Tappat suget efter dödsolyckorna

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Efter de två senaste dödsolyckorna har jag helt tappat sugen och har svårt att se glädjen i att köra fast jag tycker det är askul med MC motorer styling m.m o allt som hör till, för det är ju så mycket mer än bara körningen.
Man har hela tiden varit medveten om att det är farligt och att man är väldigt utsatt, Röris träffade jag på en bussresa till årets "På två hjul" , vi pratade lite vid ett stopp på vägen hem. När det kommer så nära, en peron man träffat o snackat med så känns det riktigt jävligt, det är först då jag verkligen förstår att det är farligt och det skördar faktiskt liv.

Just nu tänker jag mycket fram o tillbaka, jag har en son på fem år, det är inte meningen att jag skall hålla på med detta nu, sen o andra sidan jag måste oxå få göra det jag tycker är kul. Skall man lägga det på is tills barnen blivit vuxna? Hur jag än resonerar så kommer jag inte fram till nått vettigt. Varje gång man vrider på rullen så tror man att man gör det på rätt ställe, men det finns aldrig några rätta ställen igentligen, bara mindre dåliga kanske.
Inte nått bra substitut till MC-åkning som hobby har jag lyckats komma på.......

Nä nu är det bara jobbigt

Sköt om er alla där ute :pannkyss

Vila i frid alla ni som inte kom hem igen . . . . . . . :angel

Jag är helt nybliven mc-åkare, men förstår helt tänket du har. Vet många som har mist livhanken i olyckor med mc.

Jag har läst och blivit tipsad såpass mycket, så att jag nästan är livrädd själv för att köra. Jag tar det extremt lungt, och behärskar mig själv konstant istället för att gasa på. Det gör ju att nöjet till viss del försvinner, då jag konstant tänker på alla risker i körningen.

Kanske kan du skaffa en mer touring-baserad hoj, eller något som inte lockar till såpass mycket fart?

Kör med insidan sänk alltid farten när bilar är i närheten och tro alltid att dom gör det värsta,vill du köra riktigt fort gör det på motorväg för där svänger ingen ut och du har inte mötande i samma fält men sakta ner om du kör om bilar.
Eller gör som mig o byt till glidare så sänks farten/riskerna automatiskt hehe

Efter de två senaste dödsolyckorna har jag helt tappat sugen och har svårt att se glädjen i att köra fast jag tycker det är askul med MC motorer styling m.m o allt som hör till, för det är ju så mycket mer än bara körningen.
Man har hela tiden varit medveten om att det är farligt och att man är väldigt utsatt, Röris träffade jag på en bussresa till årets "På två hjul" , vi pratade lite vid ett stopp på vägen hem. När det kommer så nära, en peron man träffat o snackat med så känns det riktigt jävligt, det är först då jag verkligen förstår att det är farligt och det skördar faktiskt liv.

Just nu tänker jag mycket fram o tillbaka, jag har en son på fem år, det är inte meningen att jag skall hålla på med detta nu, sen o andra sidan jag måste oxå få göra det jag tycker är kul. Skall man lägga det på is tills barnen blivit vuxna? Hur jag än resonerar så kommer jag inte fram till nått vettigt. Varje gång man vrider på rullen så tror man att man gör det på rätt ställe, men det finns aldrig några rätta ställen igentligen, bara mindre dåliga kanske.
Inte nått bra substitut till MC-åkning som hobby har jag lyckats komma på.......

Håller med om att det är alltför många som dör i mc-olyckor. Läser man statistiken så är det skrämmande vilka situationer som varit. Vänstersvängar etc.

Tar mest hojen till/från jobbet på E18 Norrtäljevägen och E4/E20 Uppsalavägen och kan säga att det där håller jag fan hastigheten på laglig nivå, handen på kopplingen och foten på bromsen. Folk kör som dårar. När jag kommer fram till jobbet är jag nästan helt slut av att hålla uppmärksamheten på topp.

MEN, att lägga av helt är inget alternativ. Däremot köra lugnt och sansat. Det räddar liv.

Jag är helt nybliven mc-åkare, men förstår helt tänket du har. Vet många som har mist livhanken i olyckor med mc.

Jag har läst och blivit tipsad såpass mycket, så att jag nästan är livrädd själv för att köra. Jag tar det extremt lungt, och behärskar mig själv konstant istället för att gasa på. Det gör ju att nöjet till viss del försvinner, då jag konstant tänker på alla risker i körningen.

Kanske kan du skaffa en mer touring-baserad hoj, eller något som inte lockar till såpass mycket fart?

nja min är väl inte supersport men klart alla hojar går att köra ihjäl sig på. har sneglat lite på någon naken-hoj då jag tycker även dom är häftiga så det är klart ett alternativ . . .

Håller med tidigare inläggen helt och hållet.

Varje gång jag ska ta en sväng på sporthoj finns tanken att jag borde skita i det för att det inte är värt det.

Varje gång jag kör en sporthoj njuter jag verkligen av vilken kick det är och stor trivs.

Försöker även köra motard eller customhoj för att jag tror risken är mindre att jag ska förolyckas då, Customhoj är ju "coolt" men inte samma grej... motard e kul... men inte fan tycker jag det går att jämföra med känslan av en sporthoj..:confused: Har flera gånger funderat på att lägga hjälmen på hyllan, men går inte, med våren kommer hojabstinensen:huvet Snarare blir det värre med åren... I år var första året jag hade hoj påställd på vinter med dubbdäck...

Verkar inte finnas någon bra lösning, tänkte iofs börja med paramotor och se om det kan vara ett substitut för sporthoj, är ju inte alls samma sak, man kanske kan tillfridställa samma behov?:confused:

nja min är väl inte supersport men klart alla hojar går att köra ihjäl sig på. har sneglat lite på någon naken-hoj då jag tycker även dom är häftiga så det är klart ett alternativ . . .

Det är inte hojen det beror på, det är bara föraren som bestämmer hur fort det går.
Du har ju fått insikt om att det är farligt så då klarar du säkert att hålla igen på gasen på de minst lämpliga ställen. Byt aldrig till glidare möjligtvis till en naken hoj men INTE glidare.

Kör med insidan sänk alltid farten när bilar är i närheten och tro alltid att dom gör det värsta,vill du köra riktigt fort gör det på motorväg för där svänger ingen ut och du har inte mötande i samma fält men sakta ner om du kör om bilar.
Eller gör som mig o byt till glidare så sänks farten/riskerna automatiskt hehe

kör alltid och försöker ligga steget före, men det räcker att göra ett misstag vid fel tillfälle. Glidare är nog inte min grej men en nakenhoj är jag inte helt främmande för. klart motervägen är optimal för att köra fort men det är nog känslan som man får på t.e.x en 70 väg när man kör lite fortare som är härlig. Blir nog aldrig samma känsla att dra på på en motorväg

Fan fick precis en sådan känsla idag me när jag va ute och åkte... Fan börjar man bli gammal tänkte jag. Sen tittade jag lite på naturen och konstaterade att det här vill man FAN inte lämmna än det är ju så otroligt fint... Blev lite chokad själv har alldrig inträffat innan att man åker på sin racer och tänker så här.

Men som tur va så varade de bara i ca 10min för sen så va de :yoparty :) :tummenupp på vägen igen...

Fast man behöver ju inte köra idiotiskt för att mc ska vara roligt, kör med huvudet och inte mer en man känner att man behärskar så går det nog fint....

Kör lungt alla på vägarna nu....

///Micke

Det är inte hojen det beror på, det är bara föraren som bestämmer hur fort det går.
Du har ju fått insikt om att det är farligt så då klarar du säkert att hålla igen på gasen på de minst lämpliga ställen. Byt aldrig till glidare möjligtvis till en naken hoj men INTE glidare.

Alltså jag kör inte så jävligt, jag kör sällan mer än 10-20 över hastighetsbegränsningen. Visst sen finns det gånger då även jag drar på och även då försöker man göra det med eftertänksamhet...... nej ingen glidare det kan jag nog lova faktiskt he he

Kör lugnt och defensivt på vägen. Gasa på bana. Det finns massor av bandagar, sporthojskurser o dyl. Detta är mitt sätt att hantera det hela. Sedan finns ju "shit happens", men man kan minska risken för detta själv till en väldigt stor del.

Håller med föregående att lägga av helt "is not an option!"

Fan fick precis en sådan känsla idag me när jag va ute och åkte... Fan börjar man bli gammal tänkte jag. Sen tittade jag lite på naturen och konstaterade att det här vill man FAN inte lämmna än det är ju så otroligt fint... Blev lite chokad själv har alldrig inträffat innan att man åker på sin racer och tänker så här.

Men som tur va så varade de bara i ca 10min för sen så va de :yoparty :) :tummenupp på vägen igen...

Fast man behöver ju inte köra idiotiskt för att mc ska vara roligt, kör med huvudet och inte mer en man känner att man behärskar så går det nog fint....

Kör lungt alla på vägarna nu....

///Micke

Såsant så, det är väl det, så fort man sitter där igen så är man såld o inser att man kan inte ge upp MC-intresset .... det är så speciellt man kör, man träffar folk, man läser tidningar man kollar på utrustning, grejor till hojen, surfar på forum, ja för fan det är en heltidsysselsättning av nöje :tummenupp

Kör lugnt och defensivt på vägen. Gasa på bana. Det finns massor av bandagar, sporthojskurser o dyl. Detta är mitt sätt att hantera det hela. Sedan finns ju "shit happens", men man kan minska risken för detta själv till en väldigt stor del.

Håller med föregående att lägga av helt "is not an option!"

Sant. Har två BKK-dagar framför mig, kanske man får gasa av sig där en aning då .......

Last edited:
Köp en billig banhoj eller använd den du har och kör på bana istället.
Det finns många bandagar och med tanke på den höga försäkringskostnaden för att köra på gata så är det faktiskt inte så stor skillnad som många tror.
(om man jämför med att köra riktigt försäkrad sporthoj på väg)

Sedan som fler skriver, det har tyvärr ingen större betydelse för vilken hoj man har. Jag tror man är lika illa ute med en "fighter" som med kåpor.
Ofta är det ju billisterna som ställer till det och vi syns lika dåligt i 150 som 200km/h.

Personligen har jag tappat 90% av suget för att köra på gata sedan jag började köra bana. Dom gångerna jag nu kör på väg så ser jag bara, grus, träd, räcken, djur, taxibilar, traktorer, kärringar bakom ratten mm.
Kan helt enkelt inte slappna av. OCH det är faktiskt skönt. Att vara medveten om riskerna.
Visst, när man sitter där i bilen och någon slangar förbi eller ställer upp vid rödljuset i stan, då blir man ju sugen. Men då behöver jag bara vänte en eller två veckor för då vet jag att jag får ge järnet på en bana. Plus att det ger 100% mer "valuta och känsla" som sitter i flera dagar...

Hoppsan vad mycket jag skrev, brukar inte bli så mycket i sånna här trådar.
Hur som helst, till trådskaparen och alla andra, var rädda om er och använd det huvudet ni har fått (ni har ju också bara det)... :)

Todde aldrig jag skulle köra glidare heller,det sjuka är att jag klev rätt över på en 07:a cbr1000 från meanstreaken och trots det är valet lätt,sitter skönt hinner med att kolla in brudar och natur och den går att svänga skapligt med jämfört med många andra glidare.
Stora frågan är hur lång tid det tar innan man saknar draget i en sporthoj,tur det går att trimma.

som bestämmer hur fort det går.
Du har ju fått insikt om att det är farligt så då klarar du säkert att hålla igen på gasen på de minst lämpliga ställen. Byt aldrig till glidare möjligtvis till en naken hoj men INTE glidare.[/QUOTE]

Köp en billig banhoj eller använd den du har och kör på bana istället.
Det finns många bandagar och med tanke på den höga försäkringskostnaden för att köra på gata så är det faktiskt inte så stor skillnad som många tror.
(om man jämför med att köra riktigt försäkrad sporthoj på väg)

Sedan som fler skriver, det har tyvärr ingen större betydelse för vilken hoj man har. Jag tror man är lika illa ute med en "fighter" som med kåpor.
Ofta är det ju billisterna som ställer till det och vi syns lika dåligt i 150 som 200km/h.

Personligen har jag tappat 90% av suget för att köra på gata sedan jag började köra bana. Dom gångerna jag nu kör på väg så ser jag bara, grus, träd, räcken, djur, taxibilar, traktorer, kärringar bakom ratten mm.
Kan helt enkelt inte slappna av. OCH det är faktiskt skönt. Att vara medveten om riskerna.
Visst, när man sitter där i bilen och någon slangar förbi eller ställer upp vid rödljuset i stan, då blir man ju sugen. Men då behöver jag bara vänte en eller två veckor för då vet jag att jag får ge järnet på en bana. Plus att det ger 100% mer "valuta och känsla" som sitter i flera dagar...

Hoppsan vad mycket jag skrev, brukar inte bli så mycket i sånna här trådar.
Hur som helst, till trådskaparen och alla andra, var rädda om er och använd det huvudet ni har fått (ni har ju också bara det)... :)

Bana låter väldigt intressant, jag har tänkt på det innan men har aldrig kommit längre, bara hört att det skulle kosta så jädra mycket.
Hur ofta kör du, vad kostar det ca? Har du en banhoj och en gata eller kan man ha en till båda? Berätta gärna lite mer

Tappat sugen

Håller med dig , visst tappar man lite av suget. Har själv inte kört eller ägt hoj på ca 10 år , hade då en Suzuki 1100EF och köpte för ca en månad sen en Honda CBR 954 RR.
Farten dödar heter det ju men det är inte alltid man undviker olycker fast man håller nere tempot , givetvis minskar risken för olycka vid lägre farter och dödsolycker i synnerhet. Några enkla tips som jag börjat med i dagarna för att undvika olycker.
- Kör numera med reflexväst (får faktiskt större uppmärksamhet av billister)
- Blinkar med ljustutan vid korsningar där jag ser bilar och försöker få ögonkontakt med bilföraren .
- Sänker farten vid korsning och är beredd med bromsen.
- Vill man gasa (och det vill man ju ibland) är mitt tips att åka till en bana. Där finns ej bilister samt inget rullgrus.
Detta var mina tips.
Jag har två barn och tjej , vill ju inte att dom ska bli utan pappa och att min tjej förlorar mig i en olycka.
Måste ju gå att kombinera den härliga känslan att åka hoj samt att minska riskerna.
Kör försiktig alla hojbröder och hojtjejer.

Bifogat

• DSC00065.JPG
    DSC00065.JPG
    46.7 KB · Visningar: 204
Last edited:
Håller med alla föregående talare. som nybliven hojägare o nytt körkort så vet man vilka risker det är med mc (inpräntat i huvudet på körskolan), men visst tappade man suget riktigt mycket när stooffe och röris "försvann" o det knappt innan säsongen börjat.
Men som alla andra sagt och så är det ju använd insidan av huvudet och som en sa här inne på forumet, alla andra är idioter.

Kör försiktigt och tänk på att bilar är hårda och vi mc förare är mjuka.

bra

Bra talat Romi34!
Håller med helt och hållet om råden.
Får jag inte kontakt med en förare i korsningen så blinkar jag med helljuset eller i värsta fall tutar till.
Bilar som står vid vägen som funderar på att köra ut vaknar till liv om man flashar intensivt med helljuset oxå...
Reflexvästen har jag själv positiva erferenheter av, mycket goda sådana oxå.

Njae, kan inte påstå att jag tappar sugen när sånt här händer. Jag visste redan innan säsongen började att det är livsfarligt och att flera på forumet kommer att dö. Precis som vilken vanlig säsong som helst.

Sen är det såklart tråkigt att det händer.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back