Dystra dödssiffror i trafiken

Du kan inte ställa Alla fordon mot MC då MC ingår själv i kategorin alla fordon. Men kan man få ut siffran utan motorcyklar så visar det säkert åt samma håll som du anger, dvs. att risken är något lägre än 20ggr. Men faktum kvarstår, att vi är utsatta och mer skadedrabbade.

Förlåt om jag är petig, kanske var onödigt att påpeka detta.

@snajdarn: "Det är ju bara en idiots åsikt, Thomas carlsson på NTF som tycker det vore bra med skylt fram, tvivlar starkt på att han har ett skit o säga till om.." Tyvärr har du helt fel tror jag. NTF är en av remissorganen för yttrande av den nya lagen som kanske kommer. Dom har rätt så tung inverkan på vår trafikpolitik

det är ca 5000000 fordon och cirka 270000 MC MC är ca 5% det betyder att om jag räknar alla fordon eller alla bilar så påverkar det inte % talen nämnvärt så länge jag har skade talen för bilar respektive MC så säg att risken på MC är 2 ggr högre än för bilar det är fortfarande långt från 15-20 ggr som det står i pressen.

Uppdaterat med -06
View attachment 197352

Svårt att se men risken att dödas eller skadas svårt ändrades mellan -05 -06

Alla fordon från 0.094% till 0,092%
MC från 0,167% till 0,166%

Skillnad = 0,166/0,092 = 1,8

Som jag tolkar detta är det 1,8 gånger större risk på MC inte 15-20 som man ser i pressen.

Alla siffror jag använt är tagna från VV.

Hoppas vi inte ställer till det under -07. Kör försiktigt !

Allas vår vän TC på NTF väljer den sämsta statistiken för oss motorcyklister men även den ärligaste ur risksynpunkt. TC använder risken att dö per kilometer.

Enligt bilprovningens statisk är den genomsnittliga körsträckan för en mc ca 200 mil per år, jag vet inte motsvarande sträcka för bilar men den är definitivt längre. Vi kan nog också utgå från att det genomsnittliga antalet personer på en mc är lägre än i en bil. Om du räknar in detta stiger nog jämförelsesiffran från 1,8 till ca 20.

KjellF

Tja!

kunde inte lägga in en ny tråd så det blir lite offtopic.. Är på landet hos en polare och har därmed inte tillgång till min instruktionsbok.. Har en r6 -06 och behöver byta batteri, undrar dock var det sitter? Dumma frågor kräver dumma svar men ett seriöst svar vore tacksamt!

Tja!

kunde inte lägga in en ny tråd så det blir lite offtopic.. Är på landet hos en polare och har därmed inte tillgång till min instruktionsbok.. Har en r6 -06 och behöver byta batteri, undrar dock var det sitter? Dumma frågor kräver dumma svar men ett seriöst svar vore tacksamt!

:D Tror att du sitter på den. Nu har jag iofs en R1:a, men bänd upp sitsen lite försiktigt i bakkant och lossa de skruvarna som troligtvis sitter där...

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back