körkort samt mer regelbundna kontroller av vad folk kommer ihåg. Oavsett om man sitter i bil lr på cykel så får man ju svära flera gånger per dag åt diverse idioter ute i trafiken. Höll t.ex på att bli överkörd av en långtradade idag pga att bilen framför mig fick för sig att tvärnita mitt i en korsning, la mig på tutan och fick nästan putta bort han, var inte direkt nära men hade det dröjt 3sek mer så hade nog bakdelen av bilen blivit platt. Var såklart en äldre idiot som körde.

Har även inom jobbet kommit i kontakt med äldre och sjuka som knappt kan gå, men dom kör bil.... då blir man orolig!

Uppdaterat med -06
Alla fordon från 0.094% till 0,092%
MC från 0,167% till 0,166%

Skillnad = 0,166/0,092 = 1,8

Som jag tolkar detta är det 1,8 gånger större risk på MC inte 15-20 som man ser i pressen.
Du kan inte ställa Alla fordon mot MC då MC ingår själv i kategorin alla fordon. Men kan man få ut siffran utan motorcyklar så visar det säkert åt samma håll som du anger, dvs. att risken är något lägre än 20ggr. Men faktum kvarstår, att vi är utsatta och mer skadedrabbade.

Förlåt om jag är petig, kanske var onödigt att påpeka detta.

@snajdarn: "Det är ju bara en idiots åsikt, Thomas carlsson på NTF som tycker det vore bra med skylt fram, tvivlar starkt på att han har ett skit o säga till om.." Tyvärr har du helt fel tror jag. NTF är en av remissorganen för yttrande av den nya lagen som kanske kommer. Dom har rätt så tung inverkan på vår trafikpolitik

Last edited:
Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back